עבור לתוכן
Shlomlux2

ההבדל שבין הסעה למסלול והתיישרות על המסלול

Recommended Posts

פורסם

אהלן חבר'ה,

פעם אחת ותלמיד אני חייב להסביר ולהדגיש נושא מאד חשוב (וכאוב לליבי):

 

יש הבדל עצום בין הסעה לעמדת התיישרות (המתנה לפני המסלול וכו') לבין התיישרות על המסלול (עליה על המסלול וכו')

 

לצערי, כל פעם הדבר חוזר על עצמו, במיוחד בחיפה (ותתפלו שהדבר דומה גם בעולם האמיתי).

הוראת הסעה מובנת כהוראת התיישרות על המסלול, משמע התפרצות למסלול (Runway incursion בעגה המקצועית- ע"ע אירוע טנריף).

 

לדעתי ישנן מספר סיבות לטעות החוזרת ונשנית:

  1. חוסר מקצועיות ואי-שליטה בנדב"ר בסיסי.
  2. חוסר קשב והבנה מלאה של הוראות פקח.
  3. אי-ידיעת נהלים בסיסית.
  4. לוגיקה תעופתית לקויה- לא מוצא הגיון בהוראת הסעה ​מהחניה ישר להתיישרות(!?), הרי עובר כ"כ הרבה זמן במושגי פקח מהסעה עד להגעה למסלול שמליון דברים יכולים להשתנות, ואינני מכיר אף פקח (גם המקצוענים שבינהם) שיקחו על עצמם אחריות כזאת אפילו בשדה תעופה כמו חיפה, שבו, למעשה, החניה צמודה למסלול. [סעיף 4 מנקודת מבטי האישית-מקצועית]

אנא, שימו לב להוראות הפקח.

פליטת נדב"ר מדויק לא אומר שההוראה הובנה ומוציא את הטייס ידי חובה.

מספיק תוכי אחד למטוס!

מאד נמאס לי לחזור על אותה הבעיה שוב.

 

לתשומת לבכם

שבוע טוב :D

פורסם
  לפני ב-2.2.2013 בתוך 21:40 Amir Paz - VATIL2 כתב:

חיפה: CDL תסיע תחילת 34 תקרא מוכן.

 

טייס: מסיע על 16 עושה 180 וקורא מוכן על 36.

 

 

אמת?

 

 

או שיש המצאות חדשות בארץ :)  ? 

אז אם פקח אומר ככה ולא מתכוון למה שהטייס החזיר אז הפקח טעה.

אם הוא רוצה להמתין לפני המסלול הוא יצטרך להגיד

פקח: CDL הסע והמתן נקודת המתנה 34

או פקח: CDL הסע 34 קרא מוכן להתיישרות

 

לא רק הטייסים אשמים, אולי גם הפקח אשם לפעמים, למרות שלרוב הטייס טועה

פורסם
  לפני ב-2.2.2013 בתוך 23:17 Tomer Oszlak כתב:

אז אם פקח אומר ככה ולא מתכוון למה שהטייס החזיר אז הפקח טעה.

אם הוא רוצה להמתין לפני המסלול הוא יצטרך להגיד

פקח: CDL הסע והמתן נקודת המתנה 34

או פקח: CDL הסע 34 קרא מוכן להתיישרות

 

לא רק הטייסים אשמים, אולי גם הפקח אשם לפעמים, למרות שלרוב הטייס טועה

 

תומר ידידי,

יש בעית נדב"ר בעברית, משמע, בית שמאי אשר מתרגמים את הנדב"ר הנהלי מאנגלית ובית הלל אשר "עברתו" את נהלי הקשר הקיים.

אין פקח אשר פועל עפ"י אותו הנדבר של רעהו, ולכן פעמים רבות ישנם הבדלי הוראות וכתוצאה מכך הבדלי הבנה.

אך אני מבטיח, כי אם מדובר בפקח מקצועי ויודע דבר, בסיס הנדב"ר אותו יפלוט יהיה עפ"י חוקים ידועים המבוססים על: KISS (Keep It Simple, Stupid, משמע:

נדב"ר קצר, תמציתי וכזה שהברותיו (כן, המושג הזה משיעורי הלשון) אינם יכולים להתפרש אחרת על גבי איכות הקשר, להלן דוגמאות:

  • למרות שבארה"ב זה הנוהל המקובל, באירופה: Climb to[o] one thousand feet, [בסוגריים המרובעים איך זה עלול להשמע 21000]. ולכן באירופה לאחר הTo מוסיפים Altitude.
  • בעברית, כשרוצים שטייס יאמר את שידורו בשנית: "אמור שנית", ולא בעגה היומיומית "חזור שנית" שיכול להתפרש כחזור על נתיבך (נוהל שנכתב "בדם").

דגש לדוגמתך:

המושג "נקודת המתנה" הינו בעייתי, שכן נקודת המתנה יכולה להתפרש כנקודה על המסלול (Taxi into position),

מנגד, בפירוש מדוייק מאנגלית Holding Position באמת מובן כנקודת המתנה (הנה דגש על הבדלי בית הילל ובית שמאי).

ולכן, ועפ"י נסיון אמיתי בחיפה, בימי המגדל הצבאי, הוחלט פה אחד כי ההוראה תהיה "תסיע ותמתין לפני המסלול" כך שאין כל אפשרות שיהיה ספק, אפילו אם הקשר מקוטע ושמעו את החלק הראשון או השני של השידור. והאמן לי, זאת הייתה תרופת הפלאים.

דוגמתך השניה, "הסע...", כל שאר ההוראה לא מעניינת (ע"ע קשר מקוטע), הסע להיכן? ואם הוא מוכן להתיישר כבר מהחניה?

באילת למשל, החניה הינה על המסלול, ואין מושג כזה "הסע והמתן לפני...", ולי היה מאד קשה עם התפיסה החדשה הזאת (מה גם שפתאום היה נמצא בדרום),

אבל שם ההוראה היא ברורה לחלוטין: Hold your position או Taxi and lineup runway xx, ובמקרה של הקלים: taxi and hold short runway/תסיע ותמתין לפני מסלול xx, אין שום אזכור לנקודת המתנה לפני המסלול כי אף פעם לא הגדירו מושג כזה בעברית, ולדעתי בצדק.

 

הבעיה אינה של אף אחד מאיתנו, אלא של הרגולטור (רת"א, רש"ת) שאינם מנסחים ספר חוקים מסודר כמו שיש לכל מדינה מותקנת בשפתה הרשמית ומתבסס על החוק הבינ"ל כמו DOC4444 של ICAO.

פורסם
  לפני ב-3.2.2013 בתוך 07:45 Nir Gonen כתב:

נשמע שצריך להוסיף STOP BAR בסימולטור :-)

עוזב,

ממה שאני יודע מחברי בנתב"ג, גם זה לא עוזר.

הפתרון היחיד הוא לאלף כלב שינשך את הטייס שמתערב לטייס האוטומטי, גם בהסעה על הקרקע אליה הוא בכלל לא מתוכנן...

פורסם
  לפני ב-3.2.2013 בתוך 07:53 Shlomy Luxenburg כתב:

עוזב,

ממה שאני יודע מחברי בנתב"ג, גם זה לא עוזר.

הפתרון היחיד הוא לאלף כלב שינשך את הטייס שמתערב לטייס האוטומטי, גם בהסעה על הקרקע אליה הוא בכלל לא מתוכנן...

גם אנחנו מיישרים הרבה פעמים ב180 ממרכז מסלול ואם יש צורך להמתים ההוראה היא ״תסיע 27 ותמתין לפני 18 יש נחיתות״ עם דגש חריף על רידבק מלא ותקין!

שלומי - כל מילה בסלע

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...