עבור לתוכן
Tomer Haim

PNR ו PET

Recommended Posts

פורסם

לא ברור למה אבל בחודש האחרון הרבה מהחטיבה שאלו אותי בנושא PNR ו PET, אז התשובה:

PNR זה POINT NO RETURN זו נקודה במהלך הטיסה שממנה אין מספיק דלק כדי לחזור לשדה ממנו המטוס המריא. משתמשים בנתון זה במקרה וטסים מעל ים או איזור הררי במקום בו אין שדה אלטרנטיבי אחד מלבד חזרה לשדה המוצא.

PET זה POINT EQUAL TIME זו נקודה במהלך הטיסה שממנה הזמן לשדה היעד או הזמן חזרה לשדה ממנו המטוס המריא שווה. משתמשים בנתון זה במקרה וטסים מעל ים או איזור הררי במקום בו אין שדה אלטרנטיבי בין 2 המקומות וצריך להנחית נוסע חולה במהירות האפשרית.

לכאורה זה נראה פשוט PNR כשנשאר חצי דלק ו PET בדיוק בחצי דרך, אבל זה לא ככה בגלל שיש רוח.

נעבור לחישובים:

PNR:

מושגים:

FO שזה FUEL OUT מדובר בדלק שהמטוס צרך עד נקודת PNR

FT שזה FUEL TOTAL מדובר בסך הדלק שיש במטוס

GSO שזה GROUND SPEED OUT מדובר במהירות הקרקעית בדרך הלוך

GSBשזה GROUND SPEED BACK מדובר במהירות הקרקעית בדרך חזור

הנוסחה היא:

pnrev6.jpg

שאלה:

מטוס ממריא משדה A לשדה B, המרחק ביניהם 2000 מייל ימי, המהירות האמתית (TAS) של המטוס 500 קשרים ובדרך הלוך נושבת רוח אף ממוצעת של 50 קשרים.

על המטוס 50 טון דלק והמטוס צורך 10 טון כל שעה. מהיא הנקודה ממנה המטוס לא יוכל לחזור לשדה ממנו המריא.

תשובה

נחזור לנוסחה:

FO לא ידוע

FT יש 50 טון דלק במטוס

GSO יוצא 500-50=450 קשרים

GSB אם היתה לנו רוח אף בהלוך תהיה לנו רוח גב בחזור 500+50=550 קשרים

נכניס לנוסחה:

pnr1vg5.jpg

מהמשוואה בנעלם אחד יוצא FO=27.5 כלומר הדלק שהמטוס יצרוך משדה A ועד PNR יהיה 27.5 טון.

אמרנו שהמטוס צורך 10 טון בשעה לכן עד שהמטוס יצרוך 27.5 טון, יעברו 2.75 שעות (חילקתי 27.5 ב 10)

בנוסף מהירות המטוס בדרך הלוך היא 450 קשרים. לכן אחרי 2.75 שעות המטוס יעבור: 1237.5 מייל (הכפלתי את המרחק בזמן) אחרי 1237.5 מייל ימי כבר לא ישאר במטוס מספיק דלק כדי לחזור לשדה ממנו המריא.

PET:

מושגים:

TO שזה TIME OUT מדובר בזמן שעבר עד שהמטוס הגיע לנקודת PET

TT שזה TIME TOTAL מדובר בזמן הטיסה משדה A לשדה B

GSO שזה GROUND SPEED OUT מדובר במהירות הקרקעית בדרך הלוך

GSBשזה GROUND SPEED BACK מדובר במהירות הקרקעית בדרך חזור

הנוסחה היא:

petlh6.jpg

שאלה

מטוס ממריא משדה A לשדה B, המרחק ביניהם 2000 מייל ימי, המהירות האמתית (TAS) של המטוס 500 קשרים ובדרך הלוך נושבת רוח אף ממוצעת של 50 קשרים.

מהיא הנקודה ממנה הזמן חזרה או הזמן ליעד שווים.

תשובה

נחזור לנוסחה:

TO לא ידוע

GSO יוצא 500-50=450 קשרים

GSB אם היתה לנו רוח אף בהלוך תהיה לנו רוח גב בחזור 500+50=550 קשרים

TT המרחק 2000 מייל חלקי מהירות קרקעית בהלוך 450 קשר יוצא 4.44 שעות

נכניס לנוסחה:

pet1cm9.jpg

מהמשוואה בנעלם אחד יוצא TO=2.44 כלומר אחרי 2.44 שעות המטוס יגיע לנקודת ה PET

אמרנו שהמטוס בדרך הלוך טס במהירות קרקעית של 450 קשרים, אז אחרי 2.44 שעות המטוס יעבור 1098 מייל ימי (הכפלתי את הזמן במהירות). כלומר אחרי 1098 מייל ימי מהשדה ממנו המטוס המריא, זו נקודת ה PET, ממנה אם נמשיך ליעד או אם נחזור, הזמן יהיה שווה.

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...