Tomer Haim פורסם אוגוסט 30, 2006 דיווח פורסם אוגוסט 30, 2006 אחרי שפותרי השאלות הקודמות קיבלו את שכרם נפתח בשאלה שבועית חדשה (הפותרים הקודמים, תנו לאחרים לנסות גם ואחרי יום תנסו בעצמכם) שאלה די קלה: מטוס טס במהירות אויר אמתית 100 קשר, כיוון אף המטוס צפון מדוייק ונושבת רוח מערבית מדוייקת, המטוס לא צריך לשמור על נתיב טיסה מסויים אז ממשיך ושומר כיוון צפון. מה תהיה מהירותו הקרקעית (GS)? א) שווה ל 100 ב) נמוכה מ 100 ג) גבוהה מ 100 ד) לא ניתן לדעת כי חסר מהירות רוח וגובה המטוס צריך תשובה + הסבר או ציור בהצלחה
Ohad Shalev פורסם אוגוסט 30, 2006 דיווח פורסם אוגוסט 30, 2006 עריכה: גיא צודק אני טעיתי... כל הכבוד גיא
guyishai פורסם אוגוסט 30, 2006 דיווח פורסם אוגוסט 30, 2006 מהירותו הקרקעית תהיה גבוהה מ-100 קשר. הסבר: על כל מרחק מסוים שהמטוס עובר ביחס לאוויר (באמצעות המנוע שלו), הוא נסחף ביחד עם האוויר מרחק מסוים הצידה. כך בסה"כ מהירותו של המטוס אלכסונית ביחס לקרקע (הוא לא טס לכיוון אליו האף פונה) וגדולה ממהירות האוויר שלו. הרוח גורמת למטוס "להרוויח" עוד מרחק מסוים בכיוון הצידה באותו זמן טיסה שהיה ללא הרוח, והמרחק הגדול יותר לחלק לאותו הזמן יהיה שווה למהירות קרקעית גבוהה יותר.
Ran Bonfil פורסם אוגוסט 30, 2006 דיווח פורסם אוגוסט 30, 2006 אני רואה שאין עוד מענה , למרות שמה שגיא ענה זה נכון, אבל אם יורשה לי פשוט הכנתי הסבר מוקדם (התשובה הזוכה היא כמובן של גיא) המטוס טס בגובה מסויים מעל הקרקע בכיוון צפון מדויק, נושבת רוח מערבית מדויקת (כלומר מכיוון 270) במהירות X. גם אם לא הייתה נושבת רוח, מהירות הGS של המטוס הייתה יותר גבוהה מהמהירות האמיתית, וזה משום שהמטוס בגובה מסויים, וככל שעולים בגובה המהירות הקרקעית עולה גם עם שומרים על מהירות אוירית קבועה. *עריכה: לא שמתי לב לעניין שתומר ציין שמהירות המטוס (100 קשרים) היא TAS (True Airspeed), הוא לא ציין מה שמופיע למטוס על המכשיר (IAS), ולכן המהירות נשארת 100 קשרים TAS כנתון, ולא משנה כרגע גובה המטוס (יכול ליהיות שמה שמופיע למטוס על המכשיר זה 60 קשרים, והמטוס בגובה מספיק גבוה, ככה שהמהירות האמיתית שלו (בגובה 0) היא 100 קשרים). זו הקדמה, בנוסף לכך, היות ותומר הוסיף לנו רוח ( :mrgreen: ) אפשר להניח את הדבר הבא: מה שקורה הוא, למטוס יש וקטור מהירות (של 100 קשרים), ובנוסף לכך מתווסף וקטור של הרוח (של X קשרים), ולכן אפשר לבצע פיתגורס לוקטור המהירות המשוכלל (האדום), שבפירוש אפשר לראות גם בלי פיתגורס שגודלו הוא גדול מ100 קשרים. המהירות בציר תנועתו של המטוס לא השתנתה, אולם הוקטור המשוכלל של הרוח ומהירות המטוס יוצר מהירות שהיא גבוהה מ100 קשרים. זה הסבר שהכנתי לפני, פשוט חיכיתי אולי מישהו ייתן שרטוט נחמד בהצלחה למשתתפים בהמשך. :wink:
guyishai פורסם אוגוסט 30, 2006 דיווח פורסם אוגוסט 30, 2006 אחלה שרטוט, חשבתי גם לעשות, אבל רציתי להספיק לענות מהר
Tomer Haim פורסם אוגוסט 31, 2006 מחבר דיווח פורסם אוגוסט 31, 2006 התשובה של גיא נכונה, מלאה ומדוייקת על הכבוד לגאי בשביל האחרים אני אסביר ואציג ציור בשפה "תעופתית" מושגים: HDG = כיוון אף המטוס TRK = הנתיב שהמטוס חורץ על הקרקע TAS = מהירות אויר אמתית של המטוס (מול גוש האויר) GS = המהירות שהמטוס טס ביחס לקרקע AIR POS = נקודה איורית, הנקודה אליה היה מגיע המטוס ללא רוח FIX = נקודה קרקעית, הנקודה אליה הגיע המטוס בפועל מציירים משולש, הצלע הכחולה מתארת את כיוון אף המטוס המתקדם לפי מהירותו האמתית לעבר AIR POS, הוא מאופיין עם חץ אחד. המטוס מופנה לכיוון צפון אך בפועל נסחף מזרחה בגלל רוח מערבית, המסומנת בקו ירוק ועם 3 חצים. נתיב המטוס בפועל הוא הקו האדום (עם 2 חצים) והוא עם מגמה מזרחית (מידת המגמה תלוייה במהירות הרוח והמטוס). הזמן שהמטוס הגיע ל AIR POS ללא רוח שווה בדיוק לזמן שהמטוס הגיע ל FIX עם רוח. נניח שהמרחק מ A ל AIR POS הוא 100NM, המטוס שטס במהירות אמתית של 100 קשרים יעבור מרחק זה בשעה אחת. כשנכניס את השפעת הרוח, גם הזמן מ A ל FIX הוא שעה אחת בלבד, לעומת זאת המרחק מ A ל FIX גדול מאשר המרחק מ A ל AIR POS לכן המסקנה מכך היא שהמהירות הקרקעית של המטוס גדלה מ 100 כשיש רוח צולבת שוב, כל הכבוד לגיא