עבור לתוכן
mickey lip

חידה קטנה למי שמשעמם בשיוט......

Recommended Posts

פורסם

הסבר את פעולת AOA ( ANGLE OF ATTACK INDICATOR , ומה ההבדל בינו לבין FPV ?

איך הוא מתנהג בנסיקה, שיוט והנמכה ?

מה חשיבותו בכוח?

נא להשיב תשובות מנומקות.

( השאלה מופנת בעיקר לטייסי צי 737 , אך מתאימה בהחלט גם לשאר הציים ).

פורסם

FPV מראה לך מה כיוון התקדמות אף המטוס בהתחשב ברוחות בעוד שהAOA INDICATOR מראה את מצב האף יחסית לאופק (נסיקה\צלילה, סבסוב והטיה) מלאכותי קבוע.

פורסם

אני אלך על תשובת דומה לשל בן, הFPV מציג את מיקום אף המטוס ביחס לאופק והAOA את זווית האף בלבד בצורה אנכית

פורסם

אנשים,

הייתי מעדיף שתדעו מה ההגדרה ומה ההבדל המדוייק בין AOA ל FPV מאשר שתדעו איפה המכשיר ממוקם במטוסי אלעל, כי את המכשיר ניתן להזיז, אבל התובנה שמקבלים ממנו נשארת זהה.

אם אמרתם שהFPV מציג את מיקום אף המטוס ביחס לאופק.. אז למה יש מד אופק מלאכותי?

לגבי AOA (מד זוית התקפה) גם חניכי IFS אמורים לדעת על בוריו את ההגדרה של מושג זה

פורסם
אנשים,

הייתי מעדיף שתדעו מה ההגדרה ומה ההבדל המדוייק בין AOA ל FPV מאשר שתדעו איפה המכשיר ממוקם במטוסי אלעל, כי את המכשיר ניתן להזיז, אבל התובנה שמקבלים ממנו נשארת זהה.

אם אמרתם שהFPV מציג את מיקום אף המטוס ביחס לאופק.. אז למה יש מד אופק מלאכותי?

לגבי AOA (מד זוית התקפה) גם חניכי IFS אמורים לדעת על בוריו את ההגדרה של מושג זה

צודק, לכן אני מצפה לעוד תשובות לפני שנסכם תנושא.

נ.ב - גם לגבי אלעל צודק, 737 בתצורת אלעל ה AOA לא מוצג כלל....

פורסם
זה גם כן עם החידות שלו - בוא לטוס, עד שאני מפקח לא רואים אותך! 8)

שזה קורה פעם בדור......נחתתי דקה לפני שהתחברת , עוד הספקת להגיד שלום לפינקלס שהיה אחרי בגישה :wink:

פורסם
הסבר את פעולת AOA ( ANGLE OF ATTACK INDICATOR , ומה ההבדל בינו לבין FPV ?

איך הוא מתנהג בנסיקה, שיוט והנמכה ?

מה חשיבותו בכוח?

נא להשיב תשובות מנומקות.

( השאלה מופנת בעיקר לטייסי צי 737 , אך מתאימה בהחלט גם לשאר הציים ).

חבר'ה יום שלם ללא תשובות? לא מתאים 8)

מספר הגדרות:

FPV- הינו ראשי תיבות ל-Flight Path Vector המשמעות הינה ווקטור הטיסה במישור הורטיקלי.

AOA- זווית התקפה הינה זווית הנמדדת בין ווקטור הטיסה (להלן FPV) לבין קו דמיוני הנמתח מאף המטוס.

FPA- ראשי תיבות ל-Flight Path Angale , זווית זו נמדדת בין ה-FPV לאופק, זווית זו הינה בעצם מציגה את מגמת המטוס (טיפוס\הנמכה\שמירת גובה).

Pitch angle- זוהי הזוית אשר נמדדת בין אף המטוס לבין האופק, זווית זאת מוצגת בשעון האופק המלאכותי.

זווית התתקפה מושפעת משני גורמים עיקריים:

א. מהירות המטוס- כלל שמהירות המטוס תהיה גדולה יותר ובתור טייס אני רוצה לשמור על גובה הטיסה זווית ההתקפה תהיה קטנה יותר (תמיד תרצה לשאוף ל-0) וההפך (רוח משיפה על מהירות האויר על הכנף ולכן היא גם נכנסת תחת קטגוריה זו).

ב. משקל המטוס- ככל שמשקל המטוס יהיה גדול יותר יהיה צורך בעילוי גדול יותר ע"מ לטפס את המטוס (יש צורך להתגבר על המשקל) ולכן במהירות ספציפית זווית ההתקפה תהיה בהכרח גבוה יותר מאשר הזווית אשר הייתה נוצרת עם משקל מטוס נמוך יותר באותה המהירות.

למה בכלל זה חשוב זווית התקפה? אז ככה.. לכל מטוס יש זווית התקפה מסויימת בה בעצם מתנתקת זרימה האויר על הכנף דבר אשר מוביל להזדקרות... לא בריא ולא רצוי בכלל למעט תרגולים.

פורסם
הסבר את פעולת AOA ( ANGLE OF ATTACK INDICATOR , ומה ההבדל בינו לבין FPV ?

איך הוא מתנהג בנסיקה, שיוט והנמכה ?

מה חשיבותו בכוח?

נא להשיב תשובות מנומקות.

( השאלה מופנת בעיקר לטייסי צי 737 , אך מתאימה בהחלט גם לשאר הציים ).

חבר'ה יום שלם ללא תשובות? לא מתאים 8)

מספר הגדרות:

FPV- הינו ראשי תיבות ל-Flight Path Vector המשמעות הינה ווקטור הטיסה במישור הורטיקלי.

AOA- זווית התקפה הינה זווית הנמדדת בין ווקטור הטיסה (להלן FPV) לבין קו דמיוני הנמתח מאף המטוס.

FPA- ראשי תיבות ל-Flight Path Angale , זווית זו נמדדת בין ה-FPV לאופק, זווית זו הינה בעצם מציגה את מגמת המטוס (טיפוס\הנמכה\שמירת גובה).

Pitch angle- זוהי הזוית אשר נמדדת בין אף המטוס לבין האופק, זווית זאת מוצגת בשעון האופק המלאכותי.

זווית התתקפה מושפעת משני גורמים עיקריים:

א. מהירות המטוס- כלל שמהירות המטוס תהיה גדולה יותר ובתור טייס אני רוצה לשמור על גובה הטיסה זווית ההתקפה תהיה קטנה יותר (תמיד תרצה לשאוף ל-0) וההפך (רוח משיפה על מהירות האויר על הכנף ולכן היא גם נכנסת תחת קטגוריה זו).

ב. משקל המטוס- ככל שמשקל המטוס יהיה גדול יותר יהיה צורך בעילוי גדול יותר ע"מ לטפס את המטוס (יש צורך להתגבר על המשקל) ולכן במהירות ספציפית זווית ההתקפה תהיה בהכרח גבוה יותר מאשר הזווית אשר הייתה נוצרת עם משקל מטוס נמוך יותר באותה המהירות.

למה בכלל זה חשוב זווית התקפה? אז ככה.. לכל מטוס יש זווית התקפה מסויימת בה בעצם מתנתקת זרימה האויר על הכנף דבר אשר מוביל להזדקרות... לא בריא ולא רצוי בכלל למעט תרגולים.

אוהד, לא מדויק.

זוית התקפה מודדים לא מאף המטוס אלה מהכנף. זוית התקפה היא הזוית שנוצרת בין כיוון הרוח היחסית לפרופיל הכנף

פורסם

צודק, למעשה אם רוצים לדייק... זווית ההתקפה הינה בעצם הזווית בין כיוון זרימה האויר בכניסה לכנף לבין זווית הכנף ביחס לגוף... ולכן אם מזניחים את הזווית בין הכנף לגוף ניתן להגדיר את זווית ההתקפה כפי שהגדרתי מעלה אבל אין ספק שההגדרה שמתייחסת לכנף מדוייקת יותר 8)

פורסם

שמע, באופן תיאורטי ניתן לעשות חיבור ווקטורים עם הוקטור של ההחלקה... וכמובן שה-FPV הינו חיבור של הווקטור הורטיקלי והווקטור האופקי (החלקה) אולם דיברנו פה על AOA וההבדל בינו לבין FPV ולא איך יראה ה-FPV במטוסים כאלה ואחרים במישור העלרוד..

פורסם

בטח שיש קשר... FPV זה בעצם לאן המטוס טס בטכלס (לאן הוא מתקדם) כשהמטוס מטפס\מנמיך הוא מתקדם כלפי מעלה\מטה בנוסף להתקדמות קדימה.. אותו הקשר קיים גם כשמטוס פונה... זווית ההתקפה נמדדת אך ורק מהכיוון שהמטוס טס בפועל ולא מהאופק! הכיוון שהמטוס טס בפועל נקרא FPV.

במטוסי קרב תיראה 'ציפור' על התע"ל (תצוגת עילית) אשר מראה לך לאן המטוס מתקדם בפועל (במישור הגלגול העלרוד סיבסוב וגובה) הכי קל להסביר את הקשר בין AOA ל-FPV ע"י התעלמות משאר המישורים והתייחסות אך ורק למישור הגובה...

תמונה להמחשה:

241waoa.jpg

פורסם
בטח שיש קשר... FPV זה בעצם לאן המטוס טס בטכלס (לאן הוא מתקדם) כשהמטוס מטפס\מנמיך הוא מתקדם כלפי מעלה\מטה בנוסף להתקדמות קדימה.. אותו הקשר קיים גם כשמטוס פונה... זווית ההתקפה נמדדת אך ורק מהכיוון שהמטוס טס בפועל ולא מהאופק! הכיוון שהמטוס טס בפועל נקרא FPV.

במטוסי קרב תיראה 'ציפור' על התע"ל (תצוגת עילית) אשר מראה לך לאן המטוס מתקדם בפועל (במישור הגלגול העלרוד סיבסוב וגובה) הכי קל להסביר את הקשר בין AOA ל-FPV ע"י התעלמות משאר המישורים והתייחסות אך ורק למישור הגובה...

תמונה להמחשה:

241waoa.jpg

תותח.

אפילו את התמונה שמת.....

יפה.

אורח Yarden Salvi
פורסם

1. בטיפוס או הנמכה? שרוצים לדעת את הנתיב הורטיקלי שתלוי ב AOA ובמהירות?

פורסם

בנחיתה, בשלב זה הצורך בתיקון לרוח ולסחיפה הכי משמעותי....

מה עושים אם אין תע"ל ותצוגת FPV? פשוט קובעים נק' מכוון על הדשבוארד של הססנה ובודקים אם המסלול נסחף לשמאל או לימין הנק', אם כן מתקנים בהתאם אם לא תפאדל אתה מתקן לרוח בהתאם כאילו יש לך תע"ל וציפור 8)

אהה וכמובן ששכחתי את קטע הגלישה למסלול.. שבלי FPV זה פשוט לדעת להעריך אם אתה קצר למסלול או ארוך.. פשוט ניסיון ולא יותר...

פורסם
בנחיתה, בשלב זה הצורך בתיקון לרוח ולסחיפה הכי משמעותי....

מה עושים אם אין תע"ל ותצוגת FPV? פשוט קובעים נק' מכוון על הדשבוארד של הססנה ובודקים אם המסלול נסחף לשמאל או לימין הנק', אם כן מתקנים בהתאם אם לא תפאדל אתה מתקן לרוח בהתאם כאילו יש לך תע"ל וציפור 8)

אהה וכמובן ששכחתי את קטע הגלישה למסלול.. שבלי FPV זה פשוט לדעת להעריך אם אתה קצר למסלול או ארוך.. פשוט ניסיון ולא יותר...

תשמע...

בחיה"א כנראה לא מבינים מה הפסידו 8)

FPV שמוצג בתע"ל על החלון הקדמי הוא פשוט סימן שמראה לטייס לאן המטוס מתקדם. בנחיתה, פשוט שמים את הסמן על הזברה והמטוס מתקדם לעברה. הFPV קשור למערכת האינרציאלית שבעצם "מרגישה" על ידי מדי תאוצה וג'ירוסקופים לאן המטוס מתקדם. המערכת כבר לוקחת בחשבון את כל ההבדלים בין זווית התקפה לזווית אף ביחס לאופק ולזווית התקדמות במישור האנכי, וגם במישור האופקי: אם יש סחיפה בעקבות רכיב רוח צד או בגלל החלקה הצידה, למשל בטיסה אסימטרית כשמנוע אחד מושבת. זה פתרון קל ונח ומשחרר את הטייס מהצורך להעריך בצורה סובייקטיבית את מגמת ההתקדמות של המטוס .

במטוסים פשוטים יותר, הערכה כזאת נדרשת - גם בטיסת מכשירים בשלב הראייה בנחיתה. הטריק הוא כזה: הנקודה שאליה המטוס מתקדם היא הנקודה היחידה ש"נשארת במקום" ו"לא זזה" ביחס לנקודות ייחוס בחלון\בדשבורד\בקוקפיט.

בגישה לנחיתה במישור האנכי: מה שמלפני הנקודה הזאת ומתחת לקו גלישה - "יורד למטה" "נכנס מתחת לדשבורד". מה שמאחרי הנקודה (מעבר לנקודת הנגיעה הצפוייה) "עולה למעלה"

במישור האופקי: הנקודה שאליה המטוס מתקדם נשארת קבוע מעל אותה נקודת ייחוס בדשבורד. מה שמימין לה - "בורח ימינה", מה שמשמאל לה "בורח שמאלה".

נשמע קל אבל לא פשוט להגדיר את הנקודה הזאת על סמך ראייה בלבד, צריך להגדיר נקודות ייחוס מוגדרות מאוד ולשים לב לשינויים הקטנים ביותר.

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...