עבור לתוכן
OmriSoudry

*** תחקיר: תעופה נוסח ישראל - האמת יוצאת לאור ***

Recommended Posts

פורסם

את התחקיר הבא כתבתי לאחר חקירה קטנה של עובדות. כל מה שתקראו כאן מבוסס על עובדות אמיתיות וקצת מהדעות שלי בנושא. כל המקורות מידע שלי באו מדברים ששמעתי, קראתי בכל מיני פורומים, חיפושים בגוגל, וכו'...

אני בטוח שיש אנשים שכל מה שאני עומד לכתוב כאן יבוא אליהם בהפתעה. אני גם בטוח שיש אנשים בארץ שלא היו רוצים שתדעו את מה שכתוב כאן, ובטח שזה לא יפורסם. אבל לפי דעתי, אי אפשר לעבור על זה בשתיקה. אז הנה זה בא...

תעופה נוסח ישראל - האמת יוצאת לאור

קצת רקע לפני שנתחיל, נתאר את עליית מחירי השכרת מטוס מדגם ססנה 172 בשנים האחרונות:

1996: 390 ש"ח

1997: 450 ש"ח

2000: 450 ש"ח

2003: 670 ש"ח

2005: 770 ש"ח

2006: 800 ש"ח

- בעשור האחרון מחיר שעת טיסה על ססנה 172 הוכפל !!

לפי הבנתי, עליית מחירים לגיטימית צריכה להיות תלויה במספר גורמים:

- עליית שער הדולר

- עליית מחירי הדלק

- עליית מחירי מחייה (מדד מחירים)

- בנוסף, אני לוקח בחשבון שכל חברת השכרת מטוסים רוצה להרוויח לפחות 30% מהעלות - וזה לגיטימי ביותר.

אז בואו נראה מה קרה לגורם הראשון בשנים האחרונות...

זהו כמובן שער הדולר:

1999: 4.14 ש"ח

2000: 4.08 ש"ח

2001: 4.20 ש"ח

2002: 4.74 ש"ח

2003: 4.54 ש"ח

2004: 4.48 ש"ח

2005: 4.70 ש"ח

עכשיו נראה מה קרה לגורם השני, מחירי הדלק:

משנת 1999 עד 2005 שער הדולר עלה ב 13.5%. נוסיף לזה את הרווח של חברות ההשכרה על הדלק (נכפיל ב 1.3) ונקבל עליית מחירים לגיטימית של 17.55%. בפועל, המחיר עלה ב-71% (פי 4 מהמחיר שהוא היה אמור להיות!!).

עכשיו נבדוק את הגורם השלישי, מדד המחירים:

משנת 1999 עד 2005 מדד המחירים עלה ב 7%. נוסיף לזה את הרווח של חברות ההשכרה (נכפיל ב 1.3) ונקבל 9.1% עלייה.

סטטיסטיקות נוספות

אמצע שנת 1999: 3.59 ש"ח לליטר

אמצע שנת 2005: 5.52 ש"ח לליטר

מדובר על עלייה של 54% משנת 99 לאמצע 2005. שוב, נכפיל גם את זה ב-1.3 ונקבל 100% עליית מחיר לגיטימית בעקבות עליית הדלק.

חלקו של מחיר הדלק בעלות שעת טיסה הוא מינורי יחסית…ססנה 172 צורכת בסביבות 7 גלון לשעה. יודעים מה? נניח 8 (בתוספת טיפוס) + 1.1 גלון של התנעה = 9.1 גלון = 35 ליטר

= 193 ש"ח + 30% רווח = 251 ש"ח. כל זה במחירים של היום. לעומת זאת, בשנת 99

35 ליטר היו שווים (בתוספת רווח) 163 ש"ח , כלומר הבדל של 90 ש"ח מהמחיר שהיה בשנת 99.

אבל רגע, זה רק חלקו של הדלק…בואו נסכם את כל העליות שהיו:

- בעקבות עליית שער הדולר, מחיר שעת טיסה משנת 99 היה צריך לעלות ב 79 ש"ח.

- בעקבות עליית המדד, המחיר היה צריך לעלות ב 41 ש"ח.

- בעקבות עליית מחיר דלק בעוד 90 ש"ח.

- סה"כ משנת 99 המחיר היה צריך לעלות ב 210 ש"ח.

- בפועל, במקום ה-210 שקלים האלה, המחיר עלה ב 320 ש"ח. פי 1.5 ממה שהיה צריך להיות!!

שלא יהיו אי הבנות, אני לא מאשים את חברות התעופה. הן סך הכל רוצות לשרוד במציאות בה העלויות גבוהות. אך מסתבר, לפי מה שכתבתי עד עכשיו, שהעלויות כנראה גבוהות לא מסיבות "טבעיות" אלא מסיבות "על טבעיות" שאין להן הסבר. סתם ככה הכל יקר יותר ממה שהיה אמור להיות.

עכשיו תשאלו את עצמכם: על איזה סיבות "על טבעיות" עומרי מדבר?

סיבות "על טבעיות":

- קודם כל, ברור לי שישנן הוצאות נוספות קבועות, כמו למשל החזקת פקידים, החלפת ציוד במטוסים, ביטוחים, תשלום למכונאים, השכרת משרד וכו'...אבל הכל כלול במדדי המחירים ושער הדולר שהזכרתי קודם.

אבללל, בכל זאת יש גורם אחד שלא קשור לכלום. הגורם הזה הוא האגרה. יותר נכון, אגרות שהרשויות לוקחות לחברות ההשכרה עצמן על כל נחיתה, חנייה ועל עוד כמה דברים.

בנוסף, אני בטוח שהמנהל לוקח אגרות משלו.. כפי שהוא מעלה בקביעות את האגרות לטייסים, סביר להניח שבאותה מידה האגרות לחברות התעופה השונות עולות ללא הצדקה, ומביאות לעלות גבוהה של השכרת המטוס לטייס ועלות גבוהה שהטייס ישלם עבור כל שעת טיסה.

נכון, גם האגרות היו צריכות לעלות - אבל רק לפי מדד המחירים ולא יותר. את זה אנו צריכים לבדוק יותר לעומק: (כאן מתחיל החלק של הדעה ולא ממש של העובדות). לעליית האגרות הלא מוצדקת, לפי דעתי, יש 2 סיבות אפשריות (אבל שוב, אלו סיבות אפשריות ואני לא יכול לדעת בוודאות שאלו באמת הסיבות):

1) התעופה הקלה נתפסת בעיני הרשויות כאיזהשהוא עיסוק או מותרה שמרשים לעצמם רק אנשים מהאלפיון העליון. לכן, קבוצה זו של אנשים היא כמו "פרה חולבת" שאפשר להוציא ממנה כספים רבים. הנחה זו נכונה בחלקה - אך עדיין ישנם אנשים ממוצעים בתעופה. הבעיה היא שבגלל שקולם לא נשמע ובגלל שרואים שהם ממשיכים לשלם, הנחת המנהל מתממשת.

אבל משהו אחד מוזר: איזה אינטרס יהיה לאנשי ציבור כגון ראש מנהל התעופה או מנהל רש"ת (רשות שדות התעופה) להעלות אגרות? הרי אין להם טובה אישית מכך כי הכסף הזה מתחלק ממילא לכלל הציבור בישראל.

2) ) חיל האויר מקורב למשרד התחבורה וכך גם למנהל התעופה ורש"ת, מכיוון שכל אחת מהקבוצות משתייכת לממשלה. עובדה זו משפיעה על מקבלי ההחלטות בצורה כזו שהשמיים יישארו רק של חיל האויר.

לכן, לחיל האויר אינטרס ברור שהאגרות לחברות ההשכרה יעלו, מחירי שעת טיסה יעלו, פחות אנשים יטוסו, חברות יפשטו את הרגל, והתעופה הקלה תהיה נחלת האלפיון העליון שיטוסו עם מטוסים משלהם, (ראיתם מה זה? חזרתי לאפשרות 1..). הרי, אם משרד התחבורה לא יממש את החזון של חיל האויר, ממשלה עלולה ליפול - ומי ייקח על עצמו אחריות שכזו?

הגבלות שונות:

נניח שהמנהל ורש"ת מעלים אגרות ללא הצדקה. נניח שאנחנו בולעים גם את הצפרדע הזו.

עדין יש עוד פרמטר בעייתי בישראל לעומת מדינות דומות (ואולי מתוקנות) שגורם לעליית מחירי השכרה:

ניצול המטוסים:

הרבה חברות מדווחות על ניצול בלתי ייעיל של המטוסים. החברות שילמו אגרות ליום שלם, ביטוח ליום שלם, בדיקת DI ליום שלם, והמטוס מנוצל שעתיים ביום.

עכשיו תשאלו את עצמכם "למה זה קורה? למה רק שעתיים?". הנה התשובה:

הגבלות שונות שמגביל המנהל הם הגורם העיקרי, מעבר לעליית המחירים המוגזמת עליה דיברתי (שגורמת לירידה בביקוש לאותו מטוס). כל מיני נתיבים נסגרים סתם, והגבלות שונות בטיסה ניתנות סתם. אבל מה פתאום! ישראל מדינה מערבית! ברור שלכל הגבלה יש סיבה! רק כמה חבל לנו שאלו הסיבות הכי מתורצות שראיתי (וזה בתור אחד שמתרץ למורים שלו כל הזמן):

עד שנת 2000 בעלי רשיון טייס פרטי יכלו לטוס בלילה באזור ה TMA. בשנת 2000 (או 2001, לא זוכר בדיוק) התרסקה ססנה 172 שהמריאה בלילה משדה דוב והוטסה ע"י טייס פרטי (שהיו לו רק 4 שעות על המטוס עצמו). לדעתי, המנהל ממש חיכה למקרה כזה שיקרה כדי לאסור על טייסים פרטיים לטוס בשעות הלילה. וזה כמובן מה שקרה - נאסר על טייסים פרטיים לטוס בשעות הלילה. אגב, בכל שאר העולם זה כן מותר בכל האזורים. לדעתי, הגורם הגדול ביותר של אותה תאונה הוא רמת השעות של הטייס וממש לא קשור לכך שהיה לילה בחוץ. הרי גם בארה"ב קרו תאונות… בלילה… דבר זה גורם לחוסר חשק לטוס או חוסר גירוי בקרב הטייסים הפרטיים. הרי אנחנו גם ככה מדינה קטנה עם חצי שמיים סגורים - אז עכשיו גם אין לילה? (רוב הטייסים הם פרטיים אז הנה הלכו עוד 7 שעות בממוצע מכל מטוס כי בלילה אי אפשר לטוס עליו...למה? .. ככה!!).

בשנת 1998 (בערך) יצא חוק האוסר על טייסים פרטיים לטוס בנתיבי מכשירים (ATS) בתנאי ראייה (VMC). למה החוק הזה, לא ברור, הרי תקריות עם הנתיבים האלה מעולם לא קרו (לא שידועים לי). לפני שנת 98 זכור לי שטייסים פרטיים רק רצו לטוס בנתיבי ATS. הגירוי לטוס היה אז גדול בנתיבים האלה גם מבחינת גיוון וגם מבחינת תרגולת למצב בו יצטרכו ללמוד להגדר מכשירים...זה כמובן היה עוד גורם שמוריד את ניצול המטוסים ביום. יש להבין שלטוס לחיפה ולחזור מליון פעם ביום זה משעמם במיוחד כשלוקחים חברים ומתחלקים בעלות של טיסה.

בקשר להגדר מכשירים.. ניתן לגשת למבחן הגדר מכשירים רק אחרי צבירת 125 שעות, מתוכם 50 שעות טיסה בנתיבי CVFR, בתור טייס מפקד (ולא כולל סולו ניווטים). למה? אולי למנהל יש תשובה, השמיים פה אחרים? דבר זה גורם לחוסר מוטיבציה להוציא הגדר מכשירים ולהתקדם מייד עם סיום רשיון פרטי, מי שרוצה צריך לגהץ את השמיים 50 שעות!!! זה משהו שלא קיים בכלל בחו"ל.

בקשר להגבלות טיסה בתחום ה ATS, ובכלל כל נתיב שהוא לא סטנדרטי - צריך להתחנן לרשויות שיאשרו, הרי לפני כל אירוע של האגודה אנשים עובדים חודש בשביל אישורים, למה? בגלל פעילות של חיל האויר? ב-20 שנה האחרונות מצב הביטחוני (בשמיים) רק משתפר ויחד איתו צצות הגבלות תנועה חדשות.. כשהייתי בהרצליה לא מזמן, יצא לי לשמוע טיס שסיפר שהוא הגיש מרשה ללטרון כי חברים מהעבודה שלו רצו לטוס לשם ספציפית. מודיעין טייס צחקו לו בפנים והוא הפסיד טיסה ממומנת ברובה..

מי אחראי להגבלות המתוארות למעלה? מנהל התעופה בחסות ח"א.

ניצול המטוסים ליום קטן גם ככה בגלל המחיר הגבוה וגם בגלל ההגבלות השונות.. לחברות התעופה אין ברירה אלא לעלות מחירי שעת טיסה בגלל אגרות ובגלל ניצול מטוסים נמוך, אז אנשים טסים פחות, ההוצאות הקבועות מתחלקות בפחות טייסים , שוב מחיר גדל, טסים עוד פחות, רמת הטיסה יורדת -> תאונות -> מחירי ביטוח גדולים, מחירי ההשכרה עולים עוד ושוב טסים פחות. זה מן מעגל כזה שאם לא נעצור אותו מיידית, התעופה הקלה תהפך במהרה לנכס של האלפיון העליון ותוביל ישירות לאופציה מס 1.

ביקוש לטיסות:

ככל שהמחיר יעלה , יטוסו פחות. אך יש מינימום של 10 שעות טיסה בשנתיים שחייבים לעשות. לאט לאט הביקוש אצל הטייסים ירד וירד, עד שיגיע ל10 השעות חובה שלהם. משם זה יהיה יותר חמור וישאר 10 שעות - ולא משנה מה יהיה המחיר (מה לעשות, צריך לשמור על הרישיון). בהנחה שהחברות פועלות בהיגיון ורוצות מקסימום רווחים, מה הייתם עושים אם הייתה לכם מכולת ובא קונה ומוכן לקנות 10 בקבוקי קולה כל שנה בכל מחיר… באיזה מחיר הייתם מתמחרים את הבקבוקים? לפי התיאוריה, באינסוף כסף, ובצדק…

בנוסף לחברות עצמן, צריך לדעתי לעודד שיווק של טיס ותעופה לכלל האוכלוסייה. בקשר למטוסים, יש המון ססנות 152 שמנוצלות בבוקר ע"י חניכים ובשעות הערב עומדות סתם. אם היו מקטינים את המחיר בערב, גם ב 20 ש"ח , היו מעלים את הביקוש. יש לעודד הקטנת מחיר בשעות המתות - עדיף שהמטוס יטוס במחיר עם רווח נמוך מאשר לא יטוס בכלל ויפסיד.

עוד משהו. אולי עדיף שכל חברה תשמור מטוס אחד או 2 רק לטייסים שיש להם נניח מעל 100 או 200 שעות. ככה הן בוודאי יקבלו הנחה משמעותית בביטוח על המטוסים השמורים האלה, דבר שיבוא לידי ביטוי במחיר של ההשכרה… מחיר דינמי נהוג בהרבה מדינות…

בעייה מנטלית:

שוב צבא.

המנטליות הישראלית מקורה בצבא הטוב בעולם - כלומר צה"ל..

הצבא מצויין אבל מתבסס על תשתיות רקובות בייסודן. המוטו הוא: קודם כל אסור, אח"כ נראה אם מותר ואם בכלל.

מרוב שאסור, אנשים (טייסים) שכחו שכבר מותר… כן כן, מותר לטוס!! נשבע לכם שמותר!! יש מעל האדמה הרבה אויר ומה לעשות, כנף נבנתה ככה שכשיש זרימת אויר, היא מתרוממת, אי אפשר לשנות את זה…

בנוסף, המנטליות של "אני אלמד אותך.." לפעמים גורמת לתאונות ועלייה במחירי הביטוח. תראו, אפילו פה בפורום אנחנו לפעמים נלחמים אחד בשני סתם. בשביל מה? בשביל להרגיש יותר טובים ולקבל מדליה? סליחה, צל"ש…


בפסקה הזאת בד"כ בא הסיכום של התחקיר. אני רק יכול לסכם ב-2 מילים הכי ישראליות שיש:

אל תדאגו, יהיה בסדר.

טוב נו, יצאו 4 מילים :D

פורסם

< אני ממשיך את הקורס טייס שלי בארה"ב... למה לא?יותר זול ויש לי הטבות כי אני אזרח אמריקאי.. הגיע זמן שאני אנצל את זה :mrgreen:

ממש ממש מבאס כל הקטע של המחירים כאן בארץ, בתקופה שלמדתי באוויה המחירים קפצו מ 700ש"ח ל172 ל760 ש"ח ומחיר עבור שעת הדרכה קפץ מ200ל 250!

AIP עולה 640! בדיקת רופא עלה לי 300 איגרה וכל הקטע ההתחלתי עלה לי גם כמה מאות (לא זוכר כמה בדיוק)... בארץ זה פשוט לא שווה את הכסף. במיוחד שגם עבודות בזה אין, ואפילו אם אתה רוצה את הרשיון לכיף.... כמה כבר אפשר לגהץ הרצליה לחיפה / ראש פינה?

ושחכתי לציין שמחיר של CHECKRIDE סופי עולה 1740 ש"ח... :|

פורסם
< אני ממשיך את הקורס טייס שלי בארה"ב... למה לא?יותר זול ויש לי הטבות כי אני אזרח אמריקאי.. הגיע זמן שאני אנצל את זה :mrgreen:

ממש ממש מבאס כל הקטע של המחירים כאן בארץ, בתקופה שלמדתי באוויה המחירים קפצו מ 700ש"ח ל172 ל760 ש"ח ומחיר עבור שעת הדרכה קפץ מ200ל 250!

AIP עולה 640! בדיקת רופא עלה לי 300 איגרה וכל הקטע ההתחלתי עלה לי גם כמה מאות (לא זוכר כמה בדיוק)... בארץ זה פשוט לא שווה את הכסף. במיוחד שגם עבודות בזה אין, ואפילו אם אתה רוצה את הרשיון לכיף.... כמה כבר אפשר לגהץ הרצליה לחיפה / ראש פינה?

ושחכתי לציין שמחיר של CHECKRIDE סופי עולה 1740 ש"ח... :|

סיקור מרשים ביותר של הנושא! בן מהו התעריף של השכרת 172 בארה"ב?

פורסם
< אני ממשיך את הקורס טייס שלי בארה"ב... למה לא?יותר זול ויש לי הטבות כי אני אזרח אמריקאי.. הגיע זמן שאני אנצל את זה :mrgreen:

ממש ממש מבאס כל הקטע של המחירים כאן בארץ, בתקופה שלמדתי באוויה המחירים קפצו מ 700ש"ח ל172 ל760 ש"ח ומחיר עבור שעת הדרכה קפץ מ200ל 250!

AIP עולה 640! בדיקת רופא עלה לי 300 איגרה וכל הקטע ההתחלתי עלה לי גם כמה מאות (לא זוכר כמה בדיוק)... בארץ זה פשוט לא שווה את הכסף. במיוחד שגם עבודות בזה אין, ואפילו אם אתה רוצה את הרשיון לכיף.... כמה כבר אפשר לגהץ הרצליה לחיפה / ראש פינה?

ושחכתי לציין שמחיר של CHECKRIDE סופי עולה 1740 ש"ח... :|

סיקור מרשים ביותר של הנושא! בן מהו התעריף של השכרת 172 בארה"ב?

התעריך נע בין 80 ל100 דולר...

והתמורה היא מעל ומעבר...

נ.ב בן אני יודע שאתה ואלכס מצאתם מקום עם מחיר מצחיק אבל את זה אני משאיר לך שתספר ;-)

פורסם
< אני ממשיך את הקורס טייס שלי בארה"ב... למה לא?יותר זול ויש לי הטבות כי אני אזרח אמריקאי.. הגיע זמן שאני אנצל את זה :mrgreen:

ממש ממש מבאס כל הקטע של המחירים כאן בארץ, בתקופה שלמדתי באוויה המחירים קפצו מ 700ש"ח ל172 ל760 ש"ח ומחיר עבור שעת הדרכה קפץ מ200ל 250!

AIP עולה 640! בדיקת רופא עלה לי 300 איגרה וכל הקטע ההתחלתי עלה לי גם כמה מאות (לא זוכר כמה בדיוק)... בארץ זה פשוט לא שווה את הכסף. במיוחד שגם עבודות בזה אין, ואפילו אם אתה רוצה את הרשיון לכיף.... כמה כבר אפשר לגהץ הרצליה לחיפה / ראש פינה?

ושחכתי לציין שמחיר של CHECKRIDE סופי עולה 1740 ש"ח... :|

תיקון קטן: האגרה למבחן מעשי עומדת כרגע על 1314 ש"ח (מעודכן להיום בבוקר).

סה"כ לאחר קריאת המאמר אני חושב שהוא ממצה ועברת על הנקודות המשמעותיות.

לדעתי המאמר מתאים גם לפורום תעופה קלה.

פורסם

חברים,

כמי שהשקיע לא מעט כסף בקוקפיט ביתי, מחיר שעת טיסה בחישוב אחרון הוא הרבה פחות מעשירית ממחיר שעה בססנה 172. המחיר נשאר קבוע גם אם אני מחליט לקחת מטוס דו מנועי ואפילו 737!!!

אין לי מיגבלה של נתיבים, שעות, מזג-אוויר ואם בא לי אני יכול עכשיו לטוס בניו זילנד

וזה נכון גם לבעלי אזרחות ישראלית...

איזה כיף!

ישראל

פורסם

"סה"כ לאחר קריאת המאמר אני חושב שהוא ממצה ועברת על הנקודות המשמעותיות.

אבל בכל זאת, לדעתי המאמר מתאים יותר לפורום תעופה קלה."

אביחי,באמת אני רוצה לדעת ,מדוע לדעתך המאמר של עומרי מתאים לתעופה קלה.מה מוביל את קו מחשבתך לחשוב שאנו "פשוטי העם העוסקים בשטויות וירטואליות"לא צריכים לדעת וכי בעלי האלפיון העליון ראויים למאמר הרציני הזה.(את זה לא אמרת אבל אפשר להבין זאת מהכתוב)חוץ מזה,תאר לעצמך שכל אחד כאן בפורום יחליט מה מתאים לכתוב כאן ומה לא.הרי יש ברוך השם אנשים מוסמכים לכך,אם גם אתה מוסמך ,אז קבל את התנצלותי.תחשוב על זה בבקשה.

פורסם
"סה"כ לאחר קריאת המאמר אני חושב שהוא ממצה ועברת על הנקודות המשמעותיות.

אבל בכל זאת, לדעתי המאמר מתאים יותר לפורום תעופה קלה."

אביחי,באמת אני רוצה לדעת ,מדוע לדעתך המאמר של עומרי מתאים לתעופה קלה.מה מוביל את קו מחשבתך לחשוב שאנו "פשוטי העם העוסקים בשטויות וירטואליות"לא צריכים לדעת וכי בעלי האלפיון העליון ראויים למאמר הרציני הזה.(את זה לא אמרת אבל אפשר להבין זאת מהכתוב)חוץ מזה,תאר לעצמך שכל אחד כאן בפורום יחליט מה מתאים לכתוב כאן ומה לא.הרי יש ברוך השם אנשים מוסמכים לכך,אם גם אתה מוסמך ,אז קבל את התנצלותי.תחשוב על זה בבקשה.

היכן קראת וממה הבנת בתגובתי שאני חושב שאתם "פשוטי העם העוסקים בשטויות וירטואליות" (שמשום מה אני נכלל בתוכם) לא צריכים לדעת וכי בעלי האלפיון העליון (שפורום תעופה קלה לא עונה על קריטריון זה) ראויים למאמר הרציני הזה?

רק ציינתי שלדעתי יהיה רלוונטי גם להעלות את זה שם. זה הכל. המילה "יותר" יכולה להתחלף במילה "גם" אם זה כל-כך מטריד אותך.

ולמה אני חושב שזה מתאים לפורום תעופה קלה? בגלל ששם אנשים הקרובים יותר לנושא יוכלו להוסיף דברים נוספים למאמר של עומרי כך שלהזיק, זה לא יזיק.

פורסם
"סה"כ לאחר קריאת המאמר אני חושב שהוא ממצה ועברת על הנקודות המשמעותיות.

אבל בכל זאת, לדעתי המאמר מתאים יותר לפורום תעופה קלה."

אביחי,באמת אני רוצה לדעת ,מדוע לדעתך המאמר של עומרי מתאים לתעופה קלה.מה מוביל את קו מחשבתך לחשוב שאנו "פשוטי העם העוסקים בשטויות וירטואליות"לא צריכים לדעת וכי בעלי האלפיון העליון ראויים למאמר הרציני הזה.(את זה לא אמרת אבל אפשר להבין זאת מהכתוב)חוץ מזה,תאר לעצמך שכל אחד כאן בפורום יחליט מה מתאים לכתוב כאן ומה לא.הרי יש ברוך השם אנשים מוסמכים לכך,אם גם אתה מוסמך ,אז קבל את התנצלותי.תחשוב על זה בבקשה.

היכן קראת וממה הבנת בתגובתי שאני חושב שאתם "פשוטי העם העוסקים בשטויות וירטואליות" (שמשום מה אני נכלל בתוכם) לא צריכים לדעת וכי בעלי האלפיון העליון (שפורום תעופה קלה לא עונה על קריטריון זה) ראויים למאמר הרציני הזה?

רק ציינתי שלדעתי יהיה רלוונטי גם להעלות את זה שם. זה הכל. המילה "יותר" יכולה להתחלף במילה "גם" אם זה כל-כך מטריד אותך.

אביחי, תוסיף בבקשה את שמך המלא לחתימה וקרא את חוקי הפורום.

יפה מאוד עומרי.

מאמר רציני ויפה .

רק היית צריך להוסיך לעלויות גם ביטוח שנע בין 5000-6000 דולר למטוס.

אני מקווה שאני זוכר את הסכום הנכון.

פורסם

אביחי ידידי,חלילה אין רצוני לפגוע בך ואם פגעתי אז סליחה,בסה"כ אם הייתה כותב שמאמר זה יפורסם גם בתעופה קלה והדגש "גם" אז לא הייתי מגיב ,אבל כשכתבת" מתאים יותר" לי (ואולי טעות בהבנה שלי)היה נדמה שכאן לא מתאים.וכאן אני מאחל שנה אזרחית טובה לעצמנו.

פורסם
חובה להזדהות בשם כאשר כותבים בפורומי ואטאיל. דאגו להוסיף את שימכם הפרטי לחתימה.

ותגובתי שונתה כדי שלא יהיו אי הבנות. שנה אזרחית טובה.

פורסם
חובה להזדהות בשם כאשר כותבים בפורומי ואטאיל. דאגו להוסיף את שימכם הפרטי לחתימה.

ותגובתי שונתה כדי שלא יהיו אי הבנות. שנה אזרחית טובה.

שלום אביחי וברוך הבא.

אין צורך להתחכם ביקשו שתרשום את השם המלא לא צריך לעשות עניין,אם לא היה נידרש להוסיף לא ההינו מבקשים,רק שתבין יש כאן לפחות 6 בשם עומר אם אני זוכר נכון, אז תאר לך שהינו צריכים לנחש מי זה כל אחד.

שתיהיה לך שהות נעימה.

פורסם
רק היית צריך להוסיך לעלויות גם ביטוח שנע בין 5000-6000 דולר למטוס.

אני מקווה שאני זוכר את הסכום הנכון.

היי, זה הסכום הנכון אבל לפני 5 שנים הסכום היה בערך 3000$ , מה קרה מאז......... בום!!!

אנשים הכניסו את עצמם לאדמה וקיבלו פיצויים

רוב התאונות בארץ לא קרו בגלל תקלות.. חבל אבל 90% קרו בגלל מנטליות, ב"תחקיר מוזכר:

בנוסף, המנטליות של "אני אלמד אותך.." לפעמים גורמת לתאונות ועלייה במחירי הביטוח

זה מה שקורה כשמישהו אומר: אחי, בוא ותראה איך החבר הגבר גבר שלך הולך סביב על מנוע אחד, מתחת ל VMC בגובה 300 רגל...

שלב ראשון חברים גישה כזו - הורגת!!!

שלב שני, מייקרת בפרעות את הביטוחים ואת שעות הטיסה, ומקטינה את כמות שעות הטיסה שכל טייס צורך וכך מקטינה את רמתו ושוב....... בום!

אבל באמת, יהיה טוב

פורסם
< אני ממשיך את הקורס טייס שלי בארה"ב... למה לא?יותר זול ויש לי הטבות כי אני אזרח אמריקאי.. הגיע זמן שאני אנצל את זה :mrgreen:

ממש ממש מבאס כל הקטע של המחירים כאן בארץ, בתקופה שלמדתי באוויה המחירים קפצו מ 700ש"ח ל172 ל760 ש"ח ומחיר עבור שעת הדרכה קפץ מ200ל 250!

AIP עולה 640! בדיקת רופא עלה לי 300 איגרה וכל הקטע ההתחלתי עלה לי גם כמה מאות (לא זוכר כמה בדיוק)... בארץ זה פשוט לא שווה את הכסף. במיוחד שגם עבודות בזה אין, ואפילו אם אתה רוצה את הרשיון לכיף.... כמה כבר אפשר לגהץ הרצליה לחיפה / ראש פינה?

ושחכתי לציין שמחיר של CHECKRIDE סופי עולה 1740 ש"ח... :|

סיקור מרשים ביותר של הנושא! בן מהו התעריף של השכרת 172 בארה"ב?

התעריך נע בין 80 ל100 דולר...

והתמורה היא מעל ומעבר...

נ.ב בן אני יודע שאתה ואלכס מצאתם מקום עם מחיר מצחיק אבל את זה אני משאיר לך שתספר ;-)

אני לא בדיוק יודע למה אתה מתכוון... למרות שכן מצאתי בית ספר שמלמד על PIPER CHEROKEE עבור כ80 דולר... ומדריך זה 35 דולר... אבל אני מתכוון לגשת למכללת תעופה כמו PAN AM או FLIGHT SAFTEY... משהו בסגנון הזה שגם מבטיח סידור עבודה בסיום הקורס... שני מילים.... STUDENT LOAN :wink:

פורסם

אני שמח שכולם אוהבים את הניתוח, אני גם מסכים עם דברים רבים שכתבת, עומרי אבל בכ"ז קצת ביקורת על המאמר.

יש לי בעיה עם הניתוח הכלכלי שביצעת.

מה שייך מדד המחירים לצרכן ויוקר למחיר השכרת מטוס קל? מדד המחירים לצרכן הינו מדד המשווה סל תצרוכת של משפחה ממוצעת בישראל מחודש לחודש. תאמין לי, המשפחה הממוצעת בישראל מוציאה בדיוק 0 שקלים על תעופה ספורטיבית.

בכל אופן, המדד עולה בגלל שהמחירים עולים, ולא ההיפך. המדד אינו משפיע על המחירים אלא נגזר מהם. והיות ומחיר שעת טיסה על צסנה לא נכללת בסל המוצרים, למדד המחירים לצרכן אין ממש קשר לעלות השכרת המטוס.

איפה כן המדד מתקשר לסיפור הזה? כשאנו באים לבחון מה קרה למחירים הריאליים. כל הנתונים שהצגת הינם נומינליים. את המחיר הריאלי נבחן בכך שנבדוק את שיעור עליית מחיר שעת ההשכרה בהשוואה לשיעור עלית המדד באותה תקופה. עם עלות שעת השכרה עלתה בפחות מאשר המדד, הרי שריאלית מחיר שעת ההשכרה ירד. אם לא, אז המחיר עלה ריאלית. לא בדקתי את המדד לאורך כל התקופה הזאת, אבל אני לא בטוח מה קרה ריאלית.

נקודה שניה:

מה שייך שער הדולר למחיר השכרת מטוס קל? האם חומר הגלם כאן נקנה בדולרים? האם יש למפעילים איזשהו סיכון מיוחד כלפי הדולר? אמנם המטוסים נקנו ומחירם שולם בדולרים, אבל זה היה לפני 20 שנה...

אם יש זיקה כשלהי זה עניינם של המשכירים, ולא זיקה כלכלית אמיתית כלשהי.

הגורמים שמשפיעים על עלות השכרת מטוס הם בראש ובראשונה כמו בכל תחום כלכלי אחר ביקוש והיצע. רק לאחר מכן, עלויות דלק ועלויות תפעול אחרות (לרבות אגרות).

יחד עם זאת אני מסכים עם מסקנות רבות שלך, המדינה נוהגת כאן (כמו שהיא נוהגת במשקים אחרים דוגמת משק המים, משק הנדל"ן ועוד) באופן חלמאי ביודעין ומתוך שיקולים זרים.

פורסם

מדד: השכר שמשלמים לפקידים/ות ולכונאים וגם למנקה הוא שכר שנגזר ממדד המחירים לצרכן לכן ככל שהמדד עולה , יש לצפות שמחיר הטיסה יעלה קצת

דולר: כל 2000 שעות טיסה TBO שולחים את המנוע לחו"ל לשיפוץ, עלות המשלוח + עלות רוב החלפים שצריך הם בדולרים, בנוסף עלות הביטוח ביא בדולרים לשנה, לא יודע למה.. ככה הם לוקחים, כך שככל ששער הדולר גדל, כך גם מחיר שעת טיסה גדל

וגם מצד שני כמו שאמרת , מחיר שעת טיסה עלה ביותר ממה שעלה המדד כך שהמחיר הריאלי עלה

פורסם

ביקוש והיצע משפיע על כל התחומים חוץ.. מתעופה.. לא ברור למה ואולי קצת חבל אבל בתעופה הביקוש הוא קשיח ביותר...אנשים תמיד טסים ותמיד ימשיכו לטוס.. במיוחד כשהמחיר הוא כ"כ יקר, תחשוב שיש מינימום 10 שעות טיסה בשנה שחייבים לעשות, אותם הצרכן טייס יעשה כמעט בכל מחיר..

פורסם

השכר שחברה פרטית משלמת לפקידים ולמנקה לא נגזר ישירות מהמדד.

מתי פעם אחרונה קיבלת העלאה בשכר בגלל שהמדד עלה?

אני מסכים איתך שיש קשר, אבל הוא כל כך עקיף וקלוש לגבי מחיר ההשכרה, שזה זניח.

לגבי שער הדולר - העלויות האלה זניחות ביחס למחירים הנגבים. כן, זו הוצאה, אבל היא מהווה חלק קטן מהוצאות התפעול (אם תיקח חשמל, ארנונה ושכירות של משרדי החברה הם יהיו גורמים הרבה יותר משמעותיים במבנה ההוצאות ביחס ל 5 מטוסים שהם מחזיקים שם ושולחים פעם ב 5 שנים לחו"ל).

הסיבה האמיתית לעלית המחירים הזו היא קודם כל שהאנשים שטסים במטוסים הקלים מוכנים לשלם יותר.

פורסם
ביקוש והיצע משפיע על כל התחומים חוץ.. מתעופה.. לא ברור למה ואולי קצת חבל אבל בתעופה הביקוש הוא קשיח ביותר...אנשים תמיד טסים ותמיד ימשיכו לטוס.. במיוחד כשהמחיר הוא כ"כ יקר, תחשוב שיש מינימום 10 שעות טיסה בשנה שחייבים לעשות, אותם הצרכן טייס יעשה כמעט בכל מחיר..

בהחלט לא בכל מחיר ואני דוגמא חיה למי שהפסיק לטוס בין השאר בגלל השתוללות המחירים.

חוץ מזה: במחירי הדלק היו תנודות גם עליות וגם ירידות. מתי בפעם האחרונה הורידו מחיר שעת טיסה ובאיזה חברה???

פורסם

קודם כל קראתי הכל ואני חייב לומר שאתה פשוט חייב חוץ מבVATIL לפרסם את זה גם במקומות אחרים כל בכבוד :!: :!: :!:

בכלל לדעתי לא רק העלויות של השכרת המטוסים לא בסדר אלה משהוא קצת דפוק בתעופה האזרחית של המדינה שלנו :cry: :!:

פורסם

טוב אולי אתה צודק והמדד זניח, אבל שער הדולר ממש לא זניח כל 2000 שעות שולחים את המנוע לחול לשיפוץ וגם כל פעם שמכשיר, VOR , מד מהירות או כל דבר אחר מתקלקל וזה קורה הרבה, צריך להביא מחול, עשו פעם חישוב שעלות התיקול של מטוס נעה בין 40 ל 60 $

בנוסף הביטוח הוא 6000$ (בדולרים) לשנה, ככה שלשער הדולר מצד אחד משמעות רבה, מצד שני, שער הדולר לא עלה כ"כ בשנים האחרונות לעומת המחיר שכן עלה...

בקשר לביקוש, יש אנשים שהפסיקו לטוס, אבל הם לא מהווים חלק דומיננטי מאוכלוסיית הטייסים, רוב האנשים פשוט שומרים על רשיונם במינימום שעות מה שגורם לביקוש להיות קשיח.. בגדול הלכו , בדקו ומצאו כי מס שעות הטיסה בשנים האחרונות נשמר, אבל מס הטייסים גדל, כך כשל טייס טס פחות אבל מבחינת החברות זה לא משנה כי הביקוש המצרפי זהה, רוב הביקוש מורכב מחניכים (הם באמת לא יפסיקו לטוס) וחבל

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...