חברה יקרים.
קראתי עד עמוד 3 ולא המשכתי, כי ראיתי רק תשובה נכונה אחת (זו של NIKO). יתכן ויש תשובות נוספות בהמשך, אבל כאמור לא ראית.
לגופו של עניין :
בהנחה שהמטוס בישרה ואופקית או בנסיקה, או בגל תרגיל מיוצב אחר, המהירות המכשירית נשארת קבועה, ובכלל לא משנה מה מהירות הרוח. מה שיכול להשתנות במקרה כזה זה מהירות קרקע, אבל אם נחזור למה שנשאל בשאלה המקורית (לפני 7 דפים, זוכרים ??), המטוס נע בתוך תווך אויר, כאשר התווך נע גם הוא. המטוס מרגיש מהירות מכשירית בלבד, וזו בדיוק מהירות הרוח בכיוון הטיסה. ססנה יכולה למשל להמריא, ולשייט במהירות 100 קשר, אם ממולה תבוא רוח במהירות 100 קשר, הרי שיחסית לקרקע היא תעמוד באויר כמו הליקופטר. ניתן לנסות זאת בסימולטור, אני ניסיתי. אבל המטוס במקרה זה יראה מהירות מכשירית של 100 קשר !!!! חשוב להדגיש, זה מה שיראו מכשירי הפיטו, וזה מה שמרגישה האוירודינאמיקה של המטוס.
אותו מטוס שממריא, לא משנה לאיזה כיוון יטוס, המהירות המכשירית שהטייס יראה זו המהירות המתאימה לכוחות הפועלים על המטוס (דחף מאזן גרר, משקל מאוזן ע"י עילוי וכו'). אם המטוס טס נגד הרוח, המהירות הקרקעית שווה למהירות מכשירית מינוס מהירות הרוח. כשהמטוס יהפוך כיוון המהירות הקרקעית תהיה מהירות מכשירית פלוס מהירות הרוח. אבל שימו לב, מהירות מכשירית אינה משתנה.
הדבר היחיד שאפשר להתפלפל עליו זה מה קורה במהלך הפנייה. כאן, יתכן שהמהירות המכשירית תקטן אבל זה לא שייך למהירות הרוח. זה שייך לעובדה שבפנייה הגרר עולה ויש לתקן מצערת. אבל זה יקרה גם אם מהירות הרוח היא 0.
מקווה שעניתי על השאלה המקורית.
מאיר זיירמן
מהנדס אוירונאוטי.