Amon Schneider פורסם ספטמבר 22, 2012 דיווח פורסם ספטמבר 22, 2012 הסיור באפריקה הסתיים, ואנחנו מפנים את החרטום מזרחה, לחציית האוקינוס ההודי בואך סומטרה. משם כבר נראה לאן נמשיך. אבל רגע לפני, יש לי עוד חוב קטן לאפריקה. בסוף שנות ה-70, קמה לה להרף עין מדינונת קטנה באפריקה. ביאפרה. לניגריה, ממנה נתבדלה, העניין לא כ"כ נראה, והם החליטו לגדוע את העניין בעודו באיבו. אז הם פשוט ניתקו 7 מיליון איש מגישה למזון ולתרופות. העולם, כרגיל, עמד הצד וצפה, כאשר היה מי שסיפק נשק לאלו, ומי שסיפק לאלו, שום דבר לא השתנה מאז. אבל היה קומץ של אנשים שבכל זאת היה להם איכפת, והחליטו לעשות מעשה. הם ארגנו רכבת אוירית שמידי לילה העבירה שמונים טון של מזון ותרופות לאזרחים הנצורים. מעטים יודעים שגם אנחנו (באופן מאוד לא רישמי), סייעה בהפעלת הרכבת ההומניטרית הזו. היום, 40 שנה אחרי, כאשר לנגד עינינו, טובח נשיא מדינה באלפים מבני עמו, והעולם שוב יושב על הגדר, אולם מתאים יהיה לשחזר את אותו המבצע. הרפובליקה של ביאפרה הייתה מדינה קצרת ימים, שמרדה בשלטון ניגריה והתקיימה בין 1967 ל-1970 בדרום מזרח ניגריה, תוך מלחמה אכזרית בשלטון המרכזי. רק מדינות מעטות - הכירו בעצמאות ביאפרה, אך מדינות נוספות סיפקו לה סיוע צבאי חשאי, ואף ישראל העבירה לה נשק שלל שנתפס במלחמת ששת הימים. ההסגר שהטילה ניגריה על ייבוא סחורות לביאפרה הוביל בסופה של המלחמה לאסון הומניטרי נורא. מספר המתים במלחמה, ברעב ובמחלות מוערך במיליון. בינואר 1966 כשל ניסיון הפיכה צבאית של קצינים מבני האיגבו בממשלת ניגריה. הניסיון הוביל למעשי טבח בבני איגבו בצפון ובמערב המדינה, ומאות אלפי בני איגבו נמלטו לאזורי המוצא שלהם. ב-30 במאי 1967 הכריז המושל המקומי על פרישת המחוז מניגריה, ועל הקמת מדינה עצמאית שבירתה אנוּגוּ. ימים אחדים לאחר הכרזת העצמאות פלש צבא ניגריה לביאפרה, ובמהרה דחק את הביאפרים לאזורי האיגבו בלבד, צר עליהם מכל העברים והחל להדק בהדרגה את טבעת המצור. המתקפה המכרעת החלה בדצמבר 1969. ב-13 בינואר נחתם הסכם כניעה לכוחות הניגרים וב-15 בינואר בוטלה באופן רשמי הרפובליקה של ביאפרה. היה זה אחד ממבצעי הסיוע הסודיים שישראל לקחה בהם חלק – במשך שנה וחצי הוטסו עובדי התעשייה האווירית בחשאי לאפריקה, ברכבת אווירית של מזון ותרופות למיליוני תושבי ביאפרה הנצורים. בסוף שנת 1968, פנתה חברת התעופה השווצרית בלאיר לתעשייה האווירית, לסייע בהקמת צוות תחזוקה כדי להשתלט על המפלצת הגדולה-C-97 STRATOFREIGHTER . הצלב האדום שכר את שרותיה לספק מזון ותרופות כדי להציל את חייהם של כמה מיליוני אנשים נצורים הגוועים ברעב בביאפרה. חברת Balair, חברת הבת של סוויסאייר, שנבחרה על-ידי הצלב האדום כדי לנהל את מבצע ההצלה רצתה להשתמש באמצעי תובלה הגדולים ביותר שניתן להשיג באותה תקופה עבור המשימה. מטוסי ה 6/7DC שברשותם לא היו גדולים מספיק כדי לשאת את כמויות המזון והתרופות הדרושות עבור פעולה זו. הבחירה נפלה על מטוסי ה 97C (סטרטוקרוזר) והלוקהיד קונסטליישן. את הסטרטוקרוזרים הפעילו באותה התקופה רק שתי מדינות, ארה"ב וח"א הישראלי. האמריקאים לא אישרו את הפעולה, אולם לא מנעו מצוותים אזרחיים מתנדבים להפעיל את המטוסים ש"נתרמו" ע"י המשמר הלאומי האמריקאי. נקודת התורפה הייתה תחזוקת המטוסים. ניסיון של שנים היה נחוץ כדי לאשר ולהסמיך טכנאי מטוסים כאלה. כמו כן, נדרשה תמיכה לוגיסטית מיוחדת על מנת לטוס ללא הפסקה לילה אחרי לילה. טכנאי התעשייה האוירית התאימו בדיוק למשימה. היתה זו גם בעיה ענקית לאתר מסלול נחיתה והמראה בשטח ביאפרה. ניתן היה לבצע את הטיסות רק בלילה, בזמן שטייסי ה מיג 15 הניגרים חששו להמריא. לבסוף נמצאה דרך רחבה, סמוך לעיר בשם ULI , ארוכה מספיק לשימוש המטוס הכבדים. הטיסות ל ULI פעלו אחרי השקיעה בחושך מוחלט. תחנת הבסיס היתה בשדה התעופה Cotonou דהומיי (כיום-בנין) באפריקה, קרוב לגבול הניגרי. חמש טיסות היו מופעלות כל לילה לביאפרה, 16 טון של מזון ותרופות בכל טיסה, תוך כדי נחיתה והמראה בחשכה. מספר תאונות אירעו במהלך המבצע, כגון מטוס שחזר ללא מדחף, אחר נחת על הבטן כי הטייס שכח להוריד גלגלים לנחיתה וכיו"ב. כל לילה חזרו כמה מהמטוסים עם חורי קליעים בגוף המטוס. אנו נשחזר את הטיסה בנתיב קוטונו-אנוגו. לא נטוס מתחת לרדאר, ולא ננחת בלב הג'ונגל, בחשכה. מי מאיתנו שמעוניין בכל זאת לשחזר מעט מרוח התקופה, יכול לבצע את הטיסה בסטרטוקרוזר המדהים של A2A (בתשלום) או בקונסטליישן, מודל מעולה, חינמי: http://www.flightsim...ight&fid=107598 http://www.flightsim...ight&fid=107599 הנתיב: נמריא משדה התעופה בקוטונו, בנין, ונטוס מזרחה, כאשר אנחנו עוקפים את לגוס מצפון. נמשיך ונחצה את נהר הניגר העצום, בואך שדה התעופה של אנוגו, בירתה לרגע של רפובליקת ביאפרה. DBBB LAG OK BC DNEN כ 315 מייל ימי. דפיות: http://dl.dropbox.co...6/DBBB-DNEN.pdf סינרי: http://www.flightsim...ight&fid=138786 המראה ב 2130 מקומי. להישמע. אמון