עבור לתוכן
Moshe Bensal

שאלה לגבי דרגות במציאות

Recommended Posts

פורסם

האם מישהו מכיר אתר שבו ניתן לראות, איך ניראות דרגות הטייסים במציאות?

האם בכל החברות הסימון זהה?

ובהזדמנות זו שאלה שלא קשורה לנושא הזה.

איפה ניתן למצוא חומר על, מספר הטייסים בקוקפיט לפי סוגי המטוסים, מה הדרגות

והתפקידים? ידוע לי שקיימים מטוסים שבהם יש גם מהנדסי טיסה בקוקפיט, באיזה

מטוסים הם יושבים?

טוב זהו להפעם, ולידיעכם, חיפשתי בגוגול דרגות ואלעל, והתוצאה, שום כלום שמתאים

לשאלה שלי.

פורסם
אני יודע שמהנדסי טיסה נמצאים על הבואינג 747-100 וה 200...

3 אני לא בטוח,ו4 כבר כולו ממוחשב..

וגם ב 707...

ליפנים בואינג המציאה 744 עם מקום למהנדס טיסה.

פורסם

ב-732 אין מהנדס טיסה.

באופן נורמלי (ולא, היפנים הם לא נורמלים) אם מדברים על מטוסי הבואינג יש מהנדס טיסה ב:

1. 707 לסוגיו.

2. 727 לסוגיו.

3. 747-100/200/300

בכל שאר הבואינגים צוות של טייס וטייס משנה בלבד.

אם נסתכל על מטוסים אחרים אז קיים מהנדס טיסה גם ב-

DC8, DC10, L1011, TU154 ועוד מטוסים מהדור הזה.

פורסם
ב-732 אין מהנדס טיסה.

באופן נורמלי (ולא, היפנים הם לא נורמלים) אם מדברים על מטוסי הבואינג יש מהנדס טיסה ב:

1. 707 לסוגיו.

2. 727 לסוגיו.

3. 747-100/200/300

בכל שאר הבואינגים צוות של טייס וטייס משנה בלבד.

אם נסתכל על מטוסים אחרים אז קיים מהנדס טיסה גם ב-

DC8, DC10, L1011, TU154 ועוד מטוסים מהדור הזה.

לא נקראים טייס וטייס משנה אלא PM ו PF.

לא משנה מי עושה מה, גם הקפטן יכול להיות PM,לכל אחד יש תפקיד מוגדר במהלך הטיסה וההכנה של המטוס.

ד"א , הקפטן לא חייב להיות נוכח פיזית בתא אבל הוא חייב להיות במטוס, יכולים להטיס את המטוס זוג קצינים ראשונים אם יש קפטן בקבינה.

יש צק ליסט אחיד של בואינג אבל בנוסף לכל חברה יש את הנוהלים הפנימיים שלה .

לגבי דרגות , אני לא בטוח ,אבל גם כאן אני חושב שלכל חברה יש את הנוהלים שלה בכפוף כמובן לFAA .

פורסם

חברה, תודה על התגובות והמידע.

מה לגבי דרגות? האם גם הוא עונד דרגות? ואיך הם נראים?

מעניין האם בכל החברות הדרגות נראות אותו דבר?

אשמח לשמוע גם על כך מידע.

תודה מראש לכל המגיבים.

פורסם
חברה, תודה על התגובות והמידע.

מה לגבי דרגות? האם גם הוא עונד דרגות? ואיך הם נראים?

מעניין האם בכל החברות הדרגות נראות אותו דבר?

אשמח לשמוע גם על כך מידע.

תודה מראש לכל המגיבים.

ממה שאני ראיתי,

שני פסים, קצין ראשון למד.

שלוש פסים, קצין ראשון.

ארבע פסים, קברניט.

זה גם על השרוולים של החליפה וגם על הכותפות.

השוני לדעתי הוא בסמל על הכנפיים עצמם, לגבי זה אין לי מידע.

פורסם
ב-732 אין מהנדס טיסה.

באופן נורמלי (ולא, היפנים הם לא נורמלים) אם מדברים על מטוסי הבואינג יש מהנדס טיסה ב:

1. 707 לסוגיו.

2. 727 לסוגיו.

3. 747-100/200/300

בכל שאר הבואינגים צוות של טייס וטייס משנה בלבד.

אם נסתכל על מטוסים אחרים אז קיים מהנדס טיסה גם ב-

DC8, DC10, L1011, TU154 ועוד מטוסים מהדור הזה.

לא נקראים טייס וטייס משנה אלא PM ו PF.

לא משנה מי עושה מה, גם הקפטן יכול להיות PM,לכל אחד יש תפקיד מוגדר במהלך הטיסה וההכנה של המטוס.

ד"א , הקפטן לא חייב להיות נוכח פיזית בתא אבל הוא חייב להיות במטוס, יכולים להטיס את המטוס זוג קצינים ראשונים אם יש קפטן בקבינה.

יש צק ליסט אחיד של בואינג אבל בנוסף לכל חברה יש את הנוהלים הפנימיים שלה .

לגבי דרגות , אני לא בטוח ,אבל גם כאן אני חושב שלכל חברה יש את הנוהלים שלה בכפוף כמובן לFAA .

מיקי, לא לגמרי דייקת... יש בתא קברניט וקצין ראשון, זה לא קשור לPM וPF - אלו נוגעים לתפקוד של כל אחד מהצוות בפועל - האחד מטיס והשני מבקר (Flying-<->Monitoring). בעבר זה נקרא PF וPNF (כלומר טייס מטיס וטייס לא-מטיס), אבל בואינג שינתה את ההגדרה לPF וPM, שהיא אכן הגדרה מדוייקת יותר ומיטיבה לתאר את השימוש הנכון במשאבי הקוקפיט (יעני CRM).

פורסם

אילן השיג אותי.

אבל אכן קברניט וקצין ראשון = טייס וטייס משנה.

העובדה שאחד מטיס והשני אינו מטיס (והמונחים המדוייקים הם PF ו-PNF ולא PF ו-PM כמו שבאלעל הם אוהבים לקצר ולא להגיד מילים ארוכות באנגלית) לא קשורה ל"דרגתם".

פורסם

והמונחים המדוייקים הם PF ו-PNF ולא PF ו-PM כמו שבאלעל הם אוהבים לקצר ולא להגיד מילים ארוכות באנגלית.

המונחים PM וPF מדוייקים מאוד. בואינג שינתה לפני כמה חודשים את הנהלים לכל מטוסי הglass cockpit, ואחד השינויים היה בהגדרה הזו.

פורסם

באשר לסימני הדרגות המקובלים, יש חריגים, כל חברה ומדיה:

קברניט- 4 פסים רחבים. לקוח מהצי, דרגת CAPTAIN בארה"ב, מקבילה לאל"מ

קצין ראשון- 3 פסים רחבים. לקוח מהצי, דרגת COMMANDER בארה"ב, מקבילה לסא"ל

קצין שני (בימינו מהנדס טיס)- משתנה בין חברות, יש כאלה עם שני פסים רחבים וביניהם פס צר, לקוח מהצי, דרגת LT.COMMANDER בארה"ב, מקבילה לרס"נ. מדים לובשים בעת תפקיד, מהבית עד המלון ובחזרה הביתה, למעט עקב שיקולי ביטחון.

באשר לאיוש תא הטייס בטיסה: טייס רשאי להיעדר ממושבו לצרכים חיוניים אך ורק בשיוט, באישור הקברניט, טייס אוטומטי פועל, על יתר אנשי הצוות בתא לחגור חגורות מושב ולהניח לצידם את מסכת החמצן מוכנה לשימוש.

בשנות ה- 80-90 היתה קיימת הגבלת גיל באל על עקב שאלות של אבחון מחלות לב. הטייס הראשי הראשון של אל על, צבי טוהר, מת מהתקף לב בלונדון בדרכו לטוס בחזרה ארצה. בשנת 1983 קורקע קברניט יוסף צוק, (איציק- מיוצאי טייסת 101 מיסטר ואח"כ מיראז') עקב תוצאות בדיקה רפואית שגרתית לא החלטיות. כנספח אווירי עסקתי במקרה זה עם מרכז הרפואה התעופתית האמריקאי ביוסטון טקסס, ובעקבות טיפולי הוחזרה לצוק תעודת הכושר הרפואי והקברניטות. ואולם בהתפתחות נוספת, קברניטים הורדו מהסמכתם בגיל 60. אותם שהורדו היו רשאים להמשיך לטוס כקברניט שיוט, כלומר היו קברניטים לשלב השיוט בלבד. בטיסה ארוכה, למשל לניו-יורק, היו יוצאים אז בצוות בן שלושה טייסים, קברניט, קצין ראשון וקברניט שיוט, והתחלפו באופן שכולם עבדו וגם נחו במהלך הטיסה. החברה חסכה את ההפרש בין שכר קברניט וקברניט שיוט שהיה נמוך יותר, וכמובן הפעילה פחות קברניטים באופן זה. בסוף שנות ה-90 היתה התקדמות באבחון מחלות לב מוקדם והוחזרה מגבלת גיל 65.

נהוג בחברות רבות להחליף תפקידים, כאשר בדרך הלוך טייס אחד הוא PF, ובדרך חזרה מתחלפים, לפי הסדר שקובע הקברניט. הקברניט תמיד קברניט גם כאשר הינו PNF. אם הקברניט הינו מדריך במשימת הדרכה, ישב בכסא ימין.

בכל מטוסי הנוסעים הבינוניים ומעלה היו 5 אנשי צוות, (דקוטה שני טייסים בלבד, נורד 2501- כל החמישה) כולל שני טייסים, נווט, אלחוטן ומהנדס טייס. מה שאיפשר את הוצאתם ההדרגתית מהתא היו טכנולוגיה ובעיקר אוטומציה. קודם ויתרו על אלחוטן, אח"כ נווט, ולבסוף הלך המהנדס. המטוסים הראשונים ללא מהנדס היו כפי שאורן ציין, בבואינג- 737-300, 747-400, כל הדגמים האחרים, וכל דגמי AIRBUS. ברוסיה צריך היה לספק עבודה... ובתא הטייס הם יצרו כמות עבודה כזאת שאפשר להעסיק שם מחלקה.

פורסם

והמונחים המדוייקים הם PF ו-PNF ולא PF ו-PM כמו שבאלעל הם אוהבים לקצר ולא להגיד מילים ארוכות באנגלית.

המונחים PM וPF מדוייקים מאוד. בואינג שינתה לפני כמה חודשים את הנהלים לכל מטוסי הglass cockpit, ואחד השינויים היה בהגדרה הזו.

בינינו,

זה PM ו-PM.

ותיקן קטן, עופר - 737-100 כבר היה עם שני אנשי צוות בלבד.

פורסם

חברה שוב תודה על התגובות והתשובות המענינות שבאמת סתמו כמה חורים בהשכלה שלי.

ובמיוחד תודה לעופר על התשובה לשאלתי ההסיסית בעניין הדרגות.

אשמח לשמוע אם יש לעוד מישהו מה לחדש בעניין הדרגות והתפקידים.

בתודה מראש.

פורסם
לגבי דרגות, באתר הזה יש את כל השלבים הכוללים שעות טיסה לקבלת הדרגות.

ידעתי שאני צריך לשמור את זה, האתר הזה שמור אצלי שנתיים :)

מקווה שחלק מחברי הפורום יענדו את הדרגות האלה בעתיד.

http://www.nobleair.com/hubs/aus/Admini ... ystem.html

אלדד.

אלדד תודה, בדיוק לזה התכוונתי, עכשיו השאלה הנשאלת היא : האם גם בארץ משתמשים בסימנים אלו?

שוב תודה לכל המגיבים.

פורסם

שים לב רק שNOBLE AIR הם חברה וירטואלית, השעות כאן לצבירת דרגות הן שעות טיסה בסימולטור...

לדעתי עניין הדרגות בחברות מסחריות שונה מחברה לחברה, ההשלכות על שכר ומעמד בחברה ברורות וזה עניין פנימי לכל חברה.

פורסם

אני חושב שקבלת הדרגות משתנות מחברה לחברה בשעות הטיסה בלבד. ובמקביל לרמת חברת התעופה.

ואני מאמין ש NOBLE AIR מנסים להגיע לרמה ריאליסטית, כמו כולנו, לא 8) .

אלדד.

פורסם

כן, אבל השאלה היתה לגבי המציאות...

בכל אופן, נראה לך שטייס מתקדם אחרי 10 שעות טיסה? זה 2-3 טיסות.

פורסם

כפי שכבר ציינתי, ואני מתמקד בעיקר בנהוג אצלנו, קיימות לצוות אוויר דרגות קברניט, קצין ראשון וקצין שני. תוספת קטנה למידע שמסרתי קודם לכן, לדרגה בכירה בצבאות וגם בחברות תעופה, נהוג לעטר את מצחית הכובע בעלי זהב או כסף, כלומר לקברניט, וכך תבחין בו גם ממרחק. כך היה נהוג בשעתו במשטרת ישראל, מדרגת סגן ניצב, מקביל לסא"ל. בקום המדינה היו בצה"ל הדרגות הבכירות הבאות: רס"נ, סא"ל, אלוף, רב אלוף שהיתה דרגה זמנית, ורמטכ"ל פורש היה בעל דרגת קבע אלוף ולא רב אלוף. כל שמופיע בקישור הוא פרי דמיון ולא קיים במציאות. איש צוות אוויר יכול לקבל הסמכות ותפקידים נוספים כגון מדריך, בוחן מטעם מינהל התעופה, מנהל צי, טייס ראשי צי / חברה וכו', כולם ללא סימני דרגה כלשהם.

קידום בחברה אינו פרי שעות טיסה או שנות ותק, אלא לפי צרכי החברה, ומבוצע לפי הסדר ברשימת בכירות. הסדר ברשימה עבור כל דרגה נקבע לפי מועד ההסמכה בלבד. כך למשל היו טייסים באל על שהתחילו אימוני קברניטות שנתיים אחרי הסמכתם כקצין ראשון, ואחרים שחיכו 15 שנה ויותר. הוכתב על פי קצב גידול הצי, פרישת מבוגרים ופריסת הנתיבים. בשעתו אוישו 7 צוותים מלאים לכל מטוס במצבת החברה, איני יודע אם הנתון עדכני, ייתכן ויש כיום יותר, כי הפריון והאמינות העלו את כמות שעות המטוס באוויר ביממה, הנתיבים התארכו, אך מגבלת תעסוקת טייס נשארה קבועה.

לגבי דרגות, באתר הזה יש את כל השלבים הכוללים שעות טיסה לקבלת הדרגות.

ידעתי שאני צריך לשמור את זה, האתר הזה שמור אצלי שנתיים :)

מקווה שחלק מחברי הפורום יענדו את הדרגות האלה בעתיד.

http://www.nobleair.com/hubs/aus/Admini ... ystem.html

אלדד.

פורסם

עופר, לגבי ההודעה הראשונה שלך

בטיסה של FLY AIR ב-A300 היה מהנדס טיסה [אל תתחילו עם הסטיגמות על FLY AIR היה שמה צוות נהדר].

וכשה-FO הלך לעשן עם הדיילות [ונתן לי את המשוב שלו 8) ] אף אחד לא היה חגור ושום מסיכת חמצן לא הייתה בחוץ

פורסם

אני מאמין שמה שעופר כתב נכון, אם כי הסתדרותי קמעא באלעל כמו גם בחיה"א.

קידום צריך להיות עפ"י כישורים ולא עפ"י "רשימת בכירות". לוותק יש משקל, אך יש לשקול אותו יחד עם הכישורים (בכל מיני תחומים), דבר שבארצינו לא תמיד נהוג.

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...