עבור לתוכן
תומר עינבר

|מאמר| עד כמה ענן וולקני מסוכן לטיסה? (אנגלית)

Recommended Posts

פורסם

Sandblasting

One of the first things that comes to mind for me when I see an ash cloud is “why can’t I just fly through that? I’d be IFR, but I could do it”. Bad idea. The makeup of ash is basically lightweight glass pieces that have been blasted into the air.

That means that as you cut through this “floating rock” the aircraft windshield can become damaged and fogged, the aircraft fuselage can be severely damaged, and it can add weight to the aircraft and change the weight and balance.

This is dangerous for ANY kind of aircraft.

Plane Sensors

Because ash is very thick, it can clog your pitot instruments and then you will lose all ‘air data’ like altitude, airspeed and vertical speed. This is NOT good. Especially if there is some IFR weather in the area, you are in big trouble.

Electromagnetic Wave Insulation

As an aircraft cuts through volcanic ash it creates a lot of electromagnetic disturbance which can severally affect radio communication. It is known to make major interruptions in to communications that would otherwise be normal.

Combustion Power Failure

This is the most dangerous of all of the reasons volcanic ash hurts aircraft. In this instance, the glass particles we talked about earlier are enjested into the engine (which pulls in a LOT of air). These particles, up in the atmosphere where jets fly, will melt in the engines at about 1100*, because typical engine temperature at that altitude is around 1400*.

So as this ash starts to melt in the engine, it bonds to the blades and to the inner workings that allow the engine to operate correctly. You are also guaranteed to have your engines shut down if you fly through ash in an airliner. The only way out of this is to fly at a lower altitude (where the ash isn’t) or a lower engine power to lower the temperature at the engine (thus reducing the chance of melting) although this is no guarantee there won’t be damage.

There is a particular instance that is very scary where a 747-200, British Airways Flight 9 had complete failure of ALL engines and became a glider from about 36000 feet to 12,500 feet. This particular flight had flown through this ash cloud and they were as good as dead.

Like any great professional flight crew, these experienced english gentlemen at the helm were able to finally start lighting up the engines when they glided down to a lower altitude and with much persistence.

Conclusion

So if you were in Europe in April 2010 and stuck on the ground due to volcanic ash, just think that you could have become a glider during your flight if the pilots would have gone. To me, that would not be a comforting feel.

תהנו מקצת ידע כללי. :P

http://www.flyaoamedia.com/blog/resourc ... -mix-well/

פורסם

היה על זה פרק בתעופה בחקירה עם boing 747 שכבו לו המנועים

והצליח לנחות בנס וכל זה בגלל עפר וולקני

ושאף חברת תעופה לא תעבוד עליכם שזה בטוח לטוס כי זה לא נכון

פורסם

אני חושב שמה שחברות התעופה טוענות כרגע זה שיש גובה מסויים שמתחתיות ענן האפר הוולקני הינו דליל עד לא קיים ודרכו אפשרי לטוס. חברות התעופה מתנגדות להחלטה להפסיק באופן מוחלט את הטיסות.

אמנם ברור כי בטיחות הטיסה עומדת לנגד עיני מקבלי ההחלטות בחברות התעופה - אבל קשה שלא להתעלם מהעובדה שמדובר גם בשיקול כלכלי שייתכן שמטה את שיקול הדעת.

פורסם

חברות התעופה לא קיבלו החלטה לסגירת השמיים, מי שקיבל את ההחלטה על הסגירה זה היורוקונטרול, וחברות התעופה מתנגדות להחלטה הזאת, נכון שיש כאן ניגוד אינטרסים מובהק, אבל לחברות התעופה יש מספר שאלות מאוד רציניות לגבי האופן שבו התקבלה ההחלטה לסגור הרמטית את השמיים, בין הייתר ללא בדיקות מקיפות כמו שביצעו חברות התעופה שיזמו טיסות ניסוי מצידן.

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...