Tomer Haim פורסם ספטמבר 20, 2007 דיווח פורסם ספטמבר 20, 2007 בעקבות בקשות רבות כתבתי מאמר על מעלליו של הפרופלור. בטיסה טייסה נתקל בהשפעות רבות של הפרופלור עצמו על המטוס והן: P-FACTOR: ה P-Factor הוא גורם המושפע מהלהב היורדת של הפרופלור אשר מייצרת יותר סחב מהלהב העולה. הלהב היורדת בעצם חותכת נתח גדול יותר של אויר כשהמטוס נמצא בזוית התקפה חיובית (כמעט בכל מצבי הטיסה) לכן הלהב היורדת מתברגת טוב יותר באויר ומייצרת סחב רב יותר מאשר הלהב העולה, ההבדל בין 2 הלהבים גדל ככל שזוית ההתקפה של המטוס גדולה יותר. ברוב מטוסי הבוכנה הפרופלור מסתובב ימינה (מנקודת מבטו של הטייס), לכן הלהב היורדת היא הלהב הימנית וכאמור מיצרת יותר סחב, לכן בצידו הימני של הפרופלור יש יותר סחב מצידו השמאלי, דבר הגורם לסבסוב שמאלה של אף המטוס. הסבסוב לצד שמאל מתגבר ככל שכוח המנוע גדול יותר וככל שזוית ההתקפה גבוה יותר, יש לזכור שטיסה במהירות נמוכה גוררת זוית התקפה גבוהה. את בעית ה P-Factor נפתור באמצעות הכנסת רגל ימין כנגד הסבסוב שמאלה במצבים הבאים בהם ה P-Factor חריף: - טיפוס - טיסה במהירות איטית - הליכה סביב יש להכניס רגל עד מרכוז ה"בול" במד שעור פניה והטיה. בשיוט הבעיה קיימת אבל יצרן המטוס פתר את הבעיה, יצרן המטוס תכנן את מייצב הכיוון בזוית הכוונה מעט ימינה המתאימה לזוית ההתקפה הנמוכה בשיוט ולסל"ד של שיוט, זוית ההכוונה נותנת את אותו אפקט כמו הכנסת מעט רגל ימין, כמובן שבטיפוס, כשהמהירות קטנה והכוח גדול, השפעת זוית ההכוונה לא מספיקה כדי להתגבר על ה P-Factor ועל הטייס להוסיף רגל ימין. Torque effect: כל גוף שמפעיל כוח לכיוון אחד, גורם לכוח בעוצמה שווה הפועל לכיוון הנגדי, דוגמה לכך היא אדם המחזיק ברובה ויורה קדימה, ידו תידחק לאחור מעט. ולעיניינינו: כאמור הפרופלור המסתובב ימינה, גורם לגוף המטוס לרצות לגלגל שמאלה, תופעה זו חריפה במהירויות נמוכות ובכוח מנוע גבוה כי במצב זה המטוס לא יציב ועצמת הפרופלור גבוהה. יצרן המטוס פתר את התופעה על ידי תכנון כנף שמאל בזוית הכוונה גבוהה מזו של כנף ימין, עקב כך, זוית ההתקפה של כנף שמאל גבוהה מכנף ימין ויש על כנף שמאל עילוי גבוה יותר מעל כנף ימין אשר מסייע למטוס לטוס ישר. תופעת לוואי: כידוע לכל תרופה יש תופעת לוואי... תופעת לוואי הנגרמת עקב כך שכנף שמאל בנוייה בוית הכוונה גדולה מזו של ימין וזוית ההתקפה של כנף שמאל גדולה יותר מימין, היא שכנף שמאל תזדקר לפני כנף ימין במצב של הזדקרות והמטוס יפול ברוב המקרים עם כנף שמאל נמוכה. Slipstream: הפרופלור המסתובב ימינה יוצר מערבולות ימניות המקיפות את המטוס לאורכו ובסוף פוגעות בצידו השמאלי של מייצב הכיוון, זנב המטוס זז שמאלה ואף המטוס שואף לסבסב ימינה, תופעה זו, כמו שאר התופעות מחריפה כשכוח המנוע חזק ומהירות המטוס נמוכה. רגל ימין תפתור את הבעיה בטיפוס ובהליכה סביב, ובשיוט, יצרן המטוס תכנן את מייצב הכיוון בזוית הכוונה מעט ימינה. אפקט גיירו Gyroscopic Action: סיבוב הפרופלור גורם לתופעות לוואי בהיגוי המטוס: חוק הגיירו אומר שכל גוף שמסתובב, אם נפעיל עליו לחץ בנקודה מסויימת, הלחץ יורגש רק אחרי 90 מעלות בסיבוב. בשביל להבין תופעה זו יש לדמיין פרופלור מסתובב לימין (מנקודת מבטו של הטייס), הטייס מתחיל בפניה ימינה, כלומר הלהב שנמצאת בצד שמאל מקבלת כוח שזז קדימה, הלהב השמאלית עולה למעלה 90 מעלות וכשהלהב עומדת ניצבת הכוח מתחיל להשפיע מעל הפרופלור וגורם לאף המטוס לרדת מעט, כך גם לגבי פניה שמאלה, הלהב הימנית מקבלת דחיפה קדימה, היא יורדת ואחרי 90 מעלות כשהיא ניצבת כלפי מטה, הכוח משפיע מתחת לפרופלור ומרים מעט את האף. זו הסיבה שבפניה ימינה האף ישאף (ממש טיפה) לרדת ובפניה שמאלה האף ישאף לעלות. מי שרוצה הרחבה מקצועית מוזמן להכנס לכאן: http://www.free-online-private-pilot-gr ... amics.html
Baruch Spiegel פורסם ספטמבר 20, 2007 דיווח פורסם ספטמבר 20, 2007 וואלה תומריקו שיהיו לך חיים ארוכים. זה בדיוק הנושא האחרון שנשאר לי להשלמת המסמך הארוך לבי"ס לטיסה IFS בנושא שינוי מהירות וטיסה איטית. עכשיו ברשותך מה שנשאר לעשות זה CUT PASTE ואולי להוסיף עוד כמה סקירנשוטים מהסימולטור. חניכי וצוות IFS: כנסו לכוננות ספיגה... :mrgreen: גמר חתימה טובה, ברוכי
Or Netzer פורסם ספטמבר 20, 2007 דיווח פורסם ספטמבר 20, 2007 תומריקו מתי עוד טיסה שכל הזמן תראה לי שאתה מקזז? הקודמת הייתה בסוכות =] נעשה DO OVER? :mrgreen:
Baruch Spiegel פורסם ספטמבר 20, 2007 דיווח פורסם ספטמבר 20, 2007 עוד משהו קטן. אפרופו ג'יירוסקופ. ממליץ לכל אחד להיכנס לאיזה חנות צעצועים ולחפש ג'יירוסקופ צעצוע. לשחק איתו קצת ולהרגיש בידיים את כל התופעות המוזרות והמופלאות של הצעצוע הפיזיקלי המקסים הזה. ועוד אפרופו: הידעתם? גם רוטור של מסוק מהווה "ג'יירוסקופ ובגלל התגובה המאוחרת שלו (בלועזית: פרסציה) המכניקה של היגוי הרוטור (הטילט) עובדת באיחור של 90 מעלות. זאת אומרת לדוגמא: כשהטייס נותן פקודה ב"סייקלינג" (הסטיק) להטות את הרוטור קדימה, המכניקה בעצם מטה אותו שמאלה, אבל בגלל התגובה המאוחרת הוא נוטה קדימה. (עופר, אשמח אם תאשר\תכחיש. זה מה שהצלחתי להבין באחד מהמדריכים באינגליזית לטייסים). ועוד אחד קטן: תרגיל אירובטי מדהים שעושה שימוש מדהים באפקט הפרסציה: עולים לאנך, וכשהמטוס במהירות נמוכה פותחים מצערת מלא ודוחפי חזק את ההגה קדימה. בגלל האינרציה המטוס ממשיך לעלות --כשהאף במצב אופקי ובגלל התגובה הג'ירוסקופית המטוס מסתובב סביב עצמו בציר הסיבסוב (כמו מכונית שעושה "צלחת") (לא יודע אם זה עובד בסימולטור. - ניסיתי והתגובה היתה משהו מאוד מוזר ולא מוגדר).
Omer Efrat פורסם ספטמבר 20, 2007 דיווח פורסם ספטמבר 20, 2007 כל הכבוד תומר! מאד נחמד לקבל ריענון בחומר. תודה!