עבור לתוכן
Eldar Sella

לימוד פיזיקה בתיכון וקבלה לקורס טיס, יש קשר?

Recommended Posts

פורסם

בעבר, לפני שעברו לקורס של 3 שנים, כמעט בכל מחזור של שנתיים קורס היו 3-4 חבר'ה ללא תעודת בגרות, וזה היה כמעט בכל קורס, היום זה בלתי אפשרי בגלל שחלק מהקורס הוא לימודי תואר ראשון ולכן נדרשת בגרות מלאה עד כמה שאני יודע.

פורסם

אין מספר קבוע זה הכול תלויי כמה הם צריכים, אם הם צריכים 20 טיסים אז יהיו 20 בוגרים לקורס אם הם צריכים 50 טיסיים אז יהיו 50 בוגרים לקורס....זה כול היצע (ביקוש כבר יש..)

אני מכיר משהו שהוא שמע שרוצים להעיף אותו (היה לו שם קשרים) אבל אז אמרו טוב נו יש עוד מקום פנויי אז העבירו אותו

פורסם

טוב, זה ברור, הכל בצבא הולך ככה.

אבל בוא נלך על קורס קטן. 20 מסיימים.

איציק אומר 3-4 ללא בגרות היו? כלומר 25%, הרבה פחות מחלקם באוכלוסיה.

הערכה שלי היא שתמיד היו פחות מ10% ללא תעודת בגרות.

בקיצור, לכו ותלמדו!

פורסם

בקורס שלי מעל 30% ללא, יוצאי הקיבוץ והמושב. אורן פעם כתבת שח"א זה לא הצבא, ובעניין נתוני בוגרי קורס טייס אני מסכים, אלה בעלי נתונים גבוהים מהממוצע כמובן. תעודת בגרות אינה או לא היתה קריטריון, נדרשת יכולת למידה. אני מניח שבשייטת שם חלקה של ההתיישבות העובדת גדול עוד יותר, גם 40% אפשרי.

טוב, זה ברור, הכל בצבא הולך ככה.

אבל בוא נלך על קורס קטן. 20 מסיימים.

איציק אומר 3-4 ללא בגרות היו? כלומר 25%, הרבה פחות מחלקם באוכלוסיה.

הערכה שלי היא שתמיד היו פחות מ10% ללא תעודת בגרות.

בקיצור, לכו ותלמדו!

פורסם

אתם מתווכחיפ עם עם עובדה סטיסטית.

זה לא משנה אם אין קשר לתעודת הבגרות ולקורס או לעובדה שכנראה יש מתאם גבוה בין חוסר בתעודת בגרות למאפייני אישיות שלא מתאימים לחיה"א - עובדתית 100% מבוגרי הקורס האחרון הם בעלי תעודת בגרות. 40% באוכלוסיה היהודית אינם בעלי תעודת בגרות (ובכלל האוכלוסיה אחוז בעלי תעודות הבגרות נמוך יותר).

מי שידאג להיות בקבוצה של 60% בעלי תעודות הבגרות מעלה את הסיכוי שלו להתקבל/לסיים.

גם אם בשנים קודמות היו אחד או שניים במסיימים ללא תעודות בגרות.

עופר, כשאתה היית בקורס העולם היה שונה. אנשים ללא תואר שני גם התקדמו בבנקים לדרגות בכירות והים צריך תואר אקדמאי בשביל להיות טלר. מסכים איתך שתעודת בגרות לא בהכרח מעידה על חוסר יכולת למידה. אבל כנראה שכיום יש מתאם די גבוה בין השתיים.

קשה לי להאמין שגם בשייטת, סיירת מטכ"ל, שלד"ג תמצא אחוז דומה של זכאים לבגרות ביחידה לבין אחוזם ובאוכלוסיה, אם כי בהחלט ייתכן שהמספר יהיה דומה יותר מאשר אצל בוגרי קורס טיס (שם למי מה שאני מבין -כולם אומרים אין קשר, אבל בכל זאת מציינים שזה מהווה ייתרון).

בשריון, תותחנים, חי"ר או אפילו בתפקידים עורפיים בקריה אני מאמין שתמצא אחוז קרוב יותר למה שאנחנו מוצאים באוכלוסיה (אגב, גם בשריון אני יכול להעיד שבד"כ הרבה יותר אנשים חסרי תעודת בגרות מצאו דרך "להיפלט" מהמסלול מאשר בעלי תעודת בגרות).

ויש כמובן מקצועות אחרים בהם תמצא אחוז גבוה יותר של חסרי תעודת בגרות מהאוכלוסיה הכללית.

אין מה לעשות, המתאם בין זכאות לבגרות לבין תכונות אחרות קיים. קל מאוד לראות את המתאם בין הזכאות לבגרות לנתונים גיאוגרפיים וסוציו אקונימיים, מכאן הדרך קצרה להגיע למתאם בין צורת החינוך שהנערים מקבלים לזכאות לתעודת הבגרות.

בהחלט ייתכן שכפי שעופר ציין רבים מהאנשים ללא תעודות בגרות שהיו איתו בקורס הם מההתיישבות העובדת בדיוק בכלל שבסוג היישובים הזה החינוך היה לציניות ומצויינות גם אם פחות לשקידה על מדעי הרוח, החברה והמתימטיקה ויותר למדעי הדשא.

פורסם

אורן, אני ציינתי עובדתית כי בשעתו סיימו בוגרים מההתיישבות העובדת ללא בגרות, ואם תזכור גם כתבתי שלא הגיעו לתפקידים בכירים בחיל.

כמפקד מגמה בבי"ס לטיסה ב- 77-80 עסקתי בהגדרת הדרישות העתידיות של ח"א מלוחמיו (כמו גם בהגדרת הדרישות ממטוס האימון המתקדם של ח"א ששמו לביא). אלה הדרישות מהמסיימים כעת וממפקדיהם. כאחד שהתגייס לשנתונו כשבכיסו 5 תעודות של אוקספורד, עוד בנערותי הבינותי חשיבותה של השכלה. באותה תקופת שירות כמפקד מגמת מסוקים, הובלתי מיד עם כניסתי לתפקיד וביחד עם אחרים דרישה זו. הנושא אושר, והופעל בקורס טייס ב-1978 מסלול אקדמי באוניברסיטת בן-גוריון בו הוכשרו כל בעלי נתוני רקע מתאימים וכל חניכי מגמת נווטות. עם השנים הגיעו מפקדים אחרים שמוססו את העניין עד שנפל. לשמחתי, 25 שנה אחרי, ח"א נזכר בכך שוב וטוב שכך.

באשר לטלר שצריך תואר, קודם כל זאת עובדה, ושנית ויותר חשוב הוא כי העובדה שנוצר פורמאליזם כזה בו לא מוכנים לרעיין אדם שלא עומד בדרישת יסוד זו, היא מגבלה ולא יתרון בשוק בו כשרונות קיימים במחסור (וכך תמיד יהיה). אנשים בינוניים מפעילים חוקים באופן מרובע ובונים מסננת שחוריה גדולים מהדגים שהם מחפשים ללכוד. הוכחה לצדקת דברי תמצא למשל כאשר תבדוק רזיומה של אנשים כמו WARREN BUFFETT, או יותר טוב- של טייס ח"א חסר השכלה גבוהה בשם סטף וורטהיימר. לא מעט מבעלי האימפריות, שלא קנו אותן בכספי ירושה אלא בנו אותן, לא סיימו תיכון. בשעתו הקים אחד משכני, יקותיאל פדרמן את רשת מלונות דן. את דרכו בענף התיירות הוא התחיל כנער מוזג ושוטף כלים בבאר בפתח נמל חיפה בדרך העצמאות, אז KINGSWAY, ששירת מלחים בריטים. אוניברסיטה הוא לא עשה. את העולם שראית כשבאת אליו הוא ודומיו בנו, יש רבים כמוהו, אלה הטייקונים שמנהליהם הזוטרים שוכרים טלרים עם ניירות.

אתם מתווכחיפ עם עם עובדה סטיסטית.

זה לא משנה אם אין קשר לתעודת הבגרות ולקורס או לעובדה שכנראה יש מתאם גבוה בין חוסר בתעודת בגרות למאפייני אישיות שלא מתאימים לחיה"א - עובדתית 100% מבוגרי הקורס האחרון הם בעלי תעודת בגרות. 40% באוכלוסיה היהודית אינם בעלי תעודת בגרות (ובכלל האוכלוסיה אחוז בעלי תעודות הבגרות נמוך יותר).

מי שידאג להיות בקבוצה של 60% בעלי תעודות הבגרות מעלה את הסיכוי שלו להתקבל/לסיים.

גם אם בשנים קודמות היו אחד או שניים במסיימים ללא תעודות בגרות.

עופר, כשאתה היית בקורס העולם היה שונה. אנשים ללא תואר שני גם התקדמו בבנקים לדרגות בכירות והים צריך תואר אקדמאי בשביל להיות טלר. מסכים איתך שתעודת בגרות לא בהכרח מעידה על חוסר יכולת למידה. אבל כנראה שכיום יש מתאם די גבוה בין השתיים.

קשה לי להאמין שגם בשייטת, סיירת מטכ"ל, שלד"ג תמצא אחוז דומה של זכאים לבגרות ביחידה לבין אחוזם ובאוכלוסיה, אם כי בהחלט ייתכן שהמספר יהיה דומה יותר מאשר אצל בוגרי קורס טיס (שם למי מה שאני מבין -כולם אומרים אין קשר, אבל בכל זאת מציינים שזה מהווה ייתרון).

בשריון, תותחנים, חי"ר או אפילו בתפקידים עורפיים בקריה אני מאמין שתמצא אחוז קרוב יותר למה שאנחנו מוצאים באוכלוסיה (אגב, גם בשריון אני יכול להעיד שבד"כ הרבה יותר אנשים חסרי תעודת בגרות מצאו דרך "להיפלט" מהמסלול מאשר בעלי תעודת בגרות).

ויש כמובן מקצועות אחרים בהם תמצא אחוז גבוה יותר של חסרי תעודת בגרות מהאוכלוסיה הכללית.

אין מה לעשות, המתאם בין זכאות לבגרות לבין תכונות אחרות קיים. קל מאוד לראות את המתאם בין הזכאות לבגרות לנתונים גיאוגרפיים וסוציו אקונימיים, מכאן הדרך קצרה להגיע למתאם בין צורת החינוך שהנערים מקבלים לזכאות לתעודת הבגרות.

בהחלט ייתכן שכפי שעופר ציין רבים מהאנשים ללא תעודות בגרות שהיו איתו בקורס הם מההתיישבות העובדת בדיוק בכלל שבסוג היישובים הזה החינוך היה לציניות ומצויינות גם אם פחות לשקידה על מדעי הרוח, החברה והמתימטיקה ויותר למדעי הדשא.

פורסם
אתם מתווכחיפ עם עם עובדה סטיסטית.

זה לא משנה אם אין קשר לתעודת הבגרות ולקורס או לעובדה שכנראה יש מתאם גבוה בין חוסר בתעודת בגרות למאפייני אישיות שלא מתאימים לחיה"א - עובדתית 100% מבוגרי הקורס האחרון הם בעלי תעודת בגרות. 40% באוכלוסיה היהודית אינם בעלי תעודת בגרות (ובכלל האוכלוסיה אחוז בעלי תעודות הבגרות נמוך יותר).

מי שידאג להיות בקבוצה של 60% בעלי תעודות הבגרות מעלה את הסיכוי שלו להתקבל/לסיים.

פעם עשינו איזה סקר קצר בקורס ובדקנו איזה טסט עבר כל אחד. יצא שבערך 70% עברו טסט ראשון, ועוד איזה 20% טסט שני. מן הסתם האחוזים האלה יותר גבוהים מהאחוזים בחתך הכללי של האוכלוסיה, וזה גם די מובן באיזושהי צורה למרות שלא ציפינו שזה יהיה כל כך הרבה.

אז עובדתית, בקורס טייס יש יותר אנשים שעברו טסט ראשון- זה ממש לא אומר שאם תעבור טסט ראשון, יהיו לך יותר סיכויים להגיע לקורס טייס.

מצטער שאני מעלה את זה שוב, ככה זה כשחיים משבת לשבת שלישית...

ותודה עופר וטל

פורסם

בוודאי שכן! יותר נכון כנראה שכן.

סטטיסטיקה כנראה לא מלמדים בקורס טיס...

אם עברת טסט ראשון - זה אמנם לא נותן לך כישורים מיוחדים שנותנים לך סיכוי גבוה יותר להתקבל לקורס טיס באופן ישיר.

אבל זה כן מגדיל את הסיכוי שלך להשתייך לאותה אוכלוסיה שמתאימה. ככל הנראה יש תוכנות שמאפיינות את המתקבלים לקורס טיס שמאפיינות גם אנשים שעוברים טסט ראשון. ולכן אם עברתם בטסט ראשון יש סיכוי גבוה יותר שיש לכם את התכונות שמחפשים בקורס טיס מאשר כאלה שלא עברו טסט ראשון, זאת בין אם התכונות האלה הן היכולת לבחור מורה מתאים, היכולת לקלוט מהר כישורים מכניים הדרושים להפעלת מכונה הנעה במהירות, יכולת תפישה מרחבית והתמודדות עם מספר משימות, או היכולת להבין את שיעורי התיאוריה.

תנסה לעשות סקר כמה שיעורים לקח לחבר'ה שלכם עד הטסט. נראה לי שגם פה הממוצע יהיה נמוך מאשר בשאר האוכלוסיה.

ועוד - כנראה שאם גם עברתם טסט ראשון, גם יש לכם בגרות גבוהה והיא גם בפיזיקה הסיכוי שלכם גבוה יותר מאשר אנשים אחרים.

אין כאן באמת נתונים של מחקר סטטיסטי אמיתי, אבל על מנת לבדוק את הקביעה:

"זה ממש לא אומר שאם תעבור טסט ראשון, יהיו לך יותר סיכויים להגיע לקורס טייס"

אתה לא צריך לסקור כמה חניכי קורס טיס עברו בטסט ראשון, אלא מה אחוז המתקבלים/מסיימים לקורס טיס בקרב האוכלוסיה שעברה בטסט ראשון לעומת מה אחוז המתקבלים לקורס טיס בקרב אוכלוסיה שלא עברה בטסט ראשון.

נושא מצויין לעבודה סמינריונית בסוציולוגיה או משהו אחר ממדעי החברה.

פורסם

"אם עברת טסט ראשון - זה אמנם לא נותן לך כישורים מיוחדים שנותנים לך סיכוי גבוה יותר להתקבל לקורס טיס באופן ישיר..."

זה בידיוק העניין ואתה גם אמרת את זה בעצמך

זה שבן אדם הולך ועובר טסט, זה לא מה שמגדיל לו את הסיכויים להיות בקורס טייס, וזה גם לא מגדיל לו את הסיכויים "להשתייך לאותה אוכלוסיה שמתאימה"...

זה רק מעיד על תכונות מסוימות, שהן כנראה הסיבה להצלחה בקורס, אבל לא הטסט עצמו.

אני יודע שאני נתפס כאן לקטנות, אבל העניין הוא שאמרת שבגלל ש100% מהבוגרים בעלי תעודת בגרות, מי שילך ויוציא תעודה יגדיל את הסיכויים שלו (כן, יש בזה גם אלמנט של תכלס להיות עם יותר השכלה שברור שזה עוזר, אבל אני מתעלם מהנקודה הזאת רגע). מבחינתי זה כמו להגיד לבנאדם שהחליט לגשת לטסט שילמד טוב טוב לפני הטסט ויתרכז הכי הרבה בעולם, כי אם הוא יצליח לעבור במכה ראשונה אז זה יגדיל לו את הסיכויים להתקבל לקורס.

בוא נקצין את זה רגע, ונניח שרק איזה 10% מהקורס שלי היו בכלל ניגשים לטסט, ולאף אחד אחר לא היה רישיון. אז מה, אז עכשיו סטטיסטית אם לא תוציא רישיון על אוטו יהיו לך יותר סיכויים להתקבל לקורס? לא, הסיכויים האלה כבר קבועים מראש, הטסט או התעודה הם רק סממנים לתכונות האלה שעוזרות להתקבל, אבל לא התכונות עצמן.

פורסם

טוב, אני מבין את מה שאתה אומר. אולי לא ניסחתי את הרעיון בצורה נכונה.

בוא נניח שיש קבוצה של אנשים שמתאימה לקורס טיס. לפני שהגעת אליו, אתה לא יודע אם אתה בקבוצה הזאת או לא. אחד המאפיינים של הקבוצה הוא שיש להם בד"כ תעודת בגרות.

אתה יודע שלך יש תעודת בגרות.

כך שעפ"י המידע המצוי בידך, הסיכוי שאתה אכן משתייך לקבוצה הזאת גבוה יותר מאשר הסיכוי שאינך משתייך לקבוצה הזאת.

סיכוי אתה יכול רק להעריך לפני שהתקבלת או לא התקבלת. אחרי כן אין כאן יותר סיכויים או הסתברויות. או שאתה בפנים או שלא (ועדיין אתה יכול להעריך את הסיכוי שלך לעבור את הקורס או להשתלב במגמה מסויימת וכו').

(הערת שוליים: למרות כל המאמצים אתה לא יכול להיות בטוח שבתהליך המיון, ירפ"א, גיבוש וכו' לא עפים החוצה אנשים מתאימים מאוד. ואתה לא יכול להיות בטוח שלא מסתננים לך לקורס אנשים שאינם מתאימים כלל. ויותר מזה, אתה לא יכול להבטיח שלא מסיימים את הקורס טייסים לא ראויים. אבל התהליך כנראה מסנן חלק גדול מהלא מתאימים, ומשאיר חלק גדול מהמתאימים. לאור העובדה שבתהליך זה מסתכלים על נתונים מדידים והתנהגויות נצפות וקשה לעמוד תהליך קצר כזה את מהותו של האדם, הרי שאם אתה מוסיף נקודה לזכותך כאן אתה משפר את סיכוייך).

הטענה שהועלתה בתחילת השרשור הזה שלעובדה שלמועמד מסויים יש או אין תעודת בגרות אין שום קשר לסיכוייו להתקבל לקורס טיס היא פשוט לא נכונה. לעובדה זו יש השפעה על הקב"א, נקודה. זה לא הכל, זה לא אומר שלמי שאין בגרות אין שום סיכוי, אבל זה בהחלט משפיע ומשפיע ישירות.

העובדה ש-100% ממסיימי קורס הטיס הם בעלי תעודת בגרות ואם בכלל התקבלו כאלה שאין להם תעודת בגרות לקורס (ועל כך אין לנו נתונים) אז הם מצאו את דרכם החוצה, בהחלט מעידה על כך שכיום, לבעלי תעודת בגרות סיכויים טובים יותר להתקבל ולסיים קורס טיס.

מעולם לא טענתי (ואתה מוזמן לקרוא שוב את ל התגובות שלי בנושא הזה) שתעודת בגרות היא תנאי הכרחי לקורס טיס. אני בהחלט חושב שמי שבגיל 15 ישקוד על לימודיו, הסיכויים שלו גבוהים יותר מאשר של מי שיבלה את שיעורי הפיסיקה על החוף. הוא רוכש בתהליך הזה תכונות שיאפשרו לו ללמוד ולהבין. הוא רוכש משמעת עצמית ורצינות. והתוצאות בסוף קורס הטיס מראות שטטיסטית שסיכויי התלמידים הטובים אכן גבוהים יותר.

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר



×
×
  • יצירת חדש...