עבור לתוכן
Nir Gonen

NDB Holds, איך אנחנו עושים אותם באירופה, מדריך למשתמש.

Recommended Posts

פורסם

שלום לכולם

החלטתי להכין מדריך קצרצר בנוגע ל

NDB Holds

כיצד אנחנו מבצעים אותן וכיצד למדנו לבצע אותן פה באנגליה

אני יודע שהרבה ממכם טסו, או טסים באמריקה, בשונה מאמריקה, באירופה לא ממש אכפת לבוחנים מהזמן שבו השגת את ההולד, אלא ביכולת שלך ליירט את הכיוון של הצלע הנכנסת, ולכן, כל נושא הזמן הוא שולי יחסית, בעוד באמריקה ההיפך הוא הנכון, למיטב הבנתי

נתחיל מהבסיס

?-א) אילו כניסות יש לנו להולדס

ישנן 3 כניסות להולדס

1

Direct ( & Marginel Directs)

2

Parllel

3

Teardrop \ Offset

ב) כיצד מזהים איזה כניסה מתאימה למיקום הנוכחי שלנו?

ובכן אנחנו צריכים לקבוע כמה דברים

1

מה הכיוון של התחנה ביחס אלינו, ההערכה נעשית אך ורק כאשר אנו טסים ישירות אל התחנה, כל החישובים והביצועים מסתמכים על כך שאנו טסים ישירות אל התחנה

2

לאיזה כיוון פונים בהולד

3

מה הכיוון של הצלע היוצאת בהולד

(Outbound)

ניקח לדוגמא את ההולד באוקספורד

)EGTK(

הליך מכשירים

NDB100

צלע נכנסת Inbound – 100

צלע יוצאת Outbound – 280

פניות שמאליות

hold.jpg

אז..... איך נדע איזה כניסה מתאימה לנו?!?!?!

ובכן נטוס ישירות אל התחנה ואז נחלק את ה

ADF\RMI\HSI \DGI

לשלושה חלקים

כאשר אנו טסים ישירות לתחנה כמו בדוגמא הבאה

1.jpg

בתמונה ניתן לראות שאנו טסים ישירות לתחנה

כעת נחלק את המכשיר לשניים

כאשר אנחנו מעבירים קו לרוחב המכשיר וחצי קו לאורך המכשיר

את הקו הרוחבי נעביר בהתאם לכיוון הפניות בהולד

אם הפניות שמאליות כמו בדוגמא הנ"ל נעביר את הקו מ-20 מעלות למעלה מכיוון ה"ניצב" השמאלי שלנו בדוגמא הנ"ל הניצב השמאלי הוא בערך 100 ולכן אנו נעביר את הקו מכיוון 120

בצד השני של המכשיר נעביר את הקו 20 מעלות מתחת לכיוון ה"ניצב" הימני שלנו, בדוגמא הנ"ל הניצב הימני שלנו הוא כיוון בערך 280 ולכן הקו יפגוש את הצד הזה של המכשיר בכיוון 300

ADF.jpg

ממש כמו בדוגמא למעלה

אם לדוגמא הפניות בהולד היו פניות ימניות היינו מעבירים את הקו בצורה הפוכה, כלומר בצד ימין מעבירים את הקו מהניצב מינוס 20 מעלות

ובצד שמאל של המכשיר היינו מעבירים את הקו בניצב מינס 20 מעלות

הדרך הנוחה לי לזכור את זה, כאשר אני טס היא, אם הפניות בהולד הן פניות ימניות ואני מסתכל על המטוס מאחורה כנף ימין תהיה הנמוכה וכנף שמאלה תהיה הגבוהה, אך זה בדיוק ההיפך מאיך שאני צריך להציג את הקו על המכשיר, אז אם הפניות ימניות הקו יעבור גבוהה בצד ימין ונמוך בצד שמאל.

יכול להיות שאני סתם מבלבל חלקכם, אבל אם זה עובד בשבילי זה יכול לעבוד גם לאחרים.

לאחר שהעברנו את הקו הראשון נעביר קו מאמצע המכשיר לחלק העליון של המכשיר, ובמידה ואנו טסים ישירות לתחנה (כמו שאנו צריכים) הקו יקביל למחט

כעת מה שנוצר על המכשיר הם שלושה חלקים דימוניים, שכל אחד מהם מסמל את אחת הכניסות להולד

-החלק התחתון והכי גדול מבין השלושה מייצג את הכניסה:

Direct

-החלק הקטן ביותר או במקרה שלנו החלק השמאלי \ עליון מסמל את הכניסה:

Teardrop

-החלק השני בגודלו, או הימני \ עליון במקרה שלנו מסמל את הכניסה:

Parllel

שימו לב שבמקרה והפניות בהולד היו ימניות במקום שמאליות החלקים יהיו שונים, כלומר

Teardrop כניסת

תהיה בצד ימין עליון וכניסת

Parllel

תהיה בצד שמאל עליון

ובכן לאחר שקבענו את כל הדברים הנ"ל, נותר לנו להציב את המשתנה האחרון במשוואה – היכן על המכשיר נמצא הכיוון של הצלע היוצאת

(Outbound)

במקרה שלנו הצלע היוצאת נמצאת בכיוון 280 מעלות

ולכן אם נחפש היכן נמצא כיוון 280 בתמונה נגלה שהוא נמצא בתחום של כניסת

Parllel

ולכן זו תהיה הכניסה שלנו להולד

אולם לצורך התרגיל הראשון ומכיוון שהתמונה נלקחה במרחק מסויים מהתחנה נניח שכאשר ניכנסתי להולד הכיוון 280 היה בתחום של כניסת דיירקט

בדרך כלל אנחנו נותנים לעצמנו "מרווח נשימה" של חמש מעלות לכל כיוון איתן ניתן לשחק, לדוגמא אם הכיוון של הצלע היוצאת היה נמצא 5 מעלות מתחת או מעל לכניסה שנוחה לי, יותר מהכניסה האחרת, אני יכול לעשות את הכניסה השנייה אפילו אם הכיוון לא נמצא בתוך התחום שלה.

1.jpg

ניראה שאנחנו מגיעים מכיוון 190 כלומר אנחנו רחוקים 90 מעלות מהכיוון של הצלע הנכנסת, איך אם כן ניכנס להולד בצורה נוחה?

ובכן מכיוון שאנחנו מגיעים מהכיוון שבו נמצא ההולד אנחנו צריכים איזשהו תמרון שיגרום לנו להיכנס להולד בצורה שתביא אותנו למקום הנכון

למה אני מתכוון?

קחו את הדוגמא הבאה, אני רחוק כ90 מעלות מהכיוון של הצלע הניכנסת, אקח אם כן את הסיפרה הראשונה – 9 ואכפיל ב2 התוצאה היא כמובן 18

ולכן לאחר שאעבור מעל המשואה אפנה שמאלה לכיוון 280 (צלע יוצאת) אך בדרך אעצור בכיוון 010 (המקביל) למשך 18 שניות ולאחר מכן אמשיך את הפנייה ל280, ובסופו של דבר אם הכל עבד נכון אהיה על הצלע היוצאת במרחק המתאים מן המשואה

כך לדוגמא אם הייתי מגיע מכיוון 150, המרחק שלי מהצלע הנכנסת היה 50 מעלות (150-100) והייתי יוצא על כיוון 010 (המקביל) ל-10 שניות (5 כפול 2)

כיוון 010, 18 שניות

1entrey.jpg

קצת קשה לדמיין, ועל פי כמה וכמה להסביר אך הנה תמונה מהסימולטור שאני מקווה שתבהיר את הנושא

1map.jpg

כמו שאתם רואים אני מגיע מכיוון 190, עובר מעל המשואה, פונה שמאלה, עד שאני מגיע לכיוון 010 (המקביל), אני טס בכיוון הזה למשך 18 שניות ואז ממשיך את הפנייה שמאלה לצלע היוצאת, כיוון,280

חשוב לציין ש-18 הוא מספר השניות המקסימלי שנישתמש לתימרון זה

ניתן לראות שאם הייתי ממשיך את הפנייה ללא ההפסקה של 18 השניות, הייתי מסיים את הפנייה על כיוון 280 אולם הייתי קרוב מאוד למשואה מה שהיה הופך את הצלע נכנסת לכמעט בלתי אפשרית להשגה

אוקיי....

אז....

ניכנסנו כמו שצריך להולד, מה עכשיו?!

ובכן, כאשר אני נימצא במקביל למשואה (כלומר המחט מצביעה על כיוון 010\190) אני מתחיל את הטיימר שלי וסופר דקה אחת

המחט אומרת שאני במקביל למשואה, מתחיל את הסטופר

1abeam.jpg

, בתום הדקה אם הכל מתנהל כשורה אני אמור להיות על מה שנקרא

GATE 1

גייט 1 הוא בעצם אינדיקטור ותו לא, של מיקומי בהולד, גייט 1 נמדד כ 30 מעלות מהצלע היוצאת, במקרה שלנו, הצלע היוצאת היא 280, ולכן גייט 1 יהיה 310, כלומר בתום דקה אחת, המחט צריכה להצביע על כיוון 310 \ 130

במידה ואני לא מגיע לגייט 1 בדקה אחת או שאני אגיע לגייט 1 לאחר יותר מדקה, ניתן להסיק שהרוח מעיפה אותנו מהנתיב הרצוי, אך זה סיפור אחר, לפעם אחרת

גייט 1 כעבור דקה, יופי טופי

1gate1.jpg

בכל מקרה, במקרה שלנו הכל טוב ויפה, אנחנו מגיעים לגייט 1 כעבור דקה ופונים שמאלה ליירט את הצלע הנכנסת חזרה למשואה

במהלך הפנייה אנחנו נתקלים בעוד מושג שנקרא

Gate 2

גייט 2 (בניגוד לגייט 1 שהיווה עבורנו רק אינדיקטור כללי למצבנו) נותן לנו תמונה די טובה על התיקונים הדרושים בכדי להשיג את הצלע הנכנסת

חשוב לציין שב

RMI

במטוס הסנקה ישנה סטייה של 10 מעלות במהלך הפניות, ולכן, כאשר אנחנו נמצאים 60 מעלות מהכיוון של הצלע הנכנסת המחט צריכה להצביע על כיוון הצלע הנכנסת, אם הצלחנו להשיג את המצב הנ"ל מצבנו טוב.

במידה ולא, ובכן דרושים תיקונים, אם לדוגמא המחט מצביעה על כיוון 120 הרי שאנחנו הולכים לפספס את הצלע הנכנסת

(undershoot)

ולכן נגלגל את הכנפיים לישרה ואופקית וניתן לראש המחט "ליפול", אולם בגלל הסטייה במכשיר, אם נחכה עד שראש המחט יגיע ל-100 מעלות (הצלע הנכנסת) אזי, ברגע שנתחיל את הפנייה הראש "יפול" 10 מעלות נוספות, ולכן התיקון הנכון לעשות הוא לחכות עד שראש המחט "יפול" לכיוון 110 מעלות, ואז להמשיך את הפנייה ובעת גילגול הכנפיים ראש המחט יפול ויצביע על כיוון הצלע הנכנסת, הכיוון הדרוש.

במידה והמחט תצביע על לדוגמא, כיוון 090 כאשר אנו נמצאים בגייט 2, ניתן לצפות שנהיה ב

Overshoot

כלומר ניצטרך להמשיך את הפנייה בכדי "לדחוף" את ראש המחט חזרה לכיוון הרצוי

כמובן שזה מצריך ידע והבנה בקריאת

RMI \ NDB \ ADF

אך זה ידע שאני מאמין שלרובכם יש.

נבצע בדיקת הערכה אחרונה כ-20 מעלות לפני הכיוון של הצלע הנכנסת על מנת לבצע תיקונים אחרונים\

גייט 2, סימנים נכונים על המכשיר, החיים יפים

1gate2.jpg

ולסיום אם הכל עבד כשורה, כל מה שנישאר לעשות הוא להטיס את המחט בכיוון הצלע הנכנסת והופה, כרגע עשינו את ההולד הראשון שלנו

בואו וניקח דוגמא נוספת

היסתכלו בתמונה למטה ונסו למצוא איזו כניסה מתאימה להולד שהיתאמנו עליו מקודם (צלע יוצאת 280 נכנסת 100, פניות שמאליות)

2.jpg

אם ניחשתם כניסת דיירקט אתם צודקים, אולם בניגוד לכניסה הקודמת הפעם אנחנו מגיעים מהצד ה"מת" של ההולד. איך אם כן נבצע תיקונים שיגרמו להולד להיראות כמו שצריך?!

ובכן בתמונה ניתן לראות שאנחנו נמצאים 60 מעלות מהכיוון של הצלע הנכנסת (100-40) ולכן, בדיוק כמו בדוגמא הראשונה, ניקח את הסיפרה הראשונה – 6 , נכפיל ב2 ונקבל 12.

לאחר מעבר המשואה בניגוד לדוגמא הראשונה, הפעם נמשיך לטוס בקו ישר למשך 12 שניות ורק אז נפנה שמאלה לכיוון הצלע היוצאת, ומשם הכל צריך ללכת חלק וכמו בדוגמא הראשונה.

אז למה בעצם אנחנו ממשיכים לטוס בקו ישר הפעם, ולא על הכיוון המקביל (010) כמו בדוגמא הראשונה?!

התשובה היא, כי אם עשינו הכל כמו שצריך ההולד שלנו צריך להיראות כך:

2map.jpg

כולי תקווה שלאחר שראיתם את המפה, אתם מבינים מדוע בדוגמא הזו אנחנו טסים בקו ישר החוצה מהמשואה ובדוגמא הראשונה אנחנו פונים לכיוון המקביל

אם כן ניתן להבחין שכניסת דיירקט יכולה להיתחלק לשתי כניסות ייחודיות, הראשונה, כאשר אנו מגיעים מהצד ה"חי" של הולד, ובמקרה הזה ניצטרך לטוס על המקביל למספר השניות שחישבנו

והמקרה השני כאשר מגיעים מהצד ה"מת" של ההולד ובמקרה הזה ניצטרך לטוס בקו ישר החוצה מהתחנה

ועכשיו, בואו וניסתכל על כניסה נוספת להולד

הנה התמונה

3.jpg

אז..... אם ניחשתם שהכניסה להולד תהיה כניסת

Teardrop

ניחשתם נכון

אם כן, איך מתבצעת כניסת טירדרופ?!

ובכן לאחר שאנחנו עוברים מעל המשואה נתחיל את הסטופר ונטוס את הכיוון של גייט 1

במקרה שלנו, גייט 1 הוא כיוון ,310 ולכן לאחר מעבר המשואה, נטוס את רדיאל 310 החוצה מן המשואה

לאחר דקה נבצע פנייה שמאלית בכדי ליירט חזרה את הצלע הנכנסת למשואה, ואם הכל עבד כמו שצריך

הכניסה שלנו להולד צריכה להיראות כך

3map1.jpg

כעת נעבור מעל המשואה ונבצע הולד סטנדרטי כמו שלמדנו, במקביל למשואה (מחט מצביעה על 010\190) נתחיל את הסטופר וכעבור דקה נקווה שאנחנו פחות או יותר באיזור גייט 1, ואז נפנה חזרה לצלע הנכנסת כאשר במהלך הפנייה אנחנו בודקים את מיקומנו בגייט 2 ומבצעים תיקונים בהתאם, 20 מעלות לפני הכיוון נבדוק שוב ונבצע תיקונים נוספים אם הכרחי ואם הכל כמו שצריך נגיע חזרה למשואה בדיוק ב-3 דקות

להלן דוגמא

3map2.jpg

3map3.jpg

אז כמו שראיתם, כניסת טירדרופ היא פשוטה ביותר

ולכן נעבור הלאה לדוגמא הבאה

היסתכלו בתמונה למטה, וקיבעו איזו סוג כניסה מתאים למיקום הנוכחי שלנו?!

4.jpg

אם ניחשתם כניסת

Parllel

אתם צודקים

ניתן לראות שאם נחלק את מכשיר ה

ADF

לשלושה חלקים כמו שלמדנו הכיוון של הצלע היוצאת, נימצאת באיזור כניסת הפרלל

אם כן מה עושים?!

לאחר שאנחנו עוברים מעל המשואה, נתחיל את הסטופר שלנו ונפנה לכיוון הצלע היוצאת (280) כעבור דקה נבצע פנייה ימנית בכדי לטוס ישירות בחזרה למשואה, במבט על, הביצוע שלנו צריך להיראות פחות או יותר כך

4map2.jpg

אולם כעת אנו ניצבים בפני עוד בעייה, אומנם אנחנו טסים ישירות למשואה, אבל אנחנו לא ממש מיושרים על הצלע הנכנסת, אז מה עושים?!

בתמונה למטה

4entrey2.jpg

ניתן לראות שאנחנו טסים ישירות למשואה בכיוון 130, כלומר 30 מעלות מהכיוון של הצלע הנכנסת, ואנחנו נמצאים בצד ה"חי" של ההולד

אז בואו ותגידו לי, מה יהיה התיקון שנעשה?!?!

אם הגעתם למסקנה שניצטרך לפנות שמאלה לכיוון הצלע היוצאת ולעצור למשך 6 שניות על הכיוון המקביל, ולאחר מכן להמשיך את הפנייה לצלע היוצאת, אתם גדולים! צדקתם!

ולכן הכניסה שלנו להולד צריכה להיראות בערך כך

4map3.jpg

בתמונה ניתן לראות את 6 השניות שטסתי בכיוון 010 ואיך הם תורמים לנו ביצירת הולד מסודר

מכאן הכל מתנהל כרגיל, כאשר אנו במקביל למשואה, מתחילים את הסטופר, סופרים דקה, ואם אין בעיות מיוחדת נהיה באיזור גייט 1, כעבור דקה פונים שמאלה ליירוט צלע נכנסת כאשר בודקים את מיקומנו בגייט 2 ו20 מעלות לפני ואם הכל עבד נכון אנחנו צריכים לקבל משהו שניראה פחות או יותר כך

4map5.jpg

לא מסובך נכון?!?

הנושא הזה מצריך הרבה תירגול וקריאה נכונה של המחטים, חשוב לציין שכל הדוגמאות שלמעלה נעשו ללא רוח בסימולטור, כאשר אנו מכניסים רוח למשוואה ההולדס הופכים להיות טיפה יותר מסובכים, ובמידה ותהיה היענות אישמח לכתוב עוד מאמר על הרוח בהולד ואיך היא משפיעה עלינו

כמה דגשים אחרונים לפני סיום

במידה ויש לנו רוח אף או רוח גב ואנחנו מגלים שלדוגמא, במקום 3 דקות, אנחנו מגיעים חזרה למשואה בתום ההולד ב3:30 דקות, מה התיקון שנבצע?!

ובכן התשובה פשוטה, ניקח את הזמן שבו איחרנו ונחלק בחצי ונקבל את התוצאה 15 שניות, כאשר אנו טסים בצלע היוצאת נתחיל את הסטופר במקביל למשואה כמו שלמדנו אולם הפעם נטוס 15 שניות פחות (כלומר 45 שניות בצלע היוצאת) וכעת אנו אמורים לקבל הולד שנמשך בדיוק 3 דקות

ולהיפך, אם הגענו למשואה ב2:30 דקות במקום 3 נוסיף 15 שניות לצלע היוצאת

לסיום חשוב לדעת כיצד לנסח את קריאת הכניסה להולד

הקריאה צריכה לכלול כמה פיסות מידע

-1 מי אנחנו?!

-2 באיזה גובה אנחנו

-3 איפה?

4- ומה עושים?

אם נחזור לדוגמא המקורית שלנו, ההולד מתבצע במשואה בשם

OX

ואנו נמצאים בגובה 3500 ולכן, לאחר מעבר המשואה הקריאה שלנו בקשר תהיה כלדקלמן

-Oxford 14 3500 feet Oscar X-ray entering the hold

בנוסף חשוב לציין שבהולד מאוד חשוב לשמור על סדר פעולות,

אין צורך למהר, ולכן סדר הפעולות שלנו יהיה

מעבר משואה

התחלת סטופר

סיבוב סמן הכיוון לכיוון הבא שאנו הולכים לטוס

פניה

ודיווח בקשר

הלא הם ארבעת ה"טיז" של ההולד

T-ime T-wist heading bug T-urn T-alk

מקווה שהמדריך הזה היה לכם לעזר, אני לא מדריך או מתיימר להיות אחד, ולקחתי את זה בתור פרוייקט קטן חביב ואינפורמטיבי, ואני מקווה שמישהו יוכל ליישם את מה שהוא למד פה לטיסות שלו בסימולטור

שלכם

ניר

פורסם

ניר סחטיין כל הכבוד!!

מדריך מעניין ומושקע.

כמו שעז אמר הייתי בוחר דרך קצת שונה. דומה מאוד למה שכתבת בתחילת המאמר לגבי חלוקת כרטיס הכיוונים לגזרות הכניסה - בADF או RMI או בג'יירו אבל - לבצע את החלוקה בהתאם לכיוון ה INBOUND LEG. למשל בדוגמא הראשונה אם כיוון הINBOUND הוא 100 וכיוון הטיסה שלך הוא 190, "לצייר" בדמיון את הגזרות כאשר הקו ה"אנכי" המחלק בין PARALLEL ל TEARDROP בעצם "שוכב" ומצביע על כיוון 100 ואז הכל פשוט קופץ לך לעיניים. אתה רואה את הגזרות ואתה רואה מאיזה גיזרה אתה מגיע.

אפשר גם פשוט לקחת דף ונייר, אממ סליחה עט ועיפרון ולצייר. (זה אחלה תרגיל של ווידוא מצב טיסה - סל"ד - מצב אף - קיזוז ואז לצלול לתוך הציורים)

לגבי הבדלה בין TD DIRECT, ו PARALLEL אני זוכר את זה ככה:

בכללי : יש את קו החלוקה האופקי שנטוי ב20 מעלות מהניצב לכיוון הראשי של ההולדינג.

צורת ההולדינג מתחלקת ככה שרב ההולדינג מבוצע "מאחורי" הקו הזה. וחלק קטן - הפנייה מהINBOUND ל OUTBOUND - מבצע מלפני הקו הזה. כשבאים להולדינג "מאחורה" - מאחורי הקו האופקי . באים בDIRECT. כשבאים מהצד השני , זה מתחלק לשתי האפשרויות הנוספות : TD או P:

יש את הקו הראשי האנכי של הINBOUND LEG שעושה חלוקה ראשונית לאורך. ההולדינג - לא משנה אם ימני או שמאלי - מתבצע בצד אחד של הקו הזה. כשאתה בא מאותו הצד שבו מתבצע ההולדינג - אתה מבצע PARALLEL. כשתאה בא מהצד הנגדי - אתה מבצע TD.

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...