עבור לתוכן
dani-manusis

יום הזיכרון לשואה ולגבורה

Recommended Posts

פורסם

יום השואה 2006 החל בשעה 20:00.

אחד האירועים שלא ישכחו אף פעם, ולכן חשוב לשמר ולזכור את היום הזה לתמיד.

10lf3.jpg

צלם האדם בצל המוות

בימי מלחמת העולם השנייה הוציאה גרמניה הנאצית את הציבור היהודי – גברים, נשים וטף – מכלל בני האנוש. הצעדים הראשונים של הפליה גזעית וטרור חוקתי היו לימים למסע השמדה מתוכנן, ובסיומו נמנו כשישה מיליון קרבנות יהודים, בהם מיליון וחצי ילדים. מול האידאולוגיה הנאצית אשר שללה את אנושיותם של היהודים ניצבה חתירתם של יהודים רבים ברחבי אירופה כולה לשמר, ולו במעט, ערכים אנושיים ונורמות מוסריות אשר עמדו בבסיס הקיום היהודי זה מאות בשנים. אמנם במציאות שבה היה הרצח לנורמה ובעולם שבו הוליד הכוח מעשי זוועה ללא תקדים, רבים נסחפו ולא הצליחו להתרומם מעל המאבק התמידי לקיום. אך גם אז היו שנהגו אחרת: בחינת התגובות של בני האדם לנוכח השואה תוך הבנת המציאות שבה הן התחוללו מדגישה את תעצומות הנפש שנדרשו מהפרט ומהחברה לשמירה על צלם האדם בצל המוות.

ימי המלחמה הציבו את יהודי אירופה במאבק מתמיד על עצם קיומם, ובמשך שנים הלכה המציאות המאיימת וסגרה עליהם מכל עבר. אולם אפילו בתנאים הללו היו שפעלו בתחומים שמעבר לקיום ההכרחי וסיכנו את חייהם – סיכון מודע ומתוך בחירה – למען ערכים נעלים: חינוך הנוער, פעילויות תרבות, שמירה על ערכי דת ומסורת ועוד.

אחד המעשים אשר משקף הישרדות רוחנית מרשימה הוא חתירתם של יהודים לתיעוד חייהם בגטאות ובמחנות. אמנים ואנשי רוח, לצד ילדים ואנשים מן השורה, תיעדו בכתיבה ובציור את האימה והשבר של החברה היהודית. פעילויות אלו אשר שאבו את כוחם מעוצמה נפשית ומדפוסי פעולה שהתקיימו בקרב החברה היהודית במשך מאות בשנים לא רק סייעו לרבים להתעלות מעבר להשפלות ולפגיעות שנחתו עליהם אלא אף נוצרו לפעמים כדי להזעיק את העולם החופשי וכדי לסייע בעתיד לחשוף את מציאות חייהם. במחנות עצמם, בתהליך הדה-הומניזציה הקיצוני, הצטמצמו התחומים שבהם יכלו היהודים לפעול וליצור, אך גם שם אפשר למצוא עדות לשרידי פעילות רוחנית שבעזרתה פרצו האסירים – ולו בדמיונם – את גבולות הכרת האסיר ואת גבולות תודעת המחנה. גם אם רק מעטים השתתפו בפעולות אלו, הרי אין חשיבותן בכמות אלא בעוצמת הרוח שנדרשה למימושן במציאות הדיכוי וההשפלה. כך יש לבחון גם את מעשיה של המחתרת המזוינת: על אף חוסר האונים הברור של היהודים לנוכח עוצמתם הצבאית של הגרמנים ועל אף קהות החושים שרבים לקו בה, היו שמצאו בתוכם כוחות לפעול ולמרוד.

במציאות חיים דורסנית כל כך, אך טבעי שאנשים יתכנסו בתוך עצמם וידאגו לגופם ולקרובים להם ביותר. ואכן היו רבים שפעלו כך. אך אפילו במציאות הקשה שבה היו נתונים יהודי מזרח אירופה ומערבה, הוקמו מפעלי עזרה הדדית וסעד, ורבים התגייסו לעזרת החלש מהם. במחנות הייתה העזרה ההדדית לעתים קרובות שאלה של חיים ומוות, והיא לוותה בדילמות מוסריות קשות. הסיוע לאחר במזון, בלבוש או בעבודה פגע ביכולת ההישרדות של האדם עצמו, ובכל זאת היו שעשו זאת. יד ושם זוכר ומוקיר את היהודים שלא התרכזו אך ורק בהצלת נפשותיהם הם אלא העמידו את עצמם בסכנה גדולה כדי להציל את חייהם של אחרים. עם היהודים האלה נמנו יחידות פרטיזניות יהודיות שהגנו על כוחות לא לוחמים, בהם נשים וזקנים; ברחבי אירופה כולה, בגטאות ובמחנות, ניסו יהודים להגן על הילדים ועל עולמם. חלק מהם שילמו על כך בחייהם. למרבה הצער לא כל מי ששימרו את צלם האדם בצל המוות הצליחו לשרוד מאימי השואה, אך מעשיהם עצמם הם בבחינת תזכורת לעוצמת רוחו של האדם.

הרצח של שישה מיליון יהודים התרחש בלב לבה של אירופה הנוצרית ולנגד עיניהם של מיליונים רבים אחרים. פעמים רבות היו השנאה ליהודים ורדיפתם לנורמה מקובלת, ומי שניסו לסייע ליהודים פעלו בניגוד למקובל בחברתם. יכולתו של האדם לפעול על פי אמות מידה מוסריות גם כאשר הנורמות הציבוריות קרסו והיו כלא היו אינה מובנת מאליה. חסידי אומות העולם שסיכנו את חייהם ולעתים אף את חיי היקרים להם מכול הם היוצא מהכלל. מעשיהם של מי אשר גם בתופת לא התנערו מהמוסר האנושי הם תזכורת מתמדת ורבת תפארת לרוחו של האדם.

בחינת צלם האדם בצל המוות והכרת מעשי הזוועה שביצעו הנאצים ושנעשו בשמם ברחבי אירופה מעלות גם היום שאלות קשות בדבר התהומות שההתנהגות האנושית יכולה להתדרדר אליהן; בה בעת זוועותיה הן שמאירות את פסגות העשייה וההקרבה שאליהן הגיעו הקרבנות, יהודים ובני אדם, בעצם ימי השחור. מחויבותנו להתמודד עם המשמעויות האנושיות של השואה ועם השפעותיה המוסריות על האדם והחברה נגזרת גם היום, יותר מ-60 שנה לאחר תום השואה, מתעצומות הנפש של מי שחיו בעולם ללא מוסר ויכלו לו.

מאת ד"ר חוי בן ששון

ואיציק

פורסם

לזכרם של ששת המיליון שנרצחו ע"י הצורר הנאצי. יהא זכרם ברוך.

בהזדמנות זו הרשו לי להמליץ לכל אלו שיכולים לצאת למסע בפולין - אל תחשבו על זה בכלל, צאו אליו! אלו יהיו 8 ימים שלעולם לא תשכחו וסביר להניח שגם ישפיעו עליכם בהמשך.

המשרפה במחנה המוות מאידנק

76572627.jpg

דברי שר הצדק של הרייך השלישי, אותו ת'יראק

76573222.jpg

פורסם

מה שקרה שם זה פשוט נורא!!!

איך אדם אחד הצליח להקים כזה צבא שימחק 6 מיליון יהודים?!?!?!?!?!?!?!?!!?!?

והכל רק בגלל קנאה!!!!

פורסם
חבר'ה לא להפוך דיון זה לדיון פוליטי נקודה.

נא לכבד בכל מובן המילה את היום הקשה הזה :!:

אמן. :!: :!: :!:

טל אכן צודק, אל תתלבטו, פשוט סעו.

יזכור nerl.gif

יזכור עם ישראל את בניו המומתים, קורבנות ממלכת הרשע, שעונו עינויי גוף ונפש במחנות ההסגר, שגורשו לארץ גזרה ולא נודעו עקבותיהם.

nerl.gif

יזכור עם ישראל את ששת מיליוני בניו ובנותיו, שנטבחו ונשרפו ונחנקו והורעלו ונתלו ונקברו חיים, אבות עם בנים, אימהות על עולליהן, זקן ונער וטף.

nerl.gif

יזכור עם ישראל את ילדי מחמדיו, טהורים בני טהורים, שנגזלו מחיק הוריהם ביד חיות אדם והובלו כצאן לטבח. עוללים ויונקים, שנקטפו חייהם באיבם, בידיים אכזריות.

nerl.gif

יזכור העם את בניו נושאי המרד והמלחמה באויב, את לוחמי הגטאות, אנשי הארגון היהודי הלוחם, שעמדו מעטים מול אויב חמוש ואכזרי וליבם הומה לגאולת עמם.

nerl.gif

יזכור העם את לוחמי היערות את חיילי המחתרת בארצות הכיבוש ואת בני ישראל בצבאות השחרור, אשר הדפו את אויב עמנו באלפיהם בקרבות.

nerl.gif

על דעת עיני שראו את השכול ועמסו זעקות על לבי השחוח, נדרתי נדר לזכור את הכל,

לזכור- ודבר לא לשכוח

נזכור- ודבר לא נשכח

פורסם
התמונה בסוף ההודעה הפותחת היא מהמוזיאון באוושיוץ 1? (אני פשוט לא זוכר)

יהי זכרם ברוך... :candle:

Poland-2006104Small.jpg

התמונה שלך זה אושוויץ 2!!! בירקנאו.

הראשונה זה מיד ושם (יש שם את הסמל שלהם)

פורסם

אור אני יודע איפה צילמתי את התמונות שלי, תודה :) התמונה לא קשורה לשאלה, פשוט התאימה לי לנושא הדיון.

והתכוונתי בשאלה שלי לתמונה השניה שטל שם (שלקוחה מהאתר של יד ושם, אבל השאלה היא אם זה תצלום מהמוזיאון ביד ושם או מהאושיווץ 1) ורק עכשיו שמתי לב שטעיתי בשאלה...

פורסם
אור אני יודע איפה צילמתי את התמונות שלי, תודה :) התמונה לא קשורה לשאלה, פשוט התאימה לי לנושא הדיון.

והתכוונתי בשאלה שלי לתמונה השניה שטל שם (שלקוחה מהאתר של יד ושם, אבל השאלה היא אם זה תצלום מהמוזיאון ביד ושם או מהאושיווץ 1) ורק עכשיו שמתי לב שטעיתי בשאלה...

מאחד המחנות השמדה, כמעט בטוח מיידנק (או מידנק או מאוושוויץ.. רק הוא יוכל לדייק יותר. אני )

פורסם

יהי זכרם ברוך!

ומה הוחלט בבית ספר שלי על ידי ההנהלה, לדחות את הטקס למחר,

בגלל תנאי מזג האוויר - איזה באלגן הולך להיות מחר...

יהי זכרם ברוך!

פורסם
והתכוונתי בשאלה שלי לתמונה השניה שטל שם (שלקוחה מהאתר של יד ושם, אבל השאלה היא אם זה תצלום מהמוזיאון ביד ושם או מהאושיווץ 1) ורק עכשיו שמתי לב שטעיתי בשאלה...

שלום עמית, התמונה לא לקוחה מיד ושם אלא צולמה ע"י במוזיאון אוושיץ-בירקנאו(1)

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...