Amir Paz פורסם אפריל 19, 2012 דיווח פורסם אפריל 19, 2012 השבוע ישבתי בתוך PC12 בהרצה על הקרקע עם הטייס הראשי של אותה חברה. החליפו GEAR BOX וזה לקח איזה 20-25 דקות הרצה. הבחור קנדי טהור, לא אוהב בכלל לדבר :wink: חוץ מלהדריך אותי על איך להעשיר אורניום בתוך סיר לחץ, הוא דיבר על הכל! בעיקר על מנועים. סיפרתי לו על VATSIM/VATIL... התרשם מאוד, ועל הדרך אמר לי לזרוק חידה קטנה: בתמונה הבאה רואים ארקיע -מנוע כבוי שימו לב לפרופלור, הוא בהנצה מלאה: http://www.airliners.net/photo/Arkia-Is ... ec50ead4ff לעומת זאת בתמונה של ה C130 , המצב קצת שונה: http://www.airliners.net/photo/USA---Ai ... 96d865a1c0 למה? :agrue:
Amir Paz פורסם אפריל 19, 2012 מחבר דיווח פורסם אפריל 19, 2012 הידית במקום המתאים. אחורנית ב ATR וקדימה ב C130. השאלה למה..
Muli Ivanir פורסם אפריל 19, 2012 דיווח פורסם אפריל 19, 2012 מדחף מונץ הוא המצב ה"טבעי" שלו, מנוע כבוי, אין לחץ שמן ב-governor. במנועי טורבינה מסוג Fixed-shaft(כדוגמת C130 או הJ41) קיימים start locks לנעילת הלהבים ב-0 מעלות שעם הירידה בכוח הצנטריפוגלי(סל"ד יורד אל מתחת לסרק) מחליקים וחוזרים למקומם בטבור לנעילת הלהבים מכנית בזווית מינימלית גם ללא לחץ שמן ב-governor. ע"מ לאפשר הנעה בלי שהתנגדות האוויר של הלהבים "תפריע" מאחר שהמדחף מחובר ישירות לטורבינות דרך ציר בודד קשיח. (אחרי הנעה יש לשחרר באופן יזום את הנועלים, כפי שמי שמטיס את ה-J41 מכיר את התרגולת). לעומת זאת, במנועים עם Split-shaft(כדוגמת ATR או ה-PT6 של הPC12) אין את הצורך במנגנון כזה כי ציר המדחף נפרד מציר הטורבינות ולכן ניתן להשאיר את המדחפים מונצים
Amir Paz פורסם אפריל 19, 2012 מחבר דיווח פורסם אפריל 19, 2012 תודה על התשובה מדחף מונץ הוא המצב ה"טבעי" שלו, מנוע כבוי, אין לחץ שמן ב-governor. זו לא הנחת יסוד, תלוי באופי, למשל בבוכנה - בססנה 172RG , באובדן לחץ שמן בגוברנור, ההפך קורה, לא נקבל הנצה, נקבל FINE PITCH על מנת לקבל windmilling start לטובת הנעה. לגבי ההבדלים: נכון, הסיבה היא סוג הטורבינה. אבל: לחלוטין ניתן להניע טורבופרופ גם גם ידית פסיעה קדימה עד הסוף במנוע FREE TURBINE, לא חייב להניע במצב של הנצה (לא נהוג, אבל אפשרי). היתרון של הנעה בהנצה הוא שיש זרימה תקינה יותר של שמן (משאבת השמן נמצאת על ציר המנוע, מה שנקרא CORE ENGINE), לכן - מניעים, העסק מתחיל לרוץ, נבנה לחץ שמן תקין - ואז דוחפים ידית פסיעה. והתשובה הישירה לחידה היא שאחת הסיבות המרכזיות לכך שמהנוע מונץ על הקרקע זה למנוע מצב של WINDMILLING אם יש רוח רצינית. אנחנו לא רוצים שהפרופלור יסתובב כאשר אין לחץ שמן בתיבת הגיר שלו. אנחנו רוצים להניע את הטורבינה קודם, לבנות לחץ שמן מזערי ב GEAR BOX - ואז לדחוף קדימה ידית פסיעה. לעומת C130 למשל, שסיבוב של המנוע , גם ברוח יחסית חזקה, זה לא משהו סביר שיקרה כי מדובר בחיבור ישיר לטורבינה - והעסק דיי כבד. (תנסו לסובב פרופלור עם חיבור ישיר, צריך להפעיל המון כוח). בנוסף, אפשר לראות הדממה של מנוע טורבופרופ עם ציר חופשי (כלומר הפרופלור מחובר לטורבינה נפרדת, לא בציר ישיר למנוע, או מה שמכונה CORE ENGINE), שימו לב איך הפרופלור פשוט מפסיק להסתובב במכה אחת: ב ATR נראה לי יש גם בלם לפרופלור, למנוע מצב של אובן לחץ שמן ב GEAR BOX במקרה של קט מנוע.
Muli Ivanir פורסם אפריל 19, 2012 דיווח פורסם אפריל 19, 2012 לחלוטין ניתן להניע טורבופרופ גם גם ידית פסיעה קדימה עד הסוף במנוע FREE TURBINE, לא חייב להניע במצב של הנצה (לא נהוג, אבל אפשרי). נכון. דאש-6 עם מצופים למשל שמצוייד במנועי PT6 עם ציר חופשי (כמו הפילטוס PC12) מניעים ב-Flat(אפס pitch) כדי שבהנעה ישארו במקום. (יש להם blade latches כמו למדחפי מנועים עם ציר קשיח).בכלל, יש כאן דיון מעניין בעניין: http://www.pprune.org/archive/index.php/t-374374.html
Amir Paz פורסם אפריל 19, 2012 מחבר דיווח פורסם אפריל 19, 2012 הדאש 6 במים מניע רגיל, כלומר: בהנצה מלאה. לא הבנתי למה התכוונת שרשמת אפס PITCH - התכוונת ל FINE PITCH ??
Muli Ivanir פורסם אפריל 19, 2012 דיווח פורסם אפריל 19, 2012 הדאש 6 במים מניע רגיל, כלומר: בהנצה מלאה. לא הבנתי למה התכוונת שרשמת אפס PITCH - התכוונת ל FINE PITCH ?? כן. ברור. פסיעה בלי דחף. לפי מספר פורומים, מניע ב-0 דחף עם להבים שטוחים(להבדיל מניצבים כמו בהנצה).
Amir Paz פורסם אפריל 19, 2012 מחבר דיווח פורסם אפריל 19, 2012 הטרמינולוגיה הנכונה היא תאור של הפסיעה , FINE ו COARSE. מנוע בהנצה לא אומר אפס דחף - כך לפחות אני מכיר. אגב איך אתה מסביר את זה שבסרטון הזה מנוע ימין ב FINE ומנוע שמאל בהנצה לפני הנעה (או שאני לא רואה טוב)? הלכה כל התאוריה
Muli Ivanir פורסם אפריל 19, 2012 דיווח פורסם אפריל 19, 2012 הטרמינולוגיה הנכונה היא תאור של הפסיעה , FINE ו COARSE. מנוע בהנצה לא אומר אפס דחף - כך לפחות אני מכיר. אגב איך אתה מסביר את זה שבסרטון הזה מנוע ימין ב FINE ומנוע שמאל בהנצה לפני הנעה (או שאני לא רואה טוב)? הלכה כל התאוריה אני שולט בטרמינולוגיה. לא הייתי ברור, התכוונתי הפוך ממה שהבנת, פסיעה עדינה היא לא בזווית 0. הכוונה הייתה Extra Fine כלומר עדינה עד כדי זווית להבים כמעט 0 כך שלא יהייה דחף בכלל(שטוח, כמו בהנעת טורבופרופ-Fixed shaft). לגבי הנעת הדאש במים, ראית טוב. כנראה שזה היה לטובת סיום הדיון בקביעה: "גם אתה צודק, וגם אתה צודק" זה באמת מוזר העקביות של הנעת המנועים שלו. חח
Tomer Haim פורסם אפריל 21, 2012 דיווח פורסם אפריל 21, 2012 מה רע בטרמינולוגיה כחול לבן: פסיעה עדינה פסיעה גסה הנצה