עבור לתוכן
spoty1

מחליף לצוקית בחה"א ?

Recommended Posts

פורסם
מטוס מכוער אבל יכול להיות מעניין

הצוקית זה התנסות עם מטוס סילון... זה משהו אחר

מטוס סילון קל בהרבה ללמידה והטסה מאשר כל פרופלור (בוכנה או טורבופרופ). החל מהתנהגות באוויר (העדר מוחלט של כל התופעות הנלוות לפרופלור), וכלה במספר הפעולות והבדיקות שיש לבצע.

פורסם
מטוס מכוער אבל יכול להיות מעניין

הצוקית זה התנסות עם מטוס סילון... זה משהו אחר

מטוס סילון קל בהרבה ללמידה והטסה מאשר כל פרופלור (בוכנה או טורבופרופ). החל מהתנהגות באוויר (העדר מוחלט של כל התופעות הנלוות לפרופלור), וכלה במספר הפעולות והבדיקות שיש לבצע.

בשביל זה יש את ה גרוב G120 (הסנונית)

פורסם
תדווח לנו בעוד שנתיים-שלוש איך העסקה מתקדמת...

ממש במקרה יצא לי בשבת האחרונה לדבר על המטוס הזה עם מישהו (קרוב) שאני מכיר בביס"ט, ומהשיחה הבנתי שזה כבר אוטוטו קורה, כלומר יש כבר מטוסים בדרך לכאן. זה קצת לא מסתדר עם הכתבה, אבל זה כנראה קורה בקרוב מאוד.

עריכה: סליחה, טעות שלי, השיחה הייתה על המטוס שמחליף את הפייפרים (שאני לא זוכר את שמו). הT-6A אכן יחליף בעתיד את הצוקיות...

פורסם
מטוס מכוער אבל יכול להיות מעניין

הצוקית זה התנסות עם מטוס סילון... זה משהו אחר

מטוס סילון קל בהרבה ללמידה והטסה מאשר כל פרופלור (בוכנה או טורבופרופ). החל מהתנהגות באוויר (העדר מוחלט של כל התופעות הנלוות לפרופלור), וכלה במספר הפעולות והבדיקות שיש לבצע.

אני לא מבין למה כשמאמנים\מלמדים צוערים בטיסה במטוס סילון (כל מטוסי הקרב של חיה"א לצורך העניין) משתמשים או רוצים להשתמש במטוס טורבופרופ, אין כאן שום היגיון.

אני יודע שבחיה"א האמריקאי צוערי מגמת קרב לומדים על מטוסי טורבופרופ בשלבים הראשוניים.

אני אשמח לדעת מה ההיגיון שבדבר (חייב להיות, אחרי הכל הטייסים האמריקאים הם מהטייסים הטובים בעולם)

פורסם
תדווח לנו בעוד שנתיים-שלוש איך העסקה מתקדמת...

ממש במקרה יצא לי בשבת האחרונה לדבר על המטוס הזה עם מישהו (קרוב) שאני מכיר בביס"ט, ומהשיחה הבנתי שזה כבר אוטוטו קורה, כלומר יש כבר מטוסים בדרך לכאן. זה קצת לא מסתדר עם הכתבה, אבל זה כנראה קורה בקרוב מאוד.

עריכה: סליחה, טעות שלי, השיחה הייתה על המטוס שמחליף את הפייפרים (שאני לא זוכר את שמו). הT-6A אכן יחליף בעתיד את הצוקיות...

הסנונית החליפה מזמן את הפיפרים, לא?

פורסם

על פניו,באמת אין טעם בלימוד טיסה על טורבו פרופ,אבל מטוסים דומים נמצאים בשימוש בחילות אוויר רבים בגלל סיבה אחת ויחידה-כסף,,,,עלות שעת טיסה בטורבו-פרופ הרבה יותר זולה משעת טיסה במטוס סילון,ופירושו של דבר שבאותו סכום אפשר לטוס יותר.

העניין הזה ש"אין טעם ללמד לטוס על מטוס טורבופרופ" תוקע את עניין החלפת הצוקיות הטובות (אך הישנות מאוד) כבר הרבה שנים,ואני זוכר עוד כשהייתי בחטיבת הביניים(בערך 15 שנים) קראתי בביטאון כתבה על מספר מטוסים(רובם טורבופרופ) שנבחנו כמחליפים לצוקית-כולל ה"אולריק" הפולני וה "טוקאנו" הברזילאי(שנמצא בשימוש במספר חילות אוויר-כולל הRAF ) וגם אז-נראה לי שעניין הטורבופרופ מנע את ההחלפה.

אבל איזה ברירות יש?,כיום כבר כמעט לא מיצרים מטוסי סילון לאימון,ולמען האמת-לא נראה לי שבאקלים הבינ"ל כיום יש מדינה אחרת פרט לארה"ב שתסכים למכור לנו מטוסים-אפילו לאימון.

פורסם
מטוס מכוער אבל יכול להיות מעניין

הצוקית זה התנסות עם מטוס סילון... זה משהו אחר

מטוס סילון קל בהרבה ללמידה והטסה מאשר כל פרופלור (בוכנה או טורבופרופ). החל מהתנהגות באוויר (העדר מוחלט של כל התופעות הנלוות לפרופלור), וכלה במספר הפעולות והבדיקות שיש לבצע.

אני לא מבין למה כשמאמנים\מלמדים צוערים בטיסה במטוס סילון (כל מטוסי הקרב של חיה"א לצורך העניין) משתמשים או רוצים להשתמש במטוס טורבופרופ, אין כאן שום היגיון.

אני יודע שבחיה"א האמריקאי צוערי מגמת קרב לומדים על מטוסי טורבופרופ בשלבים הראשוניים.

אני אשמח לדעת מה ההיגיון שבדבר (חייב להיות, אחרי הכל הטייסים האמריקאים הם מהטייסים הטובים בעולם)

לא נכון. הטייסים של ח"א שלנו הם הכי טובים בעולם, וזאת היות כי הם היחידים שלמדו

מכלכך הרבה ניסיון עבר.

פורסם
מטוס מכוער אבל יכול להיות מעניין

הצוקית זה התנסות עם מטוס סילון... זה משהו אחר

מטוס סילון קל בהרבה ללמידה והטסה מאשר כל פרופלור (בוכנה או טורבופרופ). החל מהתנהגות באוויר (העדר מוחלט של כל התופעות הנלוות לפרופלור), וכלה במספר הפעולות והבדיקות שיש לבצע.

אני לא מבין למה כשמאמנים\מלמדים צוערים בטיסה במטוס סילון (כל מטוסי הקרב של חיה"א לצורך העניין) משתמשים או רוצים להשתמש במטוס טורבופרופ, אין כאן שום היגיון.

אני יודע שבחיה"א האמריקאי צוערי מגמת קרב לומדים על מטוסי טורבופרופ בשלבים הראשוניים.

אני אשמח לדעת מה ההיגיון שבדבר (חייב להיות, אחרי הכל הטייסים האמריקאים הם מהטייסים הטובים בעולם)

לא נכון. הטייסים של ח"א שלנו הם הכי טובים בעולם, וזאת היות כי הם היחידים שלמדו

מכלכך הרבה ניסיון עבר.

נכון, כי חיל האוויר האמריקאי לא השתתף באף מלחמה, ובאף קרב אוויר.

פורסם
מטוס מכוער אבל יכול להיות מעניין

הצוקית זה התנסות עם מטוס סילון... זה משהו אחר

מטוס סילון קל בהרבה ללמידה והטסה מאשר כל פרופלור (בוכנה או טורבופרופ). החל מהתנהגות באוויר (העדר מוחלט של כל התופעות הנלוות לפרופלור), וכלה במספר הפעולות והבדיקות שיש לבצע.

אני לא מבין למה כשמאמנים\מלמדים צוערים בטיסה במטוס סילון (כל מטוסי הקרב של חיה"א לצורך העניין) משתמשים או רוצים להשתמש במטוס טורבופרופ, אין כאן שום היגיון.

אני יודע שבחיה"א האמריקאי צוערי מגמת קרב לומדים על מטוסי טורבופרופ בשלבים הראשוניים.

אני אשמח לדעת מה ההיגיון שבדבר (חייב להיות, אחרי הכל הטייסים האמריקאים הם מהטייסים הטובים בעולם)

לא נכון. הטייסים של ח"א שלנו הם הכי טובים בעולם, וזאת היות כי הם היחידים שלמדו

מכלכך הרבה ניסיון עבר.

בגלל זה אמרתי מהטייסים הטובים בעולם, לא הטובים בעולם...

אני מאמין מאוד בחיה"א שלנו, הוא מהחזקים בעולם וטייסיו הם ללא ספק באלפיון העליון מכל הבחינות.

פורסם

אילו טייסים יותר טובים, או "למי יש יותר גדול":

ח"א האמריקאי גדול בהרבה משלנו. יש לו הרבה טייסים, חלקם טובים יותר וחלקם פחות. האחוזון העליון הולך לביה"ס המפורסם לקרבות אוויר של הNavy, הרי הוא Top Gun. המסיימים בהצלחה לימודיהם בביה"ס זה נחשבים באמת לטייסים מהטובים בעולם אם לא הטובים ב-ה' הידיעה.

ח"א שלנו ידוע במספר מצומצם יחסית של טייסים, כאשר ההכשרה של כל אחד מהם ארוכה וקשה, עם סיכויי נשירה גבוהים, כך שהמסיימים קורס טייס, קא"מ וקאמ"מ נחשבים גם כן מהטובים בעולם. יש המקבילים את הסילבוס של טופ גאן לסילבוס של קא"מ וקאמ"ם קרב אצלנו. לא יודע עד כמה זה נכון.

מה שכן, למיטב הידוע לי, ח"א הישראלי שולח לטופ גאן כל תקופה מסויימת טייסים משלנו שישתתפו בהשתלמויות, אימונים, ושיתוף ידע ונסיון עם הטייסים האמריקאיים. נתחיל מזה שלקבל הזמנה מהצי האמריקאי להשתלמות ב-Top Gun, זה רציני בפני עצמו. אך גם כאן יש כביכול משחקי אגו (מוצדקים ביותר), הרי ח"א הישראלי ישלח להשתלמויות אלו רק את הטייסים היותר טובים ומנוסים, להעשרת היכולות שלהם וכמובן גם לייצוג ח"א הישראלי מול הצי האמריקאי ומול העולם.

לגבי טורבו פרופ בתור האווירון בו משתמשים לראשוני קרב:

1. טורבופרופ הוא מנוע סילון. רוב מכשירי המנוע דומים לו ולכל מנוע סילון טיפוסי. כל התופעות הנלוות למנועי סילון יתרחשו גם בטורבופרופ, למשל הזדקרות מדחס. לכן אין שוני משמעותי בלימוד. אולי יש כאן תוספת, הרי בטורבופרופ, בניגוד לסילון, יש צורך בתפעול נוסף של מכשירים כגון פסיעה, תערובת. בנוסף, ישנו כל עניין תאום הטיסה עם הרגל, בשל תופעות הנגרמות מהפרופלור. מבחינה חינוכית לטייס בשלב הביניים שבין סנונית לסקייהוק, אולי טורבופרופ הוא הצעד הנכון. קטונתי מלהחליט החלטה שכזו בעצמי.

2. ביצועים - למיטב הבנתי המטוס המדובר הוא בעל ביצועים גבוהים ומהירויות גבוהות, דומה לצוקית של היום. כנראה לא יהיה תרגיל אירובטי של הצוקית שלא ניתן לבצע בטורבופרופ. מהבחינה הזו הוא לא נופל מהצוקית. ישנו עניין בו הוא מוביל על הצוקית, לימוד ואימון ראשוני בטיסות מבנה. הפרופלור מייצר גרר גבוה. התוצאה היא באופן אוטומטי מטוס אנרגטי ומגיב טוב ומהר בהרבה בציר האורך של המטוס. עקב כך, הטייס המתלמד בטיסות מבנה רואה באופן מיידי את השפעת הערכותיו ופעולותיו, וכך ידע להעריך טוב יותר ולשמור מבנה יותר בקלות. מאוחר יותר, במעבר לסקייהוק יצטרך לקחת בחשבון את המהירויות הגבוהות יותר והתפעול היותר "צופה מראש" של פעולות המנוע, והרי זה דבר שאפשר להתחיל לתרגל כבר בטורבו פרופ: לאחר תפיסת הטווחים והמרחקים של טיסת מבנה, יש לעדן את התנועות, למתן אותן, להכין את האווירון מראש ולא להיות עצבניים. כך, המעבר לסקייהוק (השלב המתקדם) יהיה חלק. בכל מקרה יש לתרגל זאת, כי זו טיסה נכונה יותר, לא להיות "טייס פטישים".

פורסם

חשבתם לצאת מהבועה של "הטייסים שלנו הכי טובים" ולחשוב על תפקידים אחרים בצבא, שאני יותר מעריך - אנשים שעובדים קשה, לפעמים אפילו הרבה יותר מטייסים, ולא זוכים לטיפת הערכה.

צה"ל זה לא רק טייסים, תחשבו על כל התהליך שקורה עד שמטוס עולה לאויר, כמה תפקידים יש בדרך, ותעריכו גם אותם :)

פורסם
חשבתם לצאת מהבועה של "הטייסים שלנו הכי טובים" ולחשוב על תפקידים אחרים בצבא, שאני יותר מעריך - אנשים שעובדים קשה, לפעמים אפילו הרבה יותר מטייסים, ולא זוכים לטיפת הערכה.

צה"ל זה לא רק טייסים, תחשבו על כל התהליך שקורה עד שמטוס עולה לאויר, כמה תפקידים יש בדרך, ותעריכו גם אותם :)

כמובן, אבל זה לא הנושא הנידון. הנושא שהועלה כאן הוא השוואה בין טייסים ישראליים לטייסים אמריקאיים.

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...