עבור לתוכן
Itai Ganor

התרסקות צסנה בכמה שלבים

Recommended Posts

פורסם

ממבט ראשון ,כמו שזה נראה ,היה לו בעיה במנוע .

שימו לב לעשן שהוא גורר וגם המדחף לא מסתובב (אבל זה אולי בגלל התמונה).

לגבי הבחירה בים , יש בתי מגורים על קו החוף ולכן הטייס בחר לעשות ציוף (DITCHING ),

בים בכדי לא לסכן אנשים אחרים.

תוך כדי כתיבת שורות אלו אני נזכר במקרה שקראתי עליו הדומה מאוד למקרה זה ולהלן תאור המקרה:

רקע

צסנה 206 הנמיכה לציוף בנהר הפוטומק בשעה 0718 בתאריך 24 למאי 1985 במהלך טיסה מאוהיו

למרילנד. הגישה לציוף התרחשה באור יום, כשנים עשר מיל ימי דרומית מזרחית מהשדה המיועד

בשפך הפוטומק, כשלושת רבעי המיל מהגדה. המחבר, הנוסע היחיד במטוס, לא נפגע.

המטוס, שלא נפגע במהלך הנחיתה, שקע וניזוק מעבר לכדאיות כלכלית לתיקון עקב המים המלוחים.

מאמר זה מציג סקירה של ציוף מטוסים אמריקאים אזרחיים ודיון באספקטים השונים של ציוף

מטוסים קלים. כתוצאה מתאונה זו הומלצו מספר המלצות, כולל הצורך במפות וידאו (video maps)

של קווי החוף במסכי המכם של הבקרה, והצורך בהנחיות טובות יותר לציוף בספרי המטוס.

כמה שורות על הטיסה המדוברת

המטוס יצא מאוהיו בשעת בוקר מוקדמת לכיוון מרילנד. הטיסה הייתה טיסת מכשירים בגובה

15,000 רגל. לא אובחנו בעיות במנוע או במערכות אחרות במהלך הטיסה. במהלך חצי השעה

האחרונה של הטיסה, המטוס הנמיך ל - 11,000 רגל בכדי להימנע מהתקרחות. מערכת מניעת הקרחה

פעלה ללא תקלות. במהלך הכוונת מכם לשדה היעד, בערך בגובה 3800 עד 4000 רגל בתוך העננים,

המנוע חדל לפעול. בוצעה החלפת מיכלי דלק וניסיון התנעה באוויר, אולם ללא הצלחה. התא החל

להתמלא בעשן מצדו הימני התחתון. לאחר כיבוי המנוע בוצע דיווח לבקרה על אובדן המנוע, על עשן

בתא ואש אפשרית. הבקרה נתנה וקטור לשדה הקרוב ביותר ודיווחה שהמרחק אליו הוא שמונה מיל.

הגובה בשלב זה היה 2,500 רגל, עדיין בעננים. בשלב זה הבקרה דיווחה שהמטוס נמצא מעל מים

ונתנה כיוון מכם לחוף הקרוב ביותר. בוצעה נחיתה על המים עם מדפים מעלה במהירות מזערית.

הציוף ארע בשעה 0718 בבוקר, כשלושת רבעי המיל מהחוף.

תיאור סובייקטיבי של הציוף

כשלון המנוע אירע בטיסה בעננים בגובה 4000 רגל. המטוס הונחה בכיוון כללי לכיוון החוף בעת

ההנמכה. הסימפטום הראשון לכישלון שאובחן היה עצירת המדחף. עקב עצירת המנוע, לא סופק כוח

למכשירי הג'ירו. הטייס השתמש במד הפניה והנטייה כמכשיר החיווי העיקרי במהלך השהייה בעננים.

הבקר סיפק כיוון לחוף. המטוס יצא מהעננים בגובה 1000 רגל. הטייס ביקש מסוקי חילוץ מספר

פעמים. בגובה 500 רגל בערך הבקר הודיע שמגע מכם אבד. הטייס ביקש בדיקת רוח. הגישה בוצעה

לכיוון הרוח המדווח (הייתה התאמה עם כיוון הגלים). לפני הציוף הטייס הסיר את משקפיו. הנחיתה

בוצעה עם מדפים מעלה במהירות המינימלית. היו שתי קפיצות קלות ואז האף שקע מטה. באופן

מפתיע הכוחות היו חלשים. כאשר האף שקע מטה בנגיעה, המים פרצו לתא דרך מגן הרוח. המטוס

עצר עם אף מטה 20 עד 30 מעלות, כאשר המים פורצים לתא מעל חיפוי המנוע דרך מגן הרוח השבור.

הטייס התיר את הרצועות וניסה לצאת דרך הדלת הקדמית. היו מספר קשיים עם רצועות המצנח.

הטייס לא הצליח לפתוח את דלת התא הראשית (הוא לא שיחרר את נעילתה לפני הנגיעה). הנטישה

בוצעה על ידי טיפוס מעל מושב הטייס לאחור לעבר דלת תא המטען, פתיחת דלת תא המטען וקפיצה

החוצה. כאשר הטייס נכנס למים, חלקם העליון של הכנפיים היו 6 אינטש מעל המים. הטייס טיפס על

חלקו האחורי של הגוף והבחין בשתי סירות, במרחק של בערך שלושת רבעי מיל ממנו, השטות לכיוון

המטוס. המטוס שקע בפחות מאשר דקה מרגע הפגיעה במים. למרות שציוד הציפה היה על המטוס,

המטוס שקע לפני שהטייס הצליח לאתר את חליפת ההצלה בצידו האחורי של המטוס. שתי סירות

ומספר מסוקים הגיעו לאחר 10 דקות של שהיה במים. מיד לאחר מכן מסוק חילץ את הטייס והעבירו

לבית החולים.

הטייס נחת עם מדפים מעלה במטרה לשפוט את הגלישה בצורה טובה יותר. מכל מקום, דו"ח

הצוללנים לגבי הריסות המטוס מציין שהמדפים היו 5 או 6 מעלות מטה ובוחר המדפים היה במצב

של 20 מעלות. הנחיתה בוצעה כאשר המפסק הראשי במצב on (בכדי לשמור על הקשר) והוא הועבר

ל OFF רק לאחר הנחיתה. היה רעש כלשהו לאחר הנחיתה שיתכן ונוצר מיציאת המדפים. הרעש חדל

עם העברת המפסק הראשי ל OFF.

מיקי

פורסם

אני שואל בשיא הרצינות עכשיו...

למה הטייס לא יכל לקפוץ מהחלון? :oops:

כאילו זה מים כך הוא היה ניצל

לפחות כך אני רואה תעניין

פורסם

למי ששם לב, סירת ההצלה שמגיעה נושאת עליה FDNY... מכאן אפשר להבין שזה קורה בחופי ניו יורק, לפי הבתים והאזור זה נראה כמו חוף בלונג איילנד, ניו יורק... לא נורא.... קורה

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...