Baruch Spiegel פורסם ינואר 10, 2006 דיווח פורסם ינואר 10, 2006 אתה טס על J10 לכיוון אילת. תדר HSI מכוייל על הVOR של צופר טייס אוטומטי משולב בMODE NAV. הCOURSE הנבחר הוא 187, המחט באמצע. אבל הכיוון שמורה המצפן הוא 170. מה השתבש? הסבר, ופרט בצירוף חישובים המנמקים את תשובתך. נתונים נוספים: מהירות אוויר אמיתית: 200 קשר. תוספת: יש שני תופעות שיכולות לגרם למצב הזה: אחת קשורה למטאורולגיה והשנייה למגבלות טכניות של מכשיר מסויים. ציין את שניהם.
Ben Zwebner פורסם ינואר 10, 2006 דיווח פורסם ינואר 10, 2006 If I am not mistaken... The Magnetic compass points to magnetic north while the Gyroscopic Compass points to true north, this is before taking into acount the distortions in the magnetic field of the aircraft generated by the gyroscopic instruments which also alter the reading of the magnetic compass, however the amount of alteration varies from aircraft to aircraft... I just might be wrong, but this is what I think...
BarakH פורסם ינואר 10, 2006 דיווח פורסם ינואר 10, 2006 הנימוק המטאורולוגי: יש רוח משמאל שמביאה לכך שכדי לטוס על רדיאל 187 יש לכוון אף לתוך הרוח. הרכיב הצולב של הרוח צריך להיות בערך 60 קשר לפי אחד לשישים.
Baruch Spiegel פורסם ינואר 10, 2006 מחבר דיווח פורסם ינואר 10, 2006 ברק תשובה נכונה. ההפרש בין הנתיב לכיוון המגנטי הוא 187-170 = 17 מעלות החישוב הוא כדלהלן: רכיב רוח צד /(לחלק ל) רכיב מהירות = זווית סחיפה / (לחלק ל) 60 מכאן נובע: רכיב רוח צד = זווית סחיפה /60 X רכיב מהירות במקרה שלנו: רכיב רוח צד = 17/60x200 רכיב רוח צד = 56.66 קשר. בן, התייחסות למה שאמרת: מצפו ג'יירו לא יודע להצביע על שום דבר. לא על צפון מגנטי ובטח לא על צפון גיאוגרפי מה שהוא יודע לעשות זה לשמור על הכיוון הראשוני שבו העמדת אותו כשהתחלת לסובב אותו. וגם את זה הוא לא מצליח לעשות לאורך זמן. (זה כבר רמז עבה) אבל אתה בכיוון...
Baruch Spiegel פורסם ינואר 11, 2006 מחבר דיווח פורסם ינואר 11, 2006 טוב בלהט הוויכוחים האחרים השאלה שלי כמעט נשכחה: אז ככה: מצפן ג'ירו אינו אלא דיסקה שמסתובבת ובגלל התכונות הג'ירוסקופיות שלה היא נוטה לשמור על מצבה במרחב - אני בכוונה רושם במרחב כי זה גם בחלל ולא רק בכדוה"א. אם מתחילים לסובב אותה כשצירה מופנה לכיוון צפון ומקנים לה בעזרת מסגרות וצירים (מה שנקרא גימבלים) חופש, היא תשמור על הכיוון אבל, בזמן שכדור הארץ סובב סביב צירו, הדיסקה עדיין נוטה לשמור על הכיוון המקורי בלי קשר לצפון האמיתי או המגנטי של כדוה"א. מהסיבה הזו גם אם מאפסים את ציר הדיסקה עם הצפון המגנטי ככל שעובר הזמן נוצר הפרש בין כיוון הציר של הדיסקה לבין הצפון המגנטי של כדור הארץ. התופעה הזאת מורגשת יותר באיזורי קו המשווה ואינה מורגשת כלל בקטבים. התופעה נקראת GYRO DRIFT. (ניתן להפעיל אותה בSIMULATOR בתפריט AIRCRAFT - REALISM ) בגלל התופעה הנ"ל כל כמה זמן יש לאפס מחדש מצפן גי'רו ולהתאים את כיוונו לכיוון המצפן המגנטי הפעולה הזאת נקראת CHECK GYRO ומקובל לבצע אותה לאחר כל מעבר נקודה. לגבי השאלה ששאלתי: במקרה הנ"ל המטוס על הראדיאל וגם AUTOPILOT שומר אותו על הראדיאל. מה שלא בסדר הוא שלא בוצע איפפוס של מצפן ג'ירו ביחס למצפן המגנטי במשך הרבה זמן
Opher Ben Peretz פורסם ינואר 11, 2006 דיווח פורסם ינואר 11, 2006 הדבר נכון לגבי מערכות ייחוס כיוון פשוטות ו/או ישנות בלבד. מערכות מסוג זה עדיין נפוצות בחלק מהמטוסים הקלים ששימושם העיקרי הוא VFR. זה מה שתמצאו קרוב לוודאי ב- 750 ש"ח לשעה בהרצליה. במטוסים שיוצרו אחרי שנות ה- 60, שולבו כבר מערכות ייחוס כיוון, ביניהן מערכות מצפן ג'ירו טהורות, המתקנות עצמן כל העת ודיוקן טוב מעשירית מעלה. בהמשך פותחו מערכות משוכללות יותר לייחוס כיוון כגון פלטפורמות אינרציאליות, AHRS, STRAP DOWN AHRS, RLG שאינן צריכות יישור מחדש בטיסה. המערכות החדשות עשויות כולן רכיבי מצב מוצק( SOLID STATE ) ואין בהם כל חלקים נעים, אמינותם במטוסי נוסעים MTBF>=25,000 (זמן בין כשלונות) שעות פעולה. הג'ירו שלהם לדוגמא הוא משולש עשוי חומר דמוי זכוכית והסיבוב בו הינו של קרן לייזר. טוב בלהט הוויכוחים האחרים השאלה שלי כמעט נשכחה:אז ככה: מצפן ג'ירו אינו אלא דיסקה שמסתובבת ובגלל התכונות הג'ירוסקופיות שלה היא נוטה לשמור על מצבה במרחב - אני בכוונה רושם במרחב כי זה גם בחלל ולא רק בכדוה"א. אם מתחילים לסובב אותה כשצירה מופנה לכיוון צפון ומקנים לה בעזרת מסגרות וצירים (מה שנקרא גימבלים) חופש, היא תשמור על הכיוון אבל, בזמן שכדור הארץ סובב סביב צירו, הדיסקה עדיין נוטה לשמור על הכיוון המקורי בלי קשר לצפון האמיתי או המגנטי של כדוה"א. מהסיבה הזו גם אם מאפסים את ציר הדיסקה עם הצפון המגנטי ככל שעובר הזמן נוצר הפרש בין כיוון הציר של הדיסקה לבין הצפון המגנטי של כדור הארץ. התופעה הזאת מורגשת יותר באיזורי קו המשווה ואינה מורגשת כלל בקטבים. התופעה נקראת GYRO DRIFT. (ניתן להפעיל אותה בSIMULATOR בתפריט AIRCRAFT - REALISM ) בגלל התופעה הנ"ל כל כמה זמן יש לאפס מחדש מצפן גי'רו ולהתאים את כיוונו לכיוון המצפן המגנטי הפעולה הזאת נקראת CHECK GYRO ומקובל לבצע אותה לאחר כל מעבר נקודה. לגבי השאלה ששאלתי: במקרה הנ"ל המטוס על הראדיאל וגם AUTOPILOT שומר אותו על הראדיאל. מה שלא בסדר הוא שלא בוצע איפפוס של מצפן ג'ירו ביחס למצפן המגנטי במשך הרבה זמן [list=]
Baruch Spiegel פורסם ינואר 11, 2006 מחבר דיווח פורסם ינואר 11, 2006 OK ולהשלמת הידע: ג'ירו לייזר מבוסס על מערכות מראות או סיב אופטי שבו האור עובר מסלול מעגלי. כאשר מודדים את הפרש הפזה בין מקור האור לחזית הגל של האור שעבר סיבוב שלם. מסתבר שנוצר הפרש פאזה כאשר נותנים למערכת זווית שונה מהזווית ההתחלתית. את ההפרש הזה ניתן למדוד ולתרגם לזוויות. בחברה הקודמת שעבדתי ניסו לממש מעגל כזה על שבב סיליקון שבו יש מולכי גל (WAVEGUIDES) שבהם האור עושה את המסלול המעגלי. הייתרון היה בכך שהמערכת כולה נמצאת בתוך שבב, חומרים בעלי מקדם שבירה גבוה שאיפשרו רדיוס קטן (סדר גודל של עשרות מיקרונים), הקטנת המערכת והכללת כל החלקים בתוך שבב סיליקון (דיודת לייזר, פוטו דיודה וכו). אבל כמו כל החברה, גם הרעיון הזה ירד לטמיון :cry:
Opher Ben Peretz פורסם ינואר 11, 2006 דיווח פורסם ינואר 11, 2006 לא פלא שאצלו פחות. מהכסף שעשה בדרכים נפתלות כטייס בטייסתי ביום כיפור, היה יכול כבר אז לצאת לפנסיה. אני גיליתי זאת שנים אחרי כן. 740 עופר ויש גם בפחות אצל ישראל יצחקי
Opher Ben Peretz פורסם ינואר 11, 2006 דיווח פורסם ינואר 11, 2006 השוואת המופע הינה בין אלומות לייזר הנעות במסלול בכיוון מנוגד. העיקרון דומה למדידת זמן לאלומות הנעות באותו מסלול בכיוון מנוגד. אם הג'יירו נייח, זמן (כאן מופע) הגעתן יהיה זהה, ואם יסתובב, תגיע זו שדרכה קצרה קודם וזו שדרכה התארכה אחריה כאשר הפרש זמני (מופע) ההגעה הוא פונקציה של העתק התזוזה, נגזרות ראשונה ושניה נותנות שיעור סיבוב ותאוצה סיבובית בהתאמה. OKולהשלמת הידע: ג'ירו לייזר מבוסס על מערכות מראות או סיב אופטי שבו האור עובר מסלול מעגלי. כאשר מודדים את הפרש הפזה בין מקור האור לחזית הגל של האור שעבר סיבוב שלם. מסתבר שנוצר הפרש פאזה כאשר נותנים למערכת זווית שונה מהזווית ההתחלתית. את ההפרש הזה ניתן למדוד ולתרגם לזוויות. בחברה הקודמת שעבדתי ניסו לממש מעגל כזה על שבב סיליקון שבו יש מולכי גל (WAVEGUIDES) שבהם האור עושה את המסלול המעגלי. הייתרון היה בכך שהמערכת כולה נמצאת בתוך שבב, חומרים בעלי מקדם שבירה גבוה שאיפשרו רדיוס קטן (סדר גודל של עשרות מיקרונים), הקטנת המערכת והכללת כל החלקים בתוך שבב סיליקון (דיודת לייזר, פוטו דיודה וכו). אבל כמו כל החברה, גם הרעיון הזה ירד לטמיון :cry:
Baruch Spiegel פורסם ינואר 12, 2006 מחבר דיווח פורסם ינואר 12, 2006 אני לא מבין למה האיש הזה טוען שבגילו קשה לו לזכור נוסחאות אם הוא מצליח לזכור עיקרון פעולה של מכשיר שאני כבר הספקתי לשכח וזה רק אחרי כ-4 שנים מאז שטחנתי את הנושא ישר והפוך. עופר - תודה שעוררת כמה תאים אפורים אצלי בקופסא :wink: