עבור לתוכן
Tomer Haim

שאלה טכנית לבאי הפורום...

Recommended Posts

פורסם

תחשבו על השאלה הבאה:

אתם "קברניטי" ססנה 172 דגם P וממריאים מלרנקה לרודוס.

הנתיב הוא:

LCLK SID DAROS M601 DASNI R19 EVENO STAR LGRP

אורכו 286 מייל וכיוונו הכללי הוא 285

הטמפרטורה על הקרקע 35 מעלות ואתם מתכננים לשייט עם 2400 סל"ד.

בנוסף אתם מעוניינים לבזבז מינימום דלק בטיסה הזו ובסל"ד הקבוע הזה.

יש לכם במטוס מפת jeppesen בה מצויין גובה מינימלי בנתיב (כזה שיאפשר לכם קליטת עזרי ניווט לכל אורך הנתיב): 6000 רגל ובנוסף יש לכם מפת רוחות לפי גובה בנתיב עצמו:

רכיב רוח האף הצפוי בנתיב (לפי גובה) הוא:

6000: 10 קשרים

8000: 10 קשרים

10000: 15 קשרים

12000: 20 קשרים

מתאים לעובדה שעם העליה לגובה עוצמת הרוח מתחזקת..

כמה דקות אחרי ההמראה, הבקר של ניקוסיה במבטא יווני שואל באיזה גובה התרצו לטוס.

אתם שולפים את ספר המטוס: http://www.virtual-flight.com/c172pref.pdf לכו לעמוד 5, זו טבלה פשוטה, אתם נכנסים משמאל עם גובה מתאים, ומצליבים את השורה עם העמודה של הטמפרטורה והסל"ד.. מקבלים מהירות אמתית ותצרוכת דלק לשעה.

השאלות (התעלמו מטיפוס והנמכה):

1: באיזה גובה תבחרו לטוס בלי להתחשב ברוח הצפוייה?

א: 6000

ב: 8000

ג: 10000

ד: 12000

2: באיזה גובה תבחרו לטוס בהתחשב ברוח הצפוייה?

א: 6000

ב: 8000

ג: 10000

ד: 12000

בהצלחה!

פורסם
קודם שמישהו יציג דרך פיתרון

אוקי...

התייחסות לשאלה ראשונה:

לאחר שאנו יודעים את כל הנתונים והמטרה האמיתית היא לטוס עם כמה שפחות בזבוז דלק וללא התחשבתפ ברוח הצפויה אנחנו מסתכלים במסמך ופונים לעמ' 5.

שם אנחנו רואים שהגובה שבו מבזבזים הכי פחות דלק הוא 12,000 רגל. (GPH=6.1)

והמהירות היא 100 קשרים(יחסית איטית לשאר),אבל בלא התחשבות ברוחות שיורידו לנו את המהירות אנו בוחרים בתשובה זאת-הרי שרוצים פחות בזבוז דלק.

התייחסות לשאלה שנייה:

גם כאן אותם נתונים,אך כאן מתחשבים ברוח הצפוייה.

הפעם נתייחס לנתון רכיב הרוח הצפוי בגבהים השונים.

אני מדגיש עוד פעם,מטרתנו היא לחסוך בדלק.

אנו מסתכלים בעמ' 5 ומבינים שככל שהגובה עולה המהירות קטנה,וככל שהגובה עולה כך בזבוז הדלק קטן.

אבל אנו צריכים להתחשב ברוח.

ולפי נתון רכיב הרוח לגובה 8,000 ולגובה 6,000 רגל הרוח היא 10 קשרים(אותו הדבר).

רק בגובה 8,000 יש פחות בזבוז. ופחות מהירות.

אנו מעדיפים יותר חיסכון בדלק למרות התחשבות במהירות(כתוצאה מהרוחות) אז בחרתי בתשובה זאת.

פורסם

רק שכחת שככל שאתה טס יותר זמן אתה מבזבז גם יותר דלק ;-)

ולכן (לא מנסה לפתור את השאלה אלא סתם דוגמא) אם אתה טס לדוגמא ב-200 קשר ומבזבז נגיד 8.2GPH

לעומת 100 קשר 6.1GPH, עדיין הייתי הולך על 200 קשר כי בסופו של דבר אני אבזבז פחות דלק כי אני אגיע פי 2 יותר מהר ליעד.. נק' למחשבה :wink:

פורסם
הייתי הולך על 200 קשר כי בסופו של דבר אני אבזבז פחות דלק כי אני אגיע פי 2 יותר מהר ליעד.. נק' למחשבה :wink:

חשבתי על זה..

ו....

אתה פשוט תצבור פחות שעות טיסה.. :mrgreen: :fist:

פורסם

היי,

אני לא בוגר קורס מכשירים אך מקווה שאהיה בקרוב :wink:

מה שאכתוב היא לא תשובה אך התייחס לאותו עניין,בכל מקרה אני מקווה שאני לא מבלבל בין כמה דברים:

עד כמה שידוע לי זה קשור לעניין של מהירות שיוט?

כלומר מינימום בזבוז דלק במרחק מסויים כולל שקלול זמן טיסה...

בכבדים כמדומני בודקים זאת לפי אחוזי כוח מנוע? בד"כ אזור 75% אם איני טועה.

פורסם

טוב התשובה היא כזו:

בלי רוח הנושא פשוט, המהירות האמתית של המטוס היא גם מהירותו מקרקעית ובעצם המהירות שבה המטוס מתקדם ממקום למקום.

מה שצריך לעשות הוא להיכנס לטבלה בגבהים 6000 עד 12000, להצליב עם הטמפרטורה שבמקרה הזה 35 מעלות בגובה 0 היא טמפרטורה סטנדרטית + 20 מעלות.

שם ניתן לבדוק מהירות אמתית ותצרוכת דלק לשעה שמתאימים ל 2400 סל"ד

לדוגמא, בגובה 10000, המטוס יתקדם במהירות 102 קשרים ויצרוך 6.3 גלון.

אורך הנתיב הוא 286 מייל לכן במהירות 102 קשרים ייקח למטוס לטוס לאורך הנתיב, 2.804 שעות, אם נכפיל את השעות בתצרוכת דלק של 6.3 גלון לשעה נקבל צריכה של 17.67 גלון לאורך הנתיב.

וכך גם לשאר הגבהים:

6000 יוצא 18.08

8000 יוצא 17.87

10000 יוצא 17.67

12000 יוצא 17.45

כלומר גובה 12000 בתנאים האלו הוא החסכוני ביותר.

אם נוסיף את רוח האף נצטרך להפחית את עוצמת רכיב רוח האף מהמהירות האמתית של כל גובה למשל:

בגובה 6000 המהירות האמיתית לפי הטבלה היא 106 קשרים. נחסיר ממנה 10 קשרים רוח אף ונקבל מהירות קרקעית 96 קשרים.. נבצע את אותו חישוב 286 חלקי 96 שווה 2.979 שעות וכפול 6.7 גלון לשעה יוצא 19.96 גלון לאורך הנתיב.

וכך גם לשאר הגבהים:

6000 יוצא 19.96

8000 יוצא 19.77

10000 יוצא 20.71

12000 יוצא 21.80

עם רוח... גובה 8000 הוא החסכוני ביותר

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...