עבור לתוכן
Moshe Mizrahi

מתי נדרשת הפעלת D/I ו/או P/H על הקרקע?

Recommended Posts

התשובה משתנה בין סוגים שונים של מטוסים והמערכות שעליהם אנסה לשתף טיפה עד כמה שאני מכיר...
לגבי חימום PITOT:
ג'טים ,
בSOP של באוינג כעקרון הPITOT HEAT נדלק אחרי הנעת מנועים וכמעט עד לפני כיבוי המנועים לאחר הנחיתה.. במטוסים האלה יש חיישנים שיודעים לפתוח מעגל בטמפ גבוהה על הקרקע ולמנוע מגוף החימום לעבוד סתם ולהנזק.. בחלק ממטוסי ה 737 לדוגמא יש פונקציית AUTO , בה המערכת פועלת ונסגרת בצורה אוטומטית על פי ההעקרון שהסברתי.
בוכנה,
בצ'קליסטים של מטוסי בוכנה מנסיוני בדכ יהיה רשום AS REQ להמראה , וOFF לאחר נחיתה , העקרון זה שאין שום חיישן שיכבה את החימום באופן אוטומטי , הגוף חימום מגיע לטמפ רצינית ועל הקרקע אתה מסתכן בנזק ביום חם בשלוב החוסר אוורור(פייפר\ססנה) ..בDA42 לדוגמא יש חיישן WEIGHT ON WHEELS בגלגל השמאלי , כל עוד המטוס על הקרקע לא משנה עם המתג על ON או OFF , המעגל פתוח והחימום לא עובד מעל טמפ מסוימת כדי למנוע חימום יתר.. אותו העקרון כמו ב737..
מבחנת תנאים להפעלה עד מה שאני מכיר מדובר על הפעלה בתנאי לחות נראת לעין (גשם , בסיס ענן , ערפל וכו ) בשילוב עם טמפ נמוכה שמוגדרת כתנאי התקרחות כל מטוס\חברה תגדיר משהו אחר בדכ זה בין 3 מעלות צלסיוס ל 10 מעלות צלסיוס..

 ANTI ICE , מאוד משתנה בהתאם לסוג המטוס והמערכת..
יש כל מיני מינים וסוגים שונים של מערכות , נוזל , אוויר חם , BOOT כמו בATR וכו וכו

בג'טים עד כמה שאני יודע בהנחה ומתוכננת המראה בתנאים רלוונטים הדבר נלקח בחשבון כמובן בתכנון ביצועי ההמראה והAI נדלק לאחר הנעת המנועים עד לאחרי ההמראה ביציאה מתנאי התקרחות.
לדגומא ב737 יש WING AI ו ENG AI , על הקרקע הWING נסגר באופן אוטמטי בתנאים מסוים ( טמפ ודחף סוגר אותו להמראה ) והENG נשאר..מבחנת מצבם הפיזי של המתגים לדעתי כולם עוברים למצב ON ברוב החברות אבל לא יודע בוודאות של 100%. כל ההפעלה מתרחשת אחרי הנעת המנועים.

במטוסים פשוטים יותר שיש מערכות DE ICE היא לא מופעלת על הקרקע אלה באוויר בתנאים הרלוונטים.. אבל זה מאוד משתנה בהתאם לסוג המערכת וסוג המטוס..

קישור לתוכן
Share on other sites

חימום פיטו - מה שפרידלנד אמר. בקלים - במהלך טיסה כשחושדים שיש סכנת התקרחות (באופן אישי אימצתי את ההגדרות של בואינג לתנאי התקרחות, מתחת 10 מעלות צלסיוס ובנוכחות של לחות נראית לעין, עננים או משקעים). בכבדים בלי אוטומציה - מפעילים אחרי הנעה ומכבים אחרי נחיתה. אם יש אוטומציה של המטוס - הוא לרוב יעשה את הפעולה הזאת בעצמו והתערבות טייס לא נדרשת, אבל כמו תמיד צריך להכיר את המטוס.

De-Icing - מערכות שעוסקות בהסרה של קרח שהתפזר. יש כמה צורות - נוזל מיוחד, Boots גומי שמתנפחים ושוברים את הקרח, גופי חימום וכד'. כשרואים או חושדים בקיומו של קרח.

Anti Icing - מערכות שעוסקות במניעת הצטברות של קרח. ברוב מטוסי הנוסעים הכבדים לרוב מדובר באוויר חם ממערכת הדיחוס שמוזרם ומחמם מקומות כמו שפת ההתקפה של הכנף וכונסי האוויר למנועים. טכנית גם חימום פיטו הוא חלק ממכלול האנטי אייסינג של המטוס.

הכלל הרווח להפעלת אנטי אייסינג הוא כפי שציינתי - נוכחות לחות גלויה ומתחת 10 מעלות. יש מטוסים שיש גם חיישנים שמגלים הצטברות של קרח ומערכת שמפעילה אוטומטית את האנטי אייסינג לפי הגלאים, במקרים כאלה לרוב לא דרושה התערבות של הטייס אלא אם כן חושדים שיש קרח שהגלאים לא מגלים משום מה (למשל, MEL על המערכת).

בהמראה ובנחיתה, תלוי במטוס, אם אנחנו עלולים להתקל בתנאי התקרחות מתחילת הריצה ועד גובה מסויים, למשל במטוס שלי עד 1700 רגל מעל פני השדה, נפעיל מראש ונחשב ביצועים לפי מערכת מופעלת (לחץ אוויר מושקע מהמנועים לטובתה ונקבל פחות דחף). למה 1700 רגל? כי יש למטוס מערכת אוטומטית שמזהה תנאי התקרחות עם גלאים מיוחדים, אבל היא לא מפעילה את עצמה עד גובה 1700 רגל או 2 דקות לאחר ההמראה, הראשון מבין השניים. המערכת לא תפעיל את עצמה על המסלול אם לא נגדיר לה, משום שכמו שפרידלנד ציין, זה פוגע בביצועי ההמראה של המנוע, ואם לא חישבתי את זה בחישוב הביצועים - לא יהיה לי את כל הביצועים שחשבתי שיהיו לי לביצועה. 

מה אני רוצה להגיד? להכיר את המטוס, אם יש אוטומציה - מה היא עושה. אם לא - לחות גלויה מתחת ל-10 מעלות זה כלל טוב שנמצא בשימוש רחב אצל הרבה יצרנים וחברות.

קישור לתוכן
Share on other sites

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...