עבור לתוכן
Opher Ben Peretz

מעט על נושא ניווט בעולם התעופה

Recommended Posts

פורסם

שלום,

רובנו טסים בארץ וגם לחו"ל ומבינים את הצורך בניווט מדויק במרחב אווירי מוגבל וצפוף. חלקנו מדווח בתוכנית הטיסה לגבי קיום ציוד RNAV ואולי אף RNP5, אך מי מאתנו יודע מה משמעות העניין, ובאיזה אי-סדר מצוי בנושא התקנים הרלבנטיים ויישומם עולם התעופה? אין האחדה של דרישות בין מדינות, התקנים שונים ומרובים, ולמעשה אינם כוללים את הדרישות החשובות באמת (מעקב המערכת על ביצועי דיוק, ואתראת מערכת לטייס על סטייה מהדרישה). דו"ח עדכני להרחבת הבנת המצב העכשווי ותוכנית הפעולה לטווח הקרוב:

http://www.icao.int/icao/en/ro/allpirg/ ... 11_eng.pdf

חשבתי להרחיב מעט על RNAV, מהותו, עקרון פעולתו ותרומתו לטייס מחד ולמערכת בקרת התעבורה מאידך.

AREA NAVIGATION מהדור המתקדם שונה מקודמותיה, ADF ו- VOR בטיסה בנתיבי אוויר, בכך שהיא מאפשרת ידיעה מהירה וכל העת של מקום נוכחי, אוגרת מידע של שדות תעופה, נתיבים ונ.צ., והנתיב, פותרת במהירות את כל חישובי הניווט, ומאפשרת טיסה בכל נתיב ללא התערבות טייס בהגאים.

היא מורכבת מחיישן או מערכת חיישנים שתפקידם הראשוני הינו לדעת מקום נוכחי ווקטור המהירות במדויק, בסיס נתונים תעופתי, מחשב ניווט, ומסוף להפעלתה. החיישנים יכולים להיות מכל מיני טכנולוגיות, כגון פלטפורמה אינרציאלית ומצפן, מקלטי GPS, LORAN, OMEGA או כל מערכת אחרת שתבצע את העבודה הנ"ל. רצוי שילוב טכנולוגיות חיישנים שיעדכנו ויגבו את הסוג האחר, לדוגמא בעת תקלת או כיבו יזום של לווייני GPS. למערכת GPS הפועלת כהלכה דיוק בקביעת מיקום המקלט רשמי בן 50 מ' (קוטר מעגל החטאה), ובאופן לא רשמי 15 מ'. מה שעוד יפה ב- GPS הינו כי עיקר העלות, זו של פיתוח המערכת, הצבת הלוויינים בחלל והפעלתם ממומנים כולם על-ידי הפנטגון, לא ניגבית עלות השימוש בהם. עלות מקלט רגיל היא כ- 25 דולר, מקלט תעופתי רב ערוצי- כ- 100 דולר, ועלות השימוש הינה עלות טעינת סוללות AA. דיוקה המובנה עולה בהרבה על הנדרש לניווט בנתיבים ולכניסה לגישה (רוחב נתיב גבוה הוא 2 מי"מ).

התרומה לטייס ברורה- הוא מקבל תוכנית טיסה ממפעילו, ומזין אותה ידנית או אוטומאטית למסוף. כעת המערכת יודעת לבצע ניווט מדויק ליעד. בעת שינוי תוכנית או מצב חירום, בכמה לחיצות מקלדת המסוף, המטוס יטוס בתוכנית החדשה.

לא פחות חשובים הם היתרונות עבור מערך הבקרה. יכולת המטוס לטוס במדויק על כל נתיב ולשנות במהירות את תוכניתו, איפשרה הקמת מערך נוסף של נתיבי ותהליכי RNAV. קיום כמות נתיבים גדולה יותר מדללת את התעבורה בכל נתיב (אך גם יוצרת יותר מפגשים בצמתים, ובכניסה ויציאה לתהליכי הגעה ועזיבה, ולכן מעלה את דרישות התפקוד של מערך הבקרה). יכולת הניווט המדויק מאפשרת נתיבים סמוכים יותר. גמישות ההפעלה בתא הטייס מאפשרת לבקרה לתת קיצורי נתיב ובכך ליעל את התעבורה, לפשט ולהוזיל אותה.

זהו על קצה המזלג בשבת קודש זו.

פורסם

עופר, תגיד לי אם אני טועה, יש לי תחושה שלקחו את מכשיר ה RNAV המיתולוגי ואנסו אותו להיות מושג נרחב יותר

לפי המקורות (מחומר הלימוד של ענ"ר) מכשיר RNAV היה מקלט VOR משולב עם מקלט DME, וכל עוד היית קולט VOR מסויים, אז היית יכול לשתול VOR דמיוני בכל מקום בעולם על פי רדיאל ומרחק מאותו VOR שקלטת, וככה היה ניתן לטוס בנתיב שהוא לא בין שני משואות VOR.

היום גישות RNAV, מתייחסות למטוסים שיש להם מכשירי FMC עם מערכות INS/IRS

פורסם

כל הכבוד,

וכמובן, יש להבדיל בין עצם הניווט, שיכול לתת לך נתונים הן בנתונים על מחשב הטיסה, הן על ה-Nav Display, הן על RMI, וכמובן שעל AFDS, לבין טיסה אוטומטית, שתפקידה לעקוב אחרי הנתונים הרצויים (או אחרי AFDS, שמחשבת מראש את הנתונים הרצויים), בשני המישורים. הם לא בהכרח באים יחד.

ותוספת קלה, עוד אמצעי ניווט הוא ניווט רדיו (Radio Navigation). מחשב הטיסה מזין תדרים ל-VOR/DME/ADF, לפחות שניים מהנ"ל, ותוך הצלבת נתונים הוא "יודע" את מיקומו, וממשיך להזין תדרים בהתאם למיקום שלו שמשתנה.

באיירליינרס כיום לרוב משתמשים ב-IRS, GPS וניווט רדיו.

ושוב- כל הכבוד על ה"מאמר".

פורסם

RNAV אינו מכשיר. זוהי תפיסת ניווט, שונה מקודמתה, היכולת לטוס שלא בנתיב שבין שתי תחנות עזרי ניווט רדיו. גם ביצוע קשת בטווח קבוע על VORD הינה טכניקת RNAV. קיימת משנות ה- 50. כיום הפתרונות המתקדמים הינם פלטפורמות RLG מדויקות מגובות ב- GPS וכוללות עדכונים, כאשר המידע מוזן למחשבים ומופעל ממסופי טייס, שם מקובל למערכת המשולבת הוא FMS.

עופר, תגיד לי אם אני טועה, יש לי תחושה שלקחו את מכשיר ה RNAV המיתולוגי ואנסו אותו להיות מושג נרחב יותר

לפי המקורות (מחומר הלימוד של ענ"ר) מכשיר RNAV היה מקלט VOR משולב עם מקלט DME, וכל עוד היית קולט VOR מסויים, אז היית יכול לשתול VOR דמיוני בכל מקום בעולם על פי רדיאל ומרחק מאותו VOR שקלטת, וככה היה ניתן לטוס בנתיב שהוא לא בין שני משואות VOR.

היום גישות RNAV, מתייחסות למטוסים שיש להם מכשירי FMC עם מערכות INS/IRS

פורסם

א. לדעתי אין הנעת ADF על-ידי מערכת כלשהי אלא רק ידנית על-ידי הצוות.

ב. במטוסי הנוסעים החדישים מצב הניווט העיקרי הינו LNAV, במוד זה לא ידוע לי על שימוש במידע מעזרי רדיו הנמצאים על כדור הארץ למערכת הניווט, אם במישרין לניווט ואם לעדכון מערכות אחרות. הסיבה העיקרית לכך הינה כי באופן כזה תיכנס למערכת מאוד מדויקת טעות מובנית גדולה יחסית האופיינית לעזרי ניווט רדיו המשמשים לניווט בגובה. סידור מערכת כזה היה קיים במערכות בדיוק נמוך יותר משנות ה- 70-80 (קונקורד, B742), למשל עדכון INS מ- DME. במערכות עדכניות מידע כזה מוצג לטייסים לנוחיותם בנתיב, ולשימושם בטיסה ידנית בשלבי הגעה, אך לא במצב LNAV. מידע המגיע מ- VORD ניתן לשימוש בניווט אוטומאטי במצב LOC , אך רק בחלק מהמטוסים, למשל לא ב- B757/767.

ותוספת קלה, עוד אמצעי ניווט הוא ניווט רדיו (Radio Navigation). מחשב הטיסה מזין תדרים ל-VOR/DME/ADF, לפחות שניים מהנ"ל, ותוך הצלבת נתונים הוא "יודע" את מיקומו, וממשיך להזין תדרים בהתאם למיקום שלו שמשתנה.

באיירליינרס כיום לרוב משתמשים ב-IRS, GPS וניווט רדיו.

ושוב- כל הכבוד על ה"מאמר".

פורסם

התמונות היחידות שיש לי על המכשיר ההוא הן רק:

kns80.gif

31_1.JPG

לפי מה שנלמד, המכשיר היה כמו VOR+DME

נניח היית טס במרחב וקולט את BGNVOR, המכשיר היה קולט על איזה רדיאל אתה נמצא והDME שבתוכו היה יודע את המרחק ו BGN, לכן המכשיר ידע את מיקומך...

במכשיר עצמו היית מכוון רדיאל ומרחק, נניח היית מכוון רדיאל 270 ומרחק 12NM, אז הוא היה "שותל" לך VOR דמיוני בדקודת DEENA, שגם היא נמצאת 12 מייל על רדיאל 270 מבן גוריון, על צג ה VOR שבמטוס קיבלת חיווים כאילו שב DEENA יש VOR, התנאי שיהיה VOR הוא שתקלוט את BGNVOR, או כל VOR אחר בסביבה.

זה מה שאני יודע על המכשיר, אבל אף פעם לא יצא לי לראות או להשתמש בו כי הוא כנראה מדור קודם

פורסם

אהלן

מאשר את מה שתומר מתאר. גם אני שמעתי ואף קראתי פעם בספריה של הטכניון על עיקרון הפעולה של VOR וגם של מכשיר RNAV. לדעתי, זה היה בשימוש נרחב יותר בארה"ב בשנות השישים ופחות במקומות אחרים בעולם. ואולי מכאן נובעת העובדה עופר שלא נתקלת מעולם במכשיר

RNAV

פורסם

זה לא מכשיר RNAV - זו פשוט מערכת ניווט - שאולי מורשה לטיסות RNAV במידה זו או אחרת...

http://www.seaerospace.com/king/kns80.htm

באותה מידה תוכל לגיד ש-GPS, IRS ו-LORAN הם מכשירי RNAV...

קיימות מספר מערכות ניווט (ספציפית על זו אני שומע פעם ראשונה) שמאפשרות טיסות RNAV. GPS ן-INS הן מערכות כאלה אבל גם LORAN - שהיא מערכת עזרי רדיו ארוכי טווח שיועדו במקור לספינות. מטוסי המצויידים במקלטי LORAN הרבה פעמי מורשים RNAV...

פורסם

אפרופו נושא RNAV, בח"א פעלה בשעתו מערכת ששמה LORAC, בתחנות קרקע ובכלי טייס. המעניין בה היה הדיוק שלה, 10FT CEP. אותה מערכת שימשה גם חברות קידוחי נפט ימיים, היו בעזרתה מגיעים ומתחברים לפיות של בארות נפט תת-ימיות שנסגרו לשימוש מאוחר יותר.

זה לא מכשיר RNAV - זו פשוט מערכת ניווט - שאולי מורשה לטיסות RNAV במידה זו או אחרת...

http://www.seaerospace.com/king/kns80.htm

באותה מידה תוכל לגיד ש-GPS, IRS ו-LORAN הם מכשירי RNAV...

קיימות מספר מערכות ניווט (ספציפית על זו אני שומע פעם ראשונה) שמאפשרות טיסות RNAV. GPS ן-INS הן מערכות כאלה אבל גם LORAN - שהיא מערכת עזרי רדיו ארוכי טווח שיועדו במקור לספינות. מטוסי המצויידים במקלטי LORAN הרבה פעמי מורשים RNAV...

פורסם

אתה בטוח שזה LORAC ולא - LORAN-C?

ה-LORAN שהזכרתי קודם היא ליתר דיוק LORAN-C והיא אכן מערכת שמשמשת בעיקר כלים ימיים - אולי מטוסים המצויידים במקלטים יכולים לנווט באמצעותה בדיוק רב.

http://en.wikipedia.org/wiki/LORAN

פורסם

LORAN-C הינה מערכת תעופתית, האחרונה בדור הלוראן. LORAC לא נועדה לתעופה אלא לאיתור בארות נפט תת-ימיות במפרץ מקסיקו, ודיוקה בערך בין פי 100 עד 1000, לא קיימת כיום לדעתי יותר. האנטנות שלה היו מותקנות ליד קיבוץ נווה ים ובחוף אשקלון. בארץ לא היו מותקנות תחנות LORAN-C לפי דעתי.

אתה בטוח שזה LORAC ולא - LORAN-C?

ה-LORAN שהזכרתי קודם היא ליתר דיוק LORAN-C והיא אכן מערכת שמשמשת בעיקר כלים ימיים - אולי מטוסים המצויידים במקלטים יכולים לנווט באמצעותה בדיוק רב.

http://en.wikipedia.org/wiki/LORAN

פורסם

בקשר לארנב גם אני לא נתקלתי במכשיר כזה ובבחינות של המנהל הוא מופיע כמכשיר, בבחינת עזרי ניווט רדיו להגדר מכשירים, אבל באותה מידה שבה אני מעריך את מנהל תעופה אזרחי כך אני חושב שהמכשיר הזה קיים כיום :) (אני לא אתפלא אם הם המציאו את זה בשביל שנחשוב שהם עובדים) , היום כנראה הוא מושג בלבד ואינו מכשיר

פורסם

הרוסים העתיקו אותה, טסתי בנובמבר 1988 מוורשה לפרנקפורט ב- T-154M של LOT בו היה מותקן אבטיפוס של המערכת הגנובה, ישבתי מאחור משמאל בתא בכסא האלחוטן, מהנדס מערכת רוסי רכן בכריעה, ללא כסא, לפני לוח תחתון מרכזי בו היתה מותקנת, הפעיל אותה והעתיק ממנה נתונים. צוות המטוס לא הכיר ולא תפעל אותה, וגם לא דיבר איתו- לא אהבו אז ולא אוהבים היום רוסים בפולין.

מערכת נוספת שאיפשרה RNAV היתה אומגה - המטוס היחיד בסימולטור שמדמה אותה הוא ה-MD80 של F1.

המערכת חוסלה ב 97, אבל מעניין לדעת...

http://en.wikipedia.org/wiki/Omega_Navigation_System

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...