עבור לתוכן
Asaf Brietbard

חזון מחלקת הדרכת פקחים ובקרים

Recommended Posts

פורסם

שלום לכולם

בתקופה זו אני נכנס לתפקיד מנהל מחלקת הדרכת פיקוח ובקרה ב VATIL. אני רואה בתפקיד הזדמנות פז לחזור ולתרום לחטיבה, תוך שיתוף ראיית העולם שלי לגבי תפקוד החטיבה בכלל, פקחי ובקרי החטיבה ברשת VATSIM, ומחלקת ההדרכה בפרט.

בכדי שאוכל להסביר את עצמי בפני כלל החטיבה לגבי השינויים שאולי יקרו בעתיד בתהליך הכשרת הפקחים, אני רוצה להציג בפני כולם את התמונה כפי שאני רואה אותה, ואת ה"אני מאמין" שלי לגבי הפעילות של המחלקה:

1. מהות החטיבה היא לייצר פעילות שוטפת של פיקוח ובקרה במרחב הישראלי - כמתן שירות לטייסים במרחב. לשם כך נדרשת פעילות הכשרה שוטפת של פקחים ובקרים, עבור כל העמדות במרחב הישראלי. בכדי לעמוד במטרה הזו נדרשים שני צדדים -

א. מערכת הכשרה מקצועית, יעילה וזריזה ככל הניתן.

ב. נכונות מצד חברי חטיבה ללמוד פיקוח ובקרה, ולשמש בתפקיד מספר שעות מוגדר בכדי לספק שירותים לציבור הטייסים העולמיים הטסים במרחב הישראלי.

2. פקחים ובקרים יתחילו הסמכה רק לאחר שעברו מינימום שעות כטייסים ברשת, והוכיחו בקיאות בעולם התעופה הוירטאולי. תנאי זה מבטיח תהליך הכשרה קצר ויעיל בדרך להסמכת סטודנט1 ויכולת להשתלב בניהול תעבורה. המשך ההתקדמות על פי רמתם האישית.

3. מחלקת ההדרכה מופעלת ע"י מתנדבים שהם טייסים ובקרים בעצמם! לכן, ייעול תהליך ההדרכה יוריד מהם עומס ויאפשר להם לנצל יותר שעות כנתוני שירות (פיקוח, בקרה) או טייסים ברשת. לכן - ייושם דגש גדול על ייעול תהליך ההדרכה על ידי מעבר למערכי הדרכה מפורטים שיאפשרו לימוד עצמי, חניכה אישית וסימולציות תעבורה (נעודד שימוש בכלי הדרכה מתקדמים לשם מעקב אחרי בחינות, ביצוע סימולציות מתקדמות ועוד). בנוסף, המחלקה תעודד ואף תתגמל מדריכים שיעבירו הדרכות לדור הבא, בתהליך ההסמכה שלהם לבקרה מתקדמת.

4. ככלל, וכמובן בהתחשב ברמת הפקח/בקר, תינתן עדיפות לפעילות ברשת באיזורים שונים (לאו דווקא מרכזיים) כחלק מתהליך ההסמכה.

5. לאחר קבלת ההסמכה, יידרש מינימום שעות על העמדה עד תחילת הדרכה על העמדה הבאה. פירוט לגבי הנושא יופץ כחלק מאתר ההדרכה החדש.

6.מחלקת ההדרכה תפעיל בקרוב אתר הדרכה חדש שירכז את כל החומר הנדרש לפקח / בקר בתהליך ההדרכה או ריענון. יבוצע שיתוף פעולה צמוד עם מחלקת מבצעים בכדי להעמיד עמוד מתומצת עם נהלים מעודכנים שישמשו פקח / בקר לשם עדכון עם העלייה לרשת.

7. מחלקת ההדרכה שואפת ומקדמת מצויינות - תפעיל על פי שיקול דעת מסלולי הסמכה מקוצרים עבור פקחים / בקרים מצויינים.

8. מחלקת ההדרכה פותחת את הדלת לפקחים מחטיבות VATSIM השונות או רשתות מקבילות, לעבור הסמכה (מקוצרת על פי רמתם המקצועית) ברשת VATSIM.

9. מחלקת ההדרכה תשאף בכל דרך להגדיל את מספר השעות בה מבוצע פיקוח או בקרה במרחב הישראלי, במגוון רחב של עמדות. לכן, בתהליך ההסמכה יוגדרו, יחד עם המודרך, שדות ספיציפיים שיופעלו על ידו משך מספר שעות מינימלי.

10. מחלקת ההדרכה פתוחה לביקורת. בכל נושא, בעייה או טענה קיימים משובים פקח/בקר. בנוסף תמיד האוזן קשובה - אנא פנו למייל שלי vatil3 at vatil.org.il .

בהצלחה!

פורסם

אסף שאלה.

מדוע פקח שרוצה ללמוד פיקוח חייב לטוס ברשת? או צריך שיהיו לו שעות טיסה?

אני מבין את הרציונאל שכך הוא רוכש את הידע וכדומה, אך במציאות, פקח לא צריך להיות טייס.

השאלה היא, אתם עושים זאת כך בכדי לקצר את הליך הקורס שהפקח עובר?

פורסם
אסף שאלה.

מדוע פקח שרוצה ללמוד פיקוח חייב לטוס ברשת? או צריך שיהיו לו שעות טיסה?

אני מבין את הרציונאל שכך הוא רוכש את הידע וכדומה, אך במציאות, פקח לא צריך להיות טייס.

השאלה היא, אתם עושים זאת כך בכדי לקצר את הליך הקורס שהפקח עובר?

ברק - השאלה מצוינת.

במציאות, פקח הוא לא טייס. עם זאת, הוא עובר קורס ארוך מאוד, סה"כ עשרות שעות פרונטליות ומעשיות (שלומי, זוכר את הסילבוס?) בכדי שיכיר גם את עולם התעופה, גם את הנהלים, וגם יוכשר בניהול תעבורה. אם ניקח בחשבון שרוב / כל הפקחים האזרחיים הם מוסמכי קורסים קודמים בחיל האוויר, נקבל כמות עצומה של שעות הדרכה שמושקעות בכל פקח ובקר.

לצערי אין לנו את היכולת להשקיע כ"כ הרבה זמן בכל פקח ובקר, בייחוד לאור העובדה שרבים מהם נעלמים (לא סתם רש"ת מחתימה למס' שנים את מי שעושה אצלה קורס). אנחנו פותרים את זה ע"י כך שאנחנו מניחים שאם אותו אדם עבר את מסלול ה"רשת", כלומר טס במתארים שונים, תחת פיקוח וכו', יש לו את הנסיון הבסיסי בשביל להבין עניין בהכשרת הפיקוח. זה לא 100%, אבל יש לזה סטטיסטיקה טובה מאוד. בנוסף קל בחשבון שברשת יש חוקים ונהלים נוספים, ולכן מי שכבר השתפשף מספיק מכיר את רובם.

ובכל מקרה, כמו שכתבתי - תמיד יש לנו את האופציה למצוא את החריגים (המצוינים) ולקדם אותם על סמך הישגיהם כדי לא לתקוע את המערכת. מצד שני אנחנו גם מספיק חדים כדי לא לתת לטרמפיסטים לנצל את המשאב הכי בעייתי שלנו - שעות מדריכים.

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...