עבור לתוכן
Tomer Haim

שאלה שבועית ממשמשת ובאה

Recommended Posts

פורסם

זו שאלה קשה אך אני שואל אותה כדי לחדד נושא מסויים, שווה לנסות לפתור.

בקרוב, עמוד תותחי השאלות :)

המטוס לאורך כל השאלה טס בכיוונים אמתיים בלבד (T) ובמהירות קרקעית של 480 קשרים.

אז ככה:

מטוס נמצא בחצי כדור הארץ הצפוני בנק (A) שנמצאת בקואורדינטות (N60 E20)

המטוס טס בכיוון 180 למשך שעה עד נק (B)

מנק (B) המטוס פונה לכיוון 270 למשך שעה נוספת לנק ©

מנק © המטוס פונה לכיוון 360 שוב למשך שעה עד נק (D)

מנק (D) המטוס טס בכיוון 090 למשך השעה האחרונה עד נק (E)

המטוס ביצע 4 צלעות באותה מהירות

נשאלת השאלה, היכן ממוקמת נק (E)

א) נק (E) ממוקמת צפונית ל (A)

ב) נק (E) ממוקמת מזרחית ל (A)

ג) נק (E) ו נק (A) נמצאות באותו מקום

ד) נק (E) ממוקמת מערבית ל (A)

ה) נק (E) ממוקמת דרומית ל (A)

לא לנחש, יש לכתוב הסבר מדוייק ומי שרוצה להיות צדיק יותר מהאפיפיור שיכתוב מה המרחק

בין נקודות (E) ו (A)

יש לסרטט ולא על גבי מפה שטוחה, אלה על גבי כדור הארץ העגול שלנו ותכתבו ליד כל נקודה את הקואודינטות המדוייקות שלה, בנוסף יש לקחת בחשבון שהצפון זו נק אחת בודדת.

בהצלחה

פורסם

בהנחה שהמטוס שמר תמיד על מהירות של 480 קשר = 864 קילומטרים בשעה

זאת אומרת שבכל כיוון הקילומטרים נשארו 864

ומכיוון שבכל פעם המטוס פנה 90 מעלות נוצר מצב שבסוף הטיסה המטוס יצר ריבוע

בעל צלעות שוות.

פורסם

לדעתי מזרחית.

כשאנחנו מערבה בפעם הראשונה אחרי שטסנו דרומה, אנחנו נמצאים על קו רוחב דרומי יותר מאשר נקודת ההתחלה. לכן, באיזור זה, כדוה"א "רחב יותר" במונחים של היקף על קו הרוחב.

כך שלמעשה אנו עוברים ב-480 NM פחות קווי אורך.

הגענו לנקודה C ואנו עולה צפונה. אנחנו שומרים על אותו קו אורך,ומגיעים לנקודה צפונית יותר מ-C, הלא היא נקודה D. מנקודה D אנו טסים מזרחה, אבל הפעם אנחנו בקו רוחב בו כדור הארץ קצר יותר מבחינת היקף קו הרוחב. כך שב-480NM אנחנו עוברים יותר קוי אורך.

בסיכומו של דבר אנחנו מקיעים לנקודה שהקואורדינטת ברוחב שלה זהה ל-A (הרי עברנו את אותה כמות קוי רוחב בדרכינו דרומה וצפונה) אך קואורדינטת האורך שלה מזרחית יותר - כי בטיסה מזרחה עברנו יותר קווי אורך מאשר בטיסה מערבה.

נראה לי שזה דורש שרטוט... אני אנסה לארגן משהו.

פורסם

הנה השרטוט שלי.

השתמשתי בגוגל ארת' - בשרטוט המוצג עשיתי טעות והשתמשתי במיילים ולא ב-NM כך שהמרחקים (וגם ההפרשים) קצררים יותר מהמתבקש בדוגמא של תומר.

אבל ניתן לראות בבירור שהמרחק בין קווי האורך קצר יותר ככל שאנו מצפינים.

הנקודות כאן לא מסומנות, אבל מדדתי 480 מייל מנקודת ההתחלה ישירות דרומה (על קו האורך 20) ואח"כ מערבה, צפונה ומזרחה. ניתן לראות שנקודת הסיום היתה מזרחית לנקודת ההתחלה (כ-80 מייל!).

אפשר לחשב את כל המספרים בדיוק באמצעות נוסחאות אבל אין לי כח וזמן ללמוד את הנושא תוך כדי עבודה - הניחוש המקורי שלי היה מבוסס על אינטואיציה בלבד.

route.JPG

פורסם

כל הכבוד אורן :) אכן בגלל שכל קווי האורך מסתיימים בנקודה אחת שהיא הצפון עצמו, המטוס אינו יוצר ריבוע שלם, כשהוא טס דרומה או צפונה הוא טס על קו אורך, ומזרחה ומערבה הוא טס על קו רוחב, בכיוונים מזרח ומערב מידי פעם (לא מורגש) על המטוס לפנות קצת כי הוא רוצה לשמור על זוית של 90 מעלות כלפי הצפון האמתי, הצלע הדרומית חוצה יותר קווי אורך מהצפונית.

מה שרציתי להראות בכך הוא שהצפון זו נקודה ולא איזור, 2 קוים מקבילים כשאחד מהם פונה לצפון השני בטוח לא פונה לצפון למרות שהוא מקביל.

עכשיו לגבי המרחק, תנסו לחשב את זה ותענו (זו הייתה שאלת במבחן ALTP במועד האחרון שהרבה טייסים לא פתרו)

הכוונה:

כל מעלה על קו אורך (צפון דרום) = 60NM

כל מעלה על קו המשווה (מזרח מערב) = 60NM

כל מעלה על קו רוחב (צפונית או דרומית לקו המשווה) = 60NM כפול COS של קו רוחב

למשל אנחנו נמצאים ב 32 צפון אז COS 32= 0.85 וכפול 60 זה 52 כלומר כל מעלת רוחב אצלינו באיזור היא 52NM

בקשר לצפון דרום בכל מקום זה 60NM למעלה

תציירו הייטב ותחשבו כמה מעלות המטוס עבר ב 480NM של כל צלע..

בהצלחה

פורסם

Just to illustrate the principle:

suppose your plane starts at the true north pole, flies true south till the equator (distance x), turns and flies along the equator (distance y) and finaly turns to true north and covers distance x again - completing 3 sides

Where will it end up?

פורסם

יש איזו חידה/בדיחה בנושא:

יש דב, הוא נמצא במאורה שלו, הדב הולך לחפש מזון, הוא הולך באותה מהירות כל הזמן בכיוון דרום, אחרי שעה לא מצא מזון אז הוא פנה לכיוון מערב, אחרי שעה גם לא מצא מזון אז הוא פנה לכיוון צפון ואחרי שעה הגיע למאורה, השאלה היא מה צבע הדב..

התשובה היא שהדב הוא בצבע לבן כי הוא דב קטבי, רק מי שיוצא מהקוטב יכול ללכת דרומה ואז מערבה ואז צפונה ולהגיע לאותה נקודה (הקוטב)

זה מקרה קיצוני לנושא שללנו היום

אני עדיין ממתין למרחק...

איפה התותח שיתן את המרחק בין E ל A

פורסם

טוב נוו באמת אולי אין לי חיים (אבל הכל למען העשרת ידע, שיט רציתי לכתוב אורניום..)

אני מקווה שזה לא מפריע (בקרוב יהיה עמוד תותחי על...), אהה ומיקי, יום אחד תשב בכיתה במבחן ALTP בדיוק שבוע לפני שתהיה קברניט על 738, ואז תראה את השאלה הזו... סתם הכל ברוח טובה, גם אני אוהב אתכם :)

בכל מקרה השאלה הייתה קצת קשה אז אני אתן את הפתרון:

קודם כל, כל הכבוד לאורן על פתירת החלק הראשון :)

נשתמש בתמונה של אורן:

abcdefi0.jpg

אחרי ההבנו שהמטוס אינו יוצר ריבוע מושלם, ננסה לבדוק מהם הקואורדינטות בכל נקודה:

נק (A) היא N60 E20

טסנו בכיוון 180 במהירות 480 במשך שעה ועברנו 480NM

בכיוון צפון-דרום כל 60NM שווים מעלת רוחב

לכן עברנו 480/60=8 מעלות

לכן הקואורדינטות של (B) הן: N52 E20 זזנו רק דרומה לכן EAST לא השתנה..

בנק B טסנו לכיוון 270 כלומר מערב מדוייק וגם עברנו 480NM

כל מעלת אורך שווה ל 60 כלול COS רוחב, ואנחנו על קו רוחב 52 זוכרים?

COS 52 כופל 60 = 36.7NM לכל מעלה אז עברנו 480/36.9=13 מעלות.

לכן הקואורדינטות של © הן: N52 E07 כמובן ש N לא השתנתה כי טסנו מערבה

עכשיו שוב טסים צפונה (צפון-דרום זה קל) ושוב עברנו 480NM שהם 8 מעלות וחזרנו ל N60

לכן נק (D) היא N60 ו E07 עכשיו נפנה ל 090 כלומר מזרח מדוייק:

ב N60 שינוי אורך הוא COS 60=0.5 כפול 60 = 30, כלומר 30NM לכל מעלה, עברנו 480NM לכן עברנו 16 מעלות מערבה והגענו ל E07+16=23

לכן נק' (E) שווה ל N60 ו E23.

נק (A) הייתה N60 E20

נק (E) היא N60 E23

כבר פה רואים ש (E) מזרחית ל (A) ב 3 מעלות, אמרנו שב N60 כל מעלה = 30NM

לכן 3 מעלות= 90NM וזה המרחק בין (E) ל (A)

זיכרו, ככל שמצפינים או מדרימים מקו המשווה, היקף כדור הארץ קטן וצפון זו רק נקודה אחת.. מה לעשות העולם עגול...

תשאלו למה טייסי ALTP בשנת 2006 צריכים לפתור שאלה כזו.. אין לי מושג..

מבטיח שביום שבת תקבלו שאלה קלה הרבה יותר.

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...