עבור לתוכן
Zeev Bucki

זה מה שקורה שאל על לא מזמינה אותנו לעזור בהדרכה!

Recommended Posts

פורסם

אני בכלל לא חושב שזה בומבסטי.

אני אמנם לא בקיא בפרטים המלאים, אבל זה סיכון ממשי ומיידי להנמיך מתחת לMSA ולהגיע למצב שמתקרבים באופן מסוכן לקרקע.

פורסם
אני בכלל לא חושב שזה בומבסטי.

אני אמנם לא בקיא בפרטים המלאים, אבל זה סיכון ממשי ומיידי להנמיך מתחת לMSA ולהגיע למצב שמתקרבים באופן מסוכן לקרקע.

אם יגלו שאל על ניסתה להסתיר ולטייח כזה דבר, מה יכול לעלות בגורל החברה? :?

פורסם

נראה לי סתם הנפחה של התקשורת, אפילו אם הטייס הנמיך מתחת לMSA אני בטוח שתוך שניה הוא והקצין הראשון שם לב ,

וגם כאן אין שום הוכחה גורפת אלה סתם השערות של התקשורת אפילו ציטוט של אלעל :

|בשום רגע לא נשקפה סכנה לנוסעים, לצוות או למטוס"

סתם שאלה, איך מקרים שבקושי שמים לב אליהם מגיעים לתקשורת כלכך מהר?

פעם שלחו מטוס סביב כש26 היה פעיל כי היה מטוס שלא הספיק לפנות את המסלול,

אחרי שעה "כמעט התרסקות בנתב"ג".

פורסם
נראה לי סתם הנפחה של התקשורת, אפילו אם הטייס הנמיך מתחת לMSA אני בטוח שתוך שניה הוא והקצין הראשון שם לב ,

וגם כאן אין שום הוכחה גורפת אלה סתם השערות של התקשורת אפילו ציטוט של אלעל :

|בשום רגע לא נשקפה סכנה לנוסעים, לצוות או למטוס"

סתם שאלה, איך מקרים שבקושי שמים לב אליהם מגיעים לתקשורת כלכך מהר?

פעם שלחו מטוס סביב כש26 היה פעיל כי היה מטוס שלא הספיק לפנות את המסלול,

אחרי שעה "כמעט התרסקות בנתב"ג".

ככה זה התקשורת בארץ... :roll:

גישת הRNAV ל30 לא מתקרבת אפילו להרים שאפשר להתנגש בהם בגובה 200 מטר מעפ''ש (בערך 600 רגל), חוץ מזה, אם יש סכנה שהמטוס יתנגש בצלע הר אני חושב שרואים את זה כשמסתכלים החוצה ורואים צלע הר מתקרבת אליך במהירות, ילד בן 8 יוכל להבין שצריך לטפס או לפנות בשביל לא להתנגש בהר... :lol:

פורסם

כותרץ בומבסתית ועוד איך.....

תגיד בוקי, לא נראה לך שהגזמת קצת?

גם לא קשור לפורום,אלא לאוף טופיק או לחדשות תעופה , וגם לפי הכותרת שלך אני מבין שאתה רץ לתפקיד ראש מחלקת הדרכה באלעל.

מתי בדיוק מישהו מפה "הדריך "טייסים באלעל? סך הכל חנחת אותם בתפעול הסימולטור, ועל הדרך למדת דבר או שניים על איך מטיסים אוירון כזה במציאות.

אתה עוד לא מדריך טיסה, אפילו לא מתקרב לזה.

אתה כנראה שוכח שיש בפורום טייסים באלעל שגם קוראים את ההודעה שלך !

הכותרת שלך לא במקום, מעליבה ומתנשאת.

הדבר היחיד שהכותרת שלך עושה זה נזק לשת"פ.

אתה לא בקי בפרטי המקרה אלא ניזון ממר שמועתי, מצד שני , אולי אתה באמת יותר תותח מקברניט באלעל עם אלפי שעות טיסה .

קטונתי.

:roll:

פורסם
כותרץ בומבסתית ועוד איך.....

תגיד בוקי, לא נראה לך שהגזמת קצת?

גם לא קשור לפורום,אלא לאוף טופיק או לחדשות תעופה , וגם לפי הכותרת שלך אני מבין שאתה רץ לתפקיד ראש מחלקת הדרכה באלעל.

מתי בדיוק מישהו מפה "הדריך "טייסים באלעל? סך הכל חנחת אותם בתפעול הסימולטור, ועל הדרך למדת דבר או שניים על איך מטיסים אוירון כזה במציאות.

אתה עוד לא מדריך טיסה, אפילו לא מתקרב לזה.

אתה כנראה שוכח שיש בפורום טייסים באלעל שגם קוראים את ההודעה שלך !

הכותרת שלך לא במקום, מעליבה ומתנשאת.

הדבר היחיד שהכותרת שלך עושה זה נזק לשת"פ.

אתה לא בקי בפרטי המקרה אלא ניזון ממר שמועתי, מצד שני , אולי אתה באמת יותר תותח מקברניט באלעל עם אלפי שעות טיסה .

קטונתי.

אהלן מיקי וכל חברי וואטיל!

אני בכוונה לקחתי מקרה שקרה במציאות ושמתי פה כותרת שערוריתית על מנת להעלות לכותרות את הנושא של השת"פ עם אל על.וכמובן שחזיתי מראש את התגובה שלך כפי שהיא בדיוק אבל העיקר שהנושא עלה לדיון פומבי אצל כל המשתתפים וזה היתה כוונתי.אבל אתה חייב גם לדייק בתגובתך כי אני לא ציינתי בכותרת או בשום מקרה שאני או אתה או מישהו מוואטיל "מדריך טיסה" אלא רק שאנחנו עוזרים בהדרכה.דבר נוסף לא פרטתי ולא ניתחתי את פרטי המקרה באל על והכוונה שלי הייתה רק להעלות לכותרות את נושא השת"פ עם אל על דרך המקרה הזה ואני רואה שאכן הצלחתי בכך...

בוקי זאב:4X-MJB

פורסם
כותרץ בומבסתית ועוד איך.....

תגיד בוקי, לא נראה לך שהגזמת קצת?

גם לא קשור לפורום,אלא לאוף טופיק או לחדשות תעופה , וגם לפי הכותרת שלך אני מבין שאתה רץ לתפקיד ראש מחלקת הדרכה באלעל.

מתי בדיוק מישהו מפה "הדריך "טייסים באלעל? סך הכל חנחת אותם בתפעול הסימולטור, ועל הדרך למדת דבר או שניים על איך מטיסים אוירון כזה במציאות.

אתה עוד לא מדריך טיסה, אפילו לא מתקרב לזה.

אתה כנראה שוכח שיש בפורום טייסים באלעל שגם קוראים את ההודעה שלך !

הכותרת שלך לא במקום, מעליבה ומתנשאת.

הדבר היחיד שהכותרת שלך עושה זה נזק לשת"פ.

אתה לא בקי בפרטי המקרה אלא ניזון ממר שמועתי, מצד שני , אולי אתה באמת יותר תותח מקברניט באלעל עם אלפי שעות טיסה .

קטונתי.

אהלן מיקי וכל חברי וואטיל!

אני בכוונה לקחתי מקרה שקרה במציאות ושמתי פה כותרת שערוריתית על מנת להעלות לכותרות את הנושא של השת"פ עם אל על.וכמובן שחזיתי מראש את התגובה שלך כפי שהיא בדיוק אבל העיקר שהנושא עלה לדיון פומבי אצל כל המשתתפים וזה היתה כוונתי.אבל אתה חייב גם לדייק בתגובתך כי אני לא ציינתי בכותרת או בשום מקרה שאני או אתה או מישהו מוואטיל "מדריך טיסה" אלא רק שאנחנו עוזרים בהדרכה.דבר נוסף לא פרטתי ולא ניתחתי את פרטי המקרה באל על והכוונה שלי הייתה רק להעלות לכותרות את נושא השת"פ עם אל על דרך המקרה הזה ואני רואה שאכן הצלחתי בכך...

בוקי זאב:4X-MJB

"יש לו דרכים משונות לומר לך שהוא אוהב"- שלמה ארצי.

תקרא שוב את הכותרת.

לגבי השת"פ , כרגע אין קורסים, לכן אין לנו מה לעשות שם...

פורסם

בהזדמנות זו ומבלי להתייחס למקרה ספציפי זה או אחר, חשבתי לנצל את השרשור לכמה דגשים הרלבנטיים למצב הטיסה כמו אלה שתוארו בעיתונות:

א. הנמכת וגישת מכשירים

טייס-

1. חשוב ללמוד ולהתייחס ל-MSA בשלב ההנמכה.

2. בעת הגישה יש להתייחס למינימה וללכת סביב בזמן.

3. בעת הקמת קשר עין עם המסלול והחלטה לנחות, הטיסה נשארת לפי כללי כט"מ, בו בזמן הטסת המטוס מסתמכת מרגע זה על ראייה החוצה. המעבר מקטע הסתמכות על מכשירים להסתמכות על ראייה בהטסה, קריטי בגישות עם מינימה נמוכה וראות מוגבלת.

4. גישות CAT III- מתחת 100 מ' ראות יש לפנות מסלול אך אין להסיע בלי הכוונה.

5. גישות CIRCLING: התייחסות למטוס נוסעים גדול בגישת נתב"ג ILS12, כאשר עקב תנאי מזג האוויר וסביבה מסלול 26 בשימוש לנחיתה, אך העיקרון נכון תמיד:

א) כמו בגישת מכשירים, עד מינימה ההסתמכות על מכשירים, מתחת לענן ולא נמוך מהמינימה ההסתמכות בהטסה היא כעת על ראיה החוצה, הטיסה נמשכת לפי כט"מ. עקב הסתמכות על ראייה, הציות למגבלות הטבלא קריטי.

ב) מיגבלת ראות מתחת לענן (3200 מ')- הטייס יודע אם הראות מתאימה כי הוא ורק הוא נמצא שם, מטאורולוגיה ומגדל לא נמצאים שם ונתוניהם אינם בהכרח מדויקים. בראות גרועה יותר אין זמן מספיק להגיב לגבעה שצצה מול האף. זו גם חשיבות המהירות המירבית (165). גובה המינימה (700 רגל) מביא בחשבון את פני השטח בנקודה הרחוקה ביותר לטיסה בקטע ההקפה (3.8 מי"מ מ- BGN VOR). קרא את כל הטקסט- אזהרת שטח מתרומם ממזרח.

circling.jpg

ב. גישות ראיה ו-RNAV

ההסתמכות הינה על ראייה החוצה גם אם המטוס עושה כמעט הכל לבד וצריך לבקר פעולות שונות בתוך התא כשהמטוס נמוך וקרוב לקרקע.

ג. GPRS

יש לוודא כי מערכת ההתראה ממכשולים וקרקע פועלת כסדרה מתחת MSA.

ד. בקר מכ"מ

יש להתייחס ל-MVA ( לגישה זו 1500) ולחריגות המותרות ממנה, ראה תדריך ווקטורים שכתבתי ונמצא באתר הדרכה (מישהו קרא לו "טיפים" אך זה תדריך מקצועי מלא ומפורט).

מח' הדרכה רשאית לעשות בחומר זה שימוש ללא הגבלה, כל עוד לא ייקרא "טיפים" אלא" דגשים".

פורסם

עופר שלום , אני אשמח אם תפרט יותר בנושא המצוטט כי זה קריטי ולא ממש ברור.

מה זה אומר בדיוק מבחינת תפעול והטסה?

מה זה אומר לגבי הליכה סביב (אחרי החלטה לנחות) האם ההטסה בכטמ ?

בעת הקמת קשר עין עם המסלול והחלטה לנחות, הטיסה נשארת לפי כללי כט"מ, בו בזמן הטסת המטוס מסתמכת מרגע זה על ראייה החוצה. המעבר מקטע הסתמכות על מכשירים להסתמכות על ראייה בהטסה, קריטי בגישות עם מינימה נמוכה וראות מוגבלת.

פורסם
בהזדמנות זו ומבלי להתייחס למקרה ספציפי זה או אחר, חשבתי לנצל את השרשור לכמה דגשים הרלבנטיים למצב הטיסה כמו אלה שתוארו בעיתונות:

א. הנמכת וגישת מכשירים

טייס-

1. חשוב ללמוד ולהתייחס ל-MSA בשלב ההנמכה.

2. בעת הגישה יש להתייחס למינימה וללכת סביב בזמן.

3. בעת הקמת קשר עין עם המסלול והחלטה לנחות, הטיסה נשארת לפי כללי כט"מ, בו בזמן הטסת המטוס מסתמכת מרגע זה על ראייה החוצה. המעבר מקטע הסתמכות על מכשירים להסתמכות על ראייה בהטסה, קריטי בגישות עם מינימה נמוכה וראות מוגבלת.

4. גישות CAT III- מתחת 100 מ' ראות יש לפנות מסלול אך אין להסיע בלי הכוונה.

5. גישות CIRCLING: התייחסות למטוס נוסעים גדול בגישת נתב"ג ILS12, כאשר עקב תנאי מזג האוויר וסביבה מסלול 26 בשימוש לנחיתה, אך העיקרון נכון תמיד:

א) כמו בגישת מכשירים, עד מינימה ההסתמכות על מכשירים, מתחת לענן ולא נמוך מהמינימה ההסתמכות בהטסה היא כעת על ראיה החוצה, הטיסה נמשכת לפי כט"מ. עקב הסתמכות על ראייה, הציות למגבלות הטבלא קריטי.

ב) מיגבלת ראות מתחת לענן (3200 מ')- הטייס יודע אם הראות מתאימה כי הוא ורק הוא נמצא שם, מטאורולוגיה ומגדל לא נמצאים שם ונתוניהם אינם בהכרח מדויקים. בראות גרועה יותר אין זמן מספיק להגיב לגבעה שצצה מול האף. זו גם חשיבות המהירות המירבית (165). גובה המינימה (700 רגל) מביא בחשבון את פני השטח בנקודה הרחוקה ביותר לטיסה בקטע ההקפה (3.8 מי"מ מ- BGN VOR). קרא את כל הטקסט- אזהרת שטח מתרומם ממזרח.

circling.jpg

ב. גישות ראיה ו-RNAV

ההסתמכות הינה על ראייה החוצה גם אם המטוס עושה כמעט הכל לבד וצריך לבקר פעולות שונות בתוך התא כשהמטוס נמוך וקרוב לקרקע.

ג. GPRS

יש לוודא כי מערכת ההתראה ממכשולים וקרקע פועלת כסדרה מתחת MSA.

ד. בקר מכ"מ

יש להתייחס ל-MVA ( לגישה זו 1500) ולחריגות המותרות ממנה, ראה תדריך ווקטורים שכתבתי ונמצא באתר הדרכה (מישהו קרא לו "טיפים" אך זה תדריך מקצועי מלא ומפורט).

מח' הדרה רשאית לעשות בחומר זה שימוש ללא הגבלה, כל עוד לא ייקרא "טיפים" אלא" דגשים".

כל הכבוד עופר תמשיך ככה עם ה"פן המקצועי" שלך שאותו אני מעריך ותרם לי רבות גם בעבר בתחילת דרכי בחטיבה.

בוקי זאב:4X-MJB

פורסם

א. בגישות מכשירים, כללי הטיסה ( FLIGHT RULES) הם כללי טיסת מכש' (כט"מ= IFR), ללא תלות בתנאי מזג האוויר, בכל שלביי הטיסה מאישור מירשה ועד סגירת תוכנית הטיסה. טייס רשאי לבטל מירשה לפי כללי מכשירים להודיע על כך לבקר בכל שלב. הודיע על כך באוויר, הוא עובר לטוס לפי כללי כט"ר, ובישראל כטר"מ.

ב. בעת טיסה לפי כט"מ, מתחת למינימה הטסת המטוס מסתמכת על ראייה החוצה (כמו בכטר"מ) אך כאמור הכללים (החוקים והעזרים) הם כללי כט"מ. הדבר כולל תפעול המטוס על הקרקע עד לניתוק בהמראה.

בכדי להבין יותר לעומק את הנושא, אני מציע לעבור על כללי טיסת ראיה וכללי טיסת מכשירים, יש באתר הדרכה חומר, בספריית החטיבה ספרי לימוד טיסה קריאים מאוד ברמות שונות, של FAA ואחרים. בשעתו תכננו קורס IFR ב- IFS, ואני מקווה שימצאו לכך הזמן והמשאבים לתועלת הכלל. בסימולטור עצמו קורסי טיסה שונים המקיפים את הנושא.

עופר שלום , אני אשמח אם תפרט יותר בנושא המצוטט כי זה קריטי ולא ממש ברור.

מה זה אומר בדיוק מבחינת תפעול והטסה?

מה זה אומר לגבי הליכה סביב (אחרי החלטה לנחות) האם ההטסה בכטמ ?

בעת הקמת קשר עין עם המסלול והחלטה לנחות, הטיסה נשארת לפי כללי כט"מ, בו בזמן הטסת המטוס מסתמכת מרגע זה על ראייה החוצה. המעבר מקטע הסתמכות על מכשירים להסתמכות על ראייה בהטסה, קריטי בגישות עם מינימה נמוכה וראות מוגבלת.

פורסם
אההממ

מזכיר לי משהו

http://www.vatil.org.il/vatil/board/vie ... hp?t=24845

ברוכי ראיתי שהגבת לי באותו שרשור ולא שמתי לב לכך.

כוונתי ב"לאחר את המעבר לטיסת ראייה", לא עד הנגיעה או עד המינימה, אלא עד שבאמת רואים את המסלול ויש קשר עין חד משמעי! (ולא, "ראיתי אורות, אז זה חייב להיות המסלול זה לא יכול להיות כביש מספר 1...")

אתה לא יכול להסתנוור, לא לראות את המסלול, אבל בגלל שהראות גדולה מ10KM ולא חשוך, אוטומטית לעבור לטיסת ראייה.

פורסם
את ההגדרות המשפטיות תשאיר לעורכי דין. טייס בגישת מכשירים חייב לדעת שאין אפור. או שאתה מטיס לפי ראייה או לפי מכשירים אין קצת מזה וקצת מזה. לא רק שאין אפור טייס חייב גם להגדיר לעצמו ואפילו להכריז בכל רם: "קשר עין - עובר לטיסת ראיה".

ברוכי התכוונת לזה?

עופר תודה אבל עוד חידוד קטן,מה ז"א עזרים?

להבנתי ההטסה מתחת המינימה היא כטר"מ ב100% להוציא את הדיווח.ז"א שכל תיקון יעשה בהתייחסות לאופק החיצוני ולא לאופק מלאכותי .וזאת למקרה של הליכה סביב מאיזה שהיא סיבה שתעשה בכט"מ, צודק?

פורסם
את ההגדרות המשפטיות תשאיר לעורכי דין. טייס בגישת מכשירים חייב לדעת שאין אפור. או שאתה מטיס לפי ראייה או לפי מכשירים אין קצת מזה וקצת מזה. לא רק שאין אפור טייס חייב גם להגדיר לעצמו ואפילו להכריז בכל רם: "קשר עין - עובר לטיסת ראיה".

ברוכי התכוונת לזה?

עופר תודה אבל עוד חידוד קטן,מה ז"א עזרים?

להבנתי ההטסה מתחת המינימה היא כטר"מ ב100% להוציא את הדיווח.ז"א שכל תיקון יעשה בהתייחסות לאופק החיצוני ולא לאופק מלאכותי .וזאת למקרה של הליכה סביב מאיזה שהיא סיבה שתעשה בכט"מ, צודק?

התכוונתי לכל השרשור..

בא נעשה קצת סדר...

הגדרה משפטית/פורמאלית לחוד

תפעול מטוס לחוד.

מבחינה פוראלית בגישת מכשירים אתה כל הזמן לפי כללי IFR, גם כשיש קשר עין עם המסלול. עד לסגירת תכנית טיסה.

מבחינה תפעולית - כשיש קשר עין לנקודות ייחוס חיצוניות - כגון: מסלול, אורות מסלול, אורות גישה (ALS) עוברים להטיס בשיטת ראיה כשהמבט מתמקד באמצעי הייחוס החיצוניים.

הליכה סביב: אם ההליכה סביב נובעת זה שלא הקמת קשר עין עם אחד מאמצעי הייחוס, ממילא לא שינית את שיטת ההטסה ובכל מקרה אתה נשאר ב IFR גם תפעולית. אם זה מסיבה אחרת 0ג'ירפה על המסלול למשל... כל זמן שרואים החוצה - תסתכל החוצה. נכנסת לתוך הדייסה - עבור להטסת מכשירים.

פורסם
עופר תודה אבל עוד חידוד קטן,מה ז"א עזרים?

להבנתי ההטסה מתחת המינימה היא כטר"מ ב100% להוציא את הדיווח.ז"א שכל תיקון יעשה בהתייחסות לאופק החיצוני ולא לאופק מלאכותי .וזאת למקרה של הליכה סביב מאיזה שהיא סיבה שתעשה בכט"מ, צודק?

א. עזרים לטיסת מכשירים יכולים להיות: דפיות הנמכה/ גישה, ציוד נחיתת מכשירים (ILS) במטוס ובשדה, וכו'...

ב. לא נכון! יש להבדיל בין שני אלמנטים נפרדים:

א. כללי טיסה, חוקים.

ב. עזרים/ עצמים לפיהם מתבצעת הטסת המטוס.

ד. מהמינימה בגישת מכשירים (או קודם לכן מרגע שהטייס החליט לנחות לאחר שזיהה את המסלול/ או איזור שבירת הגלישה/ או תאורת תחילת המסלול/ או תאורת המסלול), הטסת המטוס מסתמכת על ראייה החוצה מהתא. כללי הטיסה נשארו מכשירים כשהיו ולכן ה-100% שכתבת אינו נכון.

ה. החליט הטייס שאינו נוחת, יבצע תהליך הליכה סביב, כשהוא ממשיך להסתמך על מכשירים.

ו. הקלירנס לנחות הינו גם אישור המשך טיסה עד גמר תהליך ההליכה סביב. ב- ILS12 פירושו כל הנתיב המשורטט בדפית מערבה ובחזרה ולבסוף המתנה מעל BGN VOR גובה 4,000). עליו להודיע בתא ובקשר על הליכה סביב משהחליט.

ז. כל קטע ההליכה סביב באוויר מעל למינימה מבוצע בהסתמך על טיסת מכשירים, הרי הוא בעננים. אסור לרדת מתחת גובה זה.

ח. החליט לבצע TOUCH AND GO מהגישה, מהמינימה ועד הניתוק יטוס בהסתמך על ראייה החוצה, ומרגע הניתוק יחזור להטסה בהסתמך על מכשירים.

ט. אין חובה להודיע T&G אלא רק על הליכה סביב, אך נהוג להודיע על כוונה זו מראש למשל בעת תרגול בכדי שלפקח תהיה שהות נוספת לתכנן הפרדות וזרימת התעבורה בשדה וכך גם לבקר הגישה.

מקווה שהעיקר מובן למרות הפרטים, אפשר ורצוי לשאול עד שיהיה ברור.

פורסם

א.יש פה סתירה של דברי ברוכי לגבי הליכה סביב במקרה הג'ירפה (אני חושב כמוך).

ב.לפי ההגדרה בספרות של החטיבה להגיד שהוא טס 100% כט"מ זה 100% לא נכון.כי במקרה הזה אתה לא טס לגמרי (מעשית) לפי ההגדרה הנלמדת של כט"מ .אתה באופן מעשי טס לפי ההגדה של כט"ר וזה מצב ביניים.

המכשירים העיקריים במטוס עליהם הטייס יסתמך

יהיו: IFR בטיסת

מכשירי הניווט,מד אופק מלאכותי,מד גובה,מד מהירות,מצפן ג'יירו,מד שיעור

נסיקה ומד שיעור פניה.

אני מכיר את החומר של החטיבה...אולי צריך להכניס סייגים.

הנקודה ברורה עופר לפחות לי ולא סתם התעקשתי לבררה כי מצבי הבניים האלה וההליכה סביב לא ברורים לכולם ואם תשאל 20 איש תקבל 20 תשובות שונות.

תודה .

פורסם
א. אין בכללי התעופה אי בהירות, הדברים מוגדרים חד-משמעית.

ב. ברוכי צודק, ולא סתם- הוא איש בעל ידע רב, עובד מבצעים בחברת תעופה בעבר וגם בעל הגדר מכשירים במציאות.

:shock: פספסתי משהו?

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...