עבור לתוכן
Mark163

בקשה, Fuel Planner.

Recommended Posts

פורסם

מה הסיפור מרק? קטן עליך...

זה פשוט מאוד, תראה:

תחשב מה גובה השיוט האופטימלי. לפי מרחק הטיסה ולפי רכיב רוח אף/גב ממוצע

אחרי זה תמצא בטבלאות ביצועים לפי משקל נחיתה מתוכנן, שכולל: BASIC OPERATING WEIGHT + PAYLOAD + PLANNED FUEL RESERVE, ולפי הגובה שממנו אתה מנמיך כמה זמן, כמה דלק וכמה NAUTICAL AIR MILES תצטרך לעבור ההנמכה. תוסיף\תחסיר רוח אף/גב ממוצעת חזויה בהנמכה כפול זמן הנמכה - ותקבל מרחק בפועל להנמכה. אחרי זה תמצא את הלג בטיסה שמתחלק לשניים - אחרי TOD ולפני TOD ואז תמצא כמה ממנו אתה עובר בשיוט.

אחרי זה תוסיף אותו לשאר הלגים שאתה צפוי לעבור לשיוט ותקבל מרחק בשיוט.למשקל שקיבלת עד עתה תוסיף את הדלק שאתה צריך להנמכה שעדיין נמצא במטוס כשאתה בשיוט. ותקבל את משקל המטוס בסוף השיוט (TOD) תמצא לפי טבלאות ביצועים כמה NM ל - 1000 ליברות תצרוך בשיוט במשקל הזה ובגובה הטיסה. ותתחיל לחשב אחורה עבור כל לג כמה דלק תצרוך כשכל פעם אתה מוסיף למשקל המטוס את משקל הדלק ללג "הבא" (שזה בעצם הקודם). עתה כשיש בידך את כל הנתונים עד לנקודה שבה אתה מעריך שתהיה ב TOC, עבור לטבלאות ביצועים בטיפוס, מצא כמה זמן, כמה דלק, וכמה NAUTICAL AIR MILES ייקח לך הטיפוס. לפי רוח ממוצעת חזויה הוסף רוח\ אף גב כדי לקב למרחק שתעבור בטיפוס בפועל, מצא את הלג שמתחלק לשתיים: לפני TOC ואחרי TOC. השלם את החישוב עבור הקטע בשיוט שנותר.

הוסף למשקל המטוס את כמות הדלק הדרושה לטיפוס.

עכשיו תחבר את כל כמות הדלק הדרושה לטיסה לפי מה שחישבת:

בהנמכה, בשיוט ובטיפוס כולל הרזרוות.

הרזררות מחושבות ככה:

1. 45 דקות להולדינג עפ"י FUEL FLOW במהירות לשהייה מיטבית - בגובה שבו אתה מעריך שתדרש לבצע הולדינג - בשדה היעד (עפ"י תהליכי הגישה וההנמכה לאותו שדה).

2. 10% תוספת ENROUTE RESERVE

3. COMPANY RESERVES - כל חברת תעופה לפי המדיניות שלה.

4. אם תנאי מזג האוויר לפי התחזית +/- שעתיים מזמן הגעה משוער מראים שתהיה עננות בגובה נמוך מ-1000 רגל מעל הFAF, יש להוסיף עוד חישוב של דלק נדרש מהיעד המקורי ועד לשדה אלטרנטיבי.

ת'אמת לפי רמת הביטחון העצמי שהפגנת עד כה אני בטוח שאתה כבר מכיר את כל זה... אבל סתם ככה להזכיר לך אם במקרה שכחת משהו

בהצלחה!

פורסם

אגב, קיבלת כאן הפניות למתכנני דלק, אך אם בעתיד אתה נתקל במטוס חריג יחסית שאינך מוצא עבורו מחשבון דלק אך כן יש ברשותך טבלאות ביצועים בשיוט, לך על כלי שיש לכל משתמש חלונות ויתן אמדן יחסית מדוייק והוא האקסל.

למה הכוונה?

1. כפי שברוכי תאר, חשב לעצמך דלק בסיס להמראה, להנמכה, ורזרוות (לא להמעיט בערך ההליכה לאלטרנייט).

2. הצב באקסל את טבלאות הביצועים בשיוט של אותו מטוס.

3. עבור אותן טבלאות ביצועים מצא את גרף הפונקציה של דלק בשיוט כתלות בטווח טיסה. תוכל לעשות את זה עבור פילוח של 4 טווחי ZFW שונים. 4 זו רזולוציה סבירה, אם תרצה להשקיע, עשה זאת עבור רזולוציה של אפילו 8 טווחי ZFW (למה הכוונה? גרף פונקציה שנכון ב-737 עבור ZFW של 50-55 טון, למשל, וכך עבור כל פילוח הטווחים ההגיוניים של ZFW. זו רזולוציה טובה ל-737, ותיתן לך סטייה של עד טון וחצי מהדלק המדוייק. יצאו לך כפי שאמרתי כ-8 פונקציות שונות).

4. בגרף שמצאת (איזשהו גרף פולינומי שהקירוב שלו הוא מירבי בסטיה מזערית מהגרף המקורי) מצא את משוואת הפונקציה. וודא שהגרף אכן קרוב לרצוי, באקסל הערך R^2 יהיה קרוב ל-1.

5. את המשוואה שמצאת, כפי שהיא, העתק לדף. כעת תוכל לחשב ידנית, להציב לערך הבלתי תלוי את מרחק הטיסה ותקבל במשתנה התלוי את הדלק הדרוש.

6. תוכל להציב משוואה זו באקסל ולעשות זאת באופן ממוחשב, במשבצת מסויימת להציב מרחק ובמשבצת אחרת לקבל מייד את הדלק הדרוש לשיוט.

7. אל תשכח! זה דלק לשיוט בלבד. כעת הוסף את הדלקים היחסית קבועים מראש, אלו שהגדרנו מראש בסעיף 1. הוסף רזרוות דלק כתלות במרחק הטיסה, שכן הפלט הזה פחות מדוייק מטבלאות ביצועים רגילות של היצרן. הפונקציה לא בהכרח מתנהגת באופן זהה עבור כל ערך, לכן חשוב להגזים ברזרוות.

זה הכל.

נשמע ארוך, זה תהליך מאוד מהיר אחרי שמתנסים פעם-פעמיים ויודעים תמיד מה לעשות ועל מה ללחוץ. סדר גודל 5 דקות לפונקציה.

אני ממליץ לכל מי שעוד לא התנסה בזה לעשות את זה עבור מטוס שהוא מכיר ואוהב. מעניין לראות את הפונקציה הזאת בעיניים, להבין אינטואיטיבית למה הגרף נראה ככה. בנוסף, למי שאינו יודע, אני אישית נהנה לטוס ב-737 שנתתי לו טווח גלובלי, הכוונה היא שיש לו כעת דלק לטוס לכל נקודה שארצה על הגלובוס, לדוגמא - תל אביב עד אוקלנד, ניו זילנד. או תל אביב עד הונולולו, הוואי. יש לי שריטה לטיסות כאלה. לצורך הטיסות האלה ערכתי את המטוס והוספתי לו קיבולת דלק. בטווחים כאלה אין שום טבלאות או מחשבון דלק בנמצא שיתנו לי מענה לטיסות כאלה. רק בעזרת המחשבון ביצור עצמי למעשה דאגתי שיהיה לי איך לחשב את הדלק לטיסות האלה. כל אחד שעושה שינוי עצמאי במטוס צריך לדעת איך עושים פונקציה כזאת.

בהצלחה.

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...