Tomer Haim פורסם אוגוסט 7, 2007 דיווח פורסם אוגוסט 7, 2007 בגובה פני הים, כשהמסלול ארוך ונעים שם בחוץ, המראה היא עסק פשוט וקל למדי, בד"ח והמטוס באויר, אך יש ימים חמים, בהם נאלצים להמריא עם מטוס מלא בדלק ונוסעים, עד הקצה של מגבלת המשקל, משדה קצר יחסית ולעיתים גם גבוה. במצבים אלו נדרש מהטייס הבנה באווירודינמיקה וטכניקת הטסה, הרבה מעבר לבד"ח. מאמר זה מחדד את אותם נושאים מאוד חשובים שעל טייס לעדת לפני המראה מסוג זה, ובעצם.. לפני כל המראה. גורמים רבים משפיעים על ביצועי מטוס בהמראה ובמרכזם: - אורך מסלול - מצב מסלול - מכשולים - גובה שדה - טמפרטורה - משקל מטוס - מצב מדפים - טכניקת המראה - רוח אורך מסלול: ככל שהמסלול ארוך יותר, כך יהיה נוח להמריא במשקל רב יותר כיוון שיש מרחק רב יותר להאצה למהירות גבוהה יותר. שיפוע מסלול: מסלול בירידה יקצר את מרחק ריצת המראה ומסלול בעליה יגדיל מרחק זה מכשולים: יש להכיר ולהיות מודעים למכשולים הנמצאים בסופו של המסלול, גובהם ומרחקם מהמסלול עצמו דורש שיפוע טיפוס מינימאלי אחרי ההמראה. גובה שדה: שדה בגובה רב גורר אחריו ביצועי מטוס נמוכים, מרחק ריצת המראה יגדל משמעותית עקב יכולת האצה נמוכה בגובה רב, כמו כן ביצועי המטוס מבחינת טיפוס יקטנו מה שיגביל את שיפוע הטיפוס שלאחר המראה ומעבר מכשולים טמפרטורה: טמפרטורה גבוהה תגרור אחריה ביצועי מטוס נמוכים, מרחק ריצת המראה יגדל משמעותית עקב אויר דליל יותר והאצה נמוכה, כמו כן ביצועי המטוס מבחינת טיפוס יקטנו מה שיגביל את שיפוע הטיפוס שלאחר המראה ומעבר מכשולים משקל מטוס: אחד האלמנטים המשמעותיים ביותר המשפיעים על ביצועי מטוס בהמראה הוא משקל המטוס עצמו. כשהמטוס כבד ומתקרב למגבלת המשקל, מרחק ריצת ההמראה גדל משמעותית ובנוסף יש להאיץ למהירות ניתוק/טיפוס גבוהה יותר, כך גם לגבי שיפוע הטיפוס שלאחר ההמראה ומעבר מכשולים. לעולם אין להמריא עם משקל יתר. מצב מדפים: יש לבחור כמות מדפים להמראה התלויים בתנאים החיצוניים ובטכניקת ההמראה, השלבים הראשוניים של המדפים יגבירו את העילוי על הכנפיים בלי הגדלה משמעותית בגרר על המטוס ויסייעו בניתוק מוקדם ומעבר מכשולים, אבל זה תלוי במטוס עליו טסים, למשל בססנה 172N אין כל המלצה להשתמש במדפים בכל מצב. טכניקת המראה: התאמה נכונה של טכניקת המראה לתנאי המטוס ולתנאים החיצוניים, עשויה לקצר משמעותית את מרחק ריצת המראה, לדוגמה המראה קצרה, שימוש במעצורים כך שהמטוס לא יזוז ממקומו עד שהמנוע יגיע לכוחו המירבי וטיפוס במהירות VX על מנת לטפס מקסימום גובה במינימום מרחק קרקעי. בכל ספר מטוס כתובה טכניקת המראה בכל תצורה. רוח: לרוח השפעה רבה, נצא מנקודת הנחה שמטוס תמיד ימריא עם רכיב רוח אף כלשהו. יש רוח אף, יש רוח צולבת, יש רוח משבית ויש גזרות רוח: רוח אף: מצב אידיאלי יחסי, ככל שרוח האף חזקה יותר, כך מרחק ריצת המראה מתקצר, שיפוע הטיפוס גדל וניתן לעבור מכשולים, יש להזהר מרוחות חזקות שעלולות להיות משביות רוח צולבת: לכאורה כמעט שלא משפיעה על ביצועי ההמראה של המטוס, אך רוח צולבת חזקה גוררת תיקונים בעזרת הגאים במהלך ריצת המראה ומאריכה טיפה את ההמראה עצמה, קצב ומרחק הטיפוס עצמו לא משתנה רוח משבית: כשעוצמת הרוח משתנה לעיתים דחופות, מצב זה נקרא "משבים" השפעת המשבים משפיעה ישירות על המהירות המכשירית של המטוס ועל ביצועי הטיפוס, השפעות הגורמות לטייס צורך בהרמה והורדה של האף כדי לשמור מהירות, יש לקחת בחשבון שבמהלך הטיפוס, רוח האף עלולה להפסק או להחלש, דבר שיגרום לנפילה פתאומית במהירות המכשירית של המטוס ולהקטנה ואף עצירת הטיפוס, מסוכן ביותר כשיש מכשולים דבר נוסף הוא שמשבים מחייבים טיפוס במהירות גבוהה יותר בכדי להימנע מסכנת הזדקרות אפשרית (בגלל החלשות פתאומית של הרוח), טיפוס במהירות גבוהה מהרגיל מקטין ייעילות טיפוס. גזרות רוח: גזרות רוח זה מצב בו הרוח משנה גם עוצמה וגם כיוון בפתאומיות, מצב מסוכן ביותר, המהירות המכשירית של המטוס משתנה כל הזמן דבר המגדיל את אורך ריצת המראה ומקטין את זוית הטיפוס שלאחר ההמראה ואת סיכויי מעבר מכשולים. לסיכום: כשקרובים לקצה המעטפת, מספיק רק באחד מהתחומים המוזכרים לעיל, יש לקחת בחשבון פרמטרים רבים, לתכנן את ההמראה היטב, גם מנסיון ההטסה הקודם וגם בשיטה המדעית, ימים חמים לא מומלצים להמראה במשקל מירבי, (יום חם הכוונה היא בטמפרטורה מעל 30 מעלו) ביום חם יש קפיצות רבות והטיסה לא ממש נעימה. משבים וגזרות רוח, גם הם לא מומלצות, אם לא חייבים אז לא טסים.. אם כן חייבים אז צריך לחשוב טוב טוב, "האם אני עם עצמי, עם המטוס הזה, עם התנאים הללו, מסוגל לעשות את זה?" לפעמים עדיף להשאיר את המטוס בשדה, לחזור הביתה, להתחבר לרשת ולטוס בהנאה.
Moshe Mizrahi פורסם אוגוסט 7, 2007 דיווח פורסם אוגוסט 7, 2007 תודה רבה תומר! בהחלט מוסיף תיאוריה לטיסת ELY103 הוירטואלית שהמריאה שלשום בלילה על 26 וניתקה מהמסלול רק בזברה של 08 :wink:
crazyblat פורסם אוגוסט 8, 2007 דיווח פורסם אוגוסט 8, 2007 תומר כרגיל עם ההסברים הכי טובים...ופשוטים...שאפילו אני הבנתי חח סתם סתם תומר תודה לך
Baruch Spiegel פורסם אוגוסט 8, 2007 דיווח פורסם אוגוסט 8, 2007 תומר תודה רבה. כיף לקרוא הרצאות כאלה. רוצים עוד :!: תוספת קטנה: טמפרטורה גבוהה ו\או שדה גבוה (בקיצור, גובה צפיפות גדול) משפיעים גם על ביצועי מנוע. במנועי בוכנה יחס התערובת (היחס בין כמות הדלק והאוויר שיוצאים מהמאייד) לא אופטימלי במצבים כאלה וההספק המתקבל מהמנוע קטן משמעותית. לכן במצבים כאלה חובה לדלל תערובת ולהגיע למצב של סל"ד מקסימלי לפני שחרור הבלמים. עוד דבר: תאונה שהתרחשה בשד"ת בירושלים לפני כעשר שנים. פייפר לאנס התרסק לאחר המראה ממסלול 30. אישה אחת נהרגה. שילוב של שדה גבוה (כ2500 רגל מעל פני הים) טמפרטורה גבוהה ומטוס מועמס מעבר למגבלות משקל. המטוס הצליח להמריא, אבל ברגע שהמטוס יצא מאפקט קרקע ( - תוספת עילוי בגובה חצי מוטת כנף בגלל חיכוך האוויר שמתחת לכנף עם הקרקע) הוא שקע , הזדקר והתרסק בהמשך המסלול.