עבור לתוכן
Tomer Haim

האביב, פריחה וסכנה

Recommended Posts

פורסם

רציתי לספר לכם על עונת האביב מבחינת מזג אויר והמשמעות של עונה זו:

אביב:

באביב נחלשת פעילות מזג האוויר החורפי בישראל, בעיקר בשל התקדמותה צפונה מחדש של הרמה הסובטרופית. הסיבה להפחתת הגשמים באביב היא היחלשות אפיק הרום.

היחלשותו של אפיק רום גורם בדרך כלל למז"א מעונן עם גשם מקומי, אך לא יותר מכך. האביב בישראל מתרחש בחודשים אפריל, מאי ויוני, אולם לעתים קרובות ביוני מתגבשות כבר המערכות הקיציות והחודש מקבל אפיון קיצי מובהק.

שתי מערכות עיקריות פוקדות אותנו באביב:

שקע שרבי:

מקורו בלוב ובניגוד לשקעים המאפיינים את החורף, באביב מתחילים להיווצר ולהגיע אל ישראל שקעים שרביים. שקעים שרביים מאופיינים בחזית חמה מפותחת וחזית קרה מנוונת. אולם, לעתים קרובות באביב מגיע שקע שרבי לאזור קפריסין והופך לשקע קפריסאי בעל מאפיינים חורפיים לכל דבר. דוגמה קיצונית לכך היא שקע שרבי שפקד את ישראל במרץ 1998 - ב-16 במרץ שררו תנאי שרב בארץ, וב-18 במרץ, עם שבירת השרב, ירד שלג בהרים. זה קרה בעקבות התמזגות השקע השרבי הבלתי יציב עם אפיק רום קר מצפון ונוצרו ענני סערה.

שקע שרבי מאופיין ברוח דרומית או דרום מערבית חמה מאוד וחזקה, האוויר החם הוא אויר בלתי יציב וקופצני, לחות טרופית יוצרת עננים בינוניים וגבוהים (צירוסים) והטמפרטורה עשויה להגיע ל40 מעלות.

אפיק ים סוף:

אפיק ים סוף, אחד המערכות היותר מרתקות במזג האוויר הישראלי בעונות המעבר. הוא מרבה להפתיע את החזאים ולשגע את המודלים לחיזוי. אין ספק שאפיק ים סוף הוא מצב מורכב ומסובך לחיזוי, אפילו בטווח הקצר.

אפיק ים סוף הוא המערכת היותר שכיחה בעונות המעבר, והוא למעשה מעין זרוע של השקע הסודני. במקרים הרגילים מתפתחים באזור סודן וסעודיה עננים ערמתיים (CB) בהשראת לחות רבה שמעניק אפיק ים סוף. בישראל בד"כ אפיק ים סוף אינו מלווה בתמיכה משמעותית ברום, לפיכך אין לצפות לפעילות משמעותית. במקרה הרגיל הנגזר ממצב זה אפיק ים סוף מלווה רכס רום יגרום לשרב בזרימות חמות מהמדבריות.

כדי לקבוע את אופי הזרימה וגושי האוויר החודרים לישראל ניתן לראות שני מצבים באפיק ים סוף: אפיק ים סוף בעל ציר מערבי ואפיק ים סוף בעל ציר מזרחי.

המושג ציר מערבי / מזרחי מתייחס למיקום ציר האפיק ביחס לישראל, כלומר אמצעו של האפיק. כשציר האפיק נמצא מערבית לנו הוא נקרא "ציר מערבי", וכשהוא מזרחית לנו הוא נקרא "ציר מזרחי".

במצב של אפיק ים סוף בעל ציר מערבי יינשבו רוחות דרומיות חמות מאוד מהמדבריות וייעלו את הטמפ' ברחבי הארץ ליותר מ-30 מע', במקרים קיצוניים ליותר מ-35 מע'. בדרום יתחוללו סופות חול, אובך כבד ישרור בשאר האזורים והשמיים יתכסו בעננות גבוהה ובינונית.

במצב של אפיק ים סוף עם ציר מזרחי כיוון הרוח יהיה צפוני עד צפון-מערבי. רוח זו לחה ומחדירה מן הים לחות רבה אל החוף והנגב, מצב כזה יתורגם לעננות נמוכה מאוד (סטרטוסים) או ערפילים.

יש לציין כי ביום הרוח הצפון-מערבית יכולה להגיע למהירות של 30 קשר ויותר.

סיפור אישי:

בדיוק לפני שנה, בשבת האחרונה לפני ליל הסדר, קבעתי עם חבר שלי איציק לטוס, הצטרפה אלינו ידידה שלי ענת. חשבנו אם לטוס דרומה או צפונה אז החלטנו לטוס צפונה כי היה יום שרבי אופייני של אביב ולא ממש רצינו לקפוץ כמו משוגעים, גם קבענו את הטיסה לשעות אחר הצהרים 17:00 כדי שיתקרר מעט ויהיה נעים.

איציק רצה לטוס לחיפה וענת רצתה לראות את תל אביב אז הגשתי מרשה מהרצלייה לשדה דב ומשם לחיפה וחזרה להרצלייה, לפי התחזית ב9 בערב השרב צפוי להישבר ויתכן טפטוף קל אז אנחנו בסדר עם הזמנים.

נכנסים ל 4X-CEU וממריאים לכיוון שדה דב, האויר חלק כמו מרגרינה, אין רוח, לגמרי חלק, איזה כיף, לא חם והכל נעים, הקפה מאוד רחבה עד ל LL ל 03 כדי שענת תוכל לראות את תל אביב, נגיעה ב03 וטיפוס לשפיים ומשם צפונה מעל הים בגובה 1500. במהלך הטיפוס שמתי לב שיש עננות טיפה נמוכה המכסה את כל השמיים, שאלתי את פלוטו מה גובה העננים, הוא אמר לי שהם בגובה 2000

ואמר לי שגם נחזור בגובה 1500 כדי לא להיכנס לתוכם.

ממשיכים צפונה, אויר יציב מהסרטים.

באיזור חדרה הרגשתי את הקפיצה הראשונה, האויר הפך פחות יציב והתחיל רכיב רוח מערבי, ממשיכים לטוס, באיזור זכרון יעקב שמנו לב שהראות קדימה לא משהו ויתכן שבסיס הענן יורד ואף התחיל טפטוף קל שהפך לגשם בינוני, התייעצות בתא: מחליטים לחזור, מבקש מפלוטו שאמר לי לפנות 180 דרך צד שמאל, בשלב זה הקפיצות התחילו להיות חריפות יותר ומד המהירות התחיל לשחק בכמה קשרים למעלה ולמטה, תכננתי פניה מתונה של עד 15 מעלות הטיה דרומה.

איך שהתחלתי לגלגל, היה בום חזק מאוד, בשניה אחת כל המטוס התכסה ענן וההטיה שמאלה החריפה ל60 מעלות, בן רגע החלו קפיצות שהדביקו אותנו לכסא או לתקרה, אין אופק חיצוני, רק אופק פנימי, חושך וקפיצות ולמטה רואים מים, קשה לשמור גובה ומד המהירות רוקד בין 90 ל 120 ומצד שני צופר ההזדקרות מצייץ מעט.

התיישרתי בכיוון דרום, הפעלתי אורות בתא ובחוץ גשם וקצת ברד.

שאלתי את פלוטו אם יש לו כיוון לתת לי אל מחוץ לענן, הוא ענה: "CEU אני לא יכול לעזור לך, תמונת המכ"מ שלי היא מלפני חצי שעה"

הקפיצות המשיכו ואף החריפו מד המהירות מראה בממוצע 100 קשר וה GPS מראה 60, כלומר רוח אף חזקה והמשמעות היא שהענן לפנינו,וכמו בשעורי מטאו' מתחת לענן, חטפנו זרם יורד, מנוע מלא, אף 10 מעלות מעל האופק מהירות VY, והמטוס מנמיך 300 רגל בדקה...

הנמכה לגובה 1000 שם הזרם נרגע ויכולנו לטפס חזרה ל 1500.

ככל שהתקדמנו דרומה הראות השתפרה, התחלנו לראות את החוף, הקפיצות המשיכו להיות נוראיות ופתאומיות אבל מטוס שהתאמן באיזור 12 אמר שהמצב אצלו רע אבל נסבל.

טסנו דרומה עד נתניה במהירות קרקעית של 150 קשר שם היתה ראות טובה והגשם נפסק. נחתנו בהרצליה עם רוח צפונית חזקה ומשבית מאוד, נכנסנו לאוטו ונסענו לאכול המבורגר באגאדיר ולהרגע.

כשיצאנו מהמסעדה התרטבנו בגשם וברוח חזקה שבינתיים הגיע גם לתל אביב.

זו ענת בדרך צפונה לפני שהכל התחיל:

anat.jpg

לסיכום:

משמעותו של האביב מבחינה תעופתית, הוא שהאביב כמו כל עונת מעבר, הפכפך מאוד, קשה מאוד לתכנן טיסה לעוד כמה ימים וחלות עלינו מגבלות רבות שמהן צריך להיזהר:

טמפרטורה: טמפרטורה גבוהה גורמת להפחתה משמעותית בביצועי המטוס, מרחק ההמראה יתארך ושעור הטיפוס יקטן, יש להתחשב בכך לפני המראה משדה קצר/גבוה ולחשוב האם המטוס שאיתו טסים מסוגל לבצע את פרופיל הטיפוס הרצוי.

בנוסף טמפרטורה גבוהה גורמת לאויר להיות בלתי יציב ולטיסה להיות לא נעימה עד בלתי נסבלת, ההצפה בנחיתה הופכת לקשה יותר.

רוח: כפי שנכתב, באביב הרוח עשויה להיות חזקה מאוד, אבל יותר מסוכן מזה, הרוח עשויה להיות משבית ולשנות את המהירות המכשירית בפתאומיות ואף לגרום להזדקרות המטוס בהמראה/נחיתה במשבים קיצוניים, זכרו להוסיף כמה קשרים למהירות הנחיתה בתנאי משבים, בדרך כלל מוסיפים את כל המשב.

מצבים קיצוניים: זכרו שאויר חם ובלתי יציב שמתקרר ומגיע לנקודת הטל הופל בן רגע לענן סערה.

פורסם

כל הכבוד על המאמר תומר! מכל מלמדי השכלתי! טייסים במציאות, קחו לתשומת ליבכם :!: :!: :!:

אגב תומר, איזה מטוס זה שהוא כ"כ מרופד? :mrgreen: בטוח שזה בישראל? :lol:

פורסם

הטיסה הייתה די חוויתית בדיוק אחרי 3 שעות מכשירים שביצעתי לרישיון ויכלנו אני ותומר לישם את השיעור לזמן קצר.

הכי זכור לי זה הפיתאומיות ברגע אחד חטפנו מכת גשם ורוח ומי הטייה קלה המטוס היטה ל60 מעלות.היכנסו את הראש פנימה לתא והסתכלנו רק על המכשירים עד שיצאנו מענן.

הכי חשוב ברגעים כאלה לא להילחץ ולעבוד כמו רובוט כמו שמלמדים בשיעורים.

ועוד יותר חשוב לא להיכנס לענני סופה .

פורסם

אחלה סיפור + הסבר.

מעניין אותי איך דברים התנהלו בזמן הסיבוב והקפיצה: היסטריה? או שחוזרים להבין את הסיטואציה תוך מספר שניות ומתמרנים את המטוס?

איך הגבת לאירוע בתור הטייס כאשר יש עוד אנשים איתך בתא?

המסקנות שכתבת כאן לגבי מצב המטוס בכל רגע ורגע - הבנת הכל ו"הרגשת" הכל בזמן הטיסה? או שרק בדיעבד?

איך היתה הטיסה הבאה? רעדו לך הידיים, או שחוזרים פשוט לעשות את הדברים הטכניים ומקווים לא להתקל שוב בסיטואציה?

פורסם

נפילת לב ככה זה היה, גם בגלל G, גם בגלל הפחד, לא היתה היסטריה, איציק היה יותר רגוע, אני דיברתי קצת במהירות עם פלוטו וניסיתי לחשוב על תרחישים ובהמשך המטרה היתה לשמור גובה וכיוון דרום.

בקשר לנוסעים, דאגתי לשלומה של ענת, שהיא תרגיש טוב, איציק חניך אז הוא יותר רגיל ממנה לטיסה.

בטיסות שאחר כך היתה לי דאגה לקפיצות ועוד וכל קפיצה הורידה לי את הלב. עד היום קפיצות מזכירות לי את הארוע ההוא ולמדתי את המשמעות של מז"א נגיף ואת המשמעות היא שתחזית מדוייקת רק ב50%

פורסם
נפילת לב ככה זה היה, גם בגלל G, גם בגלל הפחד, לא היתה היסטריה, איציק היה יותר רגוע, אני דיברתי קצת במהירות עם פלוטו וניסיתי לחשוב על תרחישים ובהמשך המטרה היתה לשמור גובה וכיוון דרום.

בקשר לנוסעים, דאגתי לשלומה של ענת, שהיא תרגיש טוב, איציק חניך אז הוא יותר רגיל ממנה לטיסה.

בטיסות שאחר כך היתה לי דאגה לקפיצות ועוד וכל קפיצה הורידה לי את הלב. עד היום קפיצות מזכירות לי את הארוע ההוא ולמדתי את המשמעות של מז"א נגיף ואת המשמעות היא שתחזית מדוייקת רק ב50%

תומר, עדיין לא ענית לי על השאלה :wink:

אגב תומר, איזה מטוס זה שהוא כ"כ מרופד?

פורסם
נפילת לב ככה זה היה, גם בגלל G, גם בגלל הפחד, לא היתה היסטריה, איציק היה יותר רגוע, אני דיברתי קצת במהירות עם פלוטו וניסיתי לחשוב על תרחישים ובהמשך המטרה היתה לשמור גובה וכיוון דרום.

בקשר לנוסעים, דאגתי לשלומה של ענת, שהיא תרגיש טוב, איציק חניך אז הוא יותר רגיל ממנה לטיסה.

בטיסות שאחר כך היתה לי דאגה לקפיצות ועוד וכל קפיצה הורידה לי את הלב. עד היום קפיצות מזכירות לי את הארוע ההוא ולמדתי את המשמעות של מז"א נגיף ואת המשמעות היא שתחזית מדוייקת רק ב50%

תומר, עדיין לא ענית לי על השאלה :wink:

אגב תומר, איזה מטוס זה שהוא כ"כ מרופד?

הבנת הנקרא אבירן!!

...נכנסים ל 4X-CEU וממריאים לכיוון שדה דב...
פורסם
נפילת לב ככה זה היה, גם בגלל G, גם בגלל הפחד, לא היתה היסטריה, איציק היה יותר רגוע, אני דיברתי קצת במהירות עם פלוטו וניסיתי לחשוב על תרחישים ובהמשך המטרה היתה לשמור גובה וכיוון דרום.

בקשר לנוסעים, דאגתי לשלומה של ענת, שהיא תרגיש טוב, איציק חניך אז הוא יותר רגיל ממנה לטיסה.

בטיסות שאחר כך היתה לי דאגה לקפיצות ועוד וכל קפיצה הורידה לי את הלב. עד היום קפיצות מזכירות לי את הארוע ההוא ולמדתי את המשמעות של מז"א נגיף ואת המשמעות היא שתחזית מדוייקת רק ב50%

תומר, עדיין לא ענית לי על השאלה :wink:

אגב תומר, איזה מטוס זה שהוא כ"כ מרופד?

הבנת הנקרא אבירן!!

...נכנסים ל 4X-CEU וממריאים לכיוון שדה דב...

התכוונת אם זה 172 בכלל כי חשבתי בהתחלה שזה 182.. אחרי חיפוש קצר ב-A.net התברר שזה 172N של מונאייר. וכן, יש 182 בארץ (ממה ששמעתי), שהם בבעלות פרטית אחרי שחניך ריסק את ה-182 היחידי שהיה לרשיון פרטי ומאז אין יותר אימונים עליו....

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...