עבור לתוכן
Omer Lanis

שאלה מקצועית - ב"ג ואיו"ש

Recommended Posts

שאלה למבייני עניין - איך מתייחסים בב"ג לשטחי הרשות הפלסטינית? הCTR מגיע ממש עד שם, ומטוסים בתהליכים ל30 LDA וILS X 26 עוברים בתוך מעל איו"ש מתחת לגובה 6, הגובה המוגדר בפמת לסגירת שדה בתוך הTMA...

איך זה עובד?

Link to post
Share on other sites

שטחי איו"ש - פני הקרקע, הם שטח שאינו מוגדר כשטח ישראל הריבונית - פוליטיקה בצד, מבחינת החוק הבינ"ל זהו שטח כבוש, ככזה מוחל בו משטר צבאי (למעשה, הוא באחריות של אלוף פיקוד מרכז, שעונה לרמטכ"ל, שעונה לשר הבטחון ולראש הממשלה), חוקי מדינת ישראל אינם חלים שם. כל מטוס על הקרקע, עקרונית צריך לקבל אישור מצה"ל - גדוד מרחבי, חטיבה מרחבית, וכן הלאה.
 

כל דבר שמעל פני השטח, או המרחב האווירי: 

בשליטת ישראל וחיל האוויר והסקטורים מחולקים שם בהתאם (לא מבין גדול בסקטורים השונים, בין TMA, תל אביב, פלוטו וכד').

ניתן לראות במפת ATS:

http://caa.gov.il/index.php?option=com_docman&view=download&alias=7076-01-ats-1&category_slug=09-11-2017&Itemid=669&lang=he

LLP172, אזור אסור לטיסה, שוכן מזרחית לבן גוריון, הוא אזור אסור לטיסה בנפח שבגבולות הלטרליים המסומנים במפה ומגובה פני הקרקע ועד 6000 רגל.

כטייס בכט"ר או כטר"מ:

(כללי טיסת ראייה ו/או מבוקרת), אין נתיבים שעוברים שם. אם תרצה לטוס מעל האזור האסור - צריך להגיש תכנית טיסת מרחב. אם תרצה לטוס בתוך האזור האסור - צריך להגיש בקשה לתכנית טיסה חריגה. בשביל תכנית טיסה חריגה צריך לצרף מסמכים שיצדיקו את היותך שם. זה עובר לחיל האוויר ולוקח לזה כמה ימים (עד שבוע אם אני זוכר נכון), ולבסוף אתה מקבל תשובה. בהצלחה עם זה.

כטייס בכט"מ (כללי טיסת מכשירים):

1. אם אתה טס בנתיב, בין אם שהגשת ובין אם שקיבלת ווקטורים וגבהים לשם, ואתה אכן טס בנתיב ובגובה שקיבלת אליו מרשה, אתה מוגן מבחינה חוקית. סביר שלמעט מקרה חריג - לא תקבל ווקטור בנתיב ובגובה שיכניס אותך לשם.

2. במקרה של תקלת קשר, יש נהלים ברורים: מבחינת נתיב: לשמור ווקטור, הליך אחרון שאושר לך או שאתה מצפה לו, או כפי שהוגש בתכנית טיסה. מבחינת גובה: הגבוה מבין ה-MEA, הגובה שאתה מצפה לו או הגובה שקיבלת. שים לב לנתיבים שעוברים שם ב-ATS - כולם משתמשים בגבהי MEA שמתחילים בתקרת האזור האסור.

3. כאמור, בטיסת מכשירים, הבקרה יכולה לאשר לך לעבור בשטח אסור, בהתאם להגדרות שלה להפעלת גישה מסויימת. אני לא יודע איזה אישורים הם מקבלים לאשר את הגישה שעוברת בתוך האזור האסור (למשל ILS X 26). ניחוש שלי - לא יפעילו את ILS X 26 ללא שילוב של רוחות מערביות חזקות עם ראות גרועה - ראות שכזאת תיפגע גם ביכולת מבצעית של פעילות טרור פוטנציאלית, דבר שמגן על מטוסים שעוברים שם.

 

הפועל היוצא מכל הנ"ל: למעט מרשה מהבקרה (למשל, "Clear ILS X 26"), או החלטה מושכלת שלך במקרה חירום לחרוג מהוראות הבקרה ומנהלי הטיסה, אין שום סיבה שתמצא את עצמך בתוך האיזור האסור.

Link to post
Share on other sites

המרחב מתחת ומזרחית לשדה שייך  ליב"א צפון (פלוטו),  והוא מושאל לב"ג בעת ביצוע ההליך.   בדומה למשל לבקרת תל אביב שמקבל בהשאלה ותיאום חלק ממרחב ניקוסיה בטיסות נכנסות, זה נקרא airspace delegation 

מבחינה מבצעית, באוגדת איו"ש ובחטמ"רים מקבלים התראה מרש"ת על "נוהל 26" המפרט מספר הנחיות לכוחות ולתצפיות באזור. ציר הגישה עובר מעל יישובים כמו בית אריה בשטח C כך שבכל מקרה יש נוכחות קבועה באזור

מבחינת אזור אסור, הוא מצוין כ LLP172 והפמת מגדיר בדיוק אילו הליכים לא נכללים בו:

aip012.JPG

Link to post
Share on other sites

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר

×
×
  • יצירת חדש...