עבור לתוכן
Zemer Itshak

שאלה באווירודינמיקה?

Recommended Posts

אהלן לכולם,

אני צריך פה קצת עזרה בבקשה :)

מטוס סילון דו-מנועי טס(ישרה ואופקית) במהירות מקס' של 200M/SEC בגובה 1KM (צפיפות 1.112KG/M^3),

פולרת הגרר CD=0.036+0.06*CL^2, שטח הכנפיים 30(מ''ר) היחס בין הדחף למשקל של המטוס היא T/W=0.25, ברגע מסויים עקב תקלה נכבה אחד מהמנועים, חשב:

א)מקדם העילו לפני התקלה?

ב)במדיה והמטוס אמור להשמיך בטיסה י''א, מה הטייס צריך לעשות בנוגע למהירות הטיסה ומקדם העילוי?

ג)חשב את המהירות ואת מקדם העילוי של המטוס לאחר התקלה?

תודה לעוזרים....

קישור לתוכן
Share on other sites

אולי לא העזרה לה ציפית, אבל:

א) קח את נוסחת העילוי, הזז לצד שמאל את מקדם העילוי. הצב את הנתונים בצד שמאל תוך הקפדה על עקביות ביחידות. פתור המשוואה.

ב) הוא צריך לקבוע במנוע הנותר דחף שישמור לפחות, מהירות שהייה, ובאם ניתן- יותר. במהירות שהייה סי די הוא מינימום. כל מהירות מעליה שיוכל להשיג במנוע הנותר תשפר את ביצועי השיוט. אם אינו מסוגל לשמור מהירות שהייה לפחות, ואין דרך נוספת להקטין משקל או גרר, המטוס ינמיך ויפגע בקרקע.

ג) שני הביטויים מושגים כמו ב-א), מנוסחת עילוי (= גרר). הצב בכל פעם משמאל את הביטוי הרצוי, הדחף הינו חצי מהמקורי עקב כביית המנוע.

קישור לתוכן
Share on other sites

אני אתן לך כיוון להתחיל ממנו:

יש פה שתי משוואות עם שני נעלמים: CD, שטח החתך (SD).

את מקדם הגרר CL אפשר למצוא עפ"י היחס CD=0.036+0.06*CL^2 כפי שמובא בשאלה.

את שטח החתך ניתן למצוא ע"י חילוק משוואת הגרר במשוואת העילוי כאשר נתון בשאלה שהיחס ביניהן הוא רבע (0.25) מכיוון שהיחס עילוי\גרר הוא אקוויוולנטי ליחס דחף\משקל. (ארבע כוחות הפועלים על מטוס בישרה ואופקית: המשקל שווה לעילוי, הדחף שווה לגרר)

בחלוקת המשוואות V^2 ו ROW מצטמצמים.

כשהלך מנוע אחד הרי שיחס דחף משקל קטן בחצי ועכשיו הוא 0.125. יש לחלק שוב את משוואת העילוי במשוואת הגרר כאשר הפעם היחס ביניהם הוא שמינית.

בהינתן העילוי הדרוש, יש למצוא מה המהירות (לפי V^2) שבה יתקבל CL כזה, שיגרום ל CD כזה...(לפי המשוואה הנתונה שקושרת בין CL ל CD) שיגרום לגרר להיות שווה לדחף עם מנוע אחד.

קישור לתוכן
Share on other sites

לי לא מובן מהשאלה כי המטוס טס במהירות מרבית תוך שימוש בדחף מלא. יחס דחף משקל הינו נתון של דחף מלא.

לא מוכר לי מטוס שהיחס בין מקדם העילוי למקדם הגרר שלו הוא רבע. יותר מקובל התחום בסביבת עשירית.

על איזה שטח חתך אתה מדבר, ואיפה הוא מצוי במשוואות הנ"ל? מצוי בשתיהן שטח כנף המוצג בשאלה כנתון.

קישור לתוכן
Share on other sites

בנוסחאת הגרר השטח S הוא שטח חתך או שטח פנים תלוי איך אתה רגיל לקרוא לזה. לפי סגנון השאלה די ברור שמדובר בשאלה תיאורטית לצורך תרגול בלבד.

ולכן כפי שאני רואה את זה היחס דחף - משקל מתכוון ליחס דחף משקל הנוכחי במצב הטיסה הנתון (ישרה ואופקית בגובה נתון עם צפיפות נתונה). בנוסף בשאלה כתוב בפירוש שהמטוס טס במהירות מקסימלית קרי - דחף מלא.

קישור לתוכן
Share on other sites

העיקר להגיב בלי לקרוא ולהבין את הפתרון שהצעתי.

כדי למצוא את CL יש להשתמש ב CD לפי ההקשר הנתון שבשאלה.

כדי למצוא את CD יש להשתמש בנוסחאת הגרר הכוללת את המושג שטח פנים.

עוד התנצחות מיותרת. חוזר לאלמוניותי. הפורום לרשותך.

קישור לתוכן
Share on other sites

כוונתי לעזור לשואל, תיקנתי טעויות שלך שעלולות להטעותו:

א. בשביל מה לחשב שטח כנף כשהוא נתון?

ב. מה לא טוב בפתרון שהצעתי קודם לכן?

ג. הוא שאל מה על הטייס לעשות.

אין בדברי הערה אישית כלשהי, רק אווירודינאמיקה.

קישור לתוכן
Share on other sites

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...