עבור לתוכן
idanseal

שאלת חישוב

Recommended Posts

פורסם

היי, הנה כמה נתונים שהמצאתי עכשיו כדי להמחיש את הנוסחא שאני מחפש:

אם אני נגיד במרחק 8NM מהיעד (מיושר על המסלול), בגובה של 2000 רגל (והמסלול בגובה פני הים), מה הנוסחא שעלי לחשב כדי לדעת מה קצב ההנמכה צריך להיות?

בתודה,

עידן:)

פורסם

נניח אתה טס 100 קשר ?

8NM במהירות 100 קשר תעבור ב 4 דקות 48 שניות.

2000 רגל לדקה חלקי (נעגל) 5 דקות = קצב של 400 רגל לדקה.

זאת אומרת שאתה צריך לשמור על הנמכה של 400 רגל לדקה כדי להנמיך 2000 רגל ב

8NM.

תעשה את החישוב הפוך כך 400 רגל ותכפיל ב 5 = 2000

מקווה שעזרתי

פורסם

Vs=V*(Ra-Ca)/60*S

כאשר VS זה קצב טיפוס\הנמכה (אם יוצא שלילי מכוון להנמכה, אם חיובי לטיפוס)

V=מהירות קרקעית של המטוס במיילים ימיים במהלך הטיפוס\הנמכה.

Ra=גובה רצוי.

Ca=גובה מצוי.

S=דרך שצריך לעבור במיילים ימיים.

תהנה 8)

פורסם

שנה טובה

רק רציתי לציין שהחישוב הוא בדרך כלל הפוך. קצב ההנמכה הוא נתון ידוע והנעלם הוא באיזה מרחק להתחיל הנמכה. ואז החישוב הוא כמו שמקס כתב.

כשמנמיכים מגובה רב זה קצת יותר מורכב מכיוון שרב הנתונים משתנים:

1. TAS (ולכן גם GS) הולך וקטן עם הירידה בגובה

2. בהנחה שמעוניינים לבצע הנמכה בגלישה (מנוע\ים בסרק) לאורך כל הדרך ובמהירות מכשירית קבועה, קצב ההנמכה גם הוא משתנה לאורך ההנמכה - הולך וקטן ככל שיורדים בגובה (בגלל שיפור בביצועים אוירודינמיים בגובהי צפיפות נמוכים יותר).

3. רוחות משתנות כשעוברים דרך שכבות אוויר שונות (בד"כ, ללא מערכת מזג אוויר משמעותית באיזור - עצמת הרוח קטנה ככל שיורדים בגובה וכיוון הרוח משתנה שמאלה ככל שיורדים - מי זוכר את יורגן ומובוטו? ??? :lol: ).

עבור מצבים כאלה אפשר או להסתמך על VNAV PATH במטוס עם מערכת FMS או להשתמש בחוק אצבע של מרחק הנמכה = FL כפול 3 + 10 NM וזה מסתדר פחות או יותר, או לפנות לטבלאות וגרפים של ביצועי מטוס שרלוונטיים להנמכה (קשה למצוא ברשת). בתכל'ס מכיוון שהחישובים האלה לא מי יודע כמה מדוייקים , ציידו את המטוסים בספויילרים למצב של עודף אנרגיה ו\או אפשרות להוסיף כח במקרה של חוסר אנרגיה (נמוך מידי).

יוצא דופן אחד:

גישה לנחיתה עם GS או גישת VOR DME שמאפשרת הנמכה רציפה ולא מדרגות. במצבים כאלה קו הגלישה כבר מוגדר ומה שצריך להתאים אליו זה קצב הנמכה - שתלוי בGS

בכל דפית כתוב בצד ימין למטה את קצב ההנמכה המומלץ לפי GS של המטוס.

חשוב לציין - לפי GS למשל אם מהירות המטוס בגישה סופית היא 120 (TAS) ויש רוח אף של 20 קשר, נתייחס בטבלה לקצב הנמכה מומלץ למהירות 100 קשר.

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...