עבור לתוכן
Moshe Mizrahi

מה למדתי מהאירוע לזאגרב

Recommended Posts

היתה תנועה יפה מאד, כל הכבוד למארגנים ולמשתתפים.

יצאתי שלישי, היציאה עד אלי היתה מסודרת והיה אחלה פיקוח.

המטוס שלי מהיר יחסית, די מהר עברתי להוביל את החבורה, הייתי בגובה שיוט 320.

באיזה שהוא שלב בפיקוח ADR "השתחל" פנימה טייס רוסי תחת חברת "קוואנטס" לגובה 400 ושם את עצמו ראשון, לפני במרחק סביר. אחרי מספר דקות ראיתי שהוא עבר להיות אחרי. ראיתי אותו מהקוקפיט בצילום חיצוני, נדמה לי שהוא עצר את הסימולטור כדי לעבור אחורה והוא גם לא ענה בקשר מדי פעם. אחר כך שמעתי בקשר את ELY5181 שהיה גם בגובה 400 אחרי, מדווח שהקוואנטס התנגש בו. לא ברור לי איך מאפשרים למישהו לצנוח לתוך חבורה שעבדו קשה ליצור בה הפרדה, לדעתי היו צריכים להטיס אותו החוצה.

אחר כך עברנו לפקח גישה שהיה קצת ביזיוני לטעמי. הוא קיבל את כולם בגובה 100 מסודרים כמו חיילים עם 0.8 מאך והוא עשה כזה בלאגן, אללה יוסטור. בגובה 3000 עדיין ביקש ממני לשמור על 0.8 מאך כדי לשמור על ההפרדה ונזכר מאוחר שהתגובות של המטוס לא יצליחו להכניס אותי ככה לנחיתה. נתן לי לחצות את הלוקלייזר במהירות 300 שניה לפני זה שלח הודעה ש"הקול שלו יכול להשתתק". ואז היתה שתיקה של חצי דקה, שלח בטקסט וקטורים להליכה סביב והיה ממש מאכזב. בסוף בסיבוב השני שלי הוא הכניס ללוקלייזר שני מטוסים בבת אחת, אותי ועוד אחד ממש קרובים אז כבר התייאשתי ממנו, התנתקתי ונתתי לשני לנחות.

המסקנה שלי מהפארסה הזאת היא שלהבא אני אחראי למהירות שלי, כשאני מתקרב לגישה ורואה שאני מהיר מדי פשוט אומר לפקח שאני מוריד מהירות (לדעתי אסור היה לו למשוך אותי ב- 0.8 מאך בגובה 3000) ואם יש מטוסים אחרי שיצטרכו להאט בגלל זה אז שיאיט אותם. לא ככה? מה גם שתקלת הקול שלו בעיתוי הזה מאד תמוהה בעיני, הוא יצר שם בלאגן. חבל, היתה יכולה להיות נחיתה מקסימה וסתם נהרסה.

אשמח לחוות דעת המומחים

Link to post
Share on other sites
לפני 3 שעות Moshe Mizrahi כתב:

היתה תנועה יפה מאד, כל הכבוד למארגנים ולמשתתפים.

יצאתי שלישי, היציאה עד אלי היתה מסודרת והיה אחלה פיקוח.

המטוס שלי מהיר יחסית, די מהר עברתי להוביל את החבורה, הייתי בגובה שיוט 320.

באיזה שהוא שלב בפיקוח ADR "השתחל" פנימה טייס רוסי תחת חברת "קוואנטס" לגובה 400 ושם את עצמו ראשון, לפני במרחק סביר. אחרי מספר דקות ראיתי שהוא עבר להיות אחרי. ראיתי אותו מהקוקפיט בצילום חיצוני, נדמה לי שהוא עצר את הסימולטור כדי לעבור אחורה והוא גם לא ענה בקשר מדי פעם. אחר כך שמעתי בקשר את ELY5181 שהיה גם בגובה 400 אחרי, מדווח שהקוואנטס התנגש בו. לא ברור לי איך מאפשרים למישהו לצנוח לתוך חבורה שעבדו קשה ליצור בה הפרדה, לדעתי היו צריכים להטיס אותו החוצה.

אחר כך עברנו לפקח גישה שהיה קצת ביזיוני לטעמי. הוא קיבל את כולם בגובה 100 מסודרים כמו חיילים עם 0.8 מאך והוא עשה כזה בלאגן, אללה יוסטור. בגובה 3000 עדיין ביקש ממני לשמור על 0.8 מאך כדי לשמור על ההפרדה ונזכר מאוחר שהתגובות של המטוס לא יצליחו להכניס אותי ככה לנחיתה. נתן לי לחצות את הלוקלייזר במהירות 300 שניה לפני זה שלח הודעה ש"הקול שלו יכול להשתתק". ואז היתה שתיקה של חצי דקה, שלח בטקסט וקטורים להליכה סביב והיה ממש מאכזב. בסוף בסיבוב השני שלי הוא הכניס ללוקלייזר שני מטוסים בבת אחת, אותי ועוד אחד ממש קרובים אז כבר התייאשתי ממנו, התנתקתי ונתתי לשני לנחות.

המסקנה שלי מהפארסה הזאת היא שלהבא אני אחראי למהירות שלי, כשאני מתקרב לגישה ורואה שאני מהיר מדי פשוט אומר לפקח שאני מוריד מהירות (לדעתי אסור היה לו למשוך אותי ב- 0.8 מאך בגובה 3000) ואם יש מטוסים אחרי שיצטרכו להאט בגלל זה אז שיאיט אותם. לא ככה? מה גם שתקלת הקול שלו בעיתוי הזה מאד תמוהה בעיני, הוא יצר שם בלאגן. חבל, היתה יכולה להיות נחיתה מקסימה וסתם נהרסה.

אשמח לחוות דעת המומחים

לא ! לא ! לא !
נעזוב רגע את הפקח מקצועי או לא הוא גם הנחית אותי ועשה עבודה לא רעה, לא ברור מה היה הסיפור שם, אתה אחראי למהירות שלך עד שביקשו ממך מהירות מסיומת  בין אם היא הגיונית או לא שמורה לך צמיד הזכות להגיד UNABLE,  בבקרת מכ"ם המונח Speed Control  נועד לשמר הפרדה שנעשתה אם נעשתה , במידה ואתה נמצא תחת משטר של Speed Control ואתה רוצה לרדת או לעלות למהירות שלך יש לעלות מול הפקח ולבקש , בחלק מהמקרים הפקחים לא צריכים כבר שתשמור מהירות ולפעמים שוכחים לשחרר אותך מהמגבלה.
נתן לך מהירות  לא הגיונית שלא תוכל להתמודד איתה כמו להיכנס ל ILS ב -300 :  APP Be Advise Unable BLA BLA BLA  ואז שהתמודד עם הליכה סביב וכו.

הקוואנטס אגב היה סתם טרול שעשה SLEW לתוך הסקוונס.

 

Link to post
Share on other sites

האירוע היה כיף, הפיקוח פה בארץ מקצועי לגמרי ותענוג כתמיד.

בזאגרב נתקלתי בפיקוח לא משהו בלשון המעטה - גם כן - סיקוונסים קצת מוזרים, שליטה ללא צורך נראה לעין במהירות, זוויות יירוט לא טובות, קלירנס גישה מאוחר ורק לאחר שהזכרתי לו, ופרסיולוגיה לא סטנדרטית ולא תמיד ברורה. ("Speed is yours" - אחלה, נתת לי לפני 20 דקות מהירות מירבית 210, אני עוד רגע ב-FAF, האטתי כי 170 בפעם האחרונה שבדקתי זה מתחת ל-210, אז מה דחוף לך לבטל לי את מגבלת המהירות עכשיו, ועוד במלל לא סטנדרטי שמבלבל, למקרה שבא לי להאיץ חזרה ל-240? יצר בלבול אצלי, באמת חשבתי שפספסתי משהו, נסיון להבהרה, ודיון מיותר בקשר, כל זה בשלב קריטי).

עם זאת, אם פקח טועה - תזכיר לו. דוגמאות:
הנמכה לפי מספר מאך גבוה - "What airspeed do you want me to transition to?"
זווית יירוט לא טובה "requesting another vector for better intercept angle"
מהירות גבוהה בגישה (לא לשכוח - גובה 10 הנחת יסוד היא שגם אם היתה מהירות 300 נניח, את גובה 10 תחצה כלפי מטה ב-250 קשר ומטה אלא אם נאמר במפורש אחרת, לא סביר): "Request slower speed".
אבל אתה לא אומר Unable ובטח לא פשוט מחליט להאט עצמאית אלא אם כן מדובר במשהו בטיחותי, למשל מעבר על מגבלות מטוס. אם זה סתם דופק לך את הגישה, וכתוצאה מפקח לא מקצועי זה יגרום לגישה לא מיוצבת בזמן - תגיד שאתה הולך סביב ומבקש לגשת מחדש במהירות נמוכה יותר, ציין את הסיבה להליכה סביב (Unstable due to high speed - request vectors for same approach with slower speed).

Unable שמור למצב בו פקח מבקש ממך, למשל, 310 קשרים, בעוד המהירות המירבית המותרת של המטוס היא 320 ויש חתחותים בינוניים ומעלה, למשל, כך שהמהירות "רוקדת", וקפיצת מהירות קטנה ואתה חורג ממגבלות המטוס. במקרה הזה - Unable due turbulence, I need 280kts. אמרת מה אתה לא יכול, אבל אמרת גם למה, ואמרת מה אתה כן יכול. לא סתם כדי שיהיה לך נוח להתייצב מוקדם.

אם אתה לא מצליח להאט בזמן לגישה מיוצבת, לך סביב. זוהי עבודת שגרה ולא עבודת חירום (הליכה סביב היא Normal Procedures).

 

תחקיר והערות חשובות. 

Link to post
Share on other sites
לפני 10 שעות Etai Charit כתב:

האירוע היה כיף, הפיקוח פה בארץ מקצועי לגמרי ותענוג כתמיד.

בזאגרב נתקלתי בפיקוח לא משהו בלשון המעטה - גם כן - סיקוונסים קצת מוזרים, שליטה ללא צורך נראה לעין במהירות, זוויות יירוט לא טובות, קלירנס גישה מאוחר ורק לאחר שהזכרתי לו, ופרסיולוגיה לא סטנדרטית ולא תמיד ברורה. ("Speed is yours" - אחלה, נתת לי לפני 20 דקות מהירות מירבית 210, אני עוד רגע ב-FAF, האטתי כי 170 בפעם האחרונה שבדקתי זה מתחת ל-210, אז מה דחוף לך לבטל לי את מגבלת המהירות עכשיו, ועוד במלל לא סטנדרטי שמבלבל, למקרה שבא לי להאיץ חזרה ל-240? יצר בלבול אצלי, באמת חשבתי שפספסתי משהו, נסיון להבהרה, ודיון מיותר בקשר, כל זה בשלב קריטי).

עם זאת, אם פקח טועה - תזכיר לו. דוגמאות:
הנמכה לפי מספר מאך גבוה - "What airspeed do you want me to transition to?"
זווית יירוט לא טובה "requesting another vector for better intercept angle"
מהירות גבוהה בגישה (לא לשכוח - גובה 10 הנחת יסוד היא שגם אם היתה מהירות 300 נניח, את גובה 10 תחצה כלפי מטה ב-250 קשר ומטה אלא אם נאמר במפורש אחרת, לא סביר): "Request slower speed".
אבל אתה לא אומר Unable ובטח לא פשוט מחליט להאט עצמאית אלא אם כן מדובר במשהו בטיחותי, למשל מעבר על מגבלות מטוס. אם זה סתם דופק לך את הגישה, וכתוצאה מפקח לא מקצועי זה יגרום לגישה לא מיוצבת בזמן - תגיד שאתה הולך סביב ומבקש לגשת מחדש במהירות נמוכה יותר, ציין את הסיבה להליכה סביב (Unstable due to high speed - request vectors for same approach with slower speed).

Unable שמור למצב בו פקח מבקש ממך, למשל, 310 קשרים, בעוד המהירות המירבית המותרת של המטוס היא 320 ויש חתחותים בינוניים ומעלה, למשל, כך שהמהירות "רוקדת", וקפיצת מהירות קטנה ואתה חורג ממגבלות המטוס. במקרה הזה - Unable due turbulence, I need 280kts. אמרת מה אתה לא יכול, אבל אמרת גם למה, ואמרת מה אתה כן יכול. לא סתם כדי שיהיה לך נוח להתייצב מוקדם.

אם אתה לא מצליח להאט בזמן לגישה מיוצבת, לך סביב. זוהי עבודת שגרה ולא עבודת חירום (הליכה סביב היא Normal Procedures).

 

תחקיר והערות חשובות. 

כרגיל תענוג לקרוא פוסטים שלך!

Link to post
Share on other sites
לפני 6 שעות Moshe Mizrahi כתב:

 

זאת לשם שינוי דוגמה לפיקוח מעולה של השוויצרים. הערב במהלך אירוע דחוס ביותר, 4 מטוסים נעולים על ה- ILS וכולם נחתו בשלום. צוות של אלופים.

יפה!
לא צפיתי בהכל, אבל מרשים, גם גרפית וגם מבחינת אופי ההתנהלות.

אם יורשה לי, ממה שכן ראיתי, ממליץ לך מאוד להרים את נקודת המבט כלפי מעלה (שהטייס ישב עם הכסא מוגבה יותר). אתה רוצה שבפיינל המסלול יופיע לך יפה באמצע השמשה, ולא כמעט מוסתר למחצה מאחורי הפאנל.

Link to post
Share on other sites
לפני 1 שעה Etai Charit כתב:

יפה!
לא צפיתי בהכל, אבל מרשים, גם גרפית וגם מבחינת אופי ההתנהלות.

אם יורשה לי, ממה שכן ראיתי, ממליץ לך מאוד להרים את נקודת המבט כלפי מעלה (שהטייס ישב עם הכסא מוגבה יותר). אתה רוצה שבפיינל המסלול יופיע לך יפה באמצע השמשה, ולא כמעט מוסתר למחצה מאחורי הפאנל.

רעיון מצוין, תודה! יש לי על היוק כפתור למצב VFR שמרים לי את הכסא למעלה, עד עכשיו השתמשתי בו רק בהסעה כדי לראות את הקו הצהוב אבל להשתמש בו גם בפיינל זה אחלה רעיון.

Link to post
Share on other sites

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר

×
×
  • יצירת חדש...