Opher Ben Peretz פורסם מרץ 2, 2009 דיווח פורסם מרץ 2, 2009 מין חידה: הקיצורים הבאים מופיעים בדפית מיתאר כללי נתב"ג (נספח א') שבפמ"ת, באר: CWR SWR SSALR AIS/MET ARP נא להתמודד, זהו מידע חיוני כמו כל תג ופסיק על כל דפית.
uvdude פורסם מרץ 2, 2009 דיווח פורסם מרץ 2, 2009 אני אנסה (מנהל מגדל ב"ג או לא?) : ARP - נ.צ שבו מוגדר שדה התעופה. בעברית נ.צ.מ, סעיף ראשון בפמ"ת. באנגלית airport reference point אולי? לגבי השימוש שלו, אין לי מושג. AIS/MET - בב"ג מפנה למגדל תאום רמון, אני מניח שמדובר על עמדת מז"א ומודיעין. SSALR - לא הצלחתי לאתר על דפית ב"ג. CWY/SWY - (אני מניח שלזה הכוונה, כי CWR/SWR לא קיים) לא יודע את ראשי התיבות, אבל מדובר בסוגי איזורים שהם אינם מסלול הנחיתה/המראה. SWY הינו איזור סלול אבל לא לשימוש רגיל, אני מניח שזה האיזור שנכנס לחישוב RESA. לגבי CWY, אני זורק ניחוש שמוגדר כאיזור שאין להתקין בו התקנים שעלולים להפריע להטסת מטוס בקרבתם, למען מקרים של סטייה מהמסלול בזמן גישה (והליכה סביב כמובן) או למקרה של פנייה חדה אחרי המראה.
Erez Savir פורסם מרץ 2, 2009 דיווח פורסם מרץ 2, 2009 SSALR - לא הצלחתי לאתר על דפית ב"ג. SSALR, סוג של אורות גישה.simplified short approach lighting
uvdude פורסם מרץ 2, 2009 דיווח פורסם מרץ 2, 2009 SSALR - לא הצלחתי לאתר על דפית ב"ג. SSALR, סוג של אורות גישה.simplified short approach lighting אכן, לפני מסלול 30. הר"ת מדברים בעד עצמם.
Opher Ben Peretz פורסם מרץ 2, 2009 מחבר דיווח פורסם מרץ 2, 2009 עניתם יפה, התיקון של יובל במקום, תודה. מתוך FAA AC No: 150/5300-13: . CLEARWAY STANDARDS. The clearway is a clearly defined area connected to and extending beyond the runway end available for completion of the takeoff operation of turbine-powered airplanes. A clearway increases the allowable airplane operating takeoff weight without increasing runway length. a. Dimensions. The clearway must be at least 500 feet (150 m) wide centered on the runway centerline. The practical limit for clearway length is 1,000 feet (300 m). b. Clearway Plane Slope. The clearway plane slopes upward with a slope not greater than 1.25 percent. c. Clearing. Except for threshold lights no higher than 26 inches (66 cm) and located off the runway sides, no object or terrain may protrude through the clearway plane. The area over which the clearway lies need not be suitable for stopping aircraft in the event of an aborted takeoff. d. Control. An airport owner interested in providing a clearway should be aware of the requirement that the clearway be under its control, although not necessarily by direct ownership. The purpose of such control is to ensure that no fixed or movable object penetrates the clearway plane during a takeoff operation. STOPWAY STANDARDS. A stopway is an area beyond the takeoff runway, centered on the extended runway centerline, and designated by the airport owner for use in decelerating an airplane during an aborted takeoff. It must be at least as wide as the runway and able to support an airplane during an aborted takeoff without causing structural damage to the airplane. Their limited use and high construction cost, when compared to a full-strength runway that is usable in both directions, makes their construction less cost effective. See figure 3 8. When a stopway is provided, the stopway length and the declared distances, as specified in appendix 14, paragraph 7, shall be provided in the Airport/Facility Directory (and in the Aeronautical Information Publication for international airports) for each operational direction.