Yakov Kraus פורסם ינואר 2, 2013 דיווח פורסם ינואר 2, 2013 המערכה בגינאה החדשה כיום במבט לאחור קשה להבין את תוכניות היפנים והתנהגותם באשר לסיום המלחמה. הרעיון שלהם היה להקים מעין חומה שתחסום את בעלות הברית לכבוש את פפואה ואיי שלמה, להקים שדות תעופה מוגנים על ידי חילות מצב חזקים, ולהגן עליהם בעזרת הצי החזק שלהם ובראשם כח נושאות המטוסים. וכך לכתר את ניו זילנד ואוסטרליה. ואז בעלות הברית יתייאשו וישלימו עם הכיבושים שלהם. גם ההתנהגות הברוטאליות שלהם כלפי שבויי המלחמה והאזרחים לא מובנת אם ברצונם לסיים את המלחמה בצורה סבירה. כמובן שבעלות הברית לא יכולים להשלים עם כיתור אוסטרליה. ומכיוון שהמשאבים שלהם גדולים הרבה יותר מאשר יפן לא ברור איך הם חשבו לסיים את המלחמה. משהוא אמר שהם בנו גשר עם רגל אחת. ההסבר כנראה טבוע בהערכה שלהם שגרמניה ניצחה במלחמה. הייתה זאת טעות אדירה בהערכת המצב. כבר ביוני 1942 בקרב מידווי איבדו את נושאות המטוסים העיקריות שלהם ובעיקר את אווירית הצי. הקטסטרופה הזאת נשמרה בסוד ביפן אפילו מקבלי ההחלטות לא ידעו מזה. הניסיונות להשלים את הכיתור באיי שלמה ואיי פפואה נכשלו . ובעלות הברית כבר יצאו להתקפות נגד. לאי גינאה החדשה נודעה חשיבות אסטרטגית רבה מכיוון שזהו שטח יבשתי גדול הסמוך לאוסטרליה. שטחו הנרחב של האי סיפק מקום רב להקמת בסיסי אוויר, צבא וצי. הלחימה באי בין כוחות האימפריה היפנית לבין כוחות בעלות הברית החלה עם ההתקפה היפנית על רבאול ב-23 בינואר 1942. לאחר ההתקפה הפכה רבאול לבסיס הקדמי של היפנים ליתר המערכה בגינאה החדשה. הלחימה באי נמשכה באזורים מסוימים עד לסיום המלחמה באוגוסט 1945. בתחילת המערכה ניצלו היפנים את יתרונם המספרי והמכאני על פני הכוחות האוסטרלים באי ודחקו אותם, אך לאחר קרב מידווי וקרב ים האלמוגים, בהם ספג הצי הקיסרי היפני אבידות קשות, בהן מספר נושאות מטוסים, נאלצו היפנים להמשיך את המערכה על הקרקע, ללא סיוע אווירי מנושאות מטוסים, ושם נעצרה מתקפתם, לפני שהגיעו לפורט מורסבי. במקביל, כבשו בעלות הברית את האי גוודלקנל שבאיי שלמה, ופתחו חזית נוספת איתה נאלצו היפנים להתמודד. האבידות הקשות שספגו היפנים במערכה בגוודלקנל ובקרבות השונים במערכה באיי שלמה הביאו להיחלשות ההגנות היפניות בדרום מערב האוקיינוס בשקט, ובסופו של דבר הובילו לניצחון בעלות הברית. אתרי ההנפשה מסבירים את הקרבות בצורה בהירה הרבה יותר מהספרים שקראתי אני מציע לקחת חצי שעה ולעבור עליהם http://www.historyanimated.com/CoralSeaPage.html http://www.historyanimated.com/NewGuineaPage.html http://www.historyanimated.com/CartwheelPage.html הטיסה בשבוע שעבר היו מעל אתרי קרבות קשים כולל השדה שנחתנו ראו בהנפשה של Cartwheel בגלל המגבלה שלנו של טיסות של שעתיים אנחנו לא יכולים לטוס מעל כל האתרים ולכן נטוס רק מעל אזורים עיקריים הטיסה: מעל שביל קוקודה מפורת מורסבי לגריה AYPY PORT MORESBY 031° (037°T )36.9nm GPS S8°57.05' E147°35.93' 072° (078°T) 43.1nm AYGR GIRUA לאורך החוף הצפוני של פפואה AYGR GIRUA 318° (325°T) 163.4nm AYNZ NADZAB Total 243.4nm יציאה בשעה 21.30