עבור לתוכן
Lior Avinoam

דאיה בסימולטור

Recommended Posts

פורסם

היי,

עליתי לטיסה קצרה באופליין עם הדאון הדיפולטי לX ונהנתי מאוד, הבנתי את הקטע עם הצפצופים - אם אני לא טועה זה מציג את הVS לפי צלילים.

רציתי לשאול אם יש עוד סוגי דאונים לFSX, ומי מפתח אותם.

בואטסים מותר לעלות לטיסה עם דאון? אם כן, במקרה ומטוס גורר אותי רואים אותו גם בואטסים?

איפה אני יכול ללמוד עוד על דאיה בארץ?

פורסם
היי,

עליתי לטיסה קצרה באופליין עם הדאון הדיפולטי לX ונהנתי מאוד, הבנתי את הקטע עם הצפצופים - אם אני לא טועה זה מציג את הVS לפי צלילים.

רציתי לשאול אם יש עוד סוגי דאונים לFSX, ומי מפתח אותם.

בואטסים מותר לעלות לטיסה עם דאון? אם כן, במקרה ומטוס גורר אותי רואים אותו גם בואטסים?

איפה אני יכול ללמוד עוד על דאיה בארץ?

יש עוד המון סוגי דאונים לסימולטור:

הראשון שבהם זה הטרייק הדיפולטי של FSX

תגיע איתו לגובה שאתה רוצה תכבה מנוע ויאללה תתחיל לדאות. נכון אין וריומטר שמצפצף אבל אפשר להסתדר...

את שאר הדאונים, וזה כבר יותר מאתגר תמצא במסך בחירת המטוסים שלך - כל מטוס שתרצה (חוץ מהמוזרים האלה עם הפרופלור על הגג) יכול להגיע לגובה מסויים לכבות מנוע ולהפוך לדאון.

בדיוק כתבתי כמה דברים על זה (למרות שלא נראה לי שזה יחדש לך הרבה כי אין התייחסות מקצועית מלומדת מדי) בתשובה לפוסט על משימה בFSX ACCELERATION

לגבי דאונים אמיתיים לסימולטור תחפש GLIDERS FSX בגוגל או משהו...

ללמוד על דאיה בארץ אני לא ממש מכיר איפה אבל נראה לי שבמנחתים כמו באר שבע ומגידו יש מועדוני דאייה. תבדוק למשל באתר של מגידו תעופה.

לגבי טיסה עם דאון בוואטסים תבקש מהבקר מרשה מיוחד ותגדיר לו ולך את האיזור שאתה הולך להגרר ולדאות בו, עם גבולות גזרה ברורים לגובה ולרוחב ולא נראה לי שזה בעיה.

הבעיה היחידה היא בהתחברות לרשת שחייבת להתבצע על המסלול ובגרירה שפשוט מתבצעת "דוח" בכיוון אחד אבל גם זה נראה לי שבתיאום עם פקח לפני החיבור והכנה נכונה לפני הטיסה לא ממש אמורה להוות בעיה.

לא הייתי עושה את זה ברשת בבן גוריון או הרצליה אבל במנחתים ה"שוממים" זה לא צריך להיות בעיה רצינית מדי בהנחה שיש בקר שמוודא שאין תנועה ומאשר לך להתחבר על מסלול והכל.

בהצלחה.

פורסם
חוץ מהמוזרים האלה עם הפרופלור על הגג

אני מנחש שהכוונה למסוקים חחח.

דרך אגב גם עם מסוקים אפשר לדאות (רק שבמסוקים במקום דאייה קוראים לזה אוטורוטציה [autorotetion]).

פורסם
חוץ מהמוזרים האלה עם הפרופלור על הגג

אני מנחש שהכוונה למסוקים חחח.

דרך אגב גם עם מסוקים אפשר לדאות (רק שבמסוקים במקום דאייה קוראים לזה אוטורוטציה [autorotetion]).

אכן התכוונתי למסוקים ולא נראה לי שאפשר להשוות אוטורוטציה לדאיה.

אולי אני טועה אבל בעיני אוטורוטציה היא יותר נפילה מבוקרת מאשר דאיה וגלישה לסוג של נחיתה.

עופר? ברוכי? מישהו?

פורסם
quote="Adam Waiser"]חוץ מהמוזרים האלה עם הפרופלור על הגג

אני מנחש שהכוונה למסוקים חחח.

דרך אגב גם עם מסוקים אפשר לדאות (רק שבמסוקים במקום דאייה קוראים לזה אוטורוטציה [autorotetion]).

אכן התכוונתי למסוקים ולא נראה לי שאפשר להשוות אוטורוטציה לדאיה.

אולי אני טועה אבל בעיני אוטורוטציה היא יותר נפילה מבוקרת מאשר דאיה וגלישה לסוג של נחיתה.

עופר? ברוכי? מישהו?

זה תלוי במהירות שלך. אם אתה מספיק מהיר אתה יכול לגשת לנחיתה ולנחות בעדינות יחסית רק בזכות האינרציה של הרוטור.

פורסם

יש תוכנה שנקראת Aerotow והיא מאפשרת לשנות את המטוס הגורר ושתגרר על פי תוכנית טיסה.

פורסם
חוץ מהמוזרים האלה עם הפרופלור על הגג

אני מנחש שהכוונה למסוקים חחח.

דרך אגב גם עם מסוקים אפשר לדאות (רק שבמסוקים במקום דאייה קוראים לזה אוטורוטציה [autorotetion]).

אכן התכוונתי למסוקים ולא נראה לי שאפשר להשוות אוטורוטציה לדאיה.

אולי אני טועה אבל בעיני אוטורוטציה היא יותר נפילה מבוקרת מאשר דאיה וגלישה לסוג של נחיתה.

עופר? ברוכי? מישהו?

דאיה הינה טיסה בלתי ממונעת. במטוס ממונע נקראת גלישה, באנגלית מילה זהה לשניהם- GLIDE. היא ניתנת לביצוע בכל כלי טיס בו אפשר לנטרל את הספק/ דחף המנוע בטיסה, או להפחיתו למיזער, כגון סרק. ניתן לפצות על דחף שיורי באמצעות הגדלת הגרר, בצוקית- 1/3 מעצורי אוויר בחוץ.

דאיה הינה טיסה מהנה במיוחד, ללא מקור כוח זולת מיומנות הטייס באיתור והשתלבות בזרמי אוויר עולים. זוהי טיסה מאוד אסטתית, חופה ענקית, הכל שקט למעט שריקת האוויר מסביב לתא. שנית אתה טס בניקיון אווירודינאמי שאין שני לו, עם ערך גלישה 1:20 ויותר, ושלישית מהנה לעוף למעלה ב-2000 רגל לדקה כשתפסת זרם ראוי. קיים בעיקר ליד גבעות והרים עם התחממות מקומית או רוח חזקה. בקליפורניה יש דואים שמגיעים 500 מי"מ מנקודת השחרור. בארץ חובבי דאיה מפורסמים היו רפול שהיה עולה במגידו בשבת עם ארגז גזר, ומנחם בר מכפר יהושע שגם דאה קבוע במגידו, היה רמ"א בשעתו.

גלישה הינה מצב טיסה המשמש לאובדן גובה, למשל במטוסי נוסעים מ-TOD, ובחלק מהמטוסים לגישה לנחיתה. נעשה בה שימוש לגם צורך תרגול נחיתת אונס, כלומר אובדן מנוע/ים. בדאונים מתקדמים ערך הגלישה המיטבי (היחס בין העילוי לגרר) מגיע מעל 1:20. במטוסים מהירים אך לא בהכרח נקיים אווירודינאמית כגון קורנס, יחס אופייני הינו 1:4, בתא וגם מבחוץ זה נראה כמו גישה של מגהץ, הולכים סביב גבוה יחסית.

אביהו בן-נון נחת נחיתת אונס בקורנס ברפידים כשנגמר לו דלק בגיחה מבצעית בסיני. בכדי לספק היגוי מה-RAT, חצה מסלול ב-250 קשר. יפתח ספקטור בנסיבות דומות של גמר דלק לאחר רדיפה אחרי מיגים נחת נחיתת אונס בשחק במינחת אבו רודז.

מסוקים ניתן לבצע באותה מידה גלישה באמצעות הפרדת מקור ההנעה מהרוטור, ובמידה ולא נוצרת הפרדה, באמצעות סגירת המצערת למצב סרק. ההפרדה מוצגת על מחטי מד הסל"ד. היא נקראת אוטורוטציה כי אובדן אנרגיות פוטנציאלית/ קינטית מומרות לכוח אוטורוטאטיבי (מסובב את הרוטור). במסוק תרגיל האוטורוטציה משמש לרכישת מיומנות באימון נחיתות אונס. ניתן ללכת סביב בכל שלב, כולל בריחוף ממש לפני נגיעה. אוטורוטציה משמשת למגוון נוסף של תקלות, למשל בעת אובדן דחף רוטור זנב. אלה תרגילים מורכבים ולא אפרט יותר כאן אלא אם תתעורר שאלה.

הבעייתית של נחיתת אונס / חרום במסוק נובעת מהמרכיבים:

א. ערך גלישה מיטבי של מסוק נע בתחום של בין 1:4 במסוק סייפן, לכחצי מזה באלואט 2 וביסעור. שיעורי הנמכה מקובלים הינם בין 1300 רגל לדקה ל-3000.

ב. לכן בטיסה אופיינית בגובה נמוך אין זמן ואין טווח להתארגן על שדה טוב מול הרוח במקרים רבים.

ג. בשלב הקריטי של שבירת הגלישה ושיכוך ההנמכה לנגיעה, ממירים מהירות קדימה בתוספת סל"ד רוטור המשמש לשיכוך. לא תמיד השטח חלק וקשה מספיק ואתה לא רוצה להתהפך ולהידלק, ואתה צריך את המסוק והגב שלך להמשך.

למסוקי בל ברובם תכונות אנרגית רוטור טובות, הסל"ד עולה ואח"כ יורד בשיכוך באופן לא מאוד מהיר. במסוקים כבדים, וגם אלואט 2, הסל"ד עולה מהר ויורד מהר כך שהשיכוך והנגיעה הינם תרגיל שיפוט קשה מאוד, שמעטים מצליחים לבצע היטב. בצבא ארה"ב חניך בקורס טיס מבצע נחיתות אונס מלאות בסולו משיעור 20. בח"א מפקד המטוס הוא רק מדריך עם הסמכה מיוחדת, אין סולו גם לא לקברניטים בכירים.

בקורס טייסי ניסוי הזמין אותי המדריך הראשי, בריטי עם ניסיון רב וטייס מעולה לתחרות נחיתות אונס בה המטרה היתה שהמסוק ינוח בסוף על דלת עץ שהיתה זרוקה בשטח השדה, 3 נסיונות כ"א, כל טייס סוגר לעצמו מצערת במצב כרצונו מעל 300 רגל. הוא נגע באחת מהם במגלש אחד, אצלי כל הנחיתות נגמרו על הדלת בניצב לכיוונה עם שני המגלשים באמצעה, שילם גם עבור הבירה שלי, והעיקר- את הדלת הזו הוא לא ישכח.

פורסם

תודה!

אני מעדיף לחפש דאון של ממש במקום להיות משוגע ולכבות מנוע באוויר :)

אני אנסה את התוכנה ברודוי, זה נשמע טוב אבל לא כ"כ הבנתי את אופן העבודה.

לגבי הדאון של אירוסופט אני כבר אחפש, בטח זה משהו ברמה.

הטסת מסוק זה דבר מאוד מסוכן ודי קשה אפשר לומר, אם נכבה לך מנוע רוב הסיכויים שתתרסק, גם במצבים של מצערת סרק או אפילו באמצע טעות קטנה בלי לשים לב בזמן והמסוק צולל בלי לוותר.

לגבי המטוס שמסיע אותי, רואים אותו בואטסים?

פורסם
הם באמת די דומים, כניראה רק מי שקרא את זה הבין מה ההבדל.

תודה

אני קראתי וההבדל הוא שה K הוא גירסא משופרת של ה"דיסקוס" שהותאמה לאירובטיקה.

פורסם
אם כך אדם כניראה שזה אחלה דאון.

דרך אגב אני מחכה שתלמד אותי את הבסיס על הJS41 :)

נו חיפשתי אותך בסופש שעבר ולא היית במסנג'ר או בTS וזאת למרות שאמרתי שאני לא רודף אחרי אנשים.

אולי בשישי הקרוב יהיה לי קצת זמן החל משעות הצהריים ואם כן אני מבטיח להתחבר למסנג'ר.

אם לא אתה מוזמן לפתוח כאן שרשור עם כל השאלות שיש לך והבעיות שנתקלת בהן עד כה עם המטוס ואני אנסה לענות עליהן בשמחה.

פורסם

http://www.ukvga.org.uk/aircraft.php

http://carrier.csi.cam.ac.uk/forsterlew ... imobjects/

http://www.fsglider.de/index.htm

http://luerkens.homepage.t-online.de/peter/

http://205.252.250.26/cgi-bin/yabb2/YaB ... 1225281864

(על זה דיבר בר רודוי)

לא חסרים דאונים, ותוספים רלוונטים לדאיה ל-FSX(גוררים, מחוללי קומולוס, מחוללי טרמיקות טרמיות וזרמי רכס עולים(ridge lift) וכד', רק צריך לחפש).

פורסם

נו באמת אדם אתה בכלל לא מתחבר למסן :)

תודה רבה מולי, הדאון של אירוספוט ניראה לי בהחלט מצוין, אני ילך עליו.

במקרה ואין פקח, מותר לי להתחבר בשדה כמו מגידו או ב"ש על המסלול עם הדאון ולהמריא?

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...