עבור לתוכן
Haim Shukrun

גישה לנחיתה - מס 2

Recommended Posts

שלום

השתתפתי באירוע של אחת החטיבות אתמול ורציתי להבהיר מצב שהתפתח בזמן הגישה - הופניתי כבר למגדל ונמסר אתה מס 2, ככל שהגישה התקדמה והמטוס כבר הנמיך מאוד, לא התרשמתי עדיין שהמסלול פנוי ולא שמעתי משהו מהמגדל. כשהייתי כבר נמוך מאוד - ראיתי ממש ברגע האחרון את המטוס שלפני מפנה את המסלול - שם החלטתי לבצע הליכה סביב לגישה נוספת.

אשמח להבהרה בנוגע לסדר הדברים במקרה הזה - האם לנחות אחרי המטוס שלפני, האם כמספר 2 לחכות להוראה נוספת וכדומה ? מה קורה ככל שהגישה / ההנמכה מתקדמת ואולי לא שומעים מהמגדל, משום מה לא נתקלתי במצב כזה עד כה

תודה

חי. 

קישור לתוכן
Share on other sites

המספר 2 זה מידע בלבד ולא אישור נחיתה.

פקח שירותי היה אומר לך expect late landing clearence

בגדול ממשיך בגישה לפחות עד המנימה ולא הולך סביב לפני זה אבל זה לשיקולך אתה יכול גם לפני , אבל יכול להיות ששניה אחר כך היית מקבל את האישור.

 

קישור לתוכן
Share on other sites

בגדול - לא לגעת במסלול אלא אם כן: התקבל אישור נחיתה וגם מסלול פנוי. בארה"ב נפוץ מאוד לקבל אישור נחיתה בהסתמך על צפי ("מספר 3 רשאי לנחות"). הכלל לא משתנה, צריך גם וגם.

אפשר להמשיך בגישה לגובה נמוך ככל שנוח לך לפני הליכה סביב.

קישור לתוכן
Share on other sites

הרחבה:
לא מזמן עקבתי אחרי מטוס בפיינל, הוא נחת לפני ועדיין לא פינה את המסלול. קיבלתי כבר אישור נחיתה. כשממש הייתי לקראת ללכת סביב, הפקח צפה קדימה ואמר: המטוס שלפניך עבר את ההצטלבות עם מסלול 04, ונתן לי את המרחק המוכרז לנחיתה על המסלול שלי (30L) עם LAHSO למסלול 4. ברגע שקיבלתי את הקלירנס הזה, למעשה עשינו שימוש בכלי הזה, LAHSO (בתנאי שמוכרז בנהלי השדה), כדי לנחות על חלק המסלול שידוע שפנוי מאחורי המטוס שנחת לפני, כאשר גם אם הוא נתקע במקומו מכל סיבה שהיא, אני עדיין נוחת ואני נדרש להיות מסוגל לפנות את המסלול או לעצור לפני ההצטלבות עם מסלול 04, שכאמור המטוס השני כבר היה אחרי ההצטלבות הזאת.

זה כלי חזק והשימוש הלא טריביאלי הזה בו חסך לי הליכה סביב והקפה נוספת.

קישור לתוכן
Share on other sites

לפני 11 שעות Etai Charit כתב:
לפני 11 שעות Etai Charit כתב:

בגדול - לא לגעת במסלול אלא אם כן: התקבל אישור נחיתה וגם מסלול פנוי.

 

הי 

תודה לעונים, הוספתם מידע משמעותי. 

רק כדי לחדד את העניין - אני מתעניין במצב שבו הגישה מתקדמת, אני בקשר עין עם המטוס שלפני,  המרחק לשדה והגובה קטנים והלכים בלי פנייה אלי מהמגדל - זה קצת מלחיץ, האם מקובל מצב שבו אישור לנחיתה מתקבל ברגע האחרון ממש שאני קרוב למסלול ? או לחלופין הוראה להליכה סביב ?

חי.  

 

 

 

 

קישור לתוכן
Share on other sites

אוסיף כמה דברים מהצד שלי:

קודם כל יש הבדל בין ארה"ב לשאר העולם. בארה"ב, כמו שציין איתי, אתה מקבל אישור נחיתה בשלב יחסית מוקדם ולאו דווקא כשאתה הראשון למסלול בעוד שבשאר העולם (העובד על פי נהלי ICAO) אתה מקבל אישור נחיתה רק שאתה הופך להיות "המשתמש הבא" של המסלול (זאת אומרת שאין אף נוחת או ממריא לפניך).

אתייחס לנהלי ICAO:
1. מסלול פנוי נחשב כאשר אין אף מטוס על האספלט או מעליו. במקרה של מטוס ממריא המסלול ייחשב פנוי כאשר הוא פנה ימינה/שמאלה או חצה את סוף המסלול. יש מקומות בהם מותר לצמצם את ההפרדה הזאת ואפילו לנחות על מסלול כאשר יש מטוס נוחת לפניך שעוד לא פינה בתנאי שעומדים ברשימת תנאים דיי ארוכה שמורכבת מאורך המסלול, אור יום, תנאי VMC, בתנאי שאף הפרדה אחרת (מערבולות קצה כנף לדוגמא) לא נפגעת וכו' וכו'. הקטנת ההפרדה הזאת קיימת בשדה כמו הית'רו אך לעולם לא באה לידי ביטוי בגלל ריבוי הפינויים המהירים של המסלול ושמירת ההפרדה בין מטוסים בפיינל (2.5 מייל) - אתייחס לכך מיד.
מותר לתת אישור נחיתה למטוס כאשר המטוס הנוחת הקדמי עדיין על המסלול או המטוס הקדמי המריא אך עדיין מעל האספלט בתנאי שאנחנו יודעים ובטוחים כי המסלול יהיה פנוי ברגע שהנוחת יחצה את המפתן.

2. REDUCED RUNWAY SEPARATION MINIMA ומרווחים בין מטוסים בפיינל: (לא LASHO שהזכיר איתי, אבל דומה...)
- בהמשך לסעיף הקודם, הקטנת ההפרדה הזאת מאושרת בין ממריאים או בין נוחתים תחת רשימת תנאים מסויימת, אישור הנחיתה לא יהיה רק CLEARED TO LAND אלא יתלווה בLAND AFTER ויידוע על סוג המטוס. אומנם הסעיף קיים בנהלי ICAO אך לא מגיע לידי ביטוי ברוב שדות התעופה בעולם שבהם הרגולציה המקומית מאשר שימוש בו בגלל התשתית הטובה של השדה (ריבוי פינויים מהירים לאורך המסלול) ושמירת ההפרדה בין מטוסים בפיינל
- מרווחים בין מטוסים בגישה- בניגוד לארה"ב בה מאוד מאוד מקובל לבצע גישות ראייה ולהעביר את אחריות ההפרדה ושמירת המרווח לטייסים באירופה וברוב העולם האחריות לשמירת ההפרדה חלה על הפקח בין אם זה מרווח מינימלי של 3 מייל או 2.5 מייל (בהתאם לשדה ולתשתית) או להפרדת מערבולות שיכולה להגיע ל- 5,6 ואפילו 7 מייל תלוי אחרי איזה מטוס עוקבים. החובה לשמור על ההפרדה המינימלית הזאת יחד עם פינויים מהירים של המסלול מובילים למצב שאין צורך להשתמש בהקטנת ההפרדה על המסלול.

אז אחרי כל החפירה - מה עושים בפועל?
- אחריות הפקח היא לספק הפרדה מינימלית בהתאם להגדרות שלו בין מטוסים בפיינל, ההגדרות הן או הפרדת המכ"ם המינימלית הכתובה בספר או הפרדת מערבולות או הפרדה פרטית של אותו שדה הלוקחת בחשבון את התשתיות הקרקעיות ושיקולים אחרים (מסלול 12 בנתב"ג - פינוי מהיר אחד בודד).
- אחריות ההפרדה של הפקח מתבטאת גם בכך שהוא מחוייב לספק לך מסלול פנוי להמראה בנחיתה. אפילו אם ביצעת גישת ראייה ואחריות ההפרדה מהמטוס הקדמי עברה אליך הפקח ישלח אותך סביב במידה והמסלול לא פנוי.
- מספור מהפקח בגישת מכשירים (חובה רק בגישת ראייה, לא חובה בגישות מכשירים) הוא Nice to have על מנת להכניס אותך לתמונה אווירית.
- בסופו של דבר הפקח לא ינחית אותך על מסלול לא פנוי, פקח שירותי כמו שנאמר יגיד לך expect late landing clearance וחלק אף יוסיפו את הרוח על מנת לקצר את אישור הנחיתה שיגיע מאוחר. במידה והמסלול לא פנוי הפקח ישלח אותך סביב. במידה ואתה מרגיש לא נוח זכותך ללכת סביב בכל שלב.
- חשוב לציין שהמינימה מתייחסת למזג אוויר, מותר לרדת מתחת למינימה גם ללא אישור נחיתה. בהרבה שדות בעולם אישור נחיתה מתקבל במינימה ואף מתחת, פקח בהית'רו פעם אמר לי שהמטוסים בהית'רו לא צריכים לצפות לאישור נחיתה עד שהם לא חוצים את הגדר של שדה התעופה.

 

קישור לתוכן
Share on other sites

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...