עבור לתוכן
WalKMaN`

שאלה ב-RNAV..

Recommended Posts

פורסם

הי..

ביומיים האחרונים אני דיי חוקר את הנושא של ה-RNAV..

הבנתי שזה ניווט על נתיבים שבעצם לא נמצאים על רדיאלים, וגם ניווט ביחס לרדיאלים שיוצאים מתחנות VOR מהסביבה..

אני יודע שבכבדים ה-FMC דיי עושה את כל העבודה, ואפשר גם עם ה-INS..

אבל השאלה שלי, היא איך אני יכול לטוס RNAV עם מטוס שאין בו את המכשור הנ"ל?

נגיד יש נתיבים, שלא ממש נמצאים על רדיאלים, ואני רוצה לטוס עליהם.. איך אני יטוס עליהם עם מטוס קל שאין ברשותו FMC וכו'?

ראיתי שיש מכשיר RNAV, אבל לא ממש מצאתי אותו לסימ'.

הבנתי גם ש-RNAV יכול להתבצע דרך ה-GPS, אבל לא מצאתי ב-GPS אפשרות להכניס ווקטור מתחנת VOR כנקודת ייחוס..

יום טוב!

פורסם
אם אתה מדבר על הGPS של הסימולטור, אתה צריך להגדיר לו דרך הFLIGHT PLANNER, וכן, שם אתה יכול לעשות הכל, פשוט מותח את הקוו לאן שתרצה.

אני מכיר את הקטע של לתכנן קווים ב-FP..

אני מתכוון האם אפשר להכניס רדיאל מתחנת VOR, ולהגדיר אותו כנק. ייחוס..

פורסם

לא תמיד,

יש נתיבים שדורשים ציוד RNAV ובלעדיו אתה לא יכול לטוס.

יש על זה מאמר שלם באתר של תומר, מומלץ.

פורסם
לא תמיד,

יש נתיבים שדורשים ציוד RNAV ובלעדיו אתה לא יכול לטוס.

יש על זה מאמר שלם באתר של תומר, מומלץ.

אנשים, יש GPSים שתומכים באופציית RNAV..

מישהו מכיר משהו כזה?

פורסם
לא תמיד,

יש נתיבים שדורשים ציוד RNAV ובלעדיו אתה לא יכול לטוס.

יש על זה מאמר שלם באתר של תומר, מומלץ.

אנשים, יש GPSים שתומכים באופציית RNAV..

מישהו מכיר משהו כזה?

rephrase your question. what do you mean by "RNAV option"?

אבל לא מצאתי ב-GPS אפשרות להכניס ווקטור מתחנת VOR כנקודת ייחוס..

research further the OBS mode...

פורסם
למיטב ידיעתי, הליך RNAV יכול להתבצע ע"י מטוס עם FMS בלבד.

אם תציץ בדפית של RNAV30 בנתב"ג , תוכל אפילו לראות הערה שמציינת את זה.

מיקי, הוא לא מדבר על גישת RNAV, אלא על הRNAV עצמו.

דניאל, הרעיון הכללי של RNAV הוא שהוא לא תמיד מסתמך על VOR, NDB ודומיהם אלא משתמש בשאר נקודות שמוגדרות בדרך כלל על-ידי קוארדינטות.

פורסם

In terms of approaches there are indeed GPS and RNAV approaches (which don't have principle differences).

To be able to fly a GPS approach the instrument needs to comply with various criteria (accuracy etc.)

However, I also *thought* the question referred to RNAV in the broader sense.

You will also need to differentiate the INS from the FMC. The FMC, FMS or whatever you call it is just a computer, it needs to be fed with data from various sensors. By the same token your GPS is useless without satellites.

פורסם
נראה לי שהמאמר הזה של הFAA ישפוך קצת יותר אור על המושג ומגבלותיו:

http://www.faa.gov/about/office_org/hea ... Report.pdf

תהנו.

Sure you got the right article?

yep

http://www.faa.gov/news/fact_sheets/new ... ewsId=8768

קישור לעמוד הראשי

פורסם
למיטב ידיעתי, הליך RNAV יכול להתבצע ע"י מטוס עם FMS בלבד.

אם תציץ בדפית של RNAV30 בנתב"ג , תוכל אפילו לראות הערה שמציינת את זה.

מיקי, הוא לא מדבר על גישת RNAV, אלא על הRNAV עצמו.

דניאל, הרעיון הכללי של RNAV הוא שהוא לא תמיד מסתמך על VOR, NDB ודומיהם אלא משתמש בשאר נקודות שמוגדרות בדרך כלל על-ידי קוארדינטות.

אתה טועה, RNAV כן משתמש בעזרי ניווט קרקעים, ההבדל הוא שאיתו אתה יותר נקודות דמיוניות שהיחס שלהם הוא רדיאל/מרחק מעזר הניווט ולא מחייב טיסה ישירה אל או מה לעזר הניווט.

מערכות ניווט אוטונומיות שיכולות לטוס לקורדינטה הם INS וIRS.

הם נשארים אותונומיים בזכות השימוש שלהם בגירוסקופים ומדי תאוצה,לגבי הIRS אם אני לא טויה או משתמש בלייזר או משהו כזה, בכל מקרה מה שטוב סהם זה שאחרי כיול בגייט הם לא תלויים בעזרי ניווט בקרקע או בחלל.

פורסם

FMS זה שם מאוד רחב. "מערכת ניהול טיסה". כל FMS והמגבלות שלה, כל FMS והיכולות שלה. כל FMS והפונקציות אותן היא ממלאת, בבואינג זה שונה מאירבאס וב-777 זה שונה מ-747. לרוב מערכות אלה כוללות למשל VNAV, ניהול דלק, ניהול פוטנציאל: ב-RNAV זה לא מעניין. יש עוד דוגמאות לפונקציות לא רלוונטיות. מה שמשנה זה המוד הלטראלי: איך המטוס יודע היכן הוא נמצא מבחינה גאוגרפית, ואם ואיך הוא מזהה את הנקודה הבאה ויחסה אליו.

ב-RNAV, זה ממש לא משנה איך נקודות מוגדרות: בין אם נמצאות על עזר ניווט עצמו, ברדיאל ומרחק ממנו, בהצלבת רדיאל ממנו ורדיאל מאחד אחר, או בכלל סתם נקודה שנקבעה על רשת הקואורדינטות. מערכת שמאפשרת טיסת RNAV יודעת את מיקומה במרחב ויודעת לזהות מיקום כל נקודה על רשת הקואורדינטות ביחס למיקומה הנוכחי, כך שתוכל לטוס ישירות לנקודה לא מוגדרת גם ללא רכיבה על רדיאלים.

בגדול, מה שמבדיל בין מטוס שיכול לטוס RNAV בנתיב לבין מטוס שיכול לטוס גישת RNAV, הוא העמידה ב-RNP, כל סוג פרוצדורה ו-RNP משלו. לא זכורים לי המספרים. לצורך העניין, מערכת RNAV יכולה להיות בנויה מכל שיטת התמצאות בגלובוס, בין אם GPS, INS, IRS, מערכת מיקום המבוססת על עזרי רדיו. מה שחשוב זה ה-ANP בכל רגע נתון (כפי שציינתי, עמידה במגבלות RNP של נתיב ושל גישה). על מנת להביא ANP לידי אופטימיזציה, המטוסים המורכבים יותר יכללו שילוב של מספר מערכות מיקום.

דבר אחרון. כל מה שקשור במתן שמות לנקודות (למשל SIRON) או אפיונן כמיוחסות לנקודה או עזר ניווט אחר - נחמד, יפה ונוח, אך בהחלט פריבלגיה. בעקרון, GPS שתוכל להכניס אליו נ.צ בדמות קואורדינטות גולמיות יכול לשמש מכשיר RNAV. אם יש לך מסד נתונים הכולל את השמות של הנקודות - ממש הרווחת, אך זה בהחלט לא נדרש. כל החבר'ה מהחטיבה שטסים על ה-200 יכולים לתת לך רשמים מטיסה טיפוסית לניו יורק איתו...

פורסם
FMS זה שם מאוד רחב. "מערכת ניהול טיסה". כל FMS והמגבלות שלה, כל FMS והיכולות שלה. כל FMS והפונקציות אותן היא ממלאת, בבואינג זה שונה מאירבאס וב-777 זה שונה מ-747. לרוב מערכות אלה כוללות למשל VNAV, ניהול דלק, ניהול פוטנציאל: ב-RNAV זה לא מעניין. יש עוד דוגמאות לפונקציות לא רלוונטיות. מה שמשנה זה המוד הלטראלי: איך המטוס יודע היכן הוא נמצא מבחינה גאוגרפית, ואם ואיך הוא מזהה את הנקודה הבאה ויחסה אליו.

ב-RNAV, זה ממש לא משנה איך נקודות מוגדרות: בין אם נמצאות על עזר ניווט עצמו, ברדיאל ומרחק ממנו, בהצלבת רדיאל ממנו ורדיאל מאחד אחר, או בכלל סתם נקודה שנקבעה על רשת הקואורדינטות. מערכת שמאפשרת טיסת RNAV יודעת את מיקומה במרחב ויודעת לזהות מיקום כל נקודה על רשת הקואורדינטות ביחס למיקומה הנוכחי, כך שתוכל לטוס ישירות לנקודה לא מוגדרת גם ללא רכיבה על רדיאלים.

בגדול, מה שמבדיל בין מטוס שיכול לטוס RNAV בנתיב לבין מטוס שיכול לטוס גישת RNAV, הוא העמידה ב-RNP, כל סוג פרוצדורה ו-RNP משלו. לא זכורים לי המספרים. לצורך העניין, מערכת RNAV יכולה להיות בנויה מכל שיטת התמצאות בגלובוס, בין אם GPS, INS, IRS, מערכת מיקום המבוססת על עזרי רדיו. מה שחשוב זה ה-ANP בכל רגע נתון (כפי שציינתי, עמידה במגבלות RNP של נתיב ושל גישה). על מנת להביא ANP לידי אופטימיזציה, המטוסים המורכבים יותר יכללו שילוב של מספר מערכות מיקום.

דבר אחרון. כל מה שקשור במתן שמות לנקודות (למשל SIRON) או אפיונן כמיוחסות לנקודה או עזר ניווט אחר - נחמד, יפה ונוח, אך בהחלט פריבלגיה. בעקרון, GPS שתוכל להכניס אליו נ.צ בדמות קואורדינטות גולמיות יכול לשמש מכשיר RNAV. אם יש לך מסד נתונים הכולל את השמות של הנקודות - ממש הרווחת, אך זה בהחלט לא נדרש. כל החבר'ה מהחטיבה שטסים על ה-200 יכולים לתת לך רשמים מטיסה טיפוסית לניו יורק איתו...

צודק, לא הבנתי את השאלה בתחילה, ולכן תיקנתי עם קישור למאמר של הFAA לגבי RNP.

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...