עבור לתוכן
Hananv

דיון קטן בנושא שאולי שיפר את כל פני התעופה, או רק היה אסון

Recommended Posts

פורסם

אני צופה ביוטיוב בסדרה "תעופה בחקירה" ונתקלתי בפרק מאוד מעניין.

בפרק מסופר על טייס שהכניס לקוקפיט את 2 הילדים שלו, והוא שינה את כיוון הטיסה ואמר לילד להטיס את המטוס כשבעצם המטוס היה על טייס אוטומטי ופנה לבד.

אבל בגלל בעיה שהיתה מלכתחילה בבניית המטוס, הטייס האוטומטי התנתק לאחר 30 שניות, בלי ידיעת הטייסים, ולכן המטוס פנה לזווית 45 מעלות, שהיא מעבר למגבלות המטוס והתרסק כיוון שהטייסים לא הוכשרו בהתאם.

79 נוסעים כולל 3 הטייסים וילדי הטייס נהרגו.

לאחר התאונה שמו בכל המטוסים מערכת שעושה קול כאשר הטייס האוטומטי מתנתקת והכשרה חדשה לטיייסים לגבי אופן השליטה במטוס. בנוסף מערכת הטייס האוטומטי לא מתנתקת אם משנים כיוון טיסה בפאנל הטייס ולא במחשב הטיסה.

רציתי לפתוח פה דיון,

האם לדעתם היה שווה שהטייס יכניס לקוקפיט את הילדים שלו, שבגלל זה ימותו 79 אנשים אבל במקביל זה יכל גם להציל מליוני אנשים בעקבות המסקנות שנלקחו וייושמו. ובעקבות כך באמת הבטיחות השתנתה ב 80%+ ביחס לעבר.

אז מה דעתם?

והפרק לצפייה ממליץ מאוד(באנגלית ואין תרגום):

1.http://www.youtube.com/watch?v=vLdjPHNq ... re=related

2.http://www.youtube.com/watch?v=ssZ4jioG ... re=related

3.http://www.youtube.com/watch?v=lrcjrzRB ... re=related

4.http://www.youtube.com/watch?v=Gs8yy3rM ... re=related

5.http://www.youtube.com/watch?v=7kMQ5KfM ... re=related

*אם זה לא מתאים לפה אשמח אם תעבירו לאן שצריך.

פורסם

הדיון שאתה פותח פה הוא לא תעופתי אלא אתי.

אני אציג לך ניסוי מחשבתי מעניין שמאוד דומה לשאלה שלך:

נתונה רכבת שנוסעת במהירות גבוהה ללא שום יכולת לעצור.

פילוסוף משוגע קשר מבעוד מועד אל הפסים 5 אנשים שימותו ברגע שהרכבת תפגע בהם.

ביכולתך להרים מתג ולהסיט את הרכבת לפסים מקבילים שאליהם קשור רק אדם אחד, שימות גם הוא כשהרכבת תפגע בו.

האם תסיט את הרכבת?

שאלה יותר מעניינת:

הרכבת עובר מתחת לגשר שאתה עומד עליו, וביכולתך להפיל משקולת גדולה אל הפסים אשר תעצור את הרכבת ותציל את 5 האנשים.

אבל, לצערך, אין שום עצם כבד בסביבה שלך, למעט אדם מאוד מאוד שמן שעומד לידך.

האם תדחוף אותו מהגשר על מנת להציל את 5 האנשים?

אלה לא שאלות עם תשובה אבסולוטית.

אם התחום הזה מעניין אותך אני אשמח להפנות אותך למקורות נוספים.

פורסם

אשמח אם תראה לי מקורות נוספים =]

ואני מבין שזה יותר נושא אתי, אבל בכללי מעניין אותי מה הדעות של אנשים לגבי המחלוקת הזו.

פורסם

זהו פגם בתכנון של המערכת. מתי שהוא הוא היה גורם למוות. וגם בסדרה נתנו דוגמאות לעוד מספר מקרים שבמזל הטייסים שמו לב שהטייס אוטומטי התנתק.

אין סוף ל"מה היה קורה אם". קרה. נלמדו לקחים ככה שלא יקרה יותר שוב.

למזלנו יש אנשים שתפקידם לדאוג שתאונות לא יחזרו על עצמן.

פורסם

היה מקרה שטייס התכופף להרים משהו קטן שנפל, ובטעות ניתק את הטייס האוטומטי כי מסתבר שהיה כפתור קטן מאוד שמנתק את ה AP (זה נמצא במציאות ליד אחת הרגליים באיזור הברך [במטוסים כבדים]) ובגלל שלא היה את הצליל הזה המטוס התרסק עם איזה 150 נוסעים.

פורסם

כשמזיזים את ההגה המטוס עובר ממוד של CMD למוטד של CWS. הטייס הסתובב אחורה ולא שם לב שהוא הזיז את ההגה ועשה את זה. אחר כך הוא גם לא שם לב שהוא מנמיך במקום לשמור גובה

פורסם

ההנמכה קרתה כתוצאה מהזווית, המטוס הגיע למצב שמפר את איזון המשקל שלו ולא יכל לצאת מהמצב, בגלל זה הוא איבד גובה כיוון שכשהוא היה על הצד האף החל לרדת ועם דחף המנועים הוא ירד בקצב מהיר מאוד.

ומה שתארת זה פשוט מצב של ניתוק טייס אוטומטי וחוסר צומת לב לכך. המטוס משייט לבד ואם תזיז משהו זה ישפיע עליו.

פורסם

בפרק הזה הטייס הזיז את ההגה בטעות(או שהוא התכופף לקדימה לבדוק את המנורה של הגלגלים או שהסתובב אחורה- לא בטוח) וניתק את הטייס האוטומטי

פורסם

עכשיו נזכרתי, הוא התכופף לבדוק (או להחליף) נורה שכנראה לא פעלה וכשהוא התכופף הוא ניתק את הטייס האוטומטי.

והם פשוט לא חשבו שהטייס נותק והמשיכו בטיסה כרגיל.

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...