עבור לתוכן
Etai Charit

ורטיגו בסימולטור - חוויה מעכשיו

Recommended Posts

פורסם

שלום לכולם.

סתם משהו יפה שקרה, ועוד בסימולטור.

בר לוי ואני טסנו ברשת בסביבות השעה 22:00 הלילה כמבנה איזמל, אני מוביל והוא מספר 2 שלי. דימינו מצב של זוג כוננות ירוט, והזנקה לעבר מטוס שלא הזדהה. איזה בחור בריטי נחמד שהגיע ב-767 לארץ מלונדון כ-BA165, כמובן שמפקד המשימה תאמתי איתו בפרטי את כל הסיפור.

אנחנו טסים, מתיישבים לו על הזנב בתורות, אחד על ה6 של הבריטי, השני מחפה עליו במבנה להגנה. כשבר ישב על ה-6 שלו, ביקשתי ממנו לוודא קשר עין איתי בשעה 3 שלו וגבוה ממנו. בעודו מסתכל אליי, הוא אומר לי שהוא מתגלגל... שתי שניות לאחר מכן אני אכן רואה אותו מגלגל שמאלה ברכות שמאלה, ומודיע לו על זה, שואל למה הוא עוזב את המטוס. תוך כדי שאני מגיע חזרה ל-6 של הבריטי (משום שבר עזב אותו...), אני שומע אותו צועק בקשר של המבנה: "אוי שיט! עכשיו אני באמת מגלגל! לא ראיתי!!!".

בתחקיר על הקרקע דיברנו על זה, בר פשוט נכנס לוורטיגו בסימולטור. כשהוא חיפש אותי, אי שם בשמיים מעליו, הוא איבד אוריינטציה, איבד את האופק ובעודו טס ישר הוא היה בטוח שהוא מגלגל ימינה. מבחינתו הוא נתן צ'ק נגדי שמאלה, אך בפועל קודם הוא טס ישרה ואופקית יפהפיה, וכשתיקן שמאלה התחיל לגלגל באמת... כשלא הסתדר לו שאני אומר לו שהוא עכשיו מגלגל, הוא הסתכל בחזרה על האופק שעל ה-HUD והבין מה המצב האמיתי שלו, והתעשת מהר...

בקיצור, רק סימולטור, אבל סיפור יפה יצא לנו פה. והכל התחיל מכוננות יירוט לילית של שני מילואימניקים בטייסת קרב של vIAF...

פורסם

איתי -

סיפור מעניין מאוד! שאלה בהקשר הזה - בסימולטור קל מאוד להיכנס ל"ורטיגו" מאחר ואין לך חיווים נוספים מהגוף שלך לגבי האוריינטציה שלך. אם במטוס אמיתי בר היה מתחיל לגלגל הצידה, תחושת שיווי המשקל שלו הייתה אמורה לצעוק "היי! שים לב, אתה לא מאוזן." כשבסימולטור כמובן אין את זה. אתה יכול לפרט קצת יותר על מה בדיוק המנגנון שבורטיגו אמיתי גורם למוח לבגוד בגוף?

פורסם
איתי -

סיפור מעניין מאוד! שאלה בהקשר הזה - בסימולטור קל מאוד להיכנס ל"ורטיגו" מאחר ואין לך חיווים נוספים מהגוף שלך לגבי האוריינטציה שלך. אם במטוס אמיתי בר היה מתחיל לגלגל הצידה, תחושת שיווי המשקל שלו הייתה אמורה לצעוק "היי! שים לב, אתה לא מאוזן." כשבסימולטור כמובן אין את זה. אתה יכול לפרט קצת יותר על מה בדיוק המנגנון שבורטיגו אמיתי גורם למוח לבגוד בגוף?

במצב הטבעי שלנו כבני אדם, בעמידה על הקרקע, יש לנו מספר חיווים לאוריינטציה שלנו, בין היתר האזניים כחיישנים, העיניים שרואות את האופק, ובמידה רבה תחושת וקטור המשקל שלנו, שתמיד כלפי מטה. במטוס, כל הזמן יש תזוזות קטנות וגדולות, פניות, כיסי אוויר, כל מיני "מחוללי שינוי בג'י" למיניהם. מבחינתך אתה רוצה להרגיש 1 ג'י. יכול להיות שאתה בפנייה. הראות גרועה, אינך רואה קו אופק ואינך מבדיל היכן הקרקע והיכן השמיים. אתה מושך עד שתרגיש 1 ג'י, אפילו מקזז, כשלך נוח אינטואיטיבית, משום שאתה מרגיש אכן 1 ג'י, או משהו שקרוב לזה... בפועל המטוס יכול להיות בפניה ו/או אף צלילה מסוכנת.

בסימולטור, כפי שאמרת, אין חיווי תחושתי למצבנו, לכן "מחלה" מוכרת של טייסי סימולטור שמגיעים לטוס במציאות, היא יתר הסתמכות על המכשירים. זה מה שאנחנו מכירים. הטיסה התחושתית אינה חלק מהסילבוס שלנו בסימולטור. כביכול זה בסיס טוב להמנעות מוורטיגו. עם זאת, כאשר אינך מסתכל ישר קדימה דרך המכשירים שלך בסימולטור, אלא סתם דרך החלון, לפתע אין לך שום מכשיר, ואפילו לא שום תחושה שמרמזת לך על מצב המטוס. יכול להיות שהוא מתגלגל, הכל נראה לך אותו דבר. במיוחד בלילה, כשהכל פשוט שחור. כשתחזיר את המבט למכשירים, ועד שתשים אליהם לב, הרבה יכול לקרות...

פורסם

שתי מילים ושלושה סימני קריאה במצב כזה:

"ראש במכשירים!!!" (והרבה עבודה פסיכולוגית של הטייס על עצמו שמה שהוא רואה במכשיר זה קודש גם לא תזיק)

אם איני טועה יש אפילו נוהל בחיל אוויר שברגע שפקח או שותף לטיסה מזהים שהטייס איבד אוריינטציה התרגולת היא לצעוק לו את שתי המילים האלה ולקוות שהוא יצליח להאמין למה שהעיניים שלו רואות ולא למה שהגוף שלו מרגיש

בכל מקרה תודה על השיתוף אכן סיפור מעניין ואני מאמין שגם חוויה ריאליסטית לא רעה בשבילכם.

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...