עבור לתוכן
itzik friedman

טיסה כקריירה

Recommended Posts

##תקציר:

##כמה כיום בעולם שלנו של אחרי קורונה יש ביטחון תעסוקתי בטייס?

##אדם שמתחיל כרגע את הלימודים, כמה הוא יכול להיות רגוע שבסופם הוא אכן ימצא עבודה ויוכל להתפרנס ולהחזיר את ההשקעה?

 

ולא בקצרה:

אני כרגע בחיים שלי נמצא במין סוג של צומת דרכים מבחינת הקריירה.

אני בוגר מדעי המחשב, ועבדתי כמפתח תוכנה, אבל קורונה וקיצוצים השאירו אותי מחוץ למעגל התעסוקה לעת עתה.

 

מאז ומעולם אהבתי תעופה, טסתי אלפי שעות בסימולאטור, וחלמתי להיות טייס.

מכל מיני סיבות "נשארתי על הקרקע" והלכתי על מסלול יותר שגרתי. אבל כאמור, עכשיו המחשבות מתגנבות שוב.

 

מבחינה כלכלית עשיתי חישובים גסים והערכות על הצד הבטוח - ועושה רושם שאם אתה עובד כטייס, ההשקעה [אפילו שהיא של מאות אלפי שקלים] חוזרת תוך שנים בודדות.

השאלה היא כמה ביטחון יש? במיוחד בתקופה זו של אחרי קורונה... 

יש פה חברים שיודעים לומר לי איך התחום מרגיש? להשקיע 700,000 ש"ח בלי להיות בטוח שבסוף מחכה עבודה, זה לא דבר פשוט בכלל...

 

נ.ב. לא פתחתי סתם פוסט מיותר. חיפשתי לפני כן בפורום פוסטים דומים [זכור לי שבעבר היו גם היו] אבל לא מצאתי פוסטים בנושא זה מאז 03/2020, ותכלס הקורונה לדעתי מאוד השפיעה על התשובה לשאלות שלי :)

קישור לתוכן
Share on other sites

קודם כל אתה שואל שאלה על עולם אמיתי בקהילה של סימולטורים לכן אל תצפה כאן ליותר מידי אינפורמציה, מציע להכנס ל"טייסים עושים טייסים" בפייסבוק.

הסכום שהבאת הוא מופרז מאוד, הסכומים הריאליים הם בערך חצי ואולי אף פחות.

 

מהנקודת מבט שלי, אני עושה בדיוק את המסלול ההפוך אליך. בעל רישיון מסחרי אמריקאי ומתחיל מדמ"ח ולמזלי, בינתיים,  הצלחתי להכנס לעבודה בחברה גדולה(עבודה שלא קשורה למדמ"ח) . גם אותי הקורונה הפכה... והבנתי שלהתפרנס מהתחום כמי שמחזיק דרכון ישראלי בלבד זה לא ריאלי ממש בשנים הקרובות . נכון שמשכורות של טייס גבוהות אבל בישראל ישנן רק כ-4 חברות תעופה שחלק מהטייסים שלהן יושבים בבית ובנוסף אליהן ישנם עוד לפחות 200 טייסים ישראליים בחו"ל שמחכים ל"טרף". אני אישית מכיר בסביבות 100. גם אם הצלחת להכנס לאחת מהחברות הישראליות, התחום כאן במגמת חיסול מתמיד והכניסה של החברות מהמפרץ לא תטיב עם החברות המקומיות בלשון המעטה... לטייס בישראל שמפוטר אין לאן ללכת, למהנדס תוכנה יש (גם אם לא בטווח זמן מיידי).

אם יש לך דרכון אמריקאי לדוגמה, או אפשרות להשיג גרין קארד (אישה בעלת אזרחות) ואתה מוכן לחיות בארה"ב במשך תקופה ארוכה ואולי אף לצמיתות אז המצב שונה ב180 מעלות. השוק האמריקאי הוא גן עדן תעופתי והוא מתאושש כרגע. 

בעלי אזרחות אירופית יצטרכו לחכות עוד הרבה עד שהשוק האירופאי יתאושש, הוא רווי מאוד והקורונה עדיין משתוללת שם.

ושוב, לבעלי דרכון ישראלי בלבד כדאי אולי לעשות רישיון פרטי/אז"מ ולהסתפק בתחום כתחביב.

 

קישור לתוכן
Share on other sites

לפני 16 שעות itzik friedman כתב:

תודה רבה בר על התגובה!

בכיף.

מציע לא ליפול לכל מיני תוכניות ובתי ספר שמציעים הרים וגבעות... המציאות יותר מורכבת בפועל, ולא הרבה מוכנים להסתכל לה בעיניים, אלא רצים עם הסכין בין השיניים.

הרבה צעירים רצו לתחום בשנים האחרונות, חלקם עם הורים מבוססים שמשלמים על הכל, חלקם שמים כל מה שיש להם ובסוף נשארים בלי כלום... 

נראה לי שבתחום התוכנה הדברים פחות קיצוניים, גם אם יש בעיות תעסוקה מדי פעם, אתה עדיין הרבה יותר ורסטילי מטייס במדינת ישראל.

קישור לתוכן
Share on other sites

מה שרודוי אמר.

בארה״ב אתה תלוי בוויזות למיניהן לעבודה ביום שאחרי הלימודים - זה מה שאתה צריך להסתכל עליו, לא הלימודים עצמם. מה ביה״ס נותן לך מהבחינה הזאת ואיך השוק נראה. גם ביה״ס עצמו, להדרכה מייד לאחר הלימודים, אבל לאחר כשנה עד שנה וחצי גם חברות תעופה. טרום קורונה היו חברות שהעסיקו זרים על אישורי עבודה זמניים, כרגע זה לא המצב. אני מניח שזה יחזור אבל הייתי במקומך מחכה לראות שמתחילים להעסיק זרים שוב, כרגע זה די סגור לאמריקאיים ובעלי גרין קארד (שכן מועסקים, החברות מגייסות שוב  קנה מידה גדול).

באירופה השוק די משותק לגמרי עדיין. באמת שאי אפשר לדעת. גם שם צריך אזרחות כדי לעבוד.

בארץ אין מה לחפש עד שאין לך נסיון משמעותי כלשהו (כמה אלפי שעות טיסה).

האם זה זמן טוב להתחיל ללמוד? לדעתי כן, אבל זה רק ניחוש ואי אפשר להסתמך על זה:

עד שתגיע לביה״ס ותתחיל בלימודים - כחצי שנה. 

הלימודים עצמם כשנה עד שנה וחצי.

עוד שנתיים השוק ייראה אחרת.

אבל זה הימור.

קישור לתוכן
Share on other sites

ממה שאני יודע, בארה״ב משכורות של טייסים לא מטורפות. בחברות האיזוריות - ובוא נאמר את האמת, אתה תתחיל משם אם לא באיזה אייר טקסי - השכר הוא נמוך מ-100,000 דולר בשנה, וגם קצין ראשון באיירליין גדולה זה סדר הגודל. נכון שבדרגת קפטן ואחרי שנים השכר עולה משמעותית, אבל הוא לא שונה מאוד משכר של בכיר בהייטק.

היות ואתה נדרש להשקיע לפי האמור לעיל שכר של 4 שנים לפני שתוכל להתחיל להרויח, וגם אז - אתה קורא לזה ״להחזיר״ - אבל מה עם שכר דירה? אוכל? חשמל? רכב? להחזיר עלות הלימודיפ הזו נראה לי סדר גודל יותר איטי מלהחזיר את 60000 השקלים שעלה לך תואר במדמ״ח.

בקיצור, נראה לי מסוכן ולא כלכלי, אם כלכלה זה העניין.

כמובן שאם זה החלום שלך, אז לך על זה. דעתי האישית היא שזה הופך מהר מאוד להיות ״עבודה״.

קישור לתוכן
Share on other sites

לפני ב-1.6.2021 בתוך 07:14 Oren Geva כתב:

ממה שאני יודע, בארה״ב משכורות של טייסים לא מטורפות. בחברות האיזוריות - ובוא נאמר את האמת, אתה תתחיל משם אם לא באיזה אייר טקסי - השכר הוא נמוך מ-100,000 דולר בשנה, וגם קצין ראשון באיירליין גדולה זה סדר הגודל. נכון שבדרגת קפטן ואחרי שנים השכר עולה משמעותית, אבל הוא לא שונה מאוד משכר של בכיר בהייטק.

היות ואתה נדרש להשקיע לפי האמור לעיל שכר של 4 שנים לפני שתוכל להתחיל להרויח, וגם אז - אתה קורא לזה ״להחזיר״ - אבל מה עם שכר דירה? אוכל? חשמל? רכב? להחזיר עלות הלימודיפ הזו נראה לי סדר גודל יותר איטי מלהחזיר את 60000 השקלים שעלה לך תואר במדמ״ח.

בקיצור, נראה לי מסוכן ולא כלכלי, אם כלכלה זה העניין.

כמובן שאם זה החלום שלך, אז לך על זה. דעתי האישית היא שזה הופך מהר מאוד להיות ״עבודה״.

אתה צודק באופן עקרוני.

מי שמחפש ללכת למקצוע הזה כדי להתעשר - טועה.

אצלי זה כבר נהיה "עבודה". ואני נהנה (כמעט) מכל שנייה בה. ואני לא רואה את עצמי עושה שום דבר אחר.

לכותב המקורי - המחסור בטייסים חוזר ובגדול. בחברה שלי כבר חסר לנו כוח אדם לקיץ, מתחילים לגייס בקצב גבוה. 

אם זה מה שאתה רוצה לעשות - לדעתי זה זמן טוב ללכת על זה. אבל רק אם אתה באמת רוצה לעשות את זה כי אתה אוהב את המקצוע, אחרת הכסף והזמן מחוץ לבית באמת לא שווים את זה.

הכשרות יקחו איפשהו בין שנה וחצי לשנתיים וחצי, לפני עבודה ראשונה במה שלא תבחר. בהנחה שלא תתחיל ללמוד בחצי שנה הקרובה, בעוד שנתיים השוק יראה אחרת לגמרי, ולהערכתי יהיה שוב שוק של מחסור בטייסים וחיזור אחרי עובדים, כמו שנקטע עקב הקורונה.

קישור לתוכן
Share on other sites

אנחנו מדברים כאן על מחסור שחוזר ובגדול לארה"ב וזה נכון מאוד.

מי שאין לו אזרחות אמריקאית או אפשרות להוציא גרין קארד ולהגר באופן חוקי לארה"ב שלא יכנס לתחום. 

קישור לתוכן
Share on other sites

יחד עם המחסור יש גם היצע רב של טייסים שפוטרו. כך שאני לא חושב שלאורך זמן יהיה שינוי בשכר טייסים.

יכול להיות שהביקוש יגדל עם דרישה יותר ויותר גדולה וכלכליות עולה של המטוסים הקטנים יותר, ופחות קוים של A380, אנחנו רואים שגם אתיחאד ואמירייטס נפטרים מהם.

 

קישור לתוכן
Share on other sites

ואם כבר אנו מדברים על העתיד, אז בואו נרחיב יותר.

למה שבכלל יצטרכו טייסים בעתיד?

מבחינה טכנולוגית, המטוס יכול להיות מופעל מרחוק ואינו זקוק לטייס בקוקפיט, השוק הצבאי מוכיח זאת יפה.

מתי לדעתכם ישבר המחסום הפסיכולוגי ויגיע היום שבו נעלה לטיסה לניו-יורק בלי שיש טייס בקבינה?

קישור לתוכן
Share on other sites

לפני 1 שעה Izik Bakshi כתב:

ואם כבר אנו מדברים על העתיד, אז בואו נרחיב יותר.

למה שבכלל יצטרכו טייסים בעתיד?

מבחינה טכנולוגית, המטוס יכול להיות מופעל מרחוק ואינו זקוק לטייס בקוקפיט, השוק הצבאי מוכיח זאת יפה.

מתי לדעתכם ישבר המחסום הפסיכולוגי ויגיע היום שבו נעלה לטיסה לניו-יורק בלי שיש טייס בקבינה?

בשוק הצבאי אם המטוס יתרסק אז לא יאבדו חיי אדם.

אני אישית לא הייתי מוכן לטוס לניו יורק בלי צוות בקוקפיט. דמיין לעצמך נחיתה על מנוע אחד, בגשם, עם רוחות צד ומסלול רטוב... לא הייתי רוצה שמישהו מרחוק יבצע את זה. 

קישור לתוכן
Share on other sites

אתה אומר את זה היום, לא בעתיד.

יותר ויותר פונקציות עוברות אוטומציה. רובוטים מכינים קרמבו כי הם יכולים לעשות את זה טוב, מהר ובטוח יותר מבני אדם.

כבר היום בתנאי מזג האויר הגרועים ביותר רוב מטוסי הנוסעים נוחתים לבד. הבעיה של הסעה תיפטר - רכבים אוטונומיים זו בעיה הרבה יותר מורכבת. וגם - הסעה זה בכלל משהו שאפשר לתפעל מהמגדל עם שלט. חלק מאוד מאוד מצומצם מהטיסה מצריך מגע יד אדם.

אין בהטסת מטוס נוסעים מנקודה לנקודה שום אלמנט שאוטומציה לא יכולה לעשות טוב יותר מבני אדם. אין פה שום אלמנט חשיבתי או יצירתי. וברוב מקרי החירום תכנות נכון יטפל טוב יותר מבני אדם שצריכים עכשיו בלחץ לחפש בצ'קליסטים מה עושים כשמשהו מוזר קורה.

 

קישור לתוכן
Share on other sites

לפני 7 שעות Oren Geva כתב:

אתה אומר את זה היום, לא בעתיד.

יותר ויותר פונקציות עוברות אוטומציה. רובוטים מכינים קרמבו כי הם יכולים לעשות את זה טוב, מהר ובטוח יותר מבני אדם.

כבר היום בתנאי מזג האויר הגרועים ביותר רוב מטוסי הנוסעים נוחתים לבד. הבעיה של הסעה תיפטר - רכבים אוטונומיים זו בעיה הרבה יותר מורכבת. וגם - הסעה זה בכלל משהו שאפשר לתפעל מהמגדל עם שלט. חלק מאוד מאוד מצומצם מהטיסה מצריך מגע יד אדם.

אין בהטסת מטוס נוסעים מנקודה לנקודה שום אלמנט שאוטומציה לא יכולה לעשות טוב יותר מבני אדם. אין פה שום אלמנט חשיבתי או יצירתי. וברוב מקרי החירום תכנות נכון יטפל טוב יותר מבני אדם שצריכים עכשיו בלחץ לחפש בצ'קליסטים מה עושים כשמשהו מוזר קורה.

 

אני ממש לא מסכים איתך...

 

בוא ניקח בכוונה מצבי קיצון כמו הנחיתה על ההדסון. אתה חושב שמחשב היה מצליח להנחית את המטוס עם אפס נפגעים ולא מרסק את האיירבאס על מנהטן?
או בוא ניקח מצב שמטוס חד מנועי ממריא ומאבד מנוע לאחר המראה וצריך לחפש שדה נחיתה, האם מחשב יוכל למצוא את זה הכי טוב? 

יש היום בהחלט מערכות מאוד מתוחכמות כמו המערכת נחיתה אוטומטית של גרמין ובהחלט טכנית הטסה אוטונומית היא דבר אפשרי, אבל תמיד נדרש הניהול סיכונים וההשגחה של האדם. אנחנו רואים את זה היום בתאונות של טסלות וכו' שמחליטות להאט פתאום, אז על אחת כמה וכמה זה קריטי במטוס. הרי מי מבטיח לך שלא יהיה באג במקרה קיצון כלשהו? 

אני אמנם בעל רק 238 שעות טיסה אמיתיות אבל בשעות האלה הספקתי להבין שיש חשיבות גדולה גם לחשיבה ולגמישות של האדם.

קישור לתוכן
Share on other sites

לפני 5 שעות Bar Rodoy כתב:

אני ממש לא מסכים איתך...

 

בוא ניקח בכוונה מצבי קיצון כמו הנחיתה על ההדסון. אתה חושב שמחשב היה מצליח להנחית את המטוס עם אפס נפגעים ולא מרסק את האיירבאס על מנהטן?
או בוא ניקח מצב שמטוס חד מנועי ממריא ומאבד מנוע לאחר המראה וצריך לחפש שדה נחיתה, האם מחשב יוכל למצוא את זה הכי טוב? 

יש היום בהחלט מערכות מאוד מתוחכמות כמו המערכת נחיתה אוטומטית של גרמין ובהחלט טכנית הטסה אוטונומית היא דבר אפשרי, אבל תמיד נדרש הניהול סיכונים וההשגחה של האדם. אנחנו רואים את זה היום בתאונות של טסלות וכו' שמחליטות להאט פתאום, אז על אחת כמה וכמה זה קריטי במטוס. הרי מי מבטיח לך שלא יהיה באג במקרה קיצון כלשהו? 

אני אמנם בעל רק 238 שעות טיסה אמיתיות אבל בשעות האלה הספקתי להבין שיש חשיבות גדולה גם לחשיבה ולגמישות של האדם.

אתה מדבר מהכובע של " אין סיכוי שאיזה רובוט ייקח לי את העבודה", אבל זה תהליך שקורה , ישנן תרחישי  קיצון שתארת אתה לא יודע אם מערכות מחשב מבוססות AI, יעשו את זה יותר טוב.
השורה התחתונה זה תהליך שקורה , לא רק בתעופה אלא בעוד הרבה דברים שקשורים בחיים שלנו, יש מצב  בדור שלך זה לא יקרה אז תוכל לעבוד בשקט בתחום ולהגיע לחוף מבטחים בפנסיה, אבל יש סיכוי גם סיכוי סביר שהילדים שלך או הנכדים שלך יקבלו מכתב פיטורין   באמצע הקריירה כי הם לא יהיו רלוונטים לכלים שיהיו קיימים באותה תקופה, הסיכוי שלך זה יקרה לא גבוה אבל קיים.

אבל להגיד שזה לא יקרה זאת עצימת עיניים.

קצת לפני שנולדת היה דבר כזה במטוס שנקרא מהנדס, טיסה היה צורך בצוות מינימאלי של 3 טייסים אף אחד לא האמין שרק 2 טייסים יוכלו להחזיק טיסה , והנה ב 767 המהנדס טיסה הפך לארון פיוזים, ותפקיד המהנדס טיסה נעלם פחות או יותר מהעולם ואלה שבצעו תתפקיד הזה נהפכו ללא רלוונטים,
שוב גם אז לא האמינו שזה יקרה  ובצורה די מהירה התפקיד הזה נעלם מהעולם.

ואגב היום כבר מדברים על טייס אחד בקוקפיט.

נ.ב אם הזכרת את תקרית ההדסון וראית את הסרט, שבתסריט בהתחלה בכל הסימולציות שיחזור  לא הוסיפו את הגורם האנושי (להבין מה התקלה), וכולם היו גיבורים גדולים והצליחו להנחית המטוס, ואחרי שהוסיפו את הגורם אף אחד לא הצליח להגיע לשדה , אז כנראה שבלי הגורם ( אלגוריתם קר של מחשב) לא הייתה השהייה של זמן תגובה  והמטוס היה חוזר לשדה ולא שוחה בהדסון

 

קישור לתוכן
Share on other sites

לפני 3 שעות Elad Zeierman כתב:

אתה מדבר מהכובע של " אין סיכוי שאיזה רובוט ייקח לי את העבודה", אבל זה תהליך שקורה , ישנן תרחישי  קיצון שתארת אתה לא יודע אם מערכות מחשב מבוססות AI, יעשו את זה יותר טוב.
השורה התחתונה זה תהליך שקורה , לא רק בתעופה אלא בעוד הרבה דברים שקשורים בחיים שלנו, יש מצב  בדור שלך זה לא יקרה אז תוכל לעבוד בשקט בתחום ולהגיע לחוף מבטחים בפנסיה, אבל יש סיכוי גם סיכוי סביר שהילדים שלך או הנכדים שלך יקבלו מכתב פיטורין   באמצע הקריירה כי הם לא יהיו רלוונטים לכלים שיהיו קיימים באותה תקופה, הסיכוי שלך זה יקרה לא גבוה אבל קיים.

אבל להגיד שזה לא יקרה זאת עצימת עיניים.

קצת לפני שנולדת היה דבר כזה במטוס שנקרא מהנדס, טיסה היה צורך בצוות מינימאלי של 3 טייסים אף אחד לא האמין שרק 2 טייסים יוכלו להחזיק טיסה , והנה ב 767 המהנדס טיסה הפך לארון פיוזים, ותפקיד המהנדס טיסה נעלם פחות או יותר מהעולם ואלה שבצעו תתפקיד הזה נהפכו ללא רלוונטים,
שוב גם אז לא האמינו שזה יקרה  ובצורה די מהירה התפקיד הזה נעלם מהעולם.

ואגב היום כבר מדברים על טייס אחד בקוקפיט.

נ.ב אם הזכרת את תקרית ההדסון וראית את הסרט, שבתסריט בהתחלה בכל הסימולציות שיחזור  לא הוסיפו את הגורם האנושי (להבין מה התקלה), וכולם היו גיבורים גדולים והצליחו להנחית המטוס, ואחרי שהוסיפו את הגורם אף אחד לא הצליח להגיע לשדה , אז כנראה שבלי הגורם ( אלגוריתם קר של מחשב) לא הייתה השהייה של זמן תגובה  והמטוס היה חוזר לשדה ולא שוחה בהדסון

 

אני עדיין חושב שצריך להמצא אדם בקוקפיט. גם בתוכנה הכי טובה יכול להיות באג. 

ואני ממש לא חובש את הכובע של מישהו שמפחד שרובוט יקח לו את העבודה... אם הייתי בונה על קריירה בתחום אז אולי אבל תסתכל בתגובות למעלה ותבין שממש לא. 

קישור לתוכן
Share on other sites

גם טייס אנושי לא בהכרח מצליח. אני מאמין שברוב המקרים יש סיכויים טובים יותר שמחשב יצליח במקום שאנשים עושים טעויות. זה קורה במכשירים לספירת כסף, במפעלים לייצור מכוניות ובלמיון דברים אחרים.
כן, יהיה מחיר לקדמה - גם בחיי אדם - אבל התהליך הוא בלתי נמנע.

כמו שאלעד אמר, פעםן היה מהנדס טיסה בכל מטוס נוסעים. היום מטוסי סילון דו מנועיים כבר מורשים לטיסה עם טייס יחיד (מטוסי מנהלים).
הסיבה שבמטוסי נוסעים עדיין נדרשים שני טייסים היא ביטוחית... הרי אתה מטיס לבד את הPMDG שלך בדיוק כמו שטייס יחיד יכול לתפעל 737 אמיתי מבחינת עומס העבודה.

אני לא אומר שזה קורה מחר בבוקר, אבל אני מנחש שזה יקרה עוד בימי חיינו.

זו רק שאלה של זמן ואמינות. החללית שג'ף בזוס עלה איתה לחלל לא כללה טייס.

 

קישור לתוכן
Share on other sites

לפני 13 שעות Oren Geva כתב:

גם טייס אנושי לא בהכרח מצליח. אני מאמין שברוב המקרים יש סיכויים טובים יותר שמחשב יצליח במקום שאנשים עושים טעויות. זה קורה במכשירים לספירת כסף, במפעלים לייצור מכוניות ובלמיון דברים אחרים.
כן, יהיה מחיר לקדמה - גם בחיי אדם - אבל התהליך הוא בלתי נמנע.

כמו שאלעד אמר, פעםן היה מהנדס טיסה בכל מטוס נוסעים. היום מטוסי סילון דו מנועיים כבר מורשים לטיסה עם טייס יחיד (מטוסי מנהלים).
הסיבה שבמטוסי נוסעים עדיין נדרשים שני טייסים היא ביטוחית... הרי אתה מטיס לבד את הPMDG שלך בדיוק כמו שטייס יחיד יכול לתפעל 737 אמיתי מבחינת עומס העבודה.

אני לא אומר שזה קורה מחר בבוקר, אבל אני מנחש שזה יקרה עוד בימי חיינו.

זו רק שאלה של זמן ואמינות. החללית שג'ף בזוס עלה איתה לחלל לא כללה טייס.

 

ברור לכולם שמבחינת הטכנולוגיה אין שום בעיה לשגר חלליות לחלל בצורה אוטונומית לחלוטין, השאלה מי מוכן לקחת את הסיכון שבמקרה שקיים באג כלשהו איפשהו בקוד אז לא יהיה מי שיפצה עליו.

לפני שבוע ראיתי בחדשות על טסלה שהחליטה שהיא בולמת וגרמה לתאונה כשרכב נכנס בה מאחור. מי מבטיח לך ש737 אוטונומי שמגיע לנחיתה לא יקבל INPUT שגוי מאחד הסנסורים ויחליט להיכנס בקרקע?

 

בדיוק כמו ביטוח, יש מצב שתעבור את כל החיים בלי תאונה בכביש אבל תצטרך אותו למצב שאולי תהיה לך אחת כזו.

קישור לתוכן
Share on other sites

לשאלה העכשיוית ותכנונית ל30 שנות תעסוקה: האם זה מקצוע שכדאי ללמוד? לדעתי כן. רק לקחת בחשבון את הסיכונים ואת המחויבות הטוטאלית לתהליך. זה לא כמו לעשות תואר באוניברסיטת תל אביב ואז להחליט שאתה מגיש קו"ח למשרה אחרת שלא קשורה לרוב הקורסים שלקחת. 

קישור לתוכן
Share on other sites

לפני ב-31.7.2021 בתוך 09:36 Bar Rodoy כתב:

ברור לכולם שמבחינת הטכנולוגיה אין שום בעיה לשגר חלליות לחלל בצורה אוטונומית לחלוטין, השאלה מי מוכן לקחת את הסיכון שבמקרה שקיים באג כלשהו איפשהו בקוד אז לא יהיה מי שיפצה עליו.

לפני שבוע ראיתי בחדשות על טסלה שהחליטה שהיא בולמת וגרמה לתאונה כשרכב נכנס בה מאחור. מי מבטיח לך ש737 אוטונומי שמגיע לנחיתה לא יקבל INPUT שגוי מאחד הסנסורים ויחליט להיכנס בקרקע?

 

בדיוק כמו ביטוח, יש מצב שתעבור את כל החיים בלי תאונה בכביש אבל תצטרך אותו למצב שאולי תהיה לך אחת כזו.

יש פתרונות לכך, לדוגמא: שליטה מרחוק.

יש פתרונות הנדסיים נוספים כגון יתירות, אם אתה חושש שסנסור אחד יהיה לא אמין אז שים 2, וכמובן שאפשר לשים סנסורים שנותנים אותה תפוקה אך עובדים בטכנולוגיה שונה (אמינות יותר גבוהה).

בקצב ההתקדמות של הטכנולוגיה, אני לא בטוח שניתן לתכנן ל-30 שנה תעסוקה במקצוע הזה.

קישור לתוכן
Share on other sites

אני חושב שאתם לא חושבים בצורה הישירה, בסופו של דבר הרבה מאוד רובוטים שהוכנסו לתעשיות מסויימות נתנו עבודות אחרות, במקרה הזה נראה לי שיהיה תפקיד סטייל מנהל טכני\מנטר שיהיה בקוקפיט ויגיב לסיטואציה בהתאם למצב

קישור לתוכן
Share on other sites

פתרון טכנולוגי קיים, זה ברור. היום המטוסים ברמת אוטמציה גבוהה מאוד. אני שוב חוזר, מה קורה שהפתרון הטכנולוגי משתבש? אפשר לשים גם 100 סנסורים ליתירות אבל מה יקרה אם איכשהו התוכנית במחשב הראשי תקבל ערך שהיא לא מכירה ותחליט שהיא צוללת עם האף למטה? ראינו כבר את מקרה ה737 מקס. אף אחד לא מבטיח שמי שתכנת את האוטומציה עשה את זה טוב. ומי שמכיר מערכות מורכבות, אי אפשר לבדוק הכל, לרב המפעיל מגלה בעיות ולא נראה לי שמישהו רוצה שתתגלה בעיה ולא יהיה מי שיתן מענה מיידי.. 

קישור לתוכן
Share on other sites

הדיון על הטכנולוגיה מעניין, ענייני ורלוונטי.

בסוף, לשאלה אם להתחיל ללמוד את זה עכשיו: 

כשאני לפני כמה שנים חשבתי להתחיל לימודי טיסה ופשוט ללכת על זה, אף אחד לא הצליח לשכנע אותי לא ללכת על המקצוע הזה שאני כל כך אוהב, ואני מאוד שמח על העקשנות הזאת.

אם את מישהו עד כדי כך קל לשכנע לוותר על המקצוע עוד לפני שאפילו התחיל - חבל להתחיל. זה משהו שצריך מאוד לרצות לאורך הרבה זמן כדי להצליח.

אם בעוד 30 שנה אגלה שאין לי עבודה -אמצא משהו אחר. לא אהיה הראשון בעולם שעושה הסבה מקצועית. אני בטוח שעם כישורים טכניים, ניהוליים, קבלת החלטות וניהול סיכונים אוכל להסתדר על משהו. אולי. בעוד 30 שנה.

המטוסים היום ומערכות הבקרה היום שקיימים בפועל בטיסות המסחריות הם ברמת אוטומציה גבוהה אך רמת אוטונומיה נמוכה. למיטב הבנתי העולם עוד לא קרוב להיות מוכן להטמעה של מערכות כאלה. אז להערכתי יש לי כמה שנים מאוד טובות של לחיות את החלום.

קישור לתוכן
Share on other sites

לפני ב-15.8.2021 בתוך 15:52 Bar Rodoy כתב:

פתרון טכנולוגי קיים, זה ברור. היום המטוסים ברמת אוטמציה גבוהה מאוד. אני שוב חוזר, מה קורה שהפתרון הטכנולוגי משתבש? אפשר לשים גם 100 סנסורים ליתירות אבל מה יקרה אם איכשהו התוכנית במחשב הראשי תקבל ערך שהיא לא מכירה ותחליט שהיא צוללת עם האף למטה? ראינו כבר את מקרה ה737 מקס. אף אחד לא מבטיח שמי שתכנת את האוטומציה עשה את זה טוב. ומי שמכיר מערכות מורכבות, אי אפשר לבדוק הכל, לרב המפעיל מגלה בעיות ולא נראה לי שמישהו רוצה שתתגלה בעיה ולא יהיה מי שיתן מענה מיידי.. 

מה קורה כשטייס טועה? כשהוא לא מרוכז? כשהוא חולה? הדברים האלה קורים הרבה יותר מכשלים בתכנה.
תראה נתונים אמיתיים -

 http://www.planecrashinfo.com/cause.htm

https://www.flightdeckfriend.com/ask-a-pilot/why-do-planes-crash/

יש עוד הרבה. הנקודה היא שהגורם האנושי הוא גורם מספר אחת לתאונות. אגב, גם כשלים טכניים - סיכוי טוב שאוטומציה של הטיפול הטכני במטוסים בהחלט תשפר את הסטטיסטיקה גם של הגורם הזה לתאונות.

אף אחד לא מבטיח שמי שתכנת את האוטומציה עשה את זה טוב - לכן בודקים את האוטומציה. ואחרי שיבדקו מספיק ינסו בשטח. ואז יהיו תאונות ויתוקנו כשלים. וזה יגיע לרמת האמינות הנדרשת - שבוודאות תהיה הרבה יותר גבוהה מכל מערכת שצריכה בנאדם שישמור עליה.

 

קישור לתוכן
Share on other sites

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...