עבור לתוכן
Tomer Haim

מאמר ששווה לקרוא על נחיתות:

Recommended Posts

מאמר ששווה לקרוא על נחיתות:

http://img2.timg.co.il/forums/1_133724925.pdf

חוץ מעניין המדפים בסוף, הכותב מעביר בכתב בצורה יפה את נושא תחושת ההצפה (יעיל מאוד למי שלא ניסה את הדבר במציאות)

קישור לתוכן
Share on other sites

כשאני נוחת אני תמיד משתמש במנוע, גם בהצפה, ברגע הנגיעה סגירת המנוע לסרק וקיפול מדפים (בד"כ).

זאת שיטה שעובדת מצויין בשדות עם מסלולים ארוכים שאפשר להציף כמה שבא לי :)

כמובן שה-V/S RATE בנגיעה הוא מאוד נמוך, בסביבות ה-15-30 רגל לדקה, ולעיתים רחוקות גם פחות מזה.

צריך תאימות מושלמת של עין-קרקע כדי להרגיש איפה נמצא בדיוק המטוס מעל הקרקע ולתאם את הנגיעה הטובה ביותר שרק ניתן.

קישור לתוכן
Share on other sites

סבבה מאמר.. :lol:

נדמה לי שהוספתי פעם לינק לסרט של רוד מצ'דו..

לגבי נחיתות בהתיחסות ל FAF..כמדומני זה היה איזה שרשור שלך תומר, יש לך מושג איזה שרשור לא הצלחתי למצוא אותו.

אוליי כדאי להוסיף הלינק לכאן וגם לינקים לסרטים שלך לגבי נחיתות ILS קריאת דפיות וכו.. :wink:

קישור לתוכן
Share on other sites

לגבי המדפים.... על פי מה שאני זוכר הFAA ממליץ לא לגעת במדפים על שהמסלול פנוי.

אכן נראה לי מעט לא מומלץ להרים מדפים עם נגיעה, הרי אם ביצענו נגיעה מושלמת ואנחנו שומרים על האף אין שום סיבה שנעלה לאוויר שוב... והאחיזה אמורה להיות סבירה גם עם מדפים מטה.

אני אישית, לא נוגע במדפים עד לפינוי מסלול.

קישור לתוכן
Share on other sites

לגבי המדפים.... על פי מה שאני זוכר הFAA ממליץ לא לגעת במדפים על שהמסלול פנוי.

אכן נראה לי מעט לא מומלץ להרים מדפים עם נגיעה, הרי אם ביצענו נגיעה מושלמת ואנחנו שומרים על האף אין שום סיבה שנעלה לאוויר שוב... והאחיזה אמורה להיות סבירה גם עם מדפים מטה.

אני אישית, לא נוגע במדפים עד לפינוי מסלול.

לצאת מנקודת הנחה שנבצע נגיעה מושלמת נשמע לי הזוי, לפחות במקרה שלי. :lol:

קיפול מדפים לאחר הנגיעה הוא נוהל מצוין!

פעולת קיפול המדפים תורמת בשני מישורים עיקריים:

1. הקטנת הגרר הנובע מעילוי שמיצרים המדפים (קונפיגורציה טובה יותר להליכה סביב).

2. חיסול עילוי עודף שמעצימים את השליטה במטוס על הקרקע ומקצר את ריצת הנחיתה (זניח כשהכול הולך כמו שרוצים ואין רוח אבל משמעותי כשה דברים מסתבכים בנחיתה לא טובה כשיש רוח או כשהמסלול רטוב).

מעבר לזה מעניין אם FSX מדמה "גראונד אפקט", מישהו בדק?

קישור לתוכן
Share on other sites

לגבי המדפים.... על פי מה שאני זוכר הFAA ממליץ לא לגעת במדפים על שהמסלול פנוי.

אכן נראה לי מעט לא מומלץ להרים מדפים עם נגיעה, הרי אם ביצענו נגיעה מושלמת ואנחנו שומרים על האף אין שום סיבה שנעלה לאוויר שוב... והאחיזה אמורה להיות סבירה גם עם מדפים מטה.

אני אישית, לא נוגע במדפים עד לפינוי מסלול.

לצאת מנקודת הנחה שנבצע נגיעה מושלמת נשמע לי הזוי, לפחות במקרה שלי. :lol:

קיפול מדפים לאחר הנגיעה הוא נוהל מצוין!

פעולת קיפול המדפים תורמת בשני מישורים עיקריים:

1. הקטנת הגרר הנובע מעילוי שמיצרים המדפים (קונפיגורציה טובה יותר להליכה סביב).

2. חיסול עילוי עודף שמעצים את השליטה במטוס על הקרקע ומקצר את ריצת הנחיתה (זניח כשהכול הולך כמו שרוצים ואין רוח אבל משמעותי כשה דברים מסתבכים בנחיתה לא טובה כשיש רוח או כשהמסלול רטוב).

מעבר לזה מעניין אם FSX מדמה "גראונד אפקט", מישהו בדק?

להליכה סביב במסלול קצר קונפיגרציית 10 מעלות מדפים מתאימה יותר, אם העניינים מסתבכים עדיף ללכת סביב מאשר לצפות שהעלאת מדפים תעזור, לדעתי עם כל התרומה של העלאת מדפים זה לא שווה את זה...

יש אפקט קרקע בFSX אבל על פי מה שאני הבנתי הוא קטן ביחס למציאות.

קישור לתוכן
Share on other sites

להליכה סביב במסלול קצר קונפיגרציית 10 מעלות מדפים מתאימה יותר, אם העניינים מסתבכים עדיף ללכת סביב מאשר לצפות שהעלאת מדפים תעזור, לדעתי עם כל התרומה של העלאת מדפים זה לא שווה את זה...

יש אפקט קרקע בFSX אבל על פי מה שאני הבנתי הוא קטן ביחס למציאות.

הדרך מ0 ל10 קצרה יותר מהדרך מ30 או 40 ל10 למיטב זכרוני 8) . אבל הדבר העיקרי הוא פוטנציאל לפיתוח IAS אותו אתה מפתח מהר יותר ללא מדפים (האצה מהירה יותר) פלוס השליטה האופקית הטובה בהרבה ללא מדפים.

יש הרבה יותר סיכוי שטייס ישכח להרים מדפים בהליכה סביב מאשר שטייס בטעות ירים גלגלים בנגיעה. מעבר לזה רוב הטייסים מחויבים מבחינה מנטאלית (פסיכולוגית) לעצירה מוחלטת לאחר הנגיעה ולכן השליטה במטוס חשובה עוד יותר!

בקיצור מטוס הוא כלי הסעה גרוע גם ככה ועם מדפים וקצת רוח הוא עוד יותר גרוע.

זה מזכיר לי את הויכוחים על נחיתה עם מנוע או בלי מנוע והאם לנחות עם אוויר חם או לעבור לאוויר קר ב 50 רגל מעפ"ש, בסופו של יום אין צודקים וטועים, איש באמונתו יחיה.

הדיון עצמו הוא זה שמועיל לכולנו.

אגב תומר, השיפור של הC-172P מצוין! יש תכנון ל?SP

חג שמח!

קישור לתוכן
Share on other sites

להליכה סביב במסלול קצר קונפיגרציית 10 מעלות מדפים מתאימה יותר, אם העניינים מסתבכים עדיף ללכת סביב מאשר לצפות שהעלאת מדפים תעזור, לדעתי עם כל התרומה של העלאת מדפים זה לא שווה את זה...

יש אפקט קרקע בFSX אבל על פי מה שאני הבנתי הוא קטן ביחס למציאות.

הדרך מ0 ל10 קצרה יותר מהדרך מ30 או 40 ל10 למיטב זכרוני 8) . אבל הדבר העיקרי הוא פוטנציאל לפיתוח IAS אותו אתה מפתח מהר יותר ללא מדפים (האצה מהירה יותר) פלוס השליטה האופקית הטובה בהרבה ללא מדפים.

יש הרבה יותר סיכוי שטייס ישכח להרים מדפים בהליכה סביב מאשר שטייס בטעות ירים גלגלים בנגיעה. מעבר לזה רוב הטייסים מחויבים מבחינה מנטאלית (פסיכולוגית) לעצירה מוחלטת לאחר הנגיעה ולכן השליטה במטוס חשובה עוד יותר!

בקיצור מטוס הוא כלי הסעה גרוע גם ככה ועם מדפים וקצת רוח הוא עוד יותר גרוע.

זה מזכיר לי את הויכוחים על נחיתה עם מנוע או בלי מנוע והאם לנחות עם אוויר חם או לעבור לאוויר קר ב 50 רגל מעפ"ש, בסופו של יום אין צודקים וטועים, איש באמונתו יחיה.

הדיון עצמו הוא זה שמועיל לכולנו.

אגב תומר, השיפור של הC-172P מצוין! יש תכנון ל?SP

חג שמח!

אכן אין תשובה חד משמעית ...

אבל, בהליכה סביב שהתקבלה שההחלטה עלייה לא התקבלה מאוחר מידי IAS היא לא הבעיה, הרי לאחר נגיעה הIAS עדיין גבוה, השאלה היא מהירות הניתוק, ומהירות הניתוק קטנה יותר ב10 מעלות מדפים.

חג שמח [ההתקנה של הFSX הסתיימה, נשאר להתקין את המטוס והסינרים]

קישור לתוכן
Share on other sites

להליכה סביב במסלול קצר קונפיגרציית 10 מעלות מדפים מתאימה יותר, אם העניינים מסתבכים עדיף ללכת סביב מאשר לצפות שהעלאת מדפים תעזור, לדעתי עם כל התרומה של העלאת מדפים זה לא שווה את זה...

יש אפקט קרקע בFSX אבל על פי מה שאני הבנתי הוא קטן ביחס למציאות.

הדרך מ0 ל10 קצרה יותר מהדרך מ30 או 40 ל10 למיטב זכרוני 8) . אבל הדבר העיקרי הוא פוטנציאל לפיתוח IAS אותו אתה מפתח מהר יותר ללא מדפים (האצה מהירה יותר) פלוס השליטה האופקית הטובה בהרבה ללא מדפים.

יש הרבה יותר סיכוי שטייס ישכח להרים מדפים בהליכה סביב מאשר שטייס בטעות ירים גלגלים בנגיעה. מעבר לזה רוב הטייסים מחויבים מבחינה מנטאלית (פסיכולוגית) לעצירה מוחלטת לאחר הנגיעה ולכן השליטה במטוס חשובה עוד יותר!

בקיצור מטוס הוא כלי הסעה גרוע גם ככה ועם מדפים וקצת רוח הוא עוד יותר גרוע.

זה מזכיר לי את הויכוחים על נחיתה עם מנוע או בלי מנוע והאם לנחות עם אוויר חם או לעבור לאוויר קר ב 50 רגל מעפ"ש, בסופו של יום אין צודקים וטועים, איש באמונתו יחיה.

הדיון עצמו הוא זה שמועיל לכולנו.

אגב תומר, השיפור של הC-172P מצוין! יש תכנון ל?SP

חג שמח!

אכן אין תשובה חד משמעית ...

אבל, בהליכה סביב שהתקבלה שההחלטה עלייה לא התקבלה מאוחר מידי IAS היא לא הבעיה, הרי לאחר נגיעה הIAS עדיין גבוה, השאלה היא מהירות הניתוק, ומהירות הניתוק קטנה יותר ב10 מעלות מדפים.

חג שמח [ההתקנה של הFSX הסתיימה, נשאר להתקין את המטוס והסינרים]

להליכה סביב יש סדר פעולות, המפורט בספר המטוס שמפורסם על ידי היצרן.

קישור לתוכן
Share on other sites

להליכה סביב יש סדר פעולות, המפורט בספר המטוס שמפורסם על ידי היצרן.

הדיון הוא לא על הליכה סביב אלא על ריצת הנחיתה.

(בהליכה סביב מרימים מדפים באופן הדרגתי לקונפיגורציה שתיתן מאפייני טיפוס אופטימאליים)

אנחנו מדברים על מעבר מיידי לקונפיגורציה חלקה לאחר הנגיעה בנחיתה.

אבל, בהליכה סביב שהתקבלה שההחלטה עלייה לא התקבלה מאוחר מידי IAS היא לא הבעיה, הרי לאחר נגיעה הIAS עדיין גבוה, השאלה היא מהירות הניתוק, ומהירות הניתוק קטנה יותר ב10 מעלות מדפים.

IAS בהחלט יכול להיות הבעיה. (נגיעה ב50-40 קשרים + הפסד 8-5 קשר בשנייה על הקרקע ואתה די איטי אחרי מספר שניות ועדיין יכול להתבקש או להחליט ללכת סביב)

ומהירות הניתוק קטנה יותר ב10 מעלות מדפים
ושוב 0 ל10 יותר קצר מ30 ל10! :lol:

2. עניין השליטה על הקרקע רלבנטי לבטיחות הטיסה גם בריצת הנחיתה גם במקרה של הליכה סביב והוא הגורם העיקרי שעומד מאחורי עניין קיפול המדפים.

קישור לתוכן
Share on other sites

כתבתי לגבי הליכה סביב כי זה מה שכתב ראובן

בכל מקרה, בנחיתה בשדה קצר גם כן יש סדר פעולות המפורט על ידי יצרן המטוס, שמדבר על מצערת לסרק בחליפת המכשולים, בלמים בכבדות, ורק לאחר מכן הרמת המדפים.

קישור לתוכן
Share on other sites

כתבתי לגבי הליכה סביב כי זה מה שכתב ראובן

בכל מקרה, בנחיתה בשדה קצר גם כן יש סדר פעולות המפורט על ידי יצרן המטוס, שמדבר על מצערת לסרק בחליפת המכשולים, בלמים בכבדות, ורק לאחר מכן הרמת המדפים.

זה לא הדיון, ההליכים הם אותם הליכים, ההמלצה שניתנות במאמר הזה כמו : עם הנגיעה להרים מדפים או להרים מדפים בהצפה למסלול קצר הם לא סטנדרטיות.

ועכשיו נחזור לדיון, נכון ש10 מעלות מדפים יביאו לך יותר גרר, אך לא משמעותי מבחינת צבירת IAS [שלא אמורה להיות רבה מידי אם לא הוחלט על הליכה סביב מאוחר מידי], אבל מהירות הניתוק תקטן.

מבחינת שליטה קרקעית, אם נשאיר את אף המטוס גבוה לאחר הנגיעה וכך נשמור על המטוס מזוקר אפשר להשיג אחיזה טובה.

כנראה שלעולם לא תיהיה תשובה חד משמעית בנושא הזה...

קישור לתוכן
Share on other sites

יש פה קצת בלבול:

חלק מהמשתתפים דיברו על הליכה סביב

וחלק מהמשתתפים דיברו על Touch and go

רק שיש אנשים שכשהם אומרים "הליכה סביב" הם מתכוונים ל Touch and go וזה בסדר...

אולי אפשר להרים מדפים לפני נגיעה ואם זה מצליח אז אולי מרחק ריצת הנחיתה קצר יותר, אם זה לא מצליח אז המטוס שבור.. כנראה שמי שהצליח לבצע את זה כמה פעמים והכל היה בסדר, אז הוא טייס מנוסה מאוד בעל עשרות אלפי שעות.

עוד משהו.. היה פעם מקרה של ססנה שנחתה בירושליים ובפיינל הטייס הוריד מדפים ורק צד אחד ירד, הטייס עלה על התקלה לא לפני שהשלים פניה של 720 מעלות בזוית הטייה חדה ובאיבוד גובה של 400 רגל כשהסטיק והפדלים מופנים לכיוון המדף שירד.. מאוד מפחיד, אם לפני הנגיעה התרומם רק מדף אחד וכל זה בגובה מטר.. הסוף לא יהיה טוב.

אם זה שווה מרחק ריצת נחיתה קצר ב10 מטר? לא יודע לומר.. אולי לא היה צריך לנחות בשדה כזה מההתחלה.

קישור לתוכן
Share on other sites

למה שמישהו יקפל מדפים לפני הנגיעה? זה פשוט לא הגיוני!

אנחנו דיברנו על קיפול מדפים אחרי הנגיעה על מנת לקבל שליטה טובה יותר על הקרקע.

" ועכשיו נחזור לדיון, נכון ש10 מעלות מדפים יביאו לך יותר גרר"

אני חשבתי שדיברנו על נחיתה עם כל המדפים מטה.

"אם נשאיר את אף המטוס גבוה לאחר הנגיעה וכך נשמור על המטוס מזוקר אפשר להשיג אחיזה טובה"

לא טוב ברוח! הגה הכיוון מאבד אפקטיביות במהירות נמוכה ובלי גלגל קדמי אין היגוי!(ברקס דיפרנציאלי ירסק את האף למסלול כך שזאת לא אופציה)

אגב עילוי מיוצר כל הזמן שהכנף נעה קדימה ביחס לגוש אוויר ומדפים מוסיפים עילוי וגרר מה שמקטין את יכולת השליטה על המטוס!

דוגרי אפשר עם ובלי הטכניקה הזאת, היא בסך הכול באה לתת לטייס עוד נתון שיהיה לטובתו כשדברים לא הולכים כמו שרוצים.

הסיבה שאני מתעקש בויכוח הזה היא שאני פשוט לא מוצא שום יתרון בלא להשתמש בטכניקה הזאת לעומת מספר יתרונות תיאורטיים שכן קיימים בשימוש בטכניקה.

שבועה מצוין לכולם!

קישור לתוכן
Share on other sites

למה שמישהו יקפל מדפים לפני הנגיעה? זה פשוט לא הגיוני!

אנחנו דיברנו על קיפול מדפים אחרי הנגיעה על מנת לקבל שליטה טובה יותר על הקרקע.

" ועכשיו נחזור לדיון, נכון ש10 מעלות מדפים יביאו לך יותר גרר"

אני חשבתי שדיברנו על נחיתה עם כל המדפים מטה.

"אם נשאיר את אף המטוס גבוה לאחר הנגיעה וכך נשמור על המטוס מזוקר אפשר להשיג אחיזה טובה"

לא טוב ברוח! הגה הכיוון מאבד אפקטיביות במהירות נמוכה ובלי גלגל קדמי אין היגוי!(ברקס דיפרנציאלי ירסק את האף למסלול כך שזאת לא אופציה)

אגב עילוי מיוצר כל הזמן שהכנף נעה קדימה ביחס לגוש אוויר ומדפים מוסיפים עילוי וגרר מה שמקטין את יכולת השליטה על המטוס!

דוגרי אפשר עם ובלי הטכניקה הזאת, היא בסך הכול באה לתת לטייס עוד נתון שיהיה לטובתו כשה דברים לא הולכים כמו שרוצים.

הסיבה שאני מתעקש בויכוח הזה היא שאני פשוט לא מוצא שום יתרון בלא להשתמש בטכניקה הזאת לעומת מספר יתרונות תיאורטיים שכן קיימים בשימוש בטכניקה.

שבועה מצוין לכולם!

המאמר גם ממליץ להרים מדפים לפני נגיעה במסלול קצר.

ברוחות צד חזקות הגיוני לוותר על חלק מהמדפים, לדעתי חבל להתעסק בשטויות ואכן יש סכנה להתבלבלות בידית [עם ידית גלגלים]., כך זה נראה לי.

בנוסף אני מאמין שיש סיבה שעל פי מה שאני זוכר הFAA המליץ לא לגעת במדפים [לא גורם לי להפסיק לשאול למה]

קישור לתוכן
Share on other sites

מצאתי.

זה הציטוט:

Once the

airplane has slowed sufficiently and has turned on to

the taxiway and stopped, the pilot should retract the

flaps and clean up the airplane. Many accidents have

occurred as a result of the pilot unintentionally operating

the landing gear control and retracting the gear instead

of the flap control when the airplane was still

rolling.

נלקח מפה:

http://www.faa.gov/library/manuals/airc ... a-4of7.pdf

פרק 8 - עמוד 11 צד ימין.

הסבר שלהם הוא שתאונות רבות התרחשו בשל התבלבלות בין ידית מדפים וידית גלגלים שהמטוס עדיין על המסלול.

קישור לתוכן
Share on other sites

1. נחיתה רגילה, מזג אוויר שקט, אורך מסלול נוח:

"לפי הספר": עם מדפים, הצפה שמתחילה בגובה של כחצי מטר מעל המסלול, נגיעה עם הגעה למהירות הזדקרות או סמוך לה. ריצת נחיתה - עם מדפים. המדפים מגבירים את הגרר ולכן דווקא עוזרים בבלימה (אווירודינימית).

כשהמטוס מתחת למהירות הזדקרות אין שום משמעות ל"זווית התקפה" בריצת הנחיתה מכיוון שממילא אין מספיק זרימה שתגרום למטוס להתרומם לאוויר. מה שכן - החזקת אף גבוה בזמן ריצת נחיתה מציגה שטח פנים גדול יותר מול הזרימה הנגדית ולכן עוזרת בבלימה אווירודינמית.

לגבי אחיזה - המטוס ממילא מתחת למהירות הזדקרות ולכן יש אחיזה טובה במסלול. במצב כזה אין שום ייתרון לקיפול מדפים תוך כדי ריצת נחיתה, להיפך.

2. נחיתה עם רוח צד, משבים ו\או באוויר מחותחת:

סדר העדיפויות במצב הזה הוא שונה: השאיפה לנגיעה חלקה ויפה מפנה את מקומה לצורך לבצע מעבר חד ממצב טיסה למצב נסיעה. יש להשיג אחיזה טובה במסלול כמה שיותר מהר כדי שהאחיזה של הגלגלים במסלול תעזור למטוס להימנע מסחיפות לצדדים ועוד מרעין בישין. בנוסף: בגישה במצבי מזג אוויר כזה נגיע לנחיתה במהירות גבוהה יותר ממהירות גישה נומנלית ולכן שלב הציפה וגם לאחר מכן שלב הריצה עלול לקרות כאשר הכנפיים עדיין מייצרות מספיק עילוי כדי להרים את המטוס חזרה לאוויר. בנוסף - גם משבים וערבול יכולים לגרום לניתוק חזרה לאוויר ולאחיזה חלשה של הגלגלים במסלול. לכן - במצבים כאלה אכן נבחר להרים מדפים מייד לאחר נגיעה כדי לשפר אחיזה במסלול שתעזור לנו לשמור על כיוון בזמן ריצת נחיתה.

3. נחיתה קצרה, כולל מעבר מכשול:

באים במהירות איטית ביחס לנחיתה רגילה. כ- 5 קשר מעל מהירות הזדקרות בלבד. עד מעבר מכשול נעזרים במנוע כדי לשפוט למעבר מכשול. עם מעבר מכשול - מנוע לסרק וגלישה לנקודה הקרובה ביותר במסלול תוך שמירה על מהירות הגישה האיטית (מכוונים באמצעות מצב אף) ה 5 קשר הנותרים נועדו לאפשר כח אווירודינמי מספיק להגה גובה עבור שבירת גלישה בלבד. כמעט אין הצפה בנחיתה מסוג זה. שוברים גלישה ומיד נוגעים. בנחיתה מסוג זה כמו בסעיף 1, גם כאן - עם הנגיעה הכנפיים כבר לא יכולות לייצר עילוי שייגרום למטוס לנתק שוב. מאידך התרומה של המדפים לעצירה אוירודינמית היא משמעותית וצריך לנצל את הייתרון הזה.

4.הליכה סביב באוויר:

קיפול מדפים הדרגתי בלבד. קיפול של כל המדפים בבת אחת כשהמהירות עדיין איטית יגרום למטוס לשקוע (בגלל השינוי הפתאומי במקדם עילוי), עם השקיעה כיוון הזרימה היחסית משתנה גם הוא, זווית ההתקפה גדלה ויש סכנה להתנתנקות זרימה ממשטח הכנף ולכן - כניסה להזדקרות.

TOUCH &GO .5. - מתוכנן:

מכיון שאין כאן נחיתה לקראת עצירה מלאה, עם הנגיעה עושים סוויץ ואנחנו כבר בהמראה. בוחרים מיד מצב מדפים המתאים להמראה. - פעולה ראשונה, (לפני קיזוז למצב המראה ופתיחת מנוע) מכיוון שהמטוס נוסע על המסלול אין סכנת שקיעה ולכן אין בעיה להרים את כל המדפים בבת אחת ואין צורך בקיפול הדרגתי.

TOUCH & GO \ GO AROUND .6. לא מתכונן - לאחר נגיעה:

מצב מאוד בעייתי. לא מומלץ להגיע למצב כזה בכלל וגם לא כך מלמדים חניכי טיס. ההחלטה אם ללכת סביב או לא צריכה להתקבל הרבה לפני עוד באוויר ולפני נגיעה, נקודת החלטה שהטייס מגדיר שבה הוא מחליט סופית אם הוא נוחת או הולך סביב. תלוי במצב האנרגיה של המטוס, במהירות, באורך המסלול הנותר, בזווית ובמיקום המטוס ביחס לציר מסלול, במוכנות המטוס והנוסעים לנחיתה וכו'. כמובן יכולים לקרות מקרים שבהם מסיבה כל שהיא עם נגיעה נוצר מצב שבו נדרשת הליכה סביב. אבל...זה מצב מאוד בעייתי ואני אישית במצב כזה הייתי שואף להגיע לעצירה מלאה בכל מחיר עדיף מאשר נסיון הרפתקני להמריא ממצב אנרגיה נמוך וללא מסלול מספיק.

קישור לתוכן
Share on other sites

1. נחיתה רגילה, מזג אוויר שקט, אורך מסלול נוח:

"לפי הספר": עם מדפים, הצפה שמתחילה בגובה של כחצי מטר מעל המסלול, נגיעה עם הגעה למהירות הזדקרות או סמוך לה. ריצת נחיתה - עם מדפים. המדפים מגבירים את הגרר ולכן דווקא עוזרים בבלימה (אווירודינימית).

כשהמטוס מתחת למהירות הזדקרות אין שום משמעות ל"זווית התקפה" בריצת הנחיתה מכיוון שממילא אין מספיק זרימה שתגרום למטוס להתרומם לאוויר. מה שכן - החזקת אף גבוה בזמן ריצת נחיתה מציגה שטח פנים גדול יותר מול הזרימה הנגדית ולכן עוזרת בבלימה אווירודינמית.

לגבי אחיזה - המטוס ממילא מתחת למהירות הזדקרות ולכן יש אחיזה טובה במסלול. במצב כזה אין שום ייתרון לקיפול מדפים תוך כדי ריצת נחיתה, להיפך.

2. נחיתה עם רוח צד, משבים ו\או באוויר מחותחת:

סדר העדיפויות במצב הזה הוא שונה: השאיפה לנגיעה חלקה ויפה מפנה את מקומה לצורך לבצע מעבר חד ממצב טיסה למצב נסיעה. יש להשיג אחיזה טובה במסלול כמה שיותר מהר כדי שהאחיזה של הגלגלים במסלול תעזור למטוס להימנע מסחיפות לצדדים ועוד מרעין בישין. בנוסף: בגישה במצבי מזג אוויר כזה נגיע לנחיתה במהירות גבוהה יותר ממהירות גישה נומנלית ולכן שלב הציפה וגם לאחר מכן שלב הריצה עלול לקרות כאשר הכנפיים עדיין מייצרות מספיק עילוי כדי להרים את המטוס חזרה לאוויר. בנוסף - גם משבים וערבול יכולים לגרום לניתוק חזרה לאוויר ולאחיזה חלשה של הגלגלים במסלול. לכן - במצבים כאלה אכן נבחר להרים מדפים מייד לאחר נגיעה כדי לשפר אחיזה במסלול שתעזור לנו לשמור על כיוון בזמן ריצת נחיתה.

3. נחיתה קצרה, כולל מעבר מכשול:

באים במהירות איטית ביחס לנחיתה רגילה. כ- 5 קשר מעל מהירות הזדקרות בלבד. עד מעבר מכשול נעזרים במנוע כדי לשפוט למעבר מכשול. עם מעבר מכשול - מנוע לסרק וגלישה לנקודה הקרובה ביותר במסלול תוך שמירה על מהירות הגישה האיטית (מכוונים באמצעות מצב אף) ה 5 קשר הנותרים נועדו לאפשר כח אווירודינמי מספיק להגה גובה עבור שבירת גלישה בלבד. כמעט אין הצפה בנחיתה מסוג זה. שוברים גלישה ומיד נוגעים. בנחיתה מסוג זה כמו בסעיף 1, גם כאן - עם הנגיעה הכנפיים כבר לא יכולות לייצר עילוי שייגרום למטוס לנתק שוב. מאידך התרומה של המדפים לעצירה אוירודינמית היא משמעותית וצריך לנצל את הייתרון הזה.

4.הליכה סביב באוויר:

קיפול מדפים הדרגתי בלבד. קיפול של כל המדפים בבת אחת כשהמהירות עדיין איטית יגרום למטוס לשקוע (בגלל השינוי הפתאומי במקדם עילוי), עם השקיעה כיוון הזרימה היחסית משתנה גם הוא, זווית ההתקפה גדלה ויש סכנה להתנתנקות זרימה ממשטח הכנף ולכן - כניסה להזדקרות.

TOUCH &GO .5. - מתוכנן:

מכיון שאין כאן נחיתה לקראת עצירה מלאה, עם הנגיעה עושים סוויץ ואנחנו כבר בהמראה. בוחרים מיד מצב מדפים המתאים להמראה. - פעולה ראשונה, (לפני קיזוז למצב המראה ופתיחת מנוע) מכיוון שהמטוס נוסע על המסלול אין סכנת שקיעה ולכן אין בעיה להרים את כל המדפים בבת אחת ואין צורך בקיפול הדרגתי.

TOUCH & GO \ GO AROUND .6. לא מתכונן - לאחר נגיעה:

מצב מאוד בעייתי. לא מומלץ להגיע למצב כזה בכלל וגם לא כך מלמדים חניכי טיס. ההחלטה אם ללכת סביב או לא צריכה להתקבל הרבה לפני עוד באוויר ולפני נגיעה, נקודת החלטה שהטייס מגדיר שבה הוא מחליט סופית אם הוא נוחת או הולך סביב. תלוי במצב האנרגיה של המטוס, במהירות, באורך המסלול הנותר, בזווית ובמיקום המטוס ביחס לציר מסלול, במוכנות המטוס והנוסעים לנחיתה וכו'. כמובן יכולים לקרות מקרים שבהם מסיבה כל שהיא עם נגיעה נוצר מצב שבו נדרשת הליכה סביב. אבל...זה מצב מאוד בעייתי ואני אישית במצב כזה הייתי שואף להגיע לעצירה מלאה בכל מחיר עדיף מאשר נסיון הרפתקני להמריא ממצב אנרגיה נמוך וללא מסלול מספיק.

נראה מעניין, אני יכול לדעת איפה זה כתוב ?

שטח פנים גדול יותר שגורם ליותר גרר בהחלט הגיוני, למרות שגם עילוי שאולי לא מספיק כדי לנתק מהקרקע עדיין מפריע לאחיזת הגלגלים על הקרקע על פי מה שאני יודע.

אני אחפש בFAA הערות לגבי רוחות צד.

קישור לתוכן
Share on other sites

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...