עבור לתוכן
Tal Malca

גישת RNAV

Recommended Posts

פורסם

על רגל אחת rnav זוהי סוג של גישה בה לא נקבעת מינימום גובה בכל נקודה {בדרך כלל יש שתים או שלוש נקודות בדרך כלל בתחילת הגישה ולפעמים גם באמצע}שבהן אתה חייב להיות בגובה מסויים אך שאר הנקודות הגובה נקבע לפי מחשב הטיסה , ומכאן נובע שאתה חיב מחשב טיסה במטוס על מנת לבצע את הגישה ומכאן נובע , שאפשר לבצע את הגישה על 747 , תקנו אותי עם אני טועה. אל תתפוס אותי במילה אני ממש בספק עם זה ההגדרה הנכונה

פורסם

בסדר אבל שמעתי שב FMC של ה PMDG 747 לא מופיעה הגישה של ה RNAV 30 יש לי AIRAC 0909 אבל כרגע המחשב שיש בו את ה FSX לא בבית (הוא בתיקון) אז הגישה תופיע ב FMC??

ואפשר דפית לגישה?

פורסם
אני אבדוק

עודשאלה בגישת RNAV צריך להכניס תדרים COURSE ודברים כאלה או שלא צריך מכניסים נתונים ל FMC וזהו??

כנראה שלא הבנת נכון מה זה "גישת" rnav , ואני מדגיש את המילה גישה , rnav זה בעצם הסוג גישה שאתה מגיע לנחיתה , זה לא כמו ils או vor dme או נחית ויז'ואלית , אלה בעצם ההליך עצמו , שבסופו אתה יכול לבצע נחיתת ils או במקרה של בן גוריון נחיתה ויזואלית

פורסם
על רגל אחת rnav זוהי סוג של גישה בה לא נקבעת מינימום גובה בכל נקודה {בדרך כלל יש שתים או שלוש נקודות בדרך כלל בתחילת הגישה ולפעמים גם באמצע}שבהן אתה חייב להיות בגובה מסויים אך שאר הנקודות הגובה נקבע לפי מחשב הטיסה , ומכאן נובע שאתה חיב מחשב טיסה במטוס על מנת לבצע את הגישה ומכאן נובע , שאפשר לבצע את הגישה על 747 , תקנו אותי עם אני טועה. אל תתפוס אותי במילה אני ממש בספק עם זה ההגדרה הנכונה

אין קשר לגבהים.

יש הסבר על RNAV באתר של תומר:

http://tomer.ifschool.net/articles/rnav.htm

פורסם

טוב הצלחתי לכתוב את הנקודות על פי הדפית

עכשיו לגבי גובה אני אמור להתעסק בגובה לבד או שזה אמור להנמיך אוטומטית?

ניסיתי הרגע לעשות הקפה בנתב"ג והמטוס לא התיישר בכלל על המסלול בשלב מסוים מעל המסלול הוא ניסה להתיישר (שמתי נקודות בול גם בדקתי לפי הדפית איזה 3 פעמים) הייתי במהירות של 150 קשרים

הייתי מהיר מדי ?

רק שתדעו שנתתי ל LNAV או ל VNAV לנווט לכיוון המסלול (לא זוכר אם LNAV או VNAV אחד מהם זה של גבהים ואחד של כיוונים)אז נתתי לזה של הכיוונים לכוון לבד הייתי צריך להפעיל את ה LOC ואז את ה APP??

פורסם
טוב הצלחתי לכתוב את הנקודות על פי הדפית

עכשיו לגבי גובה אני אמור להתעסק בגובה לבד או שזה אמור להנמיך אוטומטית?

ניסיתי הרגע לעשות הקפה בנתב"ג והמטוס לא התיישר בכלל על המסלול בשלב מסוים מעל המסלול הוא ניסה להתיישר (שמתי נקודות בול גם בדקתי לפי הדפית איזה 3 פעמים) הייתי במהירות של 150 קשרים

הייתי מהיר מדי ?

רק שתדעו שנתתי ל LNAV או ל VNAV לנווט לכיוון המסלול (לא זוכר אם LNAV או VNAV אחד מהם זה של גבהים ואחד של כיוונים)אז נתתי לזה של הכיוונים לכוון לבד הייתי צריך להפעיל את ה LOC ואז את ה APP??

בנאדם אתה מממש לא בכייון , אבל מממש ! בן גוריון גישת הrnav מסתיימת בנחית וויזואלית , משמעות הדבר שאתה מנתק טייס אוטומתי בפיינל ברגע שיש לך ראות עם המסלול ומנחתי אותו ידנית , שום app ושום loc , פשוט ידני

פורסם

כעקרון הFMC שלך אמור לחשב את הגובה בנקודות להן אין מינימת גובה או גובה מוגדר .

זהו בעצם אחד הפיצרים החשובים ביותר של המחשב טיסה והוא ניהול הנתיב הוורטיקלי של המטוס בצורה החסכונית והנוחה ביותר .

כעקרון אתה טס RNAV בפועל כל הזמן שאתה טס בעזרת הFMC ומודי הטייס האוטומטי שקשורים אליו.

פורסם

חבר'ה, עזבו בבקשה גבהים.

RNAV היא שיטת ניווט. ללא RNAV, טייס מכשירים יכול לטוס על ובין רדיאלים. הוא יודע לרכב על רדיאל עד למרחק DME מסויים, הוא יודע לרכב על רדיאל עד חיתוך עם רדיאל אחר. יודע לצאת כיוון עד יירוט רדיאל.

הוא יודע לצאת כיוון ולנטר כיוון מדוייק לתחנת ה-VOR/NDB/LOCATOR וכד'. הוא **לא** יודע לצאת כיוון ישירות לחיתוך רדיאלים, נקודה שמוגדרת אך אינה משדרת בעצמה. הוא צריך ליירט רדיאלים בדרך וכד'. הוא לא יודע להגיע אליה במדוייק.

RNAV עושה בדיוק את זה. מערכת המוזנת מנתונים ממכשירים שונים, שיודעת את מיקומי במרחב ויודעת לנווט אותי לנקודה שאינה מוגדרת בפני עצמה. לדוגמא, לטוס ישירות לחיתוך רדיאלים. לטוס ישירות לנקודה שמוגדרת רק ע"י קואורדינטות וכד'.

בעזרת המכשיר הזה אני יכול לבצע נתיבים מורכבים יותר, ולא רק לרכב על רדיאלים, דבר שמחייב אותי לטוס עם האף או הזנב על תחנת שידור. דהיינו, אני יודע להגיע מכל נקודה לכל נקודה ללא תלות בעזרים קרקעיים (הסתייגות אחת, המערכת יכולה להיעזר באופן פנימי שלה בחיתוך רדיאלים על מנת לקבוע מיקום עצמי של האוירון).

ניווט RNAV יש מהמון סוגים. יש נתיב RNAV. יש SID, STAR RNAV. יש גישת מכשירים RNAV ויש גישת ראייה RNAV. ההבדל בין גישת מכשירים RNAV לראייה היא שבמכשירים יש מינימה ואפשרות להשתמש בתנאי IMC. בראייה - אני צריך לזהות את המסלול וצריכים לשרור VMC. בהליכה סביב, אני מזהה את המסלול ויותר לא צריך את ה-RNAV, ולכן אבצע הקפת ראייה פשוטה ולא הליכה סביב מכשירים. זה מה שיש בבן גוריון.

חישוב גבהים בהנמכה - המחשב עושה את זה כפונקציה משלו, זה ממש לא חלק מה-RNAV. הוא עושה את זה כי הוא יודע לעשות את זה בכל מצב, וגם כאן. בגדול, בשביל RNAV, אני צריך מכשיר שיודע לזהות את מיקומו העצמי ואת מיקום הנקודה הרצויה, כך שיהיה לי כיוון וטווח אליה. יש מכשירי RNAV פשוטים, GPSים גם יודעים לעשות את זה. FMC אינו קשור בכלל לעניין, זה מחשב שנמצא לי במטוסים הגדולים שיודע לרכז לי יפה את המידע ממכשירים שונים, שהם יודעים לנווט. ה-FMC זו רק פלטפורמת ריכוז וחישוב נתונים. את המיקום שלי והאזימוט-טווח לנקודה הבאה אני יודע ממכשירי הניווט שלי, שרק מתנקזים למחשב.

כאמור, יש מספר עזרים שיכולים להשתתף בביצוע הRNAV. למשל, GPS, IRS, INS, מע' חיתוך רדיאלים אוטומטית... מבחינת ההבדל בין היכולת לבין הביצוע בפועל, צריך לעמוד ב-RNP מסויים, כפי שמוגדר (הגדרה תהיה שונה לנתיב, לSTAR ולגישת ראייה ומכשירים). ככל שיש יותר עזרי מיקום עצמי וניווט, ה-ANP שלי יורד ואני יכול להשתתף ביותר הליכי RNAV. לדוג', ב-737 יש שתי מע' חיתוך רדיאלים, שני GPSים ו-2 IRSים. ביחד יש לי רמת דיוק מצויינת.

חישוב גבהים ממש לא קשור לנושא. יש הליכים שמגדירים גבהים ומהירויות שונים. טייס יודע לחשב ולתכנן את הפוטנציאל שלו בגישה לנחיתה. כן או לא RNAV. המחשב פשוט עוזר לי לעשות את זה, עושה את זה יותר מהר, יעיל, מדוייק וחסכוני. זה הכל.

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...