עבור לתוכן
Opher Ben Peretz

טיסת מבנה גדול

Recommended Posts

קבוצה אמריקאית מתכננת טיסת מבנה גדול של מטוסי נוסעים, וביקשה עזרה בידע עבור טיסה כזו. כתבתי עבורם כמה שורות שיעזרו להתמודדות עם משימה מורכבת זו:

http://forums.vatsim.net/viewtopic.php?p=148944#148944

קישור לתוכן
Share on other sites

קבוצה אמריקאית מתכננת טיסת מבנה גדול של מטוסי נוסעים, וביקשה עזרה בידע עבור טיסה כזו. כתבתי עבורם כמה שורות שיעזרו להתמודדות עם משימה מורכבת זו:

http://forums.vatsim.net/viewtopic.php?p=148944#148944

תסביר להם שהחטיבה הישראלית מבצעת הסמכות לפעילויות כאלו :lol:

קישור לתוכן
Share on other sites

תמיד תהיתי איך מטוסים שומרים על מקומם במבנה בפנייה. מדוע המבנה כולו פונה כאילו היה מבנה קשיח אחד, ואז המטוסים החיצוניים בפנייה עולים קצת למעלה והפנימיים יורדים למטה. לכאורה דווקא היחיצוניים אמורים להוסיף קצת מהירות כדי להישאר במבנה (בגלל רדיוס פנייה גדול יותר). אם בנוסף לזה הם אורים גם להרוויח קצת גובה, זה בכלל נראה כמו משימה בלתי אפשרית. (מזכיר לי - בתור ררנ"טיסט לשעבר בחיל רגלים , שתמיד נמצא בחוד מורחב פלוגתי - כעשרה אנשים בשורה ואני קיצוני ימני או שמאלי, אני זוכר איזה סיוט זה היה: כל פעם שהמ"פ החליט לשנות כיוון, איזה ספרינט היה צריך לדפוק בסיבוב כדי להישאר ביישור קו...)

נזכרתי בדבר. אני מכיר שיטה אחרת כשטסים זוגות בשורה עורפית .דווקא המטוס החיצוני פונה קודם ועובר מאחורי חברו, ורק אחר כך במרווח זמן ידוע מראש, פונה השני. בסוף הפנייה שני המטוסים מוצאים עצמם שוב בשורה עורפית אבל החליפו מיקום.

עופר אשמח אם תוכל לשפוך קצת אור על הנושא המעניין הזה.

ברוכי..

קישור לתוכן
Share on other sites

נזכרתי בדבר. אני מכיר שיטה אחרת כשטסים זוגות בשורה עורפית .דווקא המטוס החיצוני פונה קודם ועובר מאחורי חברו, ורק אחר כך במרווח זמן ידוע מראש, פונה השני. בסוף הפנייה שני המטוסים מוצאים עצמם שוב בשורה עורפית אבל החליפו מיקום.

עופר אשמח אם תוכל לשפוך קצת אור על הנושא המעניין הזה.

ברוכי..

היי ברוכי,

הם עושים את זה כדי לנקות אחד את השני כל הזמן, לוודא שאתה פונה ואין אף אחד שאתה נכנס לפניו בחיסרון. ככה כל פעם אחד מנקה לשני את הזנב. זה נקרא מבנה להגנה

בואנה כמה זמן לא הייתי פה..

קישור לתוכן
Share on other sites

נזכרתי בדבר. אני מכיר שיטה אחרת כשטסים זוגות בשורה עורפית .דווקא המטוס החיצוני פונה קודם ועובר מאחורי חברו, ורק אחר כך במרווח זמן ידוע מראש, פונה השני. בסוף הפנייה שני המטוסים מוצאים עצמם שוב בשורה עורפית אבל החליפו מיקום.

עופר אשמח אם תוכל לשפוך קצת אור על הנושא המעניין הזה.

ברוכי..

היי ברוכי,

הם עושים את זה כדי לנקות אחד את השני כל הזמן, לוודא שאתה פונה ואין אף אחד שאתה נכנס לפניו בחיסרון. ככה כל פעם אחד מנקה לשני את הזנב. זה נקרא מבנה להגנה

בואנה כמה זמן לא הייתי פה..

את זה אני מכיר. אני שאלתי על איך שומרים מבנה ולא למה.

מעבר למה שכתבת. השיטה הזו מאפשרת להישאר במבנה ללא שינויי מהירות או גובה.

אני שאלתי על השיטה האחרת, שרואים הרבה בתמונות שבה המבנה הפונה נראה כאילו גוף קשיח אחד . המטוסים החיצוניים בפנייה עולים קצת גבוה, הפנימיים יורדים קצת. הרדיוסים שהם מבצעים שונים, ובכל זאת מצליחים לשמור על מבנה.

קישור לתוכן
Share on other sites

נזכרתי בדבר. אני מכיר שיטה אחרת כשטסים זוגות בשורה עורפית .דווקא המטוס החיצוני פונה קודם ועובר מאחורי חברו, ורק אחר כך במרווח זמן ידוע מראש, פונה השני. בסוף הפנייה שני המטוסים מוצאים עצמם שוב בשורה עורפית אבל החליפו מיקום.

עופר אשמח אם תוכל לשפוך קצת אור על הנושא המעניין הזה.

ברוכי..

היי ברוכי,

הם עושים את זה כדי לנקות אחד את השני כל הזמן, לוודא שאתה פונה ואין אף אחד שאתה נכנס לפניו בחיסרון. ככה כל פעם אחד מנקה לשני את הזנב. זה נקרא מבנה להגנה

בואנה כמה זמן לא הייתי פה..

את זה אני מכיר. אני שאלתי על איך שומרים מבנה ולא למה.

מעבר למה שכתבת. השיטה הזו מאפשרת להישאר במבנה ללא שינויי מהירות או גובה.

אני שאלתי על השיטה האחרת, שרואים הרבה בתמונות שבה המבנה הפונה נראה כאילו גוף קשיח אחד . המטוסים החיצוניים בפנייה עולים קצת גבוה, הפנימיים יורדים קצת. הרדיוסים שהם מבצעים שונים, ובכל זאת מצליחים לשמור על מבנה.

\

הוא נראה לי מתכוון כמו במטס שהיה ביום העצמאות עם הצוקיות גם אני שמתי לב לזה...עם מישהו יוכל לשפוך אור טיפה.. :)

קישור לתוכן
Share on other sites

הנושא רחב מאוד וידרוש לתדריך 3 עמודים כפול 4 סוגי מבנה, אבקש ממח' הדרכה לשמור הסבר זה כתדריך ראשוני לטיסות מבנה . בקצרה:

א. מבנה מכונס, נדון במבנה יהלום:

ישיבה במקום: שני הצדדיים במרחק מוטת כנף מהמוביל, בזווית כ-45 מעלות הנשמרת באמצעות עין הטייס המובל על קו המחבר נקודות באף ובכנף לזווית, וקו מוגדר בכנף למרחק. ישיבה מעט מתחת המוביל באמצעות שמירת גודל שווה של עקימון עליון ותחתון של הכנף עבור מטוסים בעלי כנף תחתית. אחורי שומר את קו טיסת המוביל בגובה מזערי מתחתיו שאינו נכנס למערבולותיו, מרחק ישיבה ליצירת יהלום סימטרי באמצעות נקודות של מטוס המוביל יחסית לחלון קדמי של המובל, מקום קשה ביותר לזיהוי שינויי מקום אורכי ולכן תמיד ישב שם הטייס הטוב ביותר. שמירת מקום מתבצעת במינימום אפשרי של תיקונים בהגאים ובמנוע, בכדי להגיע ליעד טקטי עם כמות דלק מרבית אפשרית ולמען האסטתיות של הטסת המובל. סגנון זה משתנה מאוד בין טייסים, טסתי עם טייס מעולה חבר צוות אווירובאטי שביצע עשרות תיקונים בשנייה. אחרים כמוני בקושי מזיזים הגה ומצערת, באמצעות דיוק רב ותגובה מזערית מהירה לשמירת מקום וצפיה אינטליגנטית בשינויים צפויים לפי המשימה. כשבטחון קשר מאפשר, הראשון שמגיע לכמויות דלק מוגדרות מודיע על כך בערוץ המבנה לטובת תכנון המוביל. שינויי קו טיסה ודחף מתבצעים בשלב ראשוני עם קשר או סימן מוסכם, בהמשך ללא כל הודעה ובקצב לא חריף לאפשר שמירות מקום בשינוי. שימוש במבער בדרך כלל בסימן מוסכם / קשר.

במבנה תצוגה ניתן לשבת קרוב יותר כפונקציה של רמת הטייסים במבנה, מאפשר ישיבה יותר מדויקת במקום, תיקוני מוקדמים וקטנים יותר עקב זיהוי תזוזה קל יותר, גורמי הסיכון: התנגשות עקב אי הערכת מרחק נכונה, כניסה למערבולות, תקלת היגוי או תגובה מאוחרת לשינוי.

תמרון: בפניות מובלי הצד שומרים גובה באמצעות שינוי הגה גובה כך שמישור הכנפיים נשמר תמיד. ככל שמרחק הישיבה רחוק יותר כך משתנה רדיוס הפניה של הצדדיים ולכן גם ההטייה תהיה שונה מהמוביל, וכמובן המהירות ולכן המנוע. כשהמוביל מגלגל התגובה מיידית כולל במנוע. האחורי כמעט לא צריך לשנות מנוע והגאים מעבר לעקיבה בפנייה. המראות בודדים מתבצעות תמיד במטוס טקטי 10-15 בהפרשי שניות מסיבות שהזכרתי בשרשור לפני חודשיים.

הסעה: מטוס מוכן בעמדה קרובה למוביל ימתין מעט קדימה מהמקום הרגיל ויסמן באצבע מעלה, אחרים יודיעו בערוץ מבנה או לפי זמנים בתדריך, הסעה לפי סדר מספרים כשניתן.

המשך הסבר הסעיף מתאים לרוב סוגי המבנה.

התיישרות: מתבצעת לפי סדר המספרים כשהמוביל בצד שמתחת לרוח, כך שמערבולות קודמיך יישטפו אל מחוץ למסלול. בדיקת מנועים ביחד.

המראה: לחיצת שעון עצר כשהמוביל מתחיל לרוץ, עם תחילת הריצה המטוס מכוון להצטרף בהדרגה ולשמור אמצע מסלול. הצטרפות למבנה באמצעות חיתוך דרך בפנית המוביל, כך שהמטוס שלפניך נשמר מחוץ לפנייה בזווית 45 מעלות או יותר. כך נוצר נתיב קצר יותר וביחד עם מהירות סגירה ניתן להגיע במהירות למקום. אם הנתיב המתוכנן הינו ישר וללא פנייות במטוס לא אנרגטי, המוביל יבצע S אחד לאיסוף המבנה, וישמור 5% פחות דחף בכדי לאפשר למובלים בניית מהירות סגירה. סוף ההצטרפות מבוצע על קו הישיבה ומישור כנף המוביל, עם שבירת מהירות הסגירה במכת מעצורים קצרצרה. באימונים ראשוניים האחרון מודיע במקום.

הצטרפות ונחיתה: הצטרפות במבנה, בדרך כלל לצלע מת או מעל עם הרוח, שבירה לפי סדר מספרים לצלע אליה שובר המוביל, בהפרשי זמן שייצרו מרחק של כ-20 שניות בנחיתה. נחיתה תוך שמירת צד, מוביל בצד אליו נושבת הרוח, וכל אחד בצד אחר לפי הסדר, כך שלמטוס עם תקלת בלמים או הליכה סביב אחר נגיעה יהיה חצי רוחב מסלול נקי. אם יש צורך לפנות לצורכי הסעה ו/או שחרור מצנח עצירה (בצד שמתחת לרוח, כך שהרוח ומעט דחף מנוע יסיטו אותו אל מחוץ למסלול, למרחק ביטחון מכונסי האוויר של האחרים) תוך חציית החצי של האחורי שלך, הוא יודיע לך רשאי לפנות כשבלימתו בטוחה, ואזי ניתן להיכנס גם לחצי הרוחב שלו.

ב. מבנה להגנה:

ישיבה במקום: עד 4 מטוסים, מס' 3 הוא מוביל זוג, מובל מנוסה ביותר יושב עליו כמס' 4. נועד לאפשר הגנת הדדית של מטוסי המבנה באמצעות ראייה מיטבית של גזרתם האחורית, למשל בעת פטרול להגנת מרחב אווירי או צילום. ישיבה בשורה חזיתית, שמירת גובה זהה באמצעות מוביל על האופק, טווח רוחבי כפונקציה של מהירות (בצילום לפי דרישות כיסוי מצלמות), כדי שבעת פנייה יישמר מרחק ביטחון בעת החליפות, יוסבר מיד.

פניות: ארבעה סוגים:

1. פניית 90 מעלות או כפולות של 90. המוביל מגלגל, עד 45 מעלות הטייה והמובלים אחריו ללא שינוי מנוע, כך שב-45 מעלות כולם יחלפו בשורה עורפית לעבר הצד השני לישיבתם המקורית. כל מטוס שומר מרווח אנכי קטנטן, חיצוניים מעל, לאי כניסה למערבולות. הפנימי יורד מעט וחולף קדימה מהמוביל מעט מתחתיו, כשמבטו מופנה לשעה 6, עם הניסיון, שימוש במראה האחורית מסייע לכך. מרחק הישיבה הראשוני והטיית המוביל יקבעו במצב זה את מרחק המטוסים בחליפה, שצריך להיות מרחק ביטחון של לפחות 2-3 אורכי מטוס. לקראת סיום הפנייה כל מובל שופט בהטייה כניסה למקום החדש ומתקן לגובה המוביל. אם ממשיכים בפניית 90 נוספת (לפי הטיית המוביל) לא יוצאים למלוא המרחק הרוחבי, וכך מונעים שימוש מיותר במנוע, כי הנטייה תמיד הינה לפגר (אי פיגור פירושו ביצוע מושלם).

2. שינויי כיוון קלים: המוביל פונה קלות לכיוון הרצוי והמובלים מתקנים למקום ללא חליפה.

3. לאחור סוב: פניית 180 ב-60 מעלות הטייה תוך תוספת דחף המוגדרת מראש לפננייה זו בכדי שהמהירות תישמר, אין חליפה, מיישרים הטייה ביחד עם המוביל למעט תיקוני מקום וומורידים מצערת באותה עת לדחף קודם.

4. שבור: מנוע יבש מלא וגלגול בקצב מרבי עם המוביל, ביצוע פניה מירבית על סף מעטפת G או הזדקרות תוך שמירת מוביל על האופק שמא הרים או הוריד אף בשבירה משיקוליו. התיישרות עם המוביל ודחף לשמירת מקום בשורה חזיתית.

ג. מבנה להתקפה: בהמשך.

ד. מבנה לגובה נמוך: בהמשך.

שמירת נתיב ומרחק ביטחון: בכל טיסת מבנה כל מטוס אחראי בטיחותית לטיסה בטוחה שלו יחסית לכל אלה שלפניו, כאשר פנימי (קדמי בחליפה) בפניות מבנה להגנה אחראי לכך יחסית למוביל.

איתי ארנון מוזמן להשלים את שני הסוגים האחרונים אם יוכל, תודה.

תמיד תהיתי איך מטוסים שומרים על מקומם במבנה בפנייה. מדוע המבנה כולו פונה כאילו היה מבנה קשיח אחד, ואז המטוסים החיצוניים בפנייה עולים קצת למעלה והפנימיים יורדים למטה. לכאורה דווקא היחיצוניים אמורים להוסיף קצת מהירות כדי להישאר במבנה (בגלל רדיוס פנייה גדול יותר). אם בנוסף לזה הם אורים גם להרוויח קצת גובה, זה בכלל נראה כמו משימה בלתי אפשרית. (מזכיר לי - בתור ררנ"טיסט לשעבר בחיל רגלים , שתמיד נמצא בחוד מורחב פלוגתי - כעשרה אנשים בשורה ואני קיצוני ימני או שמאלי, אני זוכר איזה סיוט זה היה: כל פעם שהמ"פ החליט לשנות כיוון, איזה ספרינט היה צריך לדפוק בסיבוב כדי להישאר ביישור קו...)

נזכרתי בדבר. אני מכיר שיטה אחרת כשטסים זוגות בשורה עורפית .דווקא המטוס החיצוני פונה קודם ועובר מאחורי חברו, ורק אחר כך במרווח זמן ידוע מראש, פונה השני. בסוף הפנייה שני המטוסים מוצאים עצמם שוב בשורה עורפית אבל החליפו מיקום.

עופר אשמח אם תוכל לשפוך קצת אור על הנושא המעניין הזה.

ברוכי..

קישור לתוכן
Share on other sites

בהמשך למה שעופר ואורן אמרו ואולי גם יעזור לברוכי במעט.

ישנן מספר סוגי פניות לכניסה למבנה "להגנה" או לשמירה עליו כאשר יש צורך בשינוי כיוון הטיסה

פנית טקטית

turn0ks1.jpg

פנייה של 60-120 מעלות. הטייס החיצוני לפניה מתחיל לפנות ראשון. הטייס הפנימי מתחיל לפנות ברגע שהטייס החיצוני נעלם בשעה 6 שלו (מתוך הקוקפיט).

ניתן להשתמש בה גם לכניסה ממבנה אלכסוני למבנה רוחבי. הטייס האחורי יתחיל בפניה של 90 מעלות, שכיוונה לכיוון הטייס המוביל. הטייס המוביל יתזמן את תחילת הפניה שלו כרגיל וברגע שיחדש קשר עין עם הווינגמן יתאים את קצב הפניה שלו כדי להכנס למבנה מדויק.

הכרזה בקשר: "טקטית לימין/שמאל, מעלות, כיוון סופי "

"פנימה פנה" - פניה מצטלבת

turn1jv0.jpg

פנייה של 180 מעלות. שני הטייסים פונים אחד לכיוון השני (פנימה) במטרה להפוך כיוון במהירות. יש להזהר ולהמנע מהתנגשות במהלך ההצטלבות.

הכרזה בקשר: "פנימה פנה, כיוון סופי "

"במקום פנה"

turn2fd3.jpg

פנייה של 180 מעלות. שני הטייסים פונים בקצב פניה דומה בו זמנית לאותו כיוון.

הכרזה בקשר: "במקום פנה ימין/שמאל, כיוון סופי "

פניה טקטית כפולה

turn3sd5.jpg

פנייה של 180 מעלות. 2 פניות טקטיות של 90 שמבוצעות ברצף. הטייס שהיה החיצוני בפנייה הראשונה הוא הפנימי בפניה השניה, וצריך להסתכל החוצה מכיוון הפנייה כדי שיוכל להתחיל לפנות ברגע שהטייס שעכשיו חיצוני (היה פנימי) יעלם בשעה 6 שלו.

הכרזה בקשר: "טקטית כפולה לימין/שמאל, כיוון סופי "

מקווה שעזרתי ולו במעט 8)

קישור לתוכן
Share on other sites

בהמשך למה שעופר ואורן אמרו ואולי גם יעזור לברוכי במעט.

ישנן מספר סוגי פניות לכניסה למבנה "להגנה" או לשמירה עליו כאשר יש צורך בשינוי כיוון הטיסה

פנית טקטית

turn0ks1.jpg

פנייה של 60-120 מעלות. הטייס החיצוני לפניה מתחיל לפנות ראשון. הטייס הפנימי מתחיל לפנות ברגע שהטייס החיצוני נעלם בשעה 6 שלו (מתוך הקוקפיט).

ניתן להשתמש בה גם לכניסה ממבנה אלכסוני למבנה רוחבי. הטייס האחורי יתחיל בפניה של 90 מעלות, שכיוונה לכיוון הטייס המוביל. הטייס המוביל יתזמן את תחילת הפניה שלו כרגיל וברגע שיחדש קשר עין עם הווינגמן יתאים את קצב הפניה שלו כדי להכנס למבנה מדויק.

הכרזה בקשר: "טקטית לימין/שמאל, <> מעלות, כיוון סופי <>"

"פנימה פנה" - פניה מצטלבת

turn1jv0.jpg

פנייה של 180 מעלות. שני הטייסים פונים אחד לכיוון השני (פנימה) במטרה להפוך כיוון במהירות. יש להזהר ולהמנע מהתנגשות במהלך ההצטלבות.

הכרזה בקשר: "פנימה פנה, כיוון סופי <>"

"במקום פנה"

turn2fd3.jpg

פנייה של 180 מעלות. שני הטייסים פונים בקצב פניה דומה בו זמנית לאותו כיוון.

הכרזה בקשר: "במקום פנה ימין/שמאל, כיוון סופי <>"

פניה טקטית כפולה

turn3sd5.jpg

פנייה של 180 מעלות. 2 פניות טקטיות של 90 שמבוצעות ברצף. הטייס שהיה החיצוני בפנייה הראשונה הוא הפנימי בפניה השניה, וצריך להסתכל החוצה מכיוון הפנייה כדי שיוכל להתחיל לפנות ברגע שהטייס שעכשיו חיצוני (היה פנימי) יעלם בשעה 6 שלו.

הכרזה בקשר: "טקטית כפולה לימין/שמאל, כיוון סופי <>"

מקווה שעזרתי ולו במעט 8)

אוהד...נראה לי "פנימה פנה" הסיכוי התנגשות מאוד מאוד גבוה...מאחר ושני המטוסים באותה מהירות ובאותו גובה...יש מצב שאחד המטוסים יוריד בערך 200 רגל בשביל לעבור מתחת למטוס השני?

קישור לתוכן
Share on other sites

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...