עבור לתוכן
Shtoza

כתבה על דו"ח ההתרסקות

Recommended Posts

פורסם

היום בבוקר בעודי כמו בכל יום קורא עיתון ומדפדף כדי למצוא איזה כתבה מעניינת לקרוא עם ארוחת הבוקר תפסה עיני איזה כתבה שהנושא שלה נראה לי מוכר.

דו"ח ההתרסקות בעמק חפר: הטייסים תירגלו נחיתה במנוע אחד-ואיבדו שליטה על המטוס

שיר הבנתי שמדובר על נמרוד והחלטתי לרשום פה את הכתבה:

"טעות אנוש" היתה הגורם להתרסקותו של המטוס הקל, שבו נהרגו שלושה נוסעים לפני כשלושה שבועותבאזור עמק חפר. כך עולה מדו"ח חקירת התאונה, שניסוחו הסופי מושלם בימים אלה ע"י חוקר תאונות ראשי במשרד התחברוה, עו"ד יצחק רז.

עפ"י ממצאי טיוטת הדו"ח, שהגיעה אתמול ל"הארץ", הטייסים עסקו בתרגול נחיתה עם מנוע אחד. מדובר במטוס פייפר, מדגם "אצטק"- מטוס דו מנועי עם שישה מושבים, ששימש את חברת "מונאייר", חברה ללימוד טיסה. במהלך התרגול איבדו הטייסים מהירות, הגבירו את פעילותו של המנוע שכן עבד בניסיון להתייצב- ונקלעו לחוסר שליטה.

שלושת ההרוגים הם צבי פז, בן 49 מרמת אפעל; נמרוד גרשוני, בן 22 מכוכב יאיר; ועדן זולדן, בן 20 מרעננה.

המטוס המריא משדה התעופה בהרצליה כדי לאמן טיסה באחד מאיזורי הטיסה ליד קיבוץ המעפיל. זולדן שהיה בעל רישיון טיסה, הטיס את המטוס; פז, טייס ותיק יותר, התלווה לטיסה כמעין חונך; גרשוני שישב מאחור, היה בעל רשיון טיסה אמריקאי, בתהליך אישרור בישראל.

המטוס פגע בזוית חדה יחסית בקרקע וספג מכה חזקה. החוקרים מצאו, כי מנוע ימין היה במהלך סרק או כבוי. מנוע שמאלעבד בסיבובי מנוע גבוהים. לפני התאונה לא התקבלה כל קריאת מצוקה מצד המטוס.

נכתב ע"י זוהר בלומנקרנץ.

נלקח מעיתון "הארץ" בתאריך 14/12/2004

יהי זכרם ברוך :candle:

פורסם

מילא שהם התאמנו על נחיתה עם מנוע אחד.

אבל היה שם מדריך טייס, אחד שבדרך כלל צריך לדעת לתרגל כאלה דברים והוא לא הצליח להשתלט על המטוס??

תרגילים כאלה צריך קודם כל לעשות בסימולטור.

עצוב.. :cry:

פורסם

או ואבוי! :cry: :cry:

איזה סיפור עצוב!! ולחשוב שזו הייתה טעות אנוש!

חטפתי מכה בלב, ואאני לא יכול להפסיק לבכות.....................

רק אנחנו מדברים על המחלה שלנו ונימרוד, שהלך בעקבות המחלה, מת ממנה...

יהא זכרו ברוך

:candle: :candle: :candle:

פורסם

יואב צודק...

קשה לחשוב על זה-זה רק תחביב, אבל תראו לאן התחביב יכול להוביל...

כולנו באמת חולים במחלת הסימולטור והתעופה, והלוואי ואף אחד לא יהיה אפילו קרוב לדבר כזה...

:cry:

פורסם
או ואבוי! :cry: :cry:

רק אנחנו מדברים על המחלה שלנו ונימרוד, שהלך בעקבות המחלה, מת ממנה...

יהא זכרו ברוך

:candle: :candle: :candle:

ועל זה נאמר: Too much love will kill you.

פרדי צודק..

פורסם

אני רוצה להצליף במילים לחלק מאילה שכותבים פה דברים בצורה חסרת אחריות שיש בה

גם פגיעה בכבודם של הטייסים ובהם חבר החטיבה נמרוד גרשוני.

למרבה הצער התאונה התרחשה בעת טיסה וכנראה בעת תירגול, האם היה עדיף

לאותם השלושה לא לטוס בכלל ? החיים בכללותם טומנים סיכונים וכל יום אנו עומדים

בפני סכנות שחלקן אפילו לא נראות לנו לעין.

רק בזכות לקיחת הסיכונים הגיע האדם לתעופה ושיפורים בנושא בטיחות וטכנולוגיה

התאפשרו הודות לאותם אנשים שלמרות הסיכון - עסקו בתחום.

לנסות להטיל את האשם בתחביב, בחוסר תרגול בסימולטור, במדריך טיסה והשד יודע

מה עוד אתם תחשבו כפקטור לסיבה לא יחזיר אף אחד מהם ולא ישרת מסקנות אשר

יעזרו לאחרים להמנע מלהגיע לאותו מצב.

גם לתוצאות הדו"ח יש עירבון מוגבל מאחר ואי אפשר לדעת בודאות מה התרחש שם,

על פי הממצאים אפשר לנחש אבל ספק אם יהיה ניתן להגיע להתרחשות הדברים כפי

שהייתה מאחר ואין קופסא שחורה ולפי מה שהבנתי לא היה קשר רדיו המתאר את מצוקתם.

לסיכום חברים, וחברים צעירים גם פחות - מאוד נוח להטיל אשם או למצוא אשם כאשר

דברים לא ברורים, תאונות לצערנו קורות ויש להן מחיר כבד, תחסכו מעצמכם את ההצהרות

בדבר האשמים לתאונה, תמשיכו לטוס, לנהוג ברכב ולעסוק בכל דבר שאתם עוסקים בו

בזהירות ולפי כללים ושיקול דעת נבון.

אותי באופן אישי עוד יותר מצער לדעת שלנמרוד לא היתה יכולת להשפיע על המצב מהיכן

שהוא ישב.

אריאל

פורסם

אני מסכים עם אריאל

אין שום צורך להטיל אשמה על אף אחד ועל שום דבר ואין שום צורך להצביע על מישהו או משהו במקרה זה.

אישית, כשקראתי את הכתבה וראיתי שכתוב "טעות אנוש" הרגשתי שהמילים האלה לא במקום והייתי בטוח שאנשים יתייחסו לזה פה.

אני לא מאמין בגורל ואני לא חושב שזה היה מתכונן להם אני חושב שכך קרה וזהו אי אפשר להחזיר את הגלגל לאחור (לצערנו)

פורסם

בהחלט עצוב.

כמו שאמרתם, לטוס ולתרגל זה סיכון שלוקחים.

אני בכל אופן לא בא לאף אחד בטענות בקשר לתאונה הזאת-אני רק רוצה שהם ינוחו על משכבם בשלום.

יהי זכרם ברוך.

פורסם

עם כל הכבוד לרגישות בנושא ועם הכאב באובדן מכרים כמו נמרוד וצבי פז, סיבת התאונה הייתה ברורה כבר כמה ימים לאחריה.

בזמן תרגול הליכה סביב עם מנוע כבוי (הם לא כיבו אותו , הם פשוט לא הניצו אותו) ירדה המהירות מתחת ל VMCA, מה גם שהם ביצעו זאת בגובה נמוך מאוד (500 רגל בערך), בתנאים כאלו, במטוס דו מנועי (שיותר קשה לשלוט בו בהרבה מחד מנועי) כאשר המהירות יורדת מתחת לקו כחול (VMCA) יש קושי גדול מאוד בקיזוז סבסוב המטוס. טייס דו מנועי אמור לדעת לשמור על המהירות תמיד מעל קו זה כי מתחתיו כמעט ובלתי אפשרי לשלוט על המטוס, עילוי המטוס נמוך מאוד במיוחד בהתחשב בסחיבה החד כיוונית של המנוע, כל עוד המהירות נשמרת מעל VMCA ניתן לשלוט במטוס עי קיזוז הזנב והטייה קבועה של הכנפיים (זה גם מה שטייסי הדו מנועי לומדים - לא שליטה מתחת לקו זה). במקרה זה כנראה משכו יותר מדי את הסטיק וגרמו לצניחת המהירות, דבר שבגובה נמוך כמעט ואי אפשר לתקן, והמטוס נכנס לסחרור.

לצערי דבר זה קרה לאנשים שאני מכיר, אבל איני יכול להגיד שיש פה גורל או כוח עליון או ביש מזל או איך שתקראו לזה.

דבר זה נגרם מהשתוללות נטו - כפי שאמר טייס בכיר בשדה לאחר התאונה. טייס בכל רמה שהיא צריך דבר ראשון לדאוג לאנשים שבמטוסו. אם הטייס רוצה לתרגל דבר כלשהוא עליו לנקוט במלוא הזהירות הנדרשת ואפילו להודיע לאנשים שאיתו לפני הטיסה שירדו מן המטוס כי הוא מתכנן לתרגל דבר מה והוא לא לוקח את הסיכון.

במיוחד במקרה זה כשדובר על תרגול הליכה סביב בגובה נמוך עם מנוע כבוי - הליך אולי המסוכן ביותר במטוס דו מנוע , על הטייס להמנע מתרגול דבר כזה עם נוסעים במטוס. אם הוא רוצה לתרגל לבד , סבבה - הוא היחיד שיפגע , עם מדריך במסגרת שיעור - מצויין , בטיסה פרטית עם נוסעים - בשום פנים ואופן לא !!!!!

לצערי תוצאות "תרגול" זה ידועות לכל . אני מקווה שמקרה זה יהווה לפיד לכל הטייסים לדעת שגם הם לא חסינים לתאונות בכלל ותרגול נועד על מנת לדעת מה לעשות בזמן חרום ולא לגרום לאותו מצב חרום.

בצער רב על אובדן שלושה עמיתים לתחביב.

פורסם

אני מסכים איתך יוני.

לדעתי היה פה שיפוט גרוע של הטייס, ופעולת החלצות שגויה אחת, אם לא 2.

תקן אותי אם אני טועה יוני, אבל במצב שהמהירות מתחת ל VMCA צריך לעשות משהו שהוא מנוגד אומנם להיגיון, וזה להוריד מצערת ולהוריד את האף למטה, ואז לאט לאט להוסיף מצערת.

קל לכתוב את זה בכל אופן...

אנחנו לא שופטים אף אחד משום שזה לא תפקידנו, אבל אנחנו שואלים ומתחקרים במסגרת שלנו.

זה מה שעושים בתעופה בעצם, מתחקרים ולומדים.

פורסם

בכל תירגול נוהל חירום חובה לטוס בגובה ביטחון לפני התרגיל ולחפש שדה חירום למקרה תקלה.

לגבי המהירות: 80 מי"ש במטוס המדובר היא המהירות הקריטת.

כלומר אין ואסור לרדת מהמהירות הזאת עם מנוע אחד

יציאה ממהירות VMC:

הנוהל אומר סגירת המנוע החי לסרק הורדת אף לצבירת מהירות במהירות האפשרית ,משיכת אף תוך כדי פתיחת מנוע/ים ולשמור BLUE LINE מהירות 102 מי"ש מינימום במטוס המדובר.

כמובן יש להרים גרר, מדפים, גלגלים

מהמידע שקיבלתי המדריך הוא טייס ותיק ורוב השעות היו לו על מסוקים.

הוא לא טס קבוע על דו מנועי....

פורסם

במהלך תרגול VMC (שאגב היא מצויינת כקו האדום ולא הכחול - שהוא VYSE) אכן צריך לפעול בניגוד לאינסטינקט ולסגור מצערת על המנוע הפועל. רק אחרי שהמהירות היא מעל VMC ניתן לפתוח מצערת שוב פעם. במסגרת קורס הדרכה על דו מנועיים תרגלתי מספר פעמים כשל מנוע מתחת לVMC וכדי להיחלץ ממצב זה צריך פשוט לסגור מנעים והוריד אף למטה. מאבדים המון גובה בתרגיל. הדרישה בבי"ס שלי היא 4000 רגל מינימום לכל תרגולי VMC.

מי שרוצה לנסות ולראות בסימולטור אפרט כאן שלבים לביצוע VMC demo:

1.תצורת מטוס - מדפים וגלגלים למעלה, פרופלרים קדימה.

2. השלב הבא הוא האטת המטוס (בסנקה - 15 אינטש MP)

3. Vyse - (הקשת הכחולה) נסגור מנוע שמאל (מנוע קריטי) ונפתח כוח מלא על מנוע ימין

4. אחר כך נרים אף בקצב של איבוד 3 קשר בשניה (או פשוט לאט לאט) עד שנזהה איבוד שליטה.

5. היחלצות: סגירת המנוע הפועל והורדת אף לצבירת מהירות. מהירות מעל VMC פותחים כוח על המנוע הפועל ומתייצבים חזרה על Vyse.

ערן

פורסם

במהלך תרגול VMC (שאגב היא מצויינת כקו האדום ולא הכחול - שהוא VYSE) אכן צריך לפעול בניגוד לאינסטינקט ולסגור מצערת על המנוע הפועל. רק אחרי שהמהירות היא מעל VMC ניתן לפתוח מצערת שוב פעם. במסגרת קורס הדרכה על דו מנועיים תרגלתי מספר פעמים כשל מנוע מתחת לVMC וכדי להיחלץ ממצב זה צריך פשוט לסגור מנעים והוריד אף למטה. מאבדים המון גובה בתרגיל. הדרישה בבי"ס שלי היא 4000 רגל מינימום לכל תרגולי VMC.

מי שרוצה לנסות ולראות בסימולטור אפרט כאן שלבים לביצוע VMC demo:

1.תצורת מטוס - מדפים וגלגלים למעלה, פרופלרים קדימה.

2. השלב הבא הוא האטת המטוס (בסנקה - 15 אינטש MP)

3. Vyse - (הקשת הכחולה) נסגור מנוע שמאל (מנוע קריטי) ונפתח כוח מלא על מנוע ימין

4. אחר כך נרים אף בקצב של איבוד 3 קשר בשניה (או פשוט לאט לאט) עד שנזהה איבוד שליטה.

5. היחלצות: סגירת המנוע הפועל והורדת אף לצבירת מהירות. מהירות מעל VMC פותחים כוח על המנוע הפועל ומתייצבים חזרה על Vyse.

ערן

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...