עבור לתוכן
Amon Schneider

TFC השבוע 26/8/10 - חציית ה"דבשת"

Recommended Posts

פורסם

זהו, הגענו לדבר ה"אמיתי". שחזור רכבת האספקה האוירית הראשונה בהסטוריה, בין הודו לסין, במלחמת העולם השניה. התדריך יהיה מעט ארוך יותר הפעם, ויתייחס לאספקטים השונים של השחזור. קרדיט לברוכי שנטע את הרעיון המוזר הזה במוחי מלכתחילה.

קצת רקע והסטוריה על קצה המזלג:

במהלך מלחמת סין-יפן השנייה שלפני מלחמת העולם השנייה השתלטה האימפריה היפנית, על חלקים גדולים של סין וכך נחסמה הדרך שבין בורמה (כיום מיאנמר) לבין דרום מזרח סין שהוחזקה על ידי הצבא הסיני, בראשות צ'יאנג קאי שק. בכך נמנע משלוח אספקה מבורמה, שהייתה מושבה בריטית אותה עת. דרך בורמה, המובילה מן העיר לשיוֹ שבבורמה, בדרך הררית ומפותלת לאורך כ-1130 קילומטר, לקונמין בירת מחוז יונאן שבדרום מערב סין, נסללה על ידי 200,000 פועלים סינים ועקפה את הדרך הראשית אשר נשלטה על ידי היפנים. הדרך נסללה בשנת 1937 והושלמה בשנת 1938. במלחמת העולם השנייה, מילאה הדרך תפקיד אסטרטגי חשוב כאשר בעלות הברית השתמשו בה כדי להעביר ציוד מלחמתי לסין. הסחורות שהובאו לבורמה בדרך הים, נפרקו בנמל רנגון ומשם הובלו ברכבת ללשיו, מקום בו החלה דרך בורמה. דרך זו שימשה כנתיב אספקה עיקרי לסין, בימי מלחמת סין יפן השנייה ובמלחמת העולם השנייה. זמן לא רב לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה, כבשו היפנים את בורמה כולה וניתקו את הנתיב. הבריטים נאלצו לסגת להודו והאספקה לסין בוצעה באמצעות רכבת מוטסת, הראשונה בהסטוריה, עד אשר הושלמה בניית נתיב חילופי, הלא היא דרך לידו, אשר מעליה נטוס הפעם. הדרך נפתחה לתנועת אספקה בינואר 1945, ועברה בין לדו באזור אסאם שבצפון-מזרח הודו לבין מחוז יונאן שבדרום-מערב סין. עיקר מהלכה היה בתחומי בורמה, והיא עברה דרך הערים שינגבוויאנג, מיטקינה ובהאמו במחוז קאצ'ין שבבורמה.

בגלל השליטה היפנית נאלצו המטוסים לטוס בנתיב ארוך מעל הרי ההימלאיה והאספקה הייתה מועטה ולא מספקת. המטוסים שהופעלו בגזרת הודו-סין היו בעיקר מסוג Douglas C-47 Skytrain וטסו מעל ל-"דבשת" (הרי ההימלאיה) בתנאים מפרכים שכללו המראות משדות פרימיטיביים, טיפוס מכשירים ליד הבסיס לגבה 6100 מ' בתוך מערבולות אוויר ותנאי הקרחה, טיסה מעבר להרים שלאורך מסלול הטיסה וכל זאת כשהם נושאים מטען מסוכן של דלק ותחמושת ובסכנת הפלה ע"י מטוסים יפניים.בסך הכל הופעלו שם כ-332 מטוסים שהטיסו בשיא המבצע סך של 71,041 טון.

תנאי מזג האויר בשיוט כללו רוחות במהירות של 125-200 קשר, וראות מוגבלת. עזרי הניווט היו דלים ביותר ורוב הדרך בוצעה בתנאי טיסת ראיה מחוסר משואות בנתיב. הטייסים היו צעירים ולא מנוסים, לא היו מספיק נווטים, והצוותים בצעו לעיתים 2-3 סבבים ביממה!

המטוסים סבלו מתחזוקה נמוכה, שנבעה בעיקר מחוסר בחלפים, מאחר והגזרה לא היתה בעדיפות. הטיסות לא היו מלוות, ומטוסי קרב יפנים יירטו והפילו מספר רב של מטוסי תובלה. זאת, והתרסקויות תכופות עקב תנאי מזג האויר, הורידו משמעותית את תוחלת החיים של הטייסים הצעירים, שברובם נשלחו לחזית מייד עם סיום קורס הטיס.

מי שירצה להתעמק יותר, יש אין ספור אתרים המתעדים את הנושא מהבטיו השונים, כולל כאלו שהוקמו ע"י טייסים שבצעו את המשימות הללו בפועל. בהחלט שווה עיון.

שניים לדוגמא:

http://flyingthehump.net/

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Hump

המטוס:

מתוך רצון להשאר נאמנים לשחזור, נבצע את הטיסה במטוסי ה Douglas C-47 Skytrain, או הגירסה האזרחית שלהם, DC-3. המטוס קיים בגירסאות דיפולטיות גם ב FS2004 וגם ב FSX. המודל הוא ברמה טובה בשני המקרים. ניתן להתקין פנלים משודרגים, כמו גם צביעות שונות, בהתאם לטעמכם האישי. המטוס ממוכשר IFR ויש לו יכולות טייס אוטומטי בסיסיות גם בגירסאות הדיפולט. הוא אינו מדוחס, מה שמגביל את גובה השיוט בפועל, כמו גם את זמן השהייה בגבהים שמעל 12,000 רגל. למטוס גלגל זנב, והניהוג על הקרקע שונה ממה שאנו רגילים בד"כ. גם זוית הראיה בהסעה שונה, ומומלץ לעבור ל VC לצורך זה.

ספר מטוס, בד"ח וביצועים: http://pcmuseum.tripod.com/dc3/index.html

ספרות נוספת: http://www.thedc-3network.com/download.htm

פנלים, צביעות ותוספים: http://www.swiremariners.com/dc3FS9.html

ניתן למצוא תוספים גם ב flightsim.com וב avsim.com

מומלץ לבצע טיסת נסיון להכרות טובה יותר עם המטוס ומערכותיו.

הנתיב:

בחרתי לשחזר את הנתיב המתואר במפה המאולתרת ששרטט טייס צעיר, סג"מ ברוגל, מטייסת התובלה ה-13 של ח"א האויר האמריקאי.

brough02.jpg

אנו נמריא מדיברוגר http://en.wikipedia.org/wiki/Dibrugarh , הקרובה מאד לבסיס חה"א סוקרטינג שבהודו http://en.wikipedia.org/wiki/Sookeratin ... ce_Station , ונפנה מזרחה לכיוון פורט הרץ http://en.wikipedia.org/wiki/Fort_Hertz , הסמוך לעיר פוטאו, בסיס בריטי מבודד בצפון מיינמאר (בורמה של אז) הנמצא ממש מעבר לרכס ההרים הראשון ששימש עוד חוליה בנתיב הרכבת האוירית, כמו גם מנחת חרום. מעל פורט הרץ נפנה דרום מזרחה ונמשיך לטפס לגובה שיוט של 15,500 רגל, גובה שיספיק לנו למעבר בטוח של פסגות ההימאליה, או כפי שקראו לה אז – "הדבשת". בפוטאו קיימת המשואה (NDB) האחרונה בצד המערבי של הרכס. נצא כיוון 125 ונטוס VFR כ 1:10 שעות (כ 184 מייל) לכיוון הקצה הדרומי של אגם טיקי שבסין, והעיר דאלי. לאחר חציית הרכס המזרחי הגבוה, בואכה אגם טיקי, נוכל להנמיך חזרה לגובה שיוט של 10,000 רגל, ולהסיר את מסכות החמצן. מקצה האגם, נטוס באזימוט 105 עוד כ52 דקות לכיוון משואת KMG (112.9). ניכנס לגישה בקונמין http://en.wikipedia.org/wiki/Kunming ע"פ מזג האויר שיהיה בתוקף, וע"פ הדפיות.

הנתיב: VEMN DRG VE0F PT KMG ZPPP

אורך הנתיב 454 מייל ימי, כ 2:50 שעות. ניתן לבצע האצה של הסימולטור בקטעים הארוכים, ע"מ לקצר את משך הטיסה בפועל.

גובה שיוט – ע"פ הפסגות, לא יותר מ 15,500.

דלק – 2,500 ליברות אמורות להספיק לביצוע הנתיב, במשקל מטען של כ 5,000 ליברות. במידה ומזג האויר לא יהיה חריג. באחריותו של כל טייס לוודא כי הדלק תואם את משקל המטוס איתו הוא יוצא ונתוני הטיסה.

תמונת הנתיב:

googlepath.jpg

תוכנית הטיסה:

vemnzpppfltpln.jpg

מזג אויר: מזג אויר עדכני ינתן לקראת ההמראה, אולם יש להביא בחשבון כי מזג אויר בהיר וראות טובה אינם שכיחים באיזור ובגבהים אלו (ובמיוחד בעונה זו). יש סבירות גבוהה גם למערבולות וגזירות רוח, לתשומת לב הטסים עם מזג אויר אמיתי. הטיסה תהיה טיסת יום.

דפיות

VEMN

http://www.aai.aero/public_notices/Dibrugarh.jsp

ZPPP

http://wallentins.com/ivao_TH_Charts.htm

סינרי

VEMN

לא נמצא תוספי סינרי.

ZPPP

FS9

http://www.flightsim.com/kdl.php?fid=102301

FSX

לא נמצא תוסף סינרי

המראה– 21:00 מקומי, ישראל.

להשמע.

פורסם

אין ספק, אחד התדריכים המושקעים, מענינים ומדוייקים שפגשתי במהלך פרוייקט TFC.

מקווה מאד לקחת חלק בהרפתקה האתגרית השבוע, לשבירת שגרה ורענון.

כל הכבוד , אמון ידידי. שיחקת אותה בגדול. =D> =D>

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...