×™×•× ×ª×Ÿ פורסם דצמבר 26, 2004 דיווח פורסם דצמבר 26, 2004 לא מזמן נשאלתי ע"י אחד מחבריי. שאלה די מוזרה והאמת גם מעניינת. תאורטית לפחות. נניח ואנחנו מציבים מטוס ססנה לדוגמא על משטח הליכון גדול. שנע קדימה ואיתו המטוס שצריך להאיץ ככל שגוברת המהירות . עד שלמעשה המטוס רץ על המסלול במהירות של 60 קשר. האם בשלב זה יכול המטוס לנתק מגע ולהמריא. נ.ב את השאלה הזאת שאלתי למס חברים, והתשובות היו חולוקות בדעות. אם בכל זאת יש לכם מה לומר זאת הבמה. בקיצור הסבר,פרט.......והדגם. סתם בצחוק אין צורך להדגים. טוב נו רק למתעקשים שבינכם.
yoni revivo פורסם דצמבר 26, 2004 דיווח פורסם דצמבר 26, 2004 לדעתי אין פה הרבה מה לחלוק.. זה כמו להריץ גלגל של מכונית שאין חיכוך.. כל עוד אין איזשהו דחף של אוויר עצמו אשר מספק זרימה מסביב לפרופיל הכנף כך שה-N (הכוח הנורמלי) של המטוס יתאפס, המטוס לא יוכל להיות באוויר.
Nimrod פורסם דצמבר 26, 2004 דיווח פורסם דצמבר 26, 2004 בקצרה אם אין זרימה של אוויר על הכנף אז לא יכול להתקיים משוואה של LIFT. ואני רוצה להפנות אותך לאתר מדהים! שBaruchi פירסם. שמסביר בצורה יפה מאוד על כל העיניין הזה של LIFT DRAG ועוד הרבה הרבה דברים. http://142.26.194.131/aerodynamics1/
Danm פורסם דצמבר 26, 2004 דיווח פורסם דצמבר 26, 2004 אם הבנתי את השאלה אז המטוס בעצם נמצא על הליכון שנע והמטוס נע איתו זאת אומרת שהמטוס כן מאיץ ושיגיע למהירות ניתוק הוא יוכל להמריא אבל הוא יזדקר כי לא יהיה לו מספיק דחף -> אין עילוי
yoni revivo פורסם דצמבר 26, 2004 דיווח פורסם דצמבר 26, 2004 המטוס לא מאיץ.. אולי ביחס למשטח ההליכון אבל לא ביחס לכדור הארץ. כלומר הוא לא חודר/מתברג באוויר. זה כמו שתרים בחניה ססנה עם ג'קים של אוטו ותסובב את הגלגלים במהירות האור.. זה לא מה שיבטל את הN. אלא אם כן מדובר בהליכון נע (לא הליכה על המקום הכוונה) כמו בשדות התעופה, כאן אכן המטוס מאיץ (כמובן שמקדם החיכוך צריך להיות מספיק). ושיטה זו דומה מאוד לפעולה שעושה בוכנת הקיטור בנושאות מטוסים. הבוכנה פשוט לוקחת איתה את המטוס ומעיפה אותו במהירות התחלתית שתאפשר לו להאיץ למהירות טיסה רגילה.
Danm פורסם דצמבר 26, 2004 דיווח פורסם דצמבר 26, 2004 לא מדויק, תחשוב על הסיטואציה הבאה: אתה בחדר כושר על הליכון על מהירות 1קמ"ש אתה הולך עליו ממש לאט אז אתה מחליט שאתה רוצה לרוץ מהר יותר לכן מעלה את המהירות הסיבוב של ההליכון לנניח קצב שאתה עושה 50קמ"ש (סתם דוגמא) מה שקורה זה שבעצם אתה מאיץ, תרצה או לא. שים מטוס על הליכון גדול יותר שנע במהירות 70 קשר לשעה המטוס נע וכך גם האוויר בין הכנפים התוצאה היא שהמטוס ימריא יאבד מהירות כי שום דבר לא מייצר לו דחף וכמו שאמרתי למעלה הוא יזדקר ויפול
talkaplan פורסם דצמבר 26, 2004 דיווח פורסם דצמבר 26, 2004 מה יש פה לחלוק באמת אין לך זרימת אויר על הכנפיים אין לך עילוי.......... זה שטויות אבל מעניין אבל התשובה ברורה המטוס אפילו לא ינתק....... והמטוס לא עובד לפי מהירות קרקע המד מהירות במטוס ישאר על אפס....
yoni revivo פורסם דצמבר 26, 2004 דיווח פורסם דצמבר 26, 2004 סלח לי אבל בחדר כושר אתה לא בדיוק מרגיש את הרוח של תאוצת 50 קמ"ש.. לעומת זאת כשאתה רץ בחוץ (אדם מגיע ל36 קמ"ש), אתה כן מרגיש את הרוח. זה משום שאתה מאיץ ביחס לכדור הארץ וחודר לאטמוספירה, ולא נשאר על המקום עם אותם פלואידים סביבך. מה זה בדיוק יעזור לך להניע את הרגליים/גלגלים על המקום? תעשה ניסוי פשוט:.. תרוץ על הליכון הכי מהר שאתה יכול ותזיז לצדדים את הידיים שלך בצורת כנף.. אתה לא תרגיש שום לחץ עליהן! לעומת זאת אם תיסע באופנוע או תושיט יד מחוץ לחלון באוטו, אתה כן תרגיש את הלחץ של האוויר ואם תטה את הזווית גם תרגיש עילוי.
Danm פורסם דצמבר 26, 2004 דיווח פורסם דצמבר 26, 2004 אוקי אני אנסה להסביר את עצמי יותר טוב על הליכון אתה זז כדי לא ליפול מההליכון אותו דבר המטוס הגלגלים שלו זזים -> אוויר עובר דרך הכנפיים כך לפחות פועל ההיגיון שלי :roll:
yuval_el פורסם דצמבר 26, 2004 דיווח פורסם דצמבר 26, 2004 לא יכול לזרום אבל אוויר אם המטוס בעצם עומד במקום יחסית לכדור הארץ . ההליכון זז, והמנוע של המטוס זה הכוח שמשאיר אותו במקום שלו. אלו כוחות שמתנגדים אחד לשני.רק הגלגלים אולי זזים אבל זה לא משפיע על כלום. תחשוב שמישהו מחזיק את המטוס מאחורה כדי שלא יפול...
Danm פורסם דצמבר 26, 2004 דיווח פורסם דצמבר 26, 2004 בסדר מקובל עליי ההסבר שלך אבל, שים לב שאמרתי שהגלגלים של המטוס זזים ופה בעצם הייתה הטעות שלי כי הרי איך הם ינועו בלי כוח שיניע אותם (בלי המנוע של המטוס) אבל לדעתי אם המשטח זז ולא נשאר במטוס כאילו המטוס מחובר למשטח שנע כמו מסילה של טנק אז הוא כן יוכל להמריא
yoni revivo פורסם דצמבר 26, 2004 דיווח פורסם דצמבר 26, 2004 אבל לדעתי אם המשטח זז ולא נשאר במטוס כאילו המטוס מחובר למשטח שנע כמו מסילה של טנק אז הוא כן יוכל להמריא זה לא רק לדעתך.. זו עובדה. משום כך נתתי את הדוגמה של הנושאת מטוסים... זה בדיוק אותו עיקרון. רק התנאי היחידי שיהיה מקדם חיכוך ו-N מספק כך שהמטוס ישאר עם תנועת ההליכון ולא יחליק עליו.
Or Netzer פורסם דצמבר 26, 2004 דיווח פורסם דצמבר 26, 2004 אני חושב שהדוגמא הטובה (אם אני מבין למה אתה מתכוון יונתן) היא נושאת מטוסים. המטוס מאיץ על המשטח עם הקטפולטה מ0 לסביבות 130 קשר ב מטר בערך.
Danm פורסם דצמבר 26, 2004 דיווח פורסם דצמבר 26, 2004 אני חושב שהדוגמא הטובה (אם אני מבין למה אתה מתכוון יונתן) היא נושאת מטוסים.המטוס מאיץ על המשטח עם הקטפולטה מ0 לסביבות 130 קשר ב מטר בערך. באופן ההפוך אפשר לפרוס ידיים ולרוץ במקום ולהראות מגוחכים אבל לשים לב ששום דבר לא עובר דרך הידיים בדיוק כמו ריצה על הליכון
DanPadnos פורסם דצמבר 26, 2004 דיווח פורסם דצמבר 26, 2004 אני חושב שהדוגמא הטובה (אם אני מבין למה אתה מתכוון יונתן) היא נושאת מטוסים.המטוס מאיץ על המשטח עם הקטפולטה מ0 לסביבות 130 קשר ב מטר בערך. באופן ההפוך אפשר לפרוס ידיים ולרוץ במקום ולהראות מגוחכים אבל לשים לב ששום דבר לא עובר דרך הידיים בדיוק כמו ריצה על הליכון בקטפולטה של נומ"ט המטוס מגיע ל-130 קשר IAS. וזה מה שחשוב כאן. Air Speed. כשאתה רץ על הליכון, ביחס לאוויר שסביבך אתה לא זז, כי התנועה שלך מקוזזת ע"י ההליכון. כמו שיוני הסביר. המטוס על ההליכון לא יפתח מהירות אווירית, וכמו שנאמר, לא ימריא.
Danm פורסם דצמבר 26, 2004 דיווח פורסם דצמבר 26, 2004 אני חושב שהדוגמא הטובה (אם אני מבין למה אתה מתכוון יונתן) היא נושאת מטוסים.המטוס מאיץ על המשטח עם הקטפולטה מ0 לסביבות 130 קשר ב מטר בערך. באופן ההפוך אפשר לפרוס ידיים ולרוץ במקום ולהראות מגוחכים אבל לשים לב ששום דבר לא עובר דרך הידיים בדיוק כמו ריצה על הליכון בקטפולטה של נומ"ט המטוס מגיע ל-130 קשר IAS. וזה מה שחשוב כאן. Air Speed. כשאתה רץ על הליכון, ביחס לאוויר שסביבך אתה לא זז, כי התנועה שלך מקוזזת ע"י ההליכון. כמו שיוני הסביר. המטוס על ההליכון לא יפתח מהירות אווירית, וכמו שנאמר, לא ימריא. זה בול מה שאמרתי... גם כאן וגם הושדעה אחת למעלה
Shmulik Lin פורסם דצמבר 26, 2004 דיווח פורסם דצמבר 26, 2004 כמו שאמרו ולא אמרו וכן אמרו מטוס שעומד במקום על משטח שזז רק הגלגלים יזוזו ולא המטוס עצמו מכיוון שהמטוס לא זז אלא רק גלגליו,אין זרימת אוויר על הכנפיים ולכן אין עילוי ואין כלום למעשה המשטח יכול להיות בעל מהירות של מאך אבל עדיין המטוס עומד במקום ולא זז ולמעשה לא פועל עליו שום כח מהחמישה מלבד כח הכבידה איך ימריא???????????? פיזיקה פשוטה
Baruch Spiegel פורסם דצמבר 27, 2004 דיווח פורסם דצמבר 27, 2004 כבר כתבתי על הנושא בשרשור לגבי זרימת אוויר על הכנף וזה רלוונטי גם לכאן, תפנימו: שלום חברה, ברשותכם אני רוצה לעשות קצת סדר בדברים. נחלק את הנושא ל - 2 1. התנהגות המטוס באוויר והשפעת הרוח 2. התנהגות המטוס בנחיתה\המראה. לגבי 1. הרוח לא משפיעה על המטוס מבחינה אווירודינמית!!! מתייחסים אליה רק בכל מה שקשור לניווט וכמה זמן יקח לי להגיע מפה לשם (כשמתייחסים לקרקע) לצורך העניין, רוח היא גוש אוויר ענקי שנוסע מפה לשם. המטוס טס בתוך הגוש הזה. ובכל מה שקשור לאווירודינמיקה, אנחנו מודדים ערכים ביחס לגוש הזה בלבד. אמשיל את זה לדג ששוחה באקווריום במהירות X ומישהו לוקח את האקווריום למקום אחר במהירות Y , נאמר באותו כיוון שהדג שוחה כדי לפשט את הבעיה. הדג מרגיש על הגוף זרם במהירות X בלבד, אם הוא לא מסתכל מחוץ לאקווריום אל הקרקע, הוא לא יודע בכלל על מהירות Y. המהירות של הדג ביחס למים היא X בלבד. והנמשל בעניין זה - מהירות הזרימה של האוויר על הכנפיים היא ביחס לאוויר שבו הוא טס בלבד, ולא מתחשבת בעובדה שגם האוויר הזה בעצמו זז מפה לשם (רוח). מתי זה כן חשוב? נגיד שנקודת ההתחלה היא A, והדג עם האקווריון, ועם האיש שלוקח אותו, צריכים להגיע לנקודה B. כשרוצים לדעת כמה זמן יקח לדג להגיע מנקודה A לנקודה B, חייבים להתייחס גם למהירות X של הדג בתוך האקווריום, וגם למהירות Y של האיש שלוקח את האקווריום. המהירות הזאת היא מה שאנחנו קוראים GS והיא מתחשבת ברוח GS=X+Y יש יוצא דופן חשוב הוא גזירת רוח, לפי המשל, תראו לכם שבאמצע הדרך, זורקים את הדג מאקווריום אחד לשני. האקווריום השני נע בכיוון ההפוך. מובן שבהתחלה הדג ירגיש שינוי בזרימה עד שתגמר לו האינרציה (התנופה) שיש לו מהתנועה באקווריום הקודם. 2. לגבי המראה ונחיתה. בתהליכי המראה ונחיתה המטוס לא רק טס באוויר אלא גם יוצר קשר עם הקרקע או עוזב אותה. ולכן חשוב להתייחס גם לתנועה של גוש האוויר (ה"אקווריום") ביחס לקרקע. 2 דוגמאות : 1. המראה: מטוס עומד על מסלול ויש רוח אף במהירות 20 קשר - מד המהירות יראה 20 קשר כי הוא מודד את מהירות זרם האוויר על המטוס. ועכשיו זורם על המטוס (וגם על הכנפייים) זרם (רוח) במהירות 20 קשר . מה צריך כדי להמריא אם מהירות V2 היא נגיד 60 קשר? צריך להאיץ מ - 20 ל- 60. זה בטוח יקרה יותר מהר ויקח פחות מרחק מסלול מאשר אם אין רוח וצריך להאיץ ממהירות 0. גרוע מכך, כשיש רוח גב, המטוס כאילו במהירות מינוס. הוא צריך להאיץ עד למהירות הרוח כדי שיגיע בכלל ל0 מבחינת מהירות זרימה של אוויר על המטוס -ברור שזה מאריך משמעותית את זמן ומרחק ריצת המראה. 2. נחיתה: מהירות המטוס בנחיתה צריכה להיות נגיד 60 קשר. המהירות הזו קשורה לאווירודינמיקה ועילוי לכן היא צריכה להמדד ביחס לאוויר שבו המטוס טס. אם האוויר הזה מתקדם אחורה במהירות 20 קשר, אז בתוך האוויר המטוס יטוס 60 קשר ויהיה במהירות נכונה אבל ביחס לקרקע הוא טס 60-20=40 ז"א הוא יגע במסלול במהירות 40 קשר במקום 60 (כשאין רוח). ברור שלהאיט מ40 לוקח פחות זמן ופחות מרחק מאשר להאיט מ60 אני מקווה שעכשיו זה יותר ברור.
David Misha פורסם דצמבר 27, 2004 דיווח פורסם דצמבר 27, 2004 איזה מגילה...!! המטוס לא ימריא אפילו אם תריץ את ההליכון הגדול שלך במהירות של 2.5 מאך..לעומת זאת שים את אותו הססנה על הריצפה, כמובן תוריד קודם את ההליכון (זה סתם מפריע) ושים מולו מאוורר ענק שיעשה רוח במהירות של 55 קשר תראה את הססנה מתנתק מהריצפה..זה הכל בלי מגילות.
Baruch Spiegel פורסם דצמבר 27, 2004 דיווח פורסם דצמבר 27, 2004 בסדר, אתה הבאת עובדה (עם המאוורר) שקצת קשה לבדוק, בלי הסברים, אני ניסיתי גם להסביר בשפה פשוטה עם דוגמאות שכל אחד יכול להבין- מה לעשות זה דורש קצת נפח. אם יש לרוב חברי הפורום בעיה עם המקום שעליו יושבים, ולא יכולים לקרוא הודעה באורך כזה, רק תגידו, אני לא אכתוב יותר
Eliran-VFS1 פורסם דצמבר 27, 2004 דיווח פורסם דצמבר 27, 2004 בסדר, אתה הבאת עובדה (עם המאוורר) שקצת קשה לבדוק, בלי הסברים, אני ניסיתי גם להסביר בשפה פשוטה עם דוגמאות שכל אחד יכול להבין- מה לעשות זה דורש קצת נפח.אם יש לרוב חברי הפורום בעיה עם המקום שעליו יושבים, ולא יכולים לקרוא הודעה באורך כזה, רק תגידו, אני לא אכתוב יותר אל תפסיק לכתוב! עדיין יש כאלה שרוצים להעמיק ,ובעזרתך זה אפשרי.
Oren Geva פורסם דצמבר 27, 2004 דיווח פורסם דצמבר 27, 2004 בקיצור. עובדת סיבוב הגלגלים לא מטיסה מטוס, לא ברור לי למה מישהו העלה בדעתו שזה כך... זה כמו לשאול - אם אתה רץ על ההליכון מת"א צפונה, מתי תגיע לחיפה?
yoni revivo פורסם דצמבר 27, 2004 דיווח פורסם דצמבר 27, 2004 אחד אומר שהגלגלים יכולים לנוע במאך והמטוס לא ימריא ואחד אומר שהגלגלים ינועו במאך 2.5 והמטוס לא יתרומם... חייכם.. שמבינים עיקרון זה מספיק, זה סתם נותן רושם של זלזול לאחרים שלא קראתם את ההודעה שלהם והסקתם מזה משהו. ברוכי המגילות האלה הן דבר מבורך.. אין כמו השקעה ברמה כזאת. אבל מה לעשות, כמו כל דבר לא צריך להגזים על כל שני פסיקים לכתוב ספר תנ"ך שלם.. לפעמים שני משפטים מתומצתים וברורים מספיקים לקלוע.. (לא למקרה הספציפי הזה, באופן כללי..). דעתי.
Shmulik Lin פורסם דצמבר 27, 2004 דיווח פורסם דצמבר 27, 2004 יוני שלום דעתך היא נחמדה כשיש כמה דעות לכאן או לכאן חלק אומר משהו וחלק אחר אומר הפוך צריך לעשות סדר ולהסביר נושא כזה חשוב אם שמת לב ההסברים הם מכל הלב מאיפה הבאת זלזול? לא לעניין בכלל ברוכי תבורך על ההסברים ומי שלא מתאים לו האורך או הרוחב שייצא מהשרשור במקום לתמוך ולברך על כאלה שמבינים ויודעים להסביר לכאלה ששואלים שאלות מכיוון שלא יודעים,אנחנו מקשקשים דרך ארץ ונימוס אף אחד לא חייב לאף אחד כאן כלום!
yoni revivo פורסם דצמבר 27, 2004 דיווח פורסם דצמבר 27, 2004 שמוליק, אי הבנה... לידיעתך אני בעצמי מנהל פורום, ואין דבר שאני יותר מעריך ואוהב מאשר הודעות בעלות תוכן מושקע ובעלות נימה של רצון טוב למען כולם. ואני בהחלט משתתף וקורא הכל ללא גישה של "אין לי כוח" וכו'. אני דיברתי לסוג ההודעות שבראש דף זה, הודעות בעלות שני משפטים או פחות שחוזרות באופן קטנוני על דברים שנאמרו, או שסתם מסתכלים על המונה הודעות שלהם (עד כמה שזה נשמע עצוב). לדעתי זה זלזול. אם ברוכי כותב את מה שכתב, ואחד אחר יכתוב הודעה אחריו שבעצם חוזרות על אותו הדבר בלי ציון ההודעה שמעליו ולתוכנה, זה לדעתי פוגע וממזער רצון להמשך. בכל מקרה, עם כל הכבוד אני לא חושב שה"לא לעניין בכלל" שלך, הוא במקום. אחרי הכל זו דעתי, ולמרות שחלק ממנה היתה מוצגת לך כשגויה, זו עדיין דעה. וכמו שאנשים אומרים "וואו, מדהים, איזה יופי, תודה!" יש לי זכות מלאה להגיד ההפך, בלי הצעות בריחה של אי-כניסה לשרשור.