עבור לתוכן
Tomer Haim

חישוב תיקון לרוח

Recommended Posts

פורסם

לאחרונה אני נשאל על ידי חברי חטיבה איך טייס באויר יכול לחשב את כמות התיקון לרוח כשהרוח ידועה מראש אבל אין מחשבון המטוס.

אז:

תיקון לרוח – חישוב תוך כדי טיסה:

מטוס טס בתוך גוש אויר, גוש האוויר גם הוא זז והתזוזה של גוש האוויר נקראת רוח.

בגלל שהרוח סוחפת את המטוס, כיוון הטיסה של המטוס לא תמיד שווה לכיוון אף המטוס, לדוגמא מטוס שאפו פונה לכיוון צפון ונושבת רוח משמאל, סביר להניח שכיוון טיסתו יהיה ימינה מצפון למשל 010.

על הטייס להבין את השפעת הרוח ולהפנות את אף המטוס לכיוון 350 על מנת שאחרי השפעת הרוח המטוס עצמו יתקדם בכיוון צפון.

השפעת הרוח:

כשמטוס טס בתוך גוש האוויר, הרוח משפיע על המטוס ב2 רכיבים:

- רכיב רוח אף/גב

- רכיב רוח צד (מימין ומשמאל)

ראשית נלמד כיצד לזהות את הרכיבים השונים בזמן טיסה:

הזוית הנוצרת בין כיוון המטוס לבין כיוון הרוח תקבע את עוצמת הרוח ב2 הרכיבים:

נבין ש:

אם הרוח נושבת ממול המטוס במהירות 10 קשרים, רכיב רוח אף יהיה 10 ורכיב רוח צד יהיה 0.

אם הרוח נושבת רק מימין כלומר 90 מעלות מימין למטוס, רכיב רוח אף יהיה 0 ורכיב רוח צד יהיה 10 מימין.

אם הרוח נושבת 45 מעלות מצד ימין, רכיב רוח האף ורכיב רוח מצד ימין יהיו זהים ובעצמה של 7 קשרים.

בזמן טיסה אין זמן לחישובים מתמטיים מדויקים אבל בקלות אפשר להגיע לתוצאה טובה ומדויקת מספיק לניווט:

נכיר ואף נלמד בעל פה את הטבלה הבאה:

windwg3.jpg

יש לשים לב שככל שכיוון הרוח מתקרב ל 90 מעלות מהמטוס, כך רכיב רוח צד גדל ורכיב רוח אף/גב קטן וההפך:

wind1uk6.jpg

דוגמאות מהטבלה:

- אם הרוח נושבת 60 מעלות מימין, אזי רכיב רוח צד יהיה שווה ל 85% מעצמת הרוח הכללית ואילו רכיב רוח אף יהיה שווה ל50% מעצמת הרוח הכללית.

- אם הרוח נושבת 30 מעלות משמאל, אזי רכיב רוח צד יהיה שווה ל 50% מעצמת הרוח הכללית ואילו רכיב רוח אף יהיה שווה ל 85% מעצמת הרוח הכללית.

לאחר שיש ברשותנו מידע על רכיבי הרוח נוכל להשתמש בו בצורה הבאה:

- בעזרת רכיב רוח צד, נדע כמה מעלות לתקן לתוך הרוח ולאיזה צד.

- בעזרת רכיב רוח אף/גב, נדע מהי המהירות הקרקעית של המטוס.

נתחיל מתיקון לרוח:

"חוק אצבע" אומר שאם היינו טסים במהירות אמתית 60 קשרים, זווית התיקון לרוח הייתה שווה לעצמת רכיב רוח צד, למשל אם יש רכיב רוח צד של 10 קשרים מימין, נוסיף לכיוון שלנו 10 מעלות וכך נשמור על הנתיב הרצוי לנו..

בנוסף עלינו לדעת שככל שהמטוס טס מהר יותר, כך התיקון לרוח הנדרש יהיה קטן יותר ביחס הפוך, כלומר אם יש רכיב רוח צד של 10 קשרים ואנחנו טסים במהירות אמתית 120 קשרים (שהם פי 2 מ 60)

נחלק את מהירות הרוח ב 2 ונתקן רק 5 מעלות לתוך הרוח.

חישוב מהירות קרקעית (GS):

פה הנושא פשוט יותר, אם קיים רכיב רוח אף נחסיר אותו ממהירות המטוס האמתית (TAS) ונקבל GS

אם קיים רכיב רוח גב, נוסיף אותו למהירות המטוס האמתית (TAS) ונקבל GS.

שאלה לתרגול:

מטוס טס על נתיב שכיוונו 230 ונושבת רוח מכיוון 275 בעצמה 20 קשרים, מהירות המטוס האמתית 180 קשרים.

1) מהן רכיבי הרוח

2) מהו הכיוון שעל הטייס לשמור

תשובה:

1) עם קריאה ראשונית של השאלה אנחנו יכולים להבין שהרוח נושבת מימין אבל לא רק מימין.

המטוס טס בכיוון 230 והרוח באה מכיוון 275, כלומר נושבת אל מול המטוס בזוית של 45 מעלות.

נעלה לטבלה ונראה שבזוית של 45 מעלות רכיב רוח אף יהיה שווה לרכיב רוח צד ושניהם יהיו שווים לעצמה של 70% מעצמת הרוח הכללית.

לפי נתוני השאלה, עצמת הרוח הכללית היא 20 קשרים, לכן עצמת כל אחד מהרכיבים יהיה 70% מ20 כלומר 14 קשרים.

2) כשמדובר בתיקון לרוח, מה שחשוב לנו לדעת הוא רק עצמת רכיב רוח צד, ולפי נתוני שאלה 1, יש לטייס רכיב רוח צד של 14 קשרים מצד ימין, כלומר הוא צריך להכניס את האף ימינה אבל כמה?

כמות הכנסת האף לרוח תלויה במהירות האמתית של המטוס, דיברנו על כך שככל שמהירות המטוס גדלה, כך כמות התיקון הנדרשת קטנה ביחס הפוך.

נזכור גם כי אם המטוס היה טס ב 60 קשרים כמות התיקון הייתה שווה לעצמת הרוח, במקרה שלנו במהירות 60 קשרים כמות התיקון הייתה שווה ל 14 מעלות.

אבל המטוס בשאלה טס במהירות אמתית של 180 קשרים שהיא פי 3 מ 60, לכן נחלק את עצמת הרוח ב3 ונקבל תיקון של 5 מעלות בערך.

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...