עבור לתוכן
Adi Sahar

777 של מלז'יאן איירליינס ניתק את הקשר והתרסק בים

Recommended Posts

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4496370,00.html

 

נוראי.. לפני כמה שעות היו שמועות שהוא נחת אבל מנגד, גורמים רשמיים אמרו שהמטוס התרסק בים ליד אי, בסמוך לויאטנם.

בדר"כ ובכל הפרקים של תעופה בחקירה, אם התנתק הקשר, זהו הלך.

5199560099492640360yes1130.jpg

קישור לתוכן
Share on other sites

אממ אני בספק שפצצה הפילה את המטוס. תאונות עבר מלמדות שגם הטייסים הכי ותיקים יכולים להיות מעורבים בטעויות אנוש שגרמו לתאונות קשות. בנוסף, אני מאמין שרמת האימונים של טייסים גבוהה יותר במקומות כמו ארה"ב ופחות במדינות מהמזרח. ראינו למשל איזו טעות טיפשית עשו הטייסים בסן פרנסיסקו. התרסקות מיותרת שלדעתי נגרמה כתוצאה מתוכנית אימונים לקויה. מה שכן, אני זוכר מקרה של תאונה גם כן במלז'יה, אבל זה לא היה טעות אנוש אלא טייס שרצה להתאבד, ניצל את הרגע שטייס המשנה הלך לשירותים, נעל את הקוקפיט ופשוט ריסק את המטוס לים.

קישור לתוכן
Share on other sites

אממ אני בספק שפצצה הפילה את המטוס. תאונות עבר מלמדות שגם הטייסים הכי ותיקים יכולים להיות מעורבים בטעויות אנוש שגרמו לתאונות קשות. בנוסף, אני מאמין שרמת האימונים של טייסים גבוהה יותר במקומות כמו ארה"ב ופחות במדינות מהמזרח. ראינו למשל איזו טעות טיפשית עשו הטייסים בסן פרנסיסקו. התרסקות מיותרת שלדעתי נגמרה כתוצאה מתוכנית אימונים לקויה. מה שכן, אני זוכר מקרה של תאונה גם כן במלז'יה, אבל זה לא היה טעות אנוש אלא טייס שרצה להתאבד, ניצל את הרגע שטייס המשנה הלך לשירותים, נעל את הקוקפיט ופשוט ריסק את המטוס לתוך הים.

 

נכון ללפני כמה שעות, יש לפחות 2 נוסעים שהיו עם דרכון מזויף(הבעלים האמתיים לא היו בכלל על המטוס, הדרכון שלהם נגנב בתאילנד לפני שנה/שנתיים)

אז יש חששות לפיגוע.

 

בנוסף לפי ח"א/חיל הים הויאטנמי המטוס איבד גובה והתחיל לפנות שמאלה בצורה חדה.

קישור לתוכן
Share on other sites

כן קראתי על עניין הדרכונים. מצד שני, תחשוב שיש אנשים שמנסים להגר ממקום למקום בכל מיני צורות אז עם דרכון מזויף, זו אחת הדרכים.

 

בקיצור, נחיה ונראה. זה מזכיר לי מאד את התאונה של אייר פראנס שפשוט נעלמו. הם כמובן הזדקרו והתרסקו לים בצורה ברוטלית.. כמה ימים אחרי מצאו את ההגה כיוון צף ליד ברזיל.

קישור לתוכן
Share on other sites

אממ... הראו בחדשות איזה שתי בחורות שהיו על טיסה עם הטייסים האלה וסיפרו שהם הזמינו אותן לתא הטייס וגם עישנו. בקיצור עשו אללה באבאללה. נקווה שסוף סוף ימצאו אותו.

קישור לתוכן
Share on other sites

אממ אני לא חושב שזה רלוונטי כל כך מתי זה היה. :\

 

האמת שאני לא מתפלא אבל. זה כמו שהמלזים עושים שכונה ולא בודקים דרכונים מול המסד של האינטרפול. זה ככה בעוד הרבה מדינות עולם שלישי.

קישור לתוכן
Share on other sites

רשימת נוסעי המטוס

http://www.malaysiaairlines.com/content/dam/mas/master/en/pdf/Malaysia%20Airlines%20Flight%20MH%20370%20Passenger%20Manifest.pdf

 

 

תאוריה מעניינת למה לא מדובר בחטיפה אלא בתקלה טכנית (חשמלית + שריפה)

http://www.wired.com/autopia/2014/03/mh370-electrical-fire/

אני אישית נוטה להאמין יותר לתרחיש של תקלה טכנית שלבסוף הסתיימה בהתרסקות המטוס  על כל נוסעיה מאשר לתרחיש של חטיפה.

במאמר המדובר, התרחיש מאד הגיוני לטעמי.

קישור לתוכן
Share on other sites

אני מצרף משהו שקיבלתי במייל שבטח רץ באינטרנט זהו מייל שיוסי גדעוני שלח גם ( היה טייטס באלעל ) לפי המייל.
אני לא יודע אם המכתב הוא שלו או בכלל של מישהו אחר:

 

I am a 777 pilot

Just a few points:

To be pedantic the 777 transponder cannot be turned off in flight from the flight deck. ie depowered with digits blank. There is no off switch, however there is a standy position which will stop it radiating. You would have to pull the circuit breaker to totally depower it. In flight on the 777 you never go to standby if you are given a change of squawk.

The suggestion of taking off with main tank fuel pumps off is not a valid possibility. The electronic checklist would not tick itself off, and there are clues on the eicas screen. If you did take off like that and the engines failed in cruise you would get low pressure fuel warnings first and your radios would still be working normally.

As to who made the last radio call. If the Captain is handling pilot the copilot would normally make the radio calls. However for various reasons i.e. the copilot out of the flight deck, copilot on the intercom to cabin crew , the Captain may have made the call. So role is not definitive proof.

In the event of a fire you do not climb to snuff out flames.

The 777 does not have a mach trimmer.

Can a 777 get to FL450? In true mythbuster spirit we put this to the test in a 777-2 simulator. A 777 with a full load of passengers has a zero fuel weight of between 170 and 180 tonnes, say 175 tonnes. 8 hours of fuel is approximately 52 tonnes. So a takeoff weight of approx 227 tonnes minus a bit of taxi fuel. At that weight the FMS says Max Alt FL409. The plane will climb easily to FL410.

Now it gets interesting. At FL410 There is a very small gap on the airspeed tape between the VMO and the yellow which is minimum manoeuvring speed. If you disconnect the autothrottle and firewall the thrust levers, then wait until the speed is about to trigger the VMO warning and then disconnect the autopilot and raise the nose you can do a zoom climb. Although into the yellow pretty quickly there is still a long way before you get to the red digits on the airspeed which is the point at which the stick shaker activates.. The elevator gets incredibly heavy as it is made artificially heavier as the Boeing 777 really doesn't want you to do this. With P2 pulling with all his might he still could not raise the nose to anywhere near 10 degrees. Putting the flight controls into direct mode made it easier. We got it to FL 443 at which point the stick shaker activated and P2 gratefully reduced the back pressure. This sim had GE engines. RR are a bit more powerful and if they had used an hour more fuel than our simulation I think it would have been feasible. Interestingly at FL440 the cabin alt was still at 8000 feet as per normal, so it must have used a higher diff than normal but still had not reached the max diff where the relief valve opens.

As regards the possibilities:

I believe the event probably started with the flight deck door opening and either a pilot exiting or someone else entering. I suspect someone with knowledge then deliberately disabled transponder, acars and satcom.

As for the gradual depressurisation theory. I cannot buy that because the normal cabin alt is 8000, if it gently depressurised it might not be noticed but at 10,000 feet cabin alt there is a very loud horn and red "cabin Alt" warning. No pilot should be unconscious by this point, the passenger masks don't even drop until a cabin altitude of 14000 feet so they would have seen the warning at 10,000 feet and taken action.

The rapid depressurisation theory and the pilots unconscious due to either failing to put masks on or failure of the oxygen system. This might have been a possibility except the transponder stopped radiating. In an emergency descent you do not touch the knob of the transponder switch. I have never put a 777 transponder to sby in flight and it would be totally alien. The transponder selector knob is not part of the emergency descent checklist.

A massive electrical failure or smoke in the flight deck? Possible but extremely unlikely for it to all happen at once with no chance to get even a radio call out. Also flying for 5 more hours. Would it not be better to head for land then circle and get attention?

A great mystery.

קישור לתוכן
Share on other sites

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...