אני בעבודה והקישור לנוהל לא נפתח כאן.
מתוך הAIP של מלזיה:
9.3 Change Of Runway Whilst On Final ( Side Step )
9.3.1
Air traffic control may offer pilots-in-command a change of runway in order to resolve a problem, such as a
potential missed approach. A change of runway, or side step, to the adjacent runway will not be made available
once the aircraft is closer than 8NM from touchdown for the new runway. In any event, the change of runway will
only be available under the following conditions:
a) Pilot-in-command has visual contact with the terrain has the adjacent runway in sight and in-flight visibility
is greater than 5000m.
Pilot-in-command agrees to, or has requested, the change.
c) The new localiser frequency is advised to the pilot.
כלומר, המטרה היא שימוש במסלול הנוסף לצורך פיתרון בעיה תעבורתית בזמן אמת (מסלול צפוי להיות לא פנוי לדוגמה).
שימוש נוסף לייעול התעבורה יכול להיות כאשר עובדים עם שני המסלולים לנחיתה. תשתית השדה - מיקום המסלולים ביחס לטרמינל/רחבות החנייה - מותאמת לנחיתות והמראות על מסלולים מסויימים, ולכן אם ניתן יעדיפו "לחזור למקורות".
9 Runway Operations
9.1 Modes Of Operation
9.1.1 Under normal traffic conditions, segregated operations ( one runway for departures, and the other runway for
arrivals) will be used at KL International Airport. Normal operating runway mode selections will be :
a) Runway 32 Right for departures and Runway 32 Left for arrivals
Runway 14 Right for departures and Runway 14 Left for arrivals
9.1.2 Under heavier traffic conditions, a semi-mixed mode of opeartion (2 Arrivals/1 Departure) or (2 Departures/1
Arrival) may be implemented depending on the disposition of traffic i.e. the former will be implemented if the
arrivals substantially outnumber the departures or the latter will be implemented if the departures outnumber the
arrivals.
9.1.3 If the arrivals and departures are equally heavy, then a mixed mode of operation will be implemented with both
runways used for arrivals as well as departures..
זאת ההערכה שלי, יום טוב!