גלעדגורן פורסם ינואר 2, 2007 דיווח פורסם ינואר 2, 2007 ערב טוב לכולם שנה אזרחית טובה אתחיל מהסוף אני רוצה להודות למספר אנשים בראשם קובי דוד ולצוות הטיסה הנהדר של טיסה 352 מברלין שונפלד לתל אביב ביום שלישי 02/01/07 אילן מרגלית עופר אלוני ונועם בוקר הקצין הראשון. ועכשיו הסיפור. לפני כחודש השתחררתי מהצבא (חוזר לקבע ביום חמישי הקרוב) למי שלא יודע ונסעתי יחד עם חברתי לטיול של עשרה ימים, טיסה של איבריה למדריד ומשם קישור למינכן היינו עשרה ימים באוסטריה גרמניה ואיטליה וחזרנו חזרה גם דרך מדריד, כמובן שאיבריה איחרו אז פספסנו את הקונקשין ממינכן לתל-אביב בגלל שלא מיהרנו לא הפריע לנו קיבלנו מלון ארוחת ערב ארוחת בוקר העברות שיחות לארץ על חשבון איבריה וכמובן כרטיס לטיסת איבריה לתל אביב דרך ברצלונה ביום למחרת כמובן שאני מאוד מרוצה ומאושר מהסידור. חברתי קצת פחות משום מה לא נוח לא במטוסים שחכתי לציין כי בטיסה הלוך מתל-אביב למדריד הצוות הנחמד הכניס אותי לקוקפיט בגובה שיוט לאיזה חצי שעה היה מאוד נחמד. אחרי הקדמה קצרה ניגש לנושא האמיתי אחרי שחזרתי עם חברתי מחול ההורים שלי אמרו שהם רוצים לטוס לברלין לסילבסטר ואם אני רוצה להצטרף ?? על השיגעון שלי למטוסים לא צריך להרחיב וקפצתי על המציאה באותו היום אמא שלי סיפרה שלי שהיא קנתה כרטיסים באלעל וגם יש מושבים מראש בהלוך קיבלתי 19A ובחזור 16A אחרי שקראתי על ההסכם המבורך בין החטיבה לאלעל על ישיבה בקוקפיט שלחתי מייל לקובי דוד והוא אמר לי גלעד אל תדאג. אם קובי אומר אל תדאג אני סומך עליו בעניים עצומות. הזכרתי לו כמה ימים לפי הטיסה.על הנושא והוא אמר לי העניין סגור יום חמישי 28 בדצמבר 2006 0300 אנחנו יוצאים מהבית לכיון השדה אחרי שאת המזוודות אבא שלי שם בפרי צ'ק אין ברכבת תל-אביב עולים למטוס שער D8 737-800 הרישום EKC אני נותן לאיש צוות הטיסה פתק עם שמי ומספר המושב שלי ומבקש להעביר לקברניט כמה דקות אחרי ניגשת אליי דיילת ומזמינה אותי לבוא אני קם כשחיך מרוך על פניי הולך אחריה כמו דמות בסרט מצויר אחרי הריח של האוכל דלת הקוקפיט נפתחת בפניי, שני קברניטים איתמר ואלון מברכים אותי לשלום מזמינים אותי לשבת במושב מאחורי הקברניט אני מתיישב דוחיפם לנקודה 14 מניעים מסעים ל26 וממריאים אני יושב בקוקפיט משהו כמו שעה אולי קצת יותר אני יוצא לי לאכול ארוחת בוקר ולקראת הנחיתה חוזר חזרה לקוקפיט קצת לפני הנמכה נחיתה על מסלול 25L 180 על המסלול הזכיר לי קצת את אילת מסיעים לשער דרך דלתא עברו עלינו חמישה ימים מקסימים בברלין קצת הצקתי לקובי דוד ב SMS אבל אני בטוח שהוא סולח לי בכל מקרה קובי סליחה אם הצקתי יותר מידי היום בבוקר שעה שבע בערך יוצאים מהמלון לכיוון שדה התעופה בבדיקת בטחון אני מגלה שהטיסה מלאה עד אפס מקום . מקבל בורדינג מושב 16A לקראת העליה למטוס אני שומע את אנשי אלעל מדברים על ג'אמפ סיט וכאלו חששתי כבר שעובד אלעל זומם לי על המקום וצדקתי עולים למטוס אני עולה ראשון מגיש לאיש השרות בטיסה פתק עם שמי ומושבי ומצרף מכתב קצר ליתר בטחון לא עוברות שתי דקות ואני רואה קברינט הולך לעברי חייכתי לעצמי זה היה עופר אלוני בחור מקסים שהזמין אותי להצטרף אליהם לקוקפיט. אני עומד ליד דלת המטוס ומגללב שהחששות שלי לגבי הג'אמפ סיט היו נכונות עובד אלעל בתחנה בברלין היה אמור לשבת בקוקפיט יחד עם הצוות למזלי הוא ישב במקומי ואני במקומו. אני בראש אומר לעצמי אם הוא במקום שלי אז אולי אצליח לשבת כל הטיסה בקוקפיט. אני ועופר נכנסים לתא בכיסא ימין יושב אילן מרגלית תותח על בחור מקסים אין מילים. בכיסא שמאל יושב נועם בוקר קצין ראשון. אני יושב בכיסא מאחורי הקברניט עופר יושב בכיסא שחוסם את הדלת , עופר מסביר לי שזזו טיסת הדרכה ונהיה קצת בשקט אני כמובן מכבד את הבקשה שלו והופך את עצמי למצב דג. מקבלים קלירנס דוחפים מניעים מסיעים למסלול L25 ממתינים איזה רבע שעה על הקרקע בגלל נחיתות למען האמת דיי יבשו אותנו שם היינו בשקט יכולים להמריא בין לבין אבל לא משנה. אנחנו ממריאים מטספים לגובה שלושים ושלוש אלף רגל עופר יוצא קצת לנוח אני אילן ונועם נשארים . עופר חזר לקוקפיט נועם הלך קצת לנוח נשארנו אני עופר ואילן כשאילן במושב ימין עופר במושב שמאל אני ואילן אכלנו ארוחת בוקר כשעופר אכל קודם בחוץ היה דיי מצחיק לאכול על הברכיים אבל חלק מהחוויה. אני לא אפרט על מה הייתה השיחה ברוב הטסיה אבל הייתה שיחה מאוד מעניינת מאוד מצחיקה וגרמה לי לרצות רק להנות מהחלום הזה שמתגשם ולא לחשוב על כלום. מתקרבים לנחיתה נועם מצטרף ויושב לידי מנמיכים מהירות מנימלית בגלל 777 של קונטי שלקח קצת את הזמן היום משום מה עופר מבצע נחיתת ILS מושלמת על מסלול 12 מסיעים D8 אותה חניה שממנה יצאנו. אני רוצה שוב להודות לצוות הטיסה המקסים אילן עופר ונועם אשר הגשימו חלום ונתנו לי חוויה בקוקפיט שאי אפשר לתאר במילים אני גם רוצה להודות לכל מי שלקח חלק בשיתוף של ואטיל עם אלעל בכניסה לתא הטייס קובי אלעד וכל השאר פשוט תודה רבה לכם יאללה שיהיה ערב נעים לכולם אני רץ לטוס בסימולטור נ.ב אילן ביקש ממני למסור ד"ש לכולם וכך אני עושה הנה תמונה מהקוקפיט מקווה שתואהבו http://www.airliners.net/open.file/1162659/L
yaakovbl1 פורסם ינואר 2, 2007 דיווח פורסם ינואר 2, 2007 אני שמח לשמוע שכל כך סבבה היה לך. הסיפור בין ואטיל לאלעל הוא דבר שכמה שנהיה כבר שגרה, מבחינתי זה עדיין בחזקת לא יאומן!
Elad Zeierman פורסם ינואר 2, 2007 דיווח פורסם ינואר 2, 2007 ואני אומר... מה שחברי לפרוייקט רן ומיקי אומרים וגם בטח יגידו אחרי: מאנייאקים....כל היחידה הזאת מאנייאקים. אני יושב מחשב משוואות מומנטים ואתה רואה קפטן מחשב VREF לנחיתה בנתב"ג..איפה הצדק
Eldar Sella פורסם ינואר 2, 2007 דיווח פורסם ינואר 2, 2007 שמעתי אתכם בסקאנר מ FL300 עד שחניתם ב D8 ופשוט הייתה לי הרגשה שזה אילן מרגלית..לפי הסרטון של 381 של צבי, פשוט אותו קול ואותו סגנון דיבור. ואל תאשים את הקונטי הוא היה בסדר גמור פשוט לקח לאלעל 104 הרבה זמן לפנות את 12 יופי של סיפור
Matan Solomon פורסם ינואר 2, 2007 דיווח פורסם ינואר 2, 2007 מניאקים ?! זונ*** !!!!!!!!!!! אךךך אךךךךך הקנאה רוצחת! כל הכבוד :] מה אפשר להגיד חוץ מזה שאני שמח (ועוד יותר מקנא) מזה שנהנת, ומקווים שהבאת קצת תמונות זונ*** כולכם !!
גלעדגורן פורסם ינואר 2, 2007 מחבר דיווח פורסם ינואר 2, 2007 כן בהחלט יש לו קול מיוחד אין מילים לתאר את החוויה לא נורא בגלל שהקונטי היה איטי זכיתי לעוד כמה שניות טיסה
אורח פורסם ינואר 2, 2007 דיווח פורסם ינואר 2, 2007 מנמנייקים כל החטיבה הזאת :mrgreen: תהנה למה לא, רק בחייאת, שמאל זה היד עם השעון ועם הקברניט. ימין זה היד בלי השעון ועם הקצין ראשון :wink: מאחר ואילן מרגלית קברניט, אני מניח שהוא עם שעון ביד ימין אבל הוא יושב בצד שמאל ואוי לך אם אין תמונות... אך ינשאללה באפריל אני חורך את הקוקפיט של אלעל
גלעדגורן פורסם ינואר 2, 2007 מחבר דיווח פורסם ינואר 2, 2007 אולי הכוונה שלי לא הייתה ברורה אבל צדדים אני עדיין יודע בכיסא שמאל ישב נועם שהוא קצין ראשון אך תפקד כקברניט בטיסה בכיסא ימין ישב אילן שהוא קברניט אך תפקד כקצין ראשון בטיסה מקווה שעכשיו זה יותר ברור אם לא רק תגידו איך אני בצדדים עכשיו ?
Elad Zeierman פורסם ינואר 2, 2007 דיווח פורסם ינואר 2, 2007 מנמנייקים כל החטיבה הזאת :mrgreen: תהנה למה לא, רק בחייאת, שמאל זה היד עם השעון ועם הקברניט. ימין זה היד בלי השעון ועם הקצין ראשון :wink: מאחר ואילן מרגלית קברניט, אני מניח שהוא עם שעון ביד ימין אבל הוא יושב בצד שמאל ואוי לך אם אין תמונות... אך ינשאללה באפריל אני חורך את הקוקפיט של אלעל בטיסות הדרכה הרבה פעמים הקפטן בכסא ימין לטובת פרח הקברניטאות שעושה את צעדין הראשונים
גלעדגורן פורסם ינואר 2, 2007 מחבר דיווח פורסם ינואר 2, 2007 וזה בדיוק מה שהיה בטיסה היום . ועוד יותר מזה בנחיתה ישב אילן בכיסא ימין ועופר בכיסא שמאל שניהם קברניטים עם שעון על היד
Opher Ben Peretz פורסם ינואר 2, 2007 דיווח פורסם ינואר 2, 2007 עופר גדל אצלנו בטייסת הצפע הראשונה. הוא אחיו הצעיר מאוד של בן קורס לי, גיורא, שהחזיק מעמד עד קרוב לסולו פוגה. בני מושב רגבה.
mickey lip פורסם ינואר 2, 2007 דיווח פורסם ינואר 2, 2007 אתם מתחילים לעצבן. מה זה " תפקד כקצין ראשון"? מאיפה המונח הזה? יש PF ן PM . תפנימו. יאלה תעשו חיים על ה737.
גלעדגורן פורסם ינואר 2, 2007 מחבר דיווח פורסם ינואר 2, 2007 אתם מתחילים לעצבן. מה זה " תפקד כקצין ראשון"? מאיפה המונח הזה? יש PF ן PM . תפנימו. אשמח לקבל הסבר על המונחים PF ו PM ובמה טעיתי גלעד
אורח פורסם ינואר 3, 2007 דיווח פורסם ינואר 3, 2007 אתם מתחילים לעצבן.מה זה " תפקד כקצין ראשון"? מאיפה המונח הזה? יש PF ן PM . תפנימו. יאלה תעשו חיים על ה737. מיקי אם זו טיסת הדרכה של קצין ראשון בקורס לקברניט, אז יש אחד שמשחק את תפקיד הקצין ראשון ויש את הקצין ראשון שלומד להיות קברניט ויושב בשמאל. עכשיו הנושא ברור יותר.... ועדין כל החטיבה הזאת מנייקים :mrgreen:
Opher Ben Peretz פורסם ינואר 3, 2007 דיווח פורסם ינואר 3, 2007 אני חולק על האמור לעיל. לא משנה אם אתה PF או PM, יש לך תפקידים וסמכויות בלעדיים כקברניט הבאים לידי ביטוי במהלך כל טיסה. מכאן שאין לך אותם כקצין ראשון. לדוגמא אם PF אינו הקברניט, הוא אינו מסיע למסלול ההמראה. יש עוד דוגמאות רבות, אך העיקר כאן הינו סמכות סופית. כך בעת החלטות במצבים לא שגרתיים. קצין ראשון PF לא יהיה סמכות סופית בהחלטה אם לחזור או להמשיך בעת תקלה משמעותית, באיזה שדה לנחות נחיתת חירום ועוד רבות כאלה. תוספת: בהודעה אחרת פרסמתי קישור לספר טייס לדגמי B737. רן ומיקי- נא לעיין ולראות למשל כי לא כל CHECKLIST CALL הוא של PF. PF קורא לצ'קליסט רק באוויר. עניין של PF ו-PM כולו נועד לאפשר שמירת כשירות ורעננות של שני הטייסים. הוא בא במחיר סרבול הגדרות וביצוע תפקידיהם בטיסה. אתם מתחילים לעצבן.מה זה " תפקד כקצין ראשון"? מאיפה המונח הזה? יש PF ן PM . תפנימו. יאלה תעשו חיים על ה737.
Niv Malin פורסם ינואר 3, 2007 דיווח פורסם ינואר 3, 2007 יפה מאוד, ניכר שנהנת מאוד! שתף אותנו בתמונות.
Etai Charit פורסם ינואר 3, 2007 דיווח פורסם ינואר 3, 2007 תגובות, קודם כל, הק"ר הינו כנראה נועם ברוקר, בהחלט בחור מקסים, יצא לי להיות איתו ועם אבי באוברנייט לפרנקפורט. לגבי חלוקה. החלוקה היא ל-PF ו-PM, אין על כך עוררין (באלעל, למשל, אין שום תזכורת לתפקיד קפטן וק"ר בתפעול המטוס, אלא בסמכויות החלטה למיניהן). כמובן, בתנאי מזג אוויר קשים ו/או חירומים, לרוב ישונו התפקידים כך שבכל מקרה הקפטן יהיה ה-PF, משום שלו מגבלות גבוהות יותר. אלו נהלים, איני זוכר את הספציפיקציות של הנ"ל, אך יש תנאים מגבלתיים שידרשו מקפטן להיות PF. מעבר לכך, בטיסה שוטפת, אין הבדל בין קצין ראשון לקפטן מבחינת תפעול שוטף של הטיסה, ומעבר לסמכויות בענייני פנים המטוס, כמובן. אילוצים יחידים וספציפיים, הם אולי המצאות טילר אך ורק בצידו של הקפטן, ולכן אכן הוא זה שיבצע את ההסעה. אני לא זוכר אם זה המצב בכל הדגמים או רק בחלקם, אך אם זה רק בחלקם, הרי שבהסעה אם זכרוני אינו מטעני, ה-PF לכל הטיסה, דהיינו יכול להיות גם הק"ר, גם יסיע.
Opher Ben Peretz פורסם ינואר 4, 2007 דיווח פורסם ינואר 4, 2007 עם כל הכבוד, אל על היא חברת תעופה שלנו, הבכירה משלוש, אך קיימות חברות נוספות בעולם, וכדאי לזכור זאת. יש הבדל אחד בין קברניט וקצין ראשון: סמכות. כאשר הקצין הראשון טס, הוא עושה זאת ללא אותה סמכות. סמכות- זה כל ההבדל. פרסמתי אתמול קישור לספר טייס B737 של קונטיננטל. לכל מטוסי B737 יש טילר רק משמאל?? מדוע למשל רק הקברניט קורא SHUTDOWN CHECKLIST או BEFORE START CHECKLIST? האחרונה הינה דוגמא קלאסית שמפילה את הטענה של הסמכות ומגבלות- הרי גם מנהלת השירות לנוסעים היתה יכולה מבחינת הסמכות נדרשות לקרוא לכך, כי הנושאים הדרושים לקריאה לצ'קליסט זה הם- נוסעים ישובים, תאי אחסנה סגורים, דלתות סגורות / אוטומאטי. מדוע כשכבה מנוע, עלול להתעורר צורך להחליף את הקצין הראשון- הוא לא מוסמך לכך, כל חצי שנה מחדש? או שהקצין הראשון כבו לו פחות מנועים? אולי הקצין הראשון בכלל טייס הרבה יותר טוב ומוכשר מהקברניט? רק סמכות, ולעתים הפגנת יתר של סמכות. הייתי בעשרות טיסות בתא, מתקופת B707. ראיתי כיצד קברניטים בדקה של טיפטיפה לחץ צועקים ומשפילים קצינים ראשונים, ללא סיבה- ולא יכולה להיות סיבה. אותם קצינים ראשונים היו במקרים מסוימים המדריכים של אותם קברניטים בקורס טייס או מובילים שלהם בטייסת. עמית לבני ומנחם נחושתן כדוגמא. את זה ראיתי רק בתאי טייס של אל על, אני מאוד מקווה שהחברה טיפלה בחריגה זו מכללי התנהגות של בני אנוש, אך מפקפק בכך. כולם יודעים ואיש לא יעיז לצפצף. זה צריך לבוא מלמעלה, מהטייס הראשי שיעיף מקברניטות אדם הנוהג כך. תגובות,קודם כל, הק"ר הינו כנראה נועם ברוקר, בהחלט בחור מקסים, יצא לי להיות איתו ועם אבי באוברנייט לפרנקפורט. לגבי חלוקה. החלוקה היא ל-PF ו-PM, אין על כך עוררין (באלעל, למשל, אין שום תזכורת לתפקיד קפטן וק"ר בתפעול המטוס, אלא בסמכויות החלטה למיניהן). כמובן, בתנאי מזג אוויר קשים ו/או חירומים, לרוב ישונו התפקידים כך שבכל מקרה הקפטן יהיה ה-PF, משום שלו מגבלות גבוהות יותר. אלו נהלים, איני זוכר את הספציפיקציות של הנ"ל, אך יש תנאים מגבלתיים שידרשו מקפטן להיות PF. מעבר לכך, בטיסה שוטפת, אין הבדל בין קצין ראשון לקפטן מבחינת תפעול שוטף של הטיסה, ומעבר לסמכויות בענייני פנים המטוס, כמובן. אילוצים יחידים וספציפיים, הם אולי המצאות טילר אך ורק בצידו של הקפטן, ולכן אכן הוא זה שיבצע את ההסעה. אני לא זוכר אם זה המצב בכל הדגמים או רק בחלקם, אך אם זה רק בחלקם, הרי שבהסעה אם זכרוני אינו מטעני, ה-PF לכל הטיסה, דהיינו יכול להיות גם הק"ר, גם יסיע.
אורח פורסם ינואר 4, 2007 דיווח פורסם ינואר 4, 2007 עם כל הכבוד, אל על היא חברת התעופה שלנו, אך קיימות חברות נוספות בעולם, וכדאי לזכור זאת.יש הבדל אחד בין קברניט וקצין ראשון: סמכות. כאשר הקצין הראשון טס, הוא עושה זאת ללא אותה סמכות. סמכות- זה כל ההבדל. פרסמתי אתמול קישור לספר טייס B737 של קונטיננטל. לכל מטוסי B737 יש טילר רק משמאל?? מדוע למשל רק הקברניט קורא SHUTDOWN CHECKLIST או BEFORE START CHECKLIST? האחרונה הינה דוגמא קלאסית שמפילה את הטענה של הסמכות ומגבלות- הרי גם מנהלת השירות לנוסעים היתה יכולה מבחינת הסמכות נדרשות לקרוא לכך, כי הנושאים הדרושים לקריאה לצ'קליסט זה הם- נוסעים ישובים, תאי אחסנה סגורים, דלתות סגורות / אוטומאטי. מדוע כשכבה מנוע, עלול להתעורר צורך להחליף את הקצין הראשון- הוא לא מוסמך לכך, כל חצי שנה מחדש? או שהקצין הראשון כבו לו פחות מנועים? אולי הקצין הראשון בכלל טייס הרבה יותר טוב ומוכשר מהקברניט? רק סמכות, ולעתים הפגנת יתר של סמכות. הייתי בעשרות טיסות בתא, מתקופת B707. ראיתי כיצד קברניטים בדקה של טיפטיפה לחץ צועקים ומשפילים קצינים ראשונים, ללא סיבה- ולא יכולה להיות סיבה. אותם קצינים ראשונים היו במקרים מסוימים המדריכים של אותם קברניטים בקורס טייס או מובילים שלהם בטייסת. עמית לבני ומנחם נחושתן כדוגמא. את זה ראיתי רק בתאי טייס של אל על, אני מאוד מקווה שהחברה טיפלה בחריגה זו מכללי התנהגות של בני אנוש, אך מפקפק בכך. כולם יודעים ואיש לא יעיז לצפצף. זה צריך לבוא מלמעלה, מהטייס הראשי שיעיף מקברניטות אדם הנוהג כך. תגובות,קודם כל, הק"ר הינו כנראה נועם ברוקר, בהחלט בחור מקסים, יצא לי להיות איתו ועם אבי באוברנייט לפרנקפורט. לגבי חלוקה. החלוקה היא ל-PF ו-PM, אין על כך עוררין (באלעל, למשל, אין שום תזכורת לתפקיד קפטן וק"ר בתפעול המטוס, אלא בסמכויות החלטה למיניהן). כמובן, בתנאי מזג אוויר קשים ו/או חירומים, לרוב ישונו התפקידים כך שבכל מקרה הקפטן יהיה ה-PF, משום שלו מגבלות גבוהות יותר. אלו נהלים, איני זוכר את הספציפיקציות של הנ"ל, אך יש תנאים מגבלתיים שידרשו מקפטן להיות PF. מעבר לכך, בטיסה שוטפת, אין הבדל בין קצין ראשון לקפטן מבחינת תפעול שוטף של הטיסה, ומעבר לסמכויות בענייני פנים המטוס, כמובן. אילוצים יחידים וספציפיים, הם אולי המצאות טילר אך ורק בצידו של הקפטן, ולכן אכן הוא זה שיבצע את ההסעה. אני לא זוכר אם זה המצב בכל הדגמים או רק בחלקם, אך אם זה רק בחלקם, הרי שבהסעה אם זכרוני אינו מטעני, ה-PF לכל הטיסה, דהיינו יכול להיות גם הק"ר, גם יסיע. בוקר טוב עופר, דבר אחד שמעט מציק לי בהודעות שלך, זה שימוש בשמות של אנשים כדוגמאות. אישית אני לא מכיר אותם ואני לא יודע אם אחרים כן, אבל עדין כדאי לנצזר בשמות של אנשים מתוך צנעת הפרט. לגבי אלעל, לפחות בקורסים שבהם היתי בשנתיים האחרונות, ישבו חניכים שהיו בתפקידים מאוד בכירים בחיל, כחניכים בקורס. לידם הלמדים שלהם מהקורס גם כחניכים והחונך שלהם, שהיה חניך של החניך, אך הוא כקצין ראשון ותיק (יחסית) משמש כחונך של שניהם. איני יודע מה קורה כשהם נפגשים על הקו, אך אני מעריך שהדור החדש יודע להפגין רמה אנושית גבוהה יותר מדור הדינוזאורים. ביחוד רואים את זה בייחס שלהם אל החברים מ VATIL ובשיחות ופגישות אקראיות שהיו לי עם כמה קברניטים. אחד הדברים שמלמדים היום בקורס ק"ר ב CRM זה איך להיות ק"ר אסרטיבי ולהעיר לקברניט במידה ורואים שהוא איבד התמצאות למצב המטוס וכו', כמו גם לדעת מתי לסתום את הפה בייחוד אם הקברניט אומר לך סתום את הפה, זה לא אישי נגד הק"ר.
Etai Charit פורסם ינואר 4, 2007 דיווח פורסם ינואר 4, 2007 עם כל הכבוד, אל על היא חברת תעופה שלנו, הבכירה משלוש, אך קיימות חברות נוספות בעולם, וכדאי לזכור זאת.יש הבדל אחד בין קברניט וקצין ראשון: סמכות. כאשר הקצין הראשון טס, הוא עושה זאת ללא אותה סמכות. סמכות- זה כל ההבדל. פרסמתי אתמול קישור לספר טייס B737 של קונטיננטל. לכל מטוסי B737 יש טילר רק משמאל?? מדוע למשל רק הקברניט קורא SHUTDOWN CHECKLIST או BEFORE START CHECKLIST? האחרונה הינה דוגמא קלאסית שמפילה את הטענה של הסמכות ומגבלות- הרי גם מנהלת השירות לנוסעים היתה יכולה מבחינת הסמכות נדרשות לקרוא לכך, כי הנושאים הדרושים לקריאה לצ'קליסט זה הם- נוסעים ישובים, תאי אחסנה סגורים, דלתות סגורות / אוטומאטי. מדוע כשכבה מנוע, עלול להתעורר צורך להחליף את הקצין הראשון- הוא לא מוסמך לכך, כל חצי שנה מחדש? או שהקצין הראשון כבו לו פחות מנועים? אולי הקצין הראשון בכלל טייס הרבה יותר טוב ומוכשר מהקברניט? רק סמכות, ולעתים הפגנת יתר של סמכות. הייתי בעשרות טיסות בתא, מתקופת B707. ראיתי כיצד קברניטים בדקה של טיפטיפה לחץ צועקים ומשפילים קצינים ראשונים, ללא סיבה- ולא יכולה להיות סיבה. אותם קצינים ראשונים היו במקרים מסוימים המדריכים של אותם קברניטים בקורס טייס או מובילים שלהם בטייסת. עמית לבני ומנחם נחושתן כדוגמא. את זה ראיתי רק בתאי טייס של אל על, אני מאוד מקווה שהחברה טיפלה בחריגה זו מכללי התנהגות של בני אנוש, אך מפקפק בכך. כולם יודעים ואיש לא יעיז לצפצף. זה צריך לבוא מלמעלה, מהטייס הראשי שיעיף מקברניטות אדם הנוהג כך. תגובות,קודם כל, הק"ר הינו כנראה נועם ברוקר, בהחלט בחור מקסים, יצא לי להיות איתו ועם אבי באוברנייט לפרנקפורט. לגבי חלוקה. החלוקה היא ל-PF ו-PM, אין על כך עוררין (באלעל, למשל, אין שום תזכורת לתפקיד קפטן וק"ר בתפעול המטוס, אלא בסמכויות החלטה למיניהן). כמובן, בתנאי מזג אוויר קשים ו/או חירומים, לרוב ישונו התפקידים כך שבכל מקרה הקפטן יהיה ה-PF, משום שלו מגבלות גבוהות יותר. אלו נהלים, איני זוכר את הספציפיקציות של הנ"ל, אך יש תנאים מגבלתיים שידרשו מקפטן להיות PF. מעבר לכך, בטיסה שוטפת, אין הבדל בין קצין ראשון לקפטן מבחינת תפעול שוטף של הטיסה, ומעבר לסמכויות בענייני פנים המטוס, כמובן. אילוצים יחידים וספציפיים, הם אולי המצאות טילר אך ורק בצידו של הקפטן, ולכן אכן הוא זה שיבצע את ההסעה. אני לא זוכר אם זה המצב בכל הדגמים או רק בחלקם, אך אם זה רק בחלקם, הרי שבהסעה אם זכרוני אינו מטעני, ה-PF לכל הטיסה, דהיינו יכול להיות גם הק"ר, גם יסיע. עופר, עם כל הכבוד לחברות תעופה נוספות, אני מתייחס לאלעל, שהיא חברת התעופה שלנו, מסיבה פשוטה: היא חברה לכל דבר, ואתה לא יכול לתת כללים גורפים לגבי כלל החברות (דוגמא- קונטיננטל) תוך שאתה מתעלם מחברה נוספת. באלעל החלוקה ל-PF ו-PM היא זו שקובעת גם מי יקרא "___ צ'קליסט" (PF) ובהתאם השני (PM) אכן יקריא אותה. אין פה שום קשר לקפטן או ק"ר. כמו-כן, לא מצויינת שום סמכות של הקפטן לכבות את המנוע על פני הק"ר. הסמכות של הקפטן באה לידי ביטוי בהחלטה על החלפת תפקידים, כך שבאותו רגע, יכול להיות שהקפטן מעוניין לבצע דברים מסויימים בעצמו משום שלרוב יש לו יותר ניסיון, ובנוסף לכך, מבחינה נהלית המגבלות שלו גבוהות יותר, כך שישנם תנאים שע"פ נהלי חברה גוררים החלפת תפקידים כך שה-PF יהיה הקפטן. לעיתים, כאמור, הקפטן יעשה זאת גם ללא צורך נהלי. אם הקפטן הוא במשך הטיסה PM, ונחתנו בלונדון בראות של 200 מטר, הקפטן יעדיף להסיע בעצמו, ויש לו את כל הסמכות והלגיטימציה לעשות זאת. כשהוא עושה זאת, מתחלפים התפקידים כך שהוא יהיה PF והק"ר יהיה PM. עניין יחסי האנוש בתא הינו עניין ראשון במעלה, ופעם בתקופה ישנם מספר ימים מרוכזים לרענון נהלים, אאל"ט לפעמים מוסיפים אותם לימי הסימולטורים, ובין היתר מוזכר (בעיקר לקפטנים) חזק העניין של יחסי אנוש והרמוניה בתא. זה גם נושא בפני עצמו בקורס לקברניטות. כפי שרן ציין, זה גם נושא שמועלה בפני קצינים ראשונים. לסיכום, אני יכול להרגיע אותך שהנושא בטיפול, חשיבותו הרבה מובנת, ואין יותר התעלמות מיחסי אנוש בתא.
mickey lip פורסם ינואר 4, 2007 דיווח פורסם ינואר 4, 2007 עם כל הכבוד, אל על היא חברת התעופה שלנו, אך קיימות חברות נוספות בעולם, וכדאי לזכור זאת.יש הבדל אחד בין קברניט וקצין ראשון: סמכות. כאשר הקצין הראשון טס, הוא עושה זאת ללא אותה סמכות. סמכות- זה כל ההבדל. פרסמתי אתמול קישור לספר טייס B737 של קונטיננטל. לכל מטוסי B737 יש טילר רק משמאל?? מדוע למשל רק הקברניט קורא SHUTDOWN CHECKLIST או BEFORE START CHECKLIST? האחרונה הינה דוגמא קלאסית שמפילה את הטענה של הסמכות ומגבלות- הרי גם מנהלת השירות לנוסעים היתה יכולה מבחינת הסמכות נדרשות לקרוא לכך, כי הנושאים הדרושים לקריאה לצ'קליסט זה הם- נוסעים ישובים, תאי אחסנה סגורים, דלתות סגורות / אוטומאטי. מדוע כשכבה מנוע, עלול להתעורר צורך להחליף את הקצין הראשון- הוא לא מוסמך לכך, כל חצי שנה מחדש? או שהקצין הראשון כבו לו פחות מנועים? אולי הקצין הראשון בכלל טייס הרבה יותר טוב ומוכשר מהקברניט? רק סמכות, ולעתים הפגנת יתר של סמכות. הייתי בעשרות טיסות בתא, מתקופת B707. ראיתי כיצד קברניטים בדקה של טיפטיפה לחץ צועקים ומשפילים קצינים ראשונים, ללא סיבה- ולא יכולה להיות סיבה. אותם קצינים ראשונים היו במקרים מסוימים המדריכים של אותם קברניטים בקורס טייס או מובילים שלהם בטייסת. עמית לבני ומנחם נחושתן כדוגמא. את זה ראיתי רק בתאי טייס של אל על, אני מאוד מקווה שהחברה טיפלה בחריגה זו מכללי התנהגות של בני אנוש, אך מפקפק בכך. כולם יודעים ואיש לא יעיז לצפצף. זה צריך לבוא מלמעלה, מהטייס הראשי שיעיף מקברניטות אדם הנוהג כך. תגובות,קודם כל, הק"ר הינו כנראה נועם ברוקר, בהחלט בחור מקסים, יצא לי להיות איתו ועם אבי באוברנייט לפרנקפורט. לגבי חלוקה. החלוקה היא ל-PF ו-PM, אין על כך עוררין (באלעל, למשל, אין שום תזכורת לתפקיד קפטן וק"ר בתפעול המטוס, אלא בסמכויות החלטה למיניהן). כמובן, בתנאי מזג אוויר קשים ו/או חירומים, לרוב ישונו התפקידים כך שבכל מקרה הקפטן יהיה ה-PF, משום שלו מגבלות גבוהות יותר. אלו נהלים, איני זוכר את הספציפיקציות של הנ"ל, אך יש תנאים מגבלתיים שידרשו מקפטן להיות PF. מעבר לכך, בטיסה שוטפת, אין הבדל בין קצין ראשון לקפטן מבחינת תפעול שוטף של הטיסה, ומעבר לסמכויות בענייני פנים המטוס, כמובן. אילוצים יחידים וספציפיים, הם אולי המצאות טילר אך ורק בצידו של הקפטן, ולכן אכן הוא זה שיבצע את ההסעה. אני לא זוכר אם זה המצב בכל הדגמים או רק בחלקם, אך אם זה רק בחלקם, הרי שבהסעה אם זכרוני אינו מטעני, ה-PF לכל הטיסה, דהיינו יכול להיות גם הק"ר, גם יסיע. בוקר טוב עופר, דבר אחד שמעט מציק לי בהודעות שלך, זה שימוש בשמות של אנשים כדוגמאות. אישית אני לא מכיר אותם ואני לא יודע אם אחרים כן, אבל עדין כדאי לנצזר בשמות של אנשים מתוך צנעת הפרט. לגבי אלעל, לפחות בקורסים שבהם היתי בשנתיים האחרונות, ישבו חניכים שהיו בתפקידים מאוד בכירים בחיל, כחניכים בקורס. לידם הלמדים שלהם מהקורס גם כחניכים והחונך שלהם, שהיה חניך של החניך, אך הוא כקצין ראשון ותיק (יחסית) משמש כחונך של שניהם. איני יודע מה קורה כשהם נפגשים על הקו, אך אני מעריך שהדור החדש יודע להפגין רמה אנושית גבוהה יותר מדור הדינוזאורים. ביחוד רואים את זה בייחס שלהם אל החברים מ VATIL ובשיחות ופגישות אקראיות שהיו לי עם כמה קברניטים. אחד הדברים שמלמדים היום בקורס ק"ר ב CRM זה איך להיות ק"ר אסרטיבי ולהעיר לקברניט במידה ורואים שהוא איבד התמצאות למצב המטוס וכו', כמו גם לדעת מתי לסתום את הפה בייחוד אם הקברניט אומר לך סתום את הפה, זה לא אישי נגד הק"ר. סליחה שאני מתערב עופר, מהיכן לקחת את הקביעה שרק קברניט קורא צק ליסט לפני התנעה וכיבוי? זה תפקיד ה PF ,לא תמיד הוא קברניט,הוא יכול להיות ק"ר. יש לי הרגשה עופר, עם כל הכבוד והערכה שיש לי אליך ולנסיון הרב שצברת, שאינך מעורה דיי בשינויים שחלו גם בבואינג וגם בנושא חלוקת העבודה באלעל. אני בטוח שאתה יודע המון, אף אחד לא מטיל בכך ספק,אך הפעם לצערי אתה טועה ומטעה. PF הוא מפקד המטוס, הוא מנהל את הטיסה. במידה וה PM הוא קברניט בהסמכתו, כמובן שהוא בעל סמכות רחבה יותר והוא יתערב רק במיקרים חריגים , והוא זה שיקבע. כל עוד הכל שוטף, והטיסה מתנהל כרגיל, הPF מנהל אותו "כאילו" היה קברניט. אפשר להרחיב על זה שעות, בואינג הקדישו פרק נרחב על זה . עם כל הכבוד לקברניטים, ישנם סוגים שונים של אנשים, כמו בכל מקום , חלקם יצעקו, חלקחם יתנשאו, וחלקם יהיו הכי "סחבקים" שבעולם. פה נכנס נושא ה CRM כפי שרן הזכיר והוא חשוב מאוד. בואינג מגדירה גם את נושא CRM מוחץ לתא , כולל דיילים, דיצפרים וכו להצלחת הטיסה, עד כדי כך הוא נושא חשוב.
Opher Ben Peretz פורסם ינואר 4, 2007 דיווח פורסם ינואר 4, 2007 הנה ספר טייס בואינג 737- פיסקת צ'קליסט מפרק CRM : הוא לא מהבוקר אך זה מה שיש לי כרגע. אמנם קיימים הבדלים בין חברות גם בנושאים עקרוניים של חלוקת עבודה בין PF ו- PM (לדוגמא בגישות CAT III, בחלק PF טס (אם מוסמך), בחלק הקצין הראשון ובחלק הקברניט טס), אך קשה להניח אם כי לא בלתי אפשרי שחלוקת תפקידים מהותית כמו בדף למעלה משתנה בין חברות, ייתכן. הדגשתי בדברי כי אל על היא חברה מכובדת, אך כמוה קיימות עוד מאות, וכדאי לראות את שמלמדים באל על בפרופורציה. אשמח לשמוע האם, ואיך אני טועה ומטעה. באשר לקברניטים צועקים ומשפילים, אני התרשמתי כי זו אווירת חברה שיש לשרש, ולא מצב בו קיים אחד כזה ואחד אחר. עד כדי כך חזקה ההתרשמות שאני זוכר את הצוות, המועד, המטוס ויעד הטיסה, למשל עמית לבני צעק על מנחם נחושתן ללא סיבה ביום ראשון אחה"צ 1974 מאמסטרדם לקנדי בבואינג 707-320 בגישת PAR ל-31R. עמית לבני שלדעתי פורש השנה הוא קיבוצניק נינוח מעמק הירדן וידיד ותיק שלי, ומנחם נחושתן שסביר כי פרש זה עתה היה מדריך שלי בקדם ובוחן שלי בסולו ראשון פוגה. האירוע השאיר עלי רושם עמוק. וקישוני, ואברהם לוי, ושבתאי, ואברבנל, ועוד... מחובת החברה למנוע ולאכוף מניעת אלימות אנשיה, בכירים ככל שיהיו, ובמיוחד בתא וברגעים קשים. יש לי הרגשה עופר, עם כל הכבוד והערכה שיש לי אליך ולנסיון הרב שצברת, שאינך מעורה דייבשינויים שחלו גם בבואינג וגם בנושא חלוקת העבודה באלעל. אני בטוח שאתה יודע המון, אף אחד לא מטיל בכך ספק,אך הפעם לצערי אתה טועה ומטעה. PF הוא מפקד המטוס, הוא מנהל את הטיסה. במידה וה PM הוא קברניט בהסמכתו, כמובן שהוא בעל סמכות רחבה יותר והוא יתערב רק במיקרים חריגים , והוא זה שיקבע. כל עוד הכל שוטף, והטיסה מתנהל כרגיל, הPF מנהל אותו "כאילו" היה קברניט. אפשר להרחיב על זה שעות, בואינג הקדישו פרק נרחב על זה . עם כל הכבוד לקברניטים, ישנם סוגים שונים של אנשים, כמו בכל מקום , חלקם יצעקו, חלקחם יתנשאו, וחלקם יהיו הכי "סחבקים" שבעולם. פה נכנס נושא ה CRM כפי שרן הזכיר והוא חשוב מאוד. בואינג מגדירה גם את נושא CRM מוחץ לתא , כולל דיילים, דיצפרים וכו להצלחת הטיסה, עד כדי כך הוא נושא חשוב.
Opher Ben Peretz פורסם ינואר 4, 2007 דיווח פורסם ינואר 4, 2007 תודה רן על הערותיך הנבונות, אני מקבל כל מילה. עם כל הכבוד, אל על היא חברת התעופה שלנו, אך קיימות חברות נוספות בעולם, וכדאי לזכור זאת.יש הבדל אחד בין קברניט וקצין ראשון: סמכות. כאשר הקצין הראשון טס, הוא עושה זאת ללא אותה סמכות. סמכות- זה כל ההבדל. פרסמתי אתמול קישור לספר טייס B737 של קונטיננטל. לכל מטוסי B737 יש טילר רק משמאל?? מדוע למשל רק הקברניט קורא SHUTDOWN CHECKLIST או BEFORE START CHECKLIST? האחרונה הינה דוגמא קלאסית שמפילה את הטענה של הסמכות ומגבלות- הרי גם מנהלת השירות לנוסעים היתה יכולה מבחינת הסמכות נדרשות לקרוא לכך, כי הנושאים הדרושים לקריאה לצ'קליסט זה הם- נוסעים ישובים, תאי אחסנה סגורים, דלתות סגורות / אוטומאטי. מדוע כשכבה מנוע, עלול להתעורר צורך להחליף את הקצין הראשון- הוא לא מוסמך לכך, כל חצי שנה מחדש? או שהקצין הראשון כבו לו פחות מנועים? אולי הקצין הראשון בכלל טייס הרבה יותר טוב ומוכשר מהקברניט? רק סמכות, ולעתים הפגנת יתר של סמכות. הייתי בעשרות טיסות בתא, מתקופת B707. ראיתי כיצד קברניטים בדקה של טיפטיפה לחץ צועקים ומשפילים קצינים ראשונים, ללא סיבה- ולא יכולה להיות סיבה. אותם קצינים ראשונים היו במקרים מסוימים המדריכים של אותם קברניטים בקורס טייס או מובילים שלהם בטייסת. עמית לבני ומנחם נחושתן כדוגמא. את זה ראיתי רק בתאי טייס של אל על, אני מאוד מקווה שהחברה טיפלה בחריגה זו מכללי התנהגות של בני אנוש, אך מפקפק בכך. כולם יודעים ואיש לא יעיז לצפצף. זה צריך לבוא מלמעלה, מהטייס הראשי שיעיף מקברניטות אדם הנוהג כך. תגובות,קודם כל, הק"ר הינו כנראה נועם ברוקר, בהחלט בחור מקסים, יצא לי להיות איתו ועם אבי באוברנייט לפרנקפורט. לגבי חלוקה. החלוקה היא ל-PF ו-PM, אין על כך עוררין (באלעל, למשל, אין שום תזכורת לתפקיד קפטן וק"ר בתפעול המטוס, אלא בסמכויות החלטה למיניהן). כמובן, בתנאי מזג אוויר קשים ו/או חירומים, לרוב ישונו התפקידים כך שבכל מקרה הקפטן יהיה ה-PF, משום שלו מגבלות גבוהות יותר. אלו נהלים, איני זוכר את הספציפיקציות של הנ"ל, אך יש תנאים מגבלתיים שידרשו מקפטן להיות PF. מעבר לכך, בטיסה שוטפת, אין הבדל בין קצין ראשון לקפטן מבחינת תפעול שוטף של הטיסה, ומעבר לסמכויות בענייני פנים המטוס, כמובן. אילוצים יחידים וספציפיים, הם אולי המצאות טילר אך ורק בצידו של הקפטן, ולכן אכן הוא זה שיבצע את ההסעה. אני לא זוכר אם זה המצב בכל הדגמים או רק בחלקם, אך אם זה רק בחלקם, הרי שבהסעה אם זכרוני אינו מטעני, ה-PF לכל הטיסה, דהיינו יכול להיות גם הק"ר, גם יסיע. בוקר טוב עופר, דבר אחד שמעט מציק לי בהודעות שלך, זה שימוש בשמות של אנשים כדוגמאות. אישית אני לא מכיר אותם ואני לא יודע אם אחרים כן, אבל עדין כדאי לנצזר בשמות של אנשים מתוך צנעת הפרט. לגבי אלעל, לפחות בקורסים שבהם היתי בשנתיים האחרונות, ישבו חניכים שהיו בתפקידים מאוד בכירים בחיל, כחניכים בקורס. לידם הלמדים שלהם מהקורס גם כחניכים והחונך שלהם, שהיה חניך של החניך, אך הוא כקצין ראשון ותיק (יחסית) משמש כחונך של שניהם. איני יודע מה קורה כשהם נפגשים על הקו, אך אני מעריך שהדור החדש יודע להפגין רמה אנושית גבוהה יותר מדור הדינוזאורים. ביחוד רואים את זה בייחס שלהם אל החברים מ VATIL ובשיחות ופגישות אקראיות שהיו לי עם כמה קברניטים. אחד הדברים שמלמדים היום בקורס ק"ר ב CRM זה איך להיות ק"ר אסרטיבי ולהעיר לקברניט במידה ורואים שהוא איבד התמצאות למצב המטוס וכו', כמו גם לדעת מתי לסתום את הפה בייחוד אם הקברניט אומר לך סתום את הפה, זה לא אישי נגד הק"ר.
mickey lip פורסם ינואר 4, 2007 דיווח פורסם ינואר 4, 2007 עופר ידידי , אין לי דרך להעלות את הסימוכין, אך אני אכתוב מילה במליה כפי שהם מופיעים בOPS , עידכון 9/05 crew duties preflight and postflight crew duties are divided between the captain and the first officer. phase of flight duties are divided between the PF and the PM each crewmember is responsible for moving the controls and switches in ther area of responsibility the captain may direct actions outside of the crewmembers area of responsibility the general PF phase of flight responsibilities are: taxiing flight path and airspeed control airplane configuration navigation the general PM phase of flight responsibilities are: monitoring the PF responsibilities checklist reading communication tasks asked for by the PF PF and PM duties may change during a flight for example,the captain could be the PF during taxi but be the PM during takeoff through landing אני מקווה שזה מחזק את דברי לגבי חלוקת הפקידים. ככה שאין דבר כזה שרק קברניט מקריא צקליסט לפני התנעה וכיבוי.
אורח פורסם ינואר 4, 2007 דיווח פורסם ינואר 4, 2007 מה שכן עושה רק הקברניט במהלך ההתנעה זה הכרזה על רצף ההתנעה. ב OPS יש הבדלה ברורה בין PF PM FO וC כאשר במצבים כגון שיחרור מעגלת הגרירה,וידוא פין של הגורר בחוץ הם באחריות הקברניט.