עבור לתוכן
Tomer Haim

מאמר ששווה לקרוא על נחיתות:

Recommended Posts

פורסם
למרות שגם עילוי שאולי לא מספיק כדי לנתק מהקרקע עדיין מפריע לאחיזת הגלגלים על הקרקע על פי מה שאני יודע.

כשהמטוס נוגע ממש עם ההזדקרות הזרימה הלמינרית מתנתקת מהכנף ולכן העילוי קטן בצורה דרסטית. במטוסים גדולים לא "מחכים" לניתוק הזרימה עם הירידה במהירות אלא גורמים לניתוק הזרימה באופן מלאכותי ע"י הרמת ספויילרים במשטח העליון של הכנף.

נראה מעניין, אני יכול לדעת איפה זה כתוב ?

זה כתוב כאן בפורום. הודעה אחת מלפני ההודעה לשלך.

פורסם
למרות שגם עילוי שאולי לא מספיק כדי לנתק מהקרקע עדיין מפריע לאחיזת הגלגלים על הקרקע על פי מה שאני יודע.

כשהמטוס נוגע ממש עם ההזדקרות הזרימה הלמינרית מתנתקת מהכנף ולכן העילוי קטן בצורה דרסטית. במטוסים גדולים לא "מחכים" לניתוק הזרימה עם הירידה במהירות אלא גורמים לניתוק הזרימה באופן מלאכותי ע"י הרמת ספויילרים במשטח העליון של הכנף.

נראה מעניין, אני יכול לדעת איפה זה כתוב ?

זה כתוב כאן בפורום. הודעה אחת מלפני ההודעה לשלך.

נכון, אבל זווית ההתקפה קטנה כשאנו מורידים את האף ונוצר עילוי שמוריד את איכות האחיזה של הגלגלים בקרקע.

יש המלצה ממקור "אמין/מתמחה בתחום" להרמת המדפים ?

כרגע אני ממשיך לחפש בFAA לגבי הערות על מדפים ברוחות צד.

פורסם
יש המלצה ממקור "אמין/מתמחה בתחום" להרמת המדפים ?

רוב מדריכי הטיס בארץ מלמדים כך.

שאלתי את דעתו של קברניט 767 ששירת כמדריך בחיל האוויר והופתעתי לשמוע שגם בצבא נוהגים כך בקלים.

הפעולה באה לשרת בדיוק את אתה מטרה שהספוילרים משרתים בגדולים.(אם כי פחות משמעותי בהקשר העצירה ויותר בהקשר יציבות המטוס על הקרקע)

עצם העובדה שבארה"ב אנשים הרימו גלגלים במקום מדפים מלמדת שגם שם חשבו שנכון לקפל מדפים.

זה נראה שהמלצת הFAA באה כתרופה לתופעת הרמת הגלגלים ולא כתיקון לטכניקת הנחיתה,

לכן הייתי מיישם המלצה זאת רק במטוס עם כן נסע מתקפל אם בכלל.(דעתי בלבד)

פורסם

בארץ (לצערי) כמעט ולא נותרו מטוסים חד מנועיים עם כן נסע מתקפל.. ואם נותרו כאלו הם פרטיים או שטסים עליהם פעם בשנה. מי שכן טס עליהם שישים לב לא להתבלבל.

אגב בדרום אפריקה יש כמה בתי ספר שהתקינו בכל ססנה 172 רגילה, ידית פקטיבית של גלגלים + 3 מנורות ירוקות.. היא כמובן לא משפיעה על שום דבר אבל החניך מתרגל אליה מהרגע הראשון שהוא מתרגל למטוס ואז לא משנה לאת יתגלגלו חייו, הוא יוריד גלגלים...

אגב2, בסוף המאמר כשדובר על קיפול מדפים.. כתוב שיש לקפל לפני הנגיעה :?

וואי נזכרתי בזה:

viewtopic.php?f=3&t=23922

פורסם
אגב2, בסוף המאמר כשדובר על קיפול מדפים.. כתוב שיש לקפל לפני הנגיעה

אני חושב שפה כולנו מסכימים שזה לא רעיון כל כך טוב, סימן שגם עם מאמרים שנראים יפים וחכמים צריך להפעיל את הראש כי יש נושאים שיש עליהם הרבה דעות.

רוב מדריכי הטיס בארץ מלמדים כך.

שאלתי את דעתו של קברניט 767 ששירת כמדריך בחיל האוויר והופתעתי לשמוע שגם בצבא נוהגים כך בקלים.

הפעולה באה לשרת בדיוק את אתה מטרה שהספוילרים משרתים בגדולים.(אם כי פחות משמעותי בהקשר העצירה ויותר בהקשר יציבות המטוס על הקרקע)

עצם העובדה שבארה"ב אנשים הרימו גלגלים במקום מדפים מלמדת שגם שם חשבו שנכון לקפל מדפים.

זה נראה שהמלצת הFAA באה כתרופה לתופעת הרמת הגלגלים ולא כתיקון לטכניקת הנחיתה,

לכן הייתי מיישם המלצה זאת רק במטוס עם כן נסע מתקפל אם בכלל.(דעתי בלבד)

אף פעם לא לקחתי שיעור טיסה בארץ או בחול, אני אתקשר לאחד למדריך הטייס שאני בקשר איתו לשאול את דעתו בנושא.

אכן הגיוני שאם אין גלגלים מתקפלים ההמלצה של הFAA בטלה כי היא מדבר על גלגלים מתקפלים.

על היתרונות של הרמת המדפים אף אחד לא מתווכח, גם לא הFAA, פשוט הוסקה מסקנה שהסיכון בהרמתם גבוהה ולכן עדיף שלא.

פורסם

על היתרונות של הרמת המדפים אף אחד לא מתווכח, גם לא הFAA, פשוט הוסקה מסקנה שהסיכון בהרמתם גבוהה ולכן עדיף שלא.

כשאתה קופץ למסקנות מומלץ שתקרא את המקור שממנו הבאת את המסקנה הזו בעיון, מהתחלה ועד הסוף.

אני טוען שבמזג אוויר שקט אין שום יתרון בקיפול מדפים מוקדם. הבלימה הטובה ביותר במזג אוויר שקט היא בלימה אווירודינמית.

צריך גם להכיר את נוסחאת העילוי כדי לדעת מה הגורם הדומיננטי ביותר ואיזה גורם עדיף להקטין כדי להקטין עילוי בצורה יעילה ביותר. אבל מכיוון שאני לא "גורם מוסמך" אני ישלח אותך להמשיך לחפור.

אורח Yarden Salvi
פורסם

למה להרים מדפים עם נגיעה?

ממהירות מסוימת, המדפים הם כבר גורם זניח לעילוי, וגורם דומיננטי לגרר.

כלומר עשינו בהם שימוש לעצירת המטוס, כמובן שמעל המהירות הזאת אנחנו נעלה בעזרת העילוי ופחות נעצר בעקבות הגרר של המדפים.

פורסם

ברוכי אני מסכים איתך, קיפול מדפים בעיקר משמעותי בנחיתה חמה, נחיתה ב"אובר שוט" ונחיתה עם רוח חזקה או משבים או כל אלא יחדיו (מה שבדרך כלל קורה כי אחד מוביל לשני).

העניין הוא להשריש את הפעולה הזאת כהרגל שמבוצה באופן אוטומאטי, שהרי הסיכויים שטייס בלטי מנוסה יזכור להרים מדפים בזמן שהוא נלחם להשעיר את המטוס על המסלול הם מאוד קטנים.

ממהירות מסוימת, המדפים הם כבר גורם זניח לעילוי, וגורם דומיננטי לגרר.

טעות ודאית!

הכנף מייצרת עילוי כל עוד היא בתנועה שיוצרת זרימת אוויר יחסית בזווית התקפה מתאימה (הזווית שבין הרוח היחסית ושפת ההתקפה)

במטוס כמו ססנה 172 במשקל 2500-2300 Lbs. במצב FLAP FULL דרושה מעט מאוד רוח יחסית על מנת ליצור עילוי בכמות משמעותית שתקשה על השליטה במטוס בריצת הנחיתה או אפילו הסעה.

דוגמה:

מטוס שמסיע ב10 קשר נתקל במשב אף של 15 קשרים בזמן שהוא מבצע תיקונים לשמירת ציר מסלול המטוס מייצר עילוי על ידי זרימה יחסית של 25 קשרים ובאותו זמן מייצר עומסים גדולים על צד אחד של כן הנסע והמטוס מתהפך!

מטוסים כבר התהפכו כשהם עומדים בחניה בתנאי רוח ומשבים של 30 קשרים!

חשוב לזכור שזה שהעילוי לא שווה או גדול ממשקל המטוס לא אומר שהוא לא שם ובטח שזה לא אומר שהמטוס שרוי במצב הזדקרות!

בזווית אפס דרושה מהירות קטנה ביותר של זרימה יחסית ליצירת עילוי בכנף מהסוג הזה

פורסם

על היתרונות של הרמת המדפים אף אחד לא מתווכח, גם לא הFAA, פשוט הוסקה מסקנה שהסיכון בהרמתם גבוהה ולכן עדיף שלא.

כשאתה קופץ למסקנות מומלץ שתקרא את המקור שממנו הבאת את המסקנה הזו בעיון, מהתחלה ועד הסוף.

אני טוען שבמזג אוויר שקט אין שום יתרון בקיפול מדפים מוקדם. הבלימה הטובה ביותר במזג אוויר שקט היא בלימה אווירודינמית.

צריך גם להכיר את נוסחאת העילוי כדי לדעת מה הגורם הדומיננטי ביותר ואיזה גורם עדיף להקטין כדי להקטין עילוי בצורה יעילה ביותר. אבל מכיוון שאני לא "גורם מוסמך" אני ישלח אותך להמשיך לחפור.

שים לב שהמילה יתרונות, אומרת שלמשהו יש יתרונות, לא בהכרח רק יתרונות.

היתרונות הברורים הם שיפור אחיזת הגלגלים בקרקע והגברת יעילות המעצורים.

דיברתי עם מדריך הטיסה:

1. אכן מלמדים במסלול קצר להרים גלגלים לאחר הנגיעה

2. הטכניקה של הרמת המדפים לפני הנגיעה מוכרת, אבל לרוב לא מלמדים להשתמש בה, השימוש בה גם מוגבל למטוסים שבהם קצב עליית המדפים הוא נמוך, כלומר בפייפרים שבהם הרמת המדפים ידנית הדבר לא מומלץ בגלל השינוי המהיר במצב המדפים.

אגב, ברוכי,אין סיבה "לשלוח" אותי להמשיך לחפור, במליא לבד אני תמיד רוצה לדעת עוד, ואני גם מצטער שאני לא מתפשר על איכות.

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...