עבור לתוכן
Baruch Spiegel

חידה אקטואלית להיום

Recommended Posts

פורסם

להלן שני מברקי METAR:

:1 מהיום בבוקר (10 במאי) בשעה 0650Z.

LLBG 100650Z 15010G20KT 9000 NSC 39/05 Q0998 BECMG 27020G35KT 6000 NSC=

2: מאתמול (9 במאי) באותה השעה בדיוק:

LLBG 090650Z 32003KT CAVOK 28/05 Q1008 NOSIG=

שאלות:

1. אתמול סיימתי טיסה בשעה זו בנתב"ג. לקראת נחיתה כיילתי לחץ ברומטרי לפי הוראות המגדל. מה הראה מד הגובה אתמול כשמטוס עמד בחנייה? ומה הראה מד הגובה היום כשהגעתי למטוס באותו מקום? נא להראות חישוב.

2. מה היה גובה הצפיפות בשדה אתמול ב0650Z? מה גובה הצפיפות היום ב0650Z?

3. גם אתמול וגם היום המראתי באותה השעה ממסלול 26 בנתב"ג. מה היה אורך ריצת המראה אתמול? ומה היה אורך ריצת המראה היום? כמו כן מה היה המרחק שהמטוס עבר עד לגובה ניקוי מכשולים ( 50 רגל מעפ"ש), אתמול והיום.

בתשובה לשאלה זו יש להתחשב בטמפרטורה, בשינוי הטמפרטורה מהסטנדרט, וברוח ( לפרק לרכיב אף וצד, ניתן להזניח משבים)

טבלאות ביצועים לחישוב:

http://tomer.ifschool.net/c172pref.pdf

(באדיבות תומר חיים).

4. שאלת בונוס: מה גורם למז"א המשוגע הזה? איך נקראת המערכת שהגיע אלינו? ואיך נקראת התופעה שאותה אנו חווים ממש ברגעים אלו?

ניתן להיעזר במה הסינופטית

euro2.00hr.png

פורסם

יאללה, הרבה זמן כבר לא נעלבת :)

השאלות 1-3 טכניות לחלוטין, אז ברשותך אני אדלג בנונשלנט.

לגבי 4 אני לא בטוח - זה האפיק מים סוף? אם אני זוכר נכון הוא מגיע בעיקר בעונות מעבר, מכניס רוח מזרחית ולכן יבשה וחמה ועם הרבה חול. כשמגיע שקע מכיוון מערב הוא מכניס המון לחות ואז לוכד את החול (ראה ערך הערפל הנוראי של אתמול) והרוח משתנה למערבית - דרום מערבית, טמפ' יורדות והשרב נשבר.

תשובה מעפנה קצת, מתי יוצא רפרנס רשמי?

פורסם

אם זה היה רק טכני לא הייתי טורח לפרסם חידה. רציתי להראות פה משהו. "עבר זמנו בטל קורבנו". גם התמונה שצירפתי התעדכנה מאז (קישור מאתר שמתעדכן יומיומית). ציפיתי שמישהו ירים את הכפפה. בוגרי מכשירים, פרטי, שירגל, 76 73, פיקוח, - כל מי שעבר כאן הכשרה כל שהיא שנועדה להפוך את הקהילה הזאת למשהו שהוא קצת יותר מפורום תמונות - איכזבתם. :|

פורסם

אני חושב שאם בנאדם טרח וכתב שאלה בפורום, וגם אם 75% (לצערי) לא מכירים את התשובה, המינימום שאפשר לכבד אותו זה לנסות לענות ו"לא יודע" גם זו תשובה. כי אם תכתבו "לא יודע" ברוכי בשמחה יענה ויעשיר את הידע של קברניטים רבים וטובים.

פורסם

הצלחתי להבין את השאלה כמו שצריך. התשובה היא די פשוטה.

ביום הראשון הלחץ יהיה 2947 אינץ' כספית, וביום השני הוא יהיה 2977. הגובה בבן גוריון לפי QNH הוא 135 רגל. הגובה שמד הגובה מציין ביום הראשון כשהמטוס עמד בחניה הוא 135 רגל, גובה השדה לפי ה-QNH הנוכחי. בגלל שמד הגובה עדיין מכויל על אותו הלחץ גם ביום השני, 2947, הגובה שנראה כשנהיה בחניה יהיה 313-.

אני אעדכן אם אצליח לפתור את שאלות 2 ו-3.

פורסם
הצלחתי להבין את השאלה כמו שצריך. התשובה היא די פשוטה.

ביום הראשון הלחץ יהיה 2947 אינץ' כספית, וביום השני הוא יהיה 2977. הגובה בבן גוריון לפי QNH הוא 135 רגל. הגובה שמד הגובה מציין ביום הראשון כשהמטוס עמד בחניה הוא 135 רגל, גובה השדה לפי ה-QNH הנוכחי. בגלל שמד הגובה עדיין מכויל על אותו הלחץ גם ביום השני, 2947, הגובה שנראה כשנהיה בחניה יהיה 313-.

אני אעדכן אם אצליח לפתור את שאלות 2 ו-3.

על הדרך אתה מקבל כל הכבוד. על התוצאה ... אממממ... אתה בכיוון אבל הפוך..

ב-9 לחודש הלחץ היה 1008 מיליבר (29.77 אינטש כספית).

ב-10 לחודש הלחץ היה 998 מיליבר (29.47 אינטש כספית).

הלחץ הברומטרי ירד 10 מיליבר בתוך 24 שעות (!) אתה חישבת כאילו הלחץ הברומטרי עלה...

פורסם

טוב, אם כך, התוצאה שנקבל ביום השני גדולה מה-QNH המקורי ב313 רגל. זאת אומרת-

135+313=448 (מקווה שלא פיקששתי את החישוב :))

לגבי השאלות האחרות, הבנתי את שתיהן, אבל השאלה של גובה הצפיפות מסובכת לי קצת. אשמח אם תוכל להסביר לי איך מחשבים גובה צפיפות (איך מגיעים להבנה שכשהטמפ׳ היא 39 אז מתקבל גובה הצפיפות X או Y)

תודה מראש!

פורסם

טוב, אני רואה שאנחנו עושים את זה במנות, אז אני אנסה ליתרום את התשובה לשאלה 2, בלי חישובים, יש CX-2, יותר מדוייק וזריז(בפרט בשעת לילה מאוחרת):

שאלה: 2. מה היה גובה הצפיפות בשדה אתמול ב0650Z? מה גובה הצפיפות היום ב0650Z?

נתונים:

גובה שדה: 135 רגל. מסלול 26.

אתמול:

לחץ: 29.77אינצ' כספית,1008 מיליבר. טמפרטורה: 28 מעלות צלזיוס. גובה לחץ מחושב: 274 רגל.

גובה צפיפות מחושב: 1,835 רגל.

רוח 320/3 ביחס למסלול 26: רכיב אורכי: 1.5 קשר רוח פנים.

היום:

לחץ: 29.47אינצ' כספית, 998 מיליבר. טמפרטורה: 39 מעלות צלזיוס. גובה לחץ מחושב: 554 רגל.

גובה צפיפות מחושב: 3,380 רגל.

רוח 150/10 ביחס למסלול 26: רכיב אורכי: 3.4 קשר רוח גב.

מקווה שלא טעיתי במשהו.

יש כבר את כל הנתונים, כבר מאוחר, אז שמישהו אחר יחפש בטבלאות Takeoff Distance.

אפשר היה במקום להשתמש ב CX-2(מחשבון תעופתי) להשתמש בכללים הבאים:

גובה לחץ: על כל מיליבר שינוי בלחץ יהייה בקירוב 30 רגל שינוי בגובה הלחץ. (בכיוון הנכון: עליה/ירידה). לחץ סטנדרטי גובה ים הוא 1013. דוגמא: לחץ בנתב"ג 1008 מיליבר, הפרש 5 מיליבר מהסטנדרט בגובה ים=> גובה לחץ: 135+5x30=285 (מאד קרוב למדוייק שהוא 274).

גובה צפיפות: על כל מעלה שינוי ביחס לטמפרטורה הסטנדרטית בגובה יהייה בקירוב שינוי של 112 רגל בגובה הצפיפות(ביחס לגובה הלחץ). גובה נתב"ג הוא בקירוב גובה פני הים ולכן ניתן להשתמש ב-15 מעלות כטמפרטורה הסטנדרטית לגובה(הטמפרטורה המדוייקת ל-135רגל באטמוספירה תקנית היא 14.73).

פורסם

המשך....

תשובה לשאלה מס'3

גם אתמול וגם היום המראתי באותה השעה ממסלול 26 בנתב"ג. מה היה אורך ריצת המראה אתמול? ומה היה אורך ריצת המראה היום? כמו כן מה היה המרחק שהמטוס עבר עד לגובה ניקוי מכשולים ( 50 רגל מעפ"ש), אתמול והיום.

נתונים(משאלה 2):

Data.png

לפי טבלת ביצועי C172 טבלת Takeoff Distance מכיוון ששני גבהי הלחץ(אתמול והיום) נמצאים מתחת ל-1000 רגל, אבצע אינטרפולציה בין ערכי ה-S.L ו-1,000רגל, עבור 30מעלות לאתמול, ו-40 מעלות להיום.

בנוסף: ווקטור הרוח לאורך ציר המסלול אתמול(1.5קשר רוח פנים) הוא זניח, אולם עבור היום הווקטור(3.4 קשר רוח גבית) דורש תיקון המרחק והוספת 15% למרחקים עבור היום.

תוצאות:

results.png

PAlt: גובה לחץ.

Temp: טמפרטורה.

Dalt: גובה צפיפות.

G. roll: מרחק ריצת המראה.

50 OBS: מרחק ניקוי מכשולים 50 רגל.

אם זה היה רק טכני לא הייתי טורח לפרסם חידה. רציתי להראות פה משהו.
יש את כל התשובות(אני מקווה).

ל-1 קיבלת מגיא טבת: עליה בערך ב313 מ' באלטימטר. ל2,3 קיבלת ממני(למעלה), ל-4 קיבלת מאסף בריטברד: אפיק ים סוף.

מה רצית להראות?

פורסם

מה רצית להראות?

קודם כל:

יישר כח גדול למולי, לגיא טבת לאסף ולכל מי שפתר או ניסה לפתור.

מה רציתי להראות?? רק אני שם לב לשינויים הגדולים האלה????

בא נראה מה היה לנו שם:

מטוס עומד בחנייה - בגובה שדה של 135 רגל.

ביום אחד המטוס "מרגיש" אוויר כאילו הוא ב1835 רגל. ותוך 24 שעות מזג האוויר משתנה והמטוס "מרגיש" שהוא ב3380 רגל. המטוס בכלל נשאר בחניה.

מד גובה מראה 135 רגל ובתוך פחות מ 24 שעות מזייף ביותר מ 300 רגל. בלי שעשינו כלום.

ריצת המראה - של 1020 רגל ביום אחד. ו1290 רגל ביום שלאחריו.

מה רציתי להראות?

תנאי סביבה. והשפעתם על ביצועי טיסה, על קריאה של מכשירים, על אורך מסלול על כל דבר בעצם בטיסה.

ולהראות מה קורה כשמזג האוויר משתנה מהר ובאופן קיצוני כפי שקרה בעקבות השקע השרבי שעבר אותנו.

כל התעופה הזו - זה הכל עסקי אוויר. "לופט גשעפט" באידיש. זה מגרש המשחקים שלנו. האוויר זה המרחב שבו אנו נעים. זה מה שיוצר את הכח הפועל על הכנפיים. זה החומר שבו אנו משתמשים כדי לייצר דחף . בין אם זה על ידי הדיפת אוויר אחורה במנועי סילון בין אם זה "התברגות" דרך האוויר במטוסים מונעי מדחף. מאידך האוויר הוא גם מה שמקשה עלינו ומתנגד לתנועה שלנו וגורם לגרר.

כשעוסקים בעסקי אוויר - חשוב מאוד להתייחס אל ה"חומר" הזה שבו אנו טסים - אוויר. שינויים בתכונות שלו - משפיעים מאוד על האופן שבו הכלי שבו אנו טסים מתנהג. מטוס בגובה צפיפות של 3380 רגל מתנהג אחרת לגמרי ממטוס בגובה צפיפות של 1835 רגל ושניהם מתנהגים באופן אחר לגמרי ממטוס שנמצא בגובה של 135 רגל בתנאי אטמוספירה סטנדרטיים. אנחנו מדברים על אותו מטוס שנותר באותה חנייה באותו שדה. כל מה שהשתנה זה מזג האוויר - ותכונות האוויר.

תחשבו לדוגמא אם הייתי צריך להמריא עם ססנה 172P ממסלול באורך 1100 רגל... בשני הימים האלה...

"יום אסל יום בסל..."

עוד דבר חשוב: זה משפיע על כולם: החל מבאקאיי או כדור פורח וכלה ב747 או מטוס קרב מתקדם. כולם מה לעשות, טסים באותו אוויר וכולם מושפעים ממנו.

מה גרם לכל זה?

הכל מתחיל בחוף הצפוני של יבשת אפריקה:: אלרג'יריה, לוב , טוניס, מצריים.

בעונה הזו של השנה הימים מתחילים להתארך בחצי הכדור הצפוני. יותר קרינת שמש מצטברת על פני האיזור הזה ומחממת את פני השטח. אמממה... פני השטח באיזור החוף - משתנים. מעל היבשה - ובמיוחד באיזור המדברי של צפון אפריקה - האדמה מקרינה חזרה את רב החום אל האוויר ומחממת אותו מאוד. לעומת זאת הים שנמצא בסמוך מלא במים ולמים יש תכונה של בליעת חם יותר מכל חומר אחר על פני כדור הארץ. זאת אומרת הים בולע את רב החם שהוא מקבל ומקרין חזרה כמות חם קטנה. ולכן - האוויר שמעל לים יהיה קר יותר ולח יותר מהאוויר שמעל היבשה הסמוכה.

מה קיבלנו? קיבלנו שני גושי אוויר סמוכים. אחד חם ויבש, אחד קר ולח. המפגש ביניהם יוצר פעילות חזיתית שבסופו של דבר מתפחת לשקע ברומטרי עם שני חזיתות - חזית חמה וחזית קרה. האוויר מסביב לשקע נע בתנועה מעגלית נגד כיוון השעון. בצידו המזרחי אוויר חם ויבש מדרום (מכיוון היבשה) נע צפונה ויוצר חזית חמה. בצידו המערבי - אוויר קר ולח (מכיוון הים) נע דרומה ויוצר חזית קרה.

כל הגשעפט הזה קומפלט נע בדרך כלל מזרחה בהשפעת רוחות רום וסיבוב כדור הארץ. בדרך הוא בא לבקר בארצינו הקטנטונת ואז אנחנו חווים את כל התופעות הקשורות בשקע שרבי: זה אותה מערכת השינויים במזג האוויר תלויים במיקום של השקע ביחס אלינו:

כשהשקע ממערב לנו: חזית חמה - עלייה חדה בטמפרטורה וירידה בלחות, רוחות מזרחיות לפני מעבר החזית(רוח מכיוון 150 זוכרים??) ודרום מערביות לאחר מעבר החזית. ירידה חדה בלחץ ולאחר מעבר קו החזית עלייה בחזרה. עננות בגובה רב בינוני - יכולה להיות שכבתית או ערמתית, תלוי ביציבות האוויר שמעל קו החזית (האוויר החם). - אובך וראות מוגבלת. שנמשך גם לאחר מעבר החזית כשנמצאים בתוך הגיזרה החמה של השקע.

כשהשקע עובר מזרחה מאיתנו:

חזית קרה- ירידה חדה בטמפרטורה - מה שאנחנו רגילים לקרוא לו "שבירת שרב". רוחות דרום מערביות לפני מעבר החזית וצפון מערביות לאחר מעבר החזית. עלייה בלחות. אובך לפני מעבר החזית ושיפור ניכר בראות עם חדירת אוויר קר ולח מכיוון הים - לאחר מעבר החזית. עננות ערמתית עם בסיס ענן נמוך - סיכוי למשקעים, גם כשזה קורה בחודש יוני. לחץ יורד ועולה שוב בהתאם למעבר החזית.

איך כל זה קשור אלינו? זה בדיוק מה שרציתי להראות - באמצעות החידה. את הנתונים אתם חישבתם ומצאתם. אני קצת עזרתי עם המסקנות.

בפעם הבאה שיגיע שקע חמוד כזה, מי שהתעניין וקרא כאן, יגלה פתאום שמזג האוויר נהיה נושא מעניין ובטח ישים לב יותר לשינויים ולתופעות שקורות בזמן מעבר של שקע שרבי.

בינתיים...

יאללה חזרה לפורום תמונות :mrgreen:

פורסם

תודה רבה ברוכי על ההסבר. ועל ה-"רגע חושבים!"

בזכותך ניקיתי את האבק מה CX-2 וריעננתי את כללי האצבע. ופתחתי שוב את ספר 9(Meteorology) בסדרת ה Oxford Aviation Academy ATPL Manuals

אז מסתבר שמטאורולוגיה זה טיפה יותר מלהפעיל Active Sky או REX :wink:

כן ירבו חידותיך.

דרך אגב:

תחשבו לדוגמא אם הייתי צריך להמריא עם ססנה 172P ממסלול באורך 1100 רגל... בשני הימים האלה...

"יום אסל יום בסל..."

:mrgreen:

דוגמא מהשטח היא מנחת דלתון: אורך מסלול כ-1,800 רגל בהזנחת הזחות קו תחילת מסלול(אם מנצלים את כולו עד האינצ' האחרון, פראקטית זה פחות), עם מכשול 50 רגל(גבעה נמוכה: 10-20 מ') מאד קרוב ממזרח למסלול. גובה המסלול 2,700 רגל!!! (עוד לפני תיקונים לאטמוספירה סטנדרטית)!

results.png וזה לגובה מסלול של 135רגל.

בתנאי מז"א שצויינו ל"אתמול" ול"היום", נראה שC172 לא הייתה יכולה להמריא מדלתון ולנקות מכשולים 50רגל(15מ') בבטחה. לא חישבתי, אבל למרות הרוח הדרום-מזרחית וגם בלי לחשב מחדש ברור שזה בלתי אפשרי(ממסלול בגובה 2,700ft), בוודאי ממסלול 10 לכיוון מזרח(מכשול) שברוח 150/10 סביר שנשתמש בו.

וואלה, יש סיבה והגיון בחישובי ביצועים בהתאם למז"א ונתוני מסלולים לפני טיסה :roll: :)

פורסם

שקע לובי שעושה עלייה...

שבירת שרב אכן צפוייה ביום חמישי אחה"צ בערך. ניחוש בלבד - מוקדם מדי בשביל תחזית חד משמעית.

ירידה של יותר מ- 10 מעלות לפי איך שזה נראה היום.

דרך אגב:

מסלול 30 נסגר מהיום ועד ליום שישי עקב עבודות (ראו NOTAM):

Notam NO: A0574/10

Location Indicator: LLBG

Location Description: Ben-Gurion

Created : 24/05/2010 07:48

Valid From : 24/05/2010 04:00

Valid To : 28/05/2010 13:00

(A0574/10 NOTAMN

Q) LLLL/QMRLC/IV/NBO/A/000/999/3200N03452E005

A) LLBG B) 1005240400 C) 1005281300

D) 240400-1500, 250400-1700, 260400-1500, 280300-1300

E) RWY 12/30 CLSD DUE WIP.

IN CASE OF EMERG AVBL WI 60 MIN.)

כל המטוסים בנתב"ג נאלצו לנחות\ להמריא ממסלול 26. הרוחות היום היו צפוניות עם רכיב רוח גב למסלול זה (הרגשתי את הרוח היטב גם בדרך חזרה מהעבודה על האופניים :? ). ההשפעה היתה מאוד ניכרת גם על הממריאים שניתקו מנקודה רחוקה בהרבה מהנקודה הרגילה, גם לנוחתים. ראיתי 737 של אלעל שאפילו הפעיל REVERSE THRUST בכמה מאות מטרים אחרונים עד לפינוי מסלול.

פורסם

דרך אגב, ברוכי

יש לך המלצות לאתרי מז"א שנותנים נתוני/מפות מז"א עדכני: מפות סינופטיות(לחץ, חום וחזיתות) ומפות רוחות(עדיף בחתך גבהים)?

באיזורנו ולאירופה (לארה"ב יש בלי סוף).

משהו שיעזור לנתח את המז"א כמו שעשה ניר לצ'ק המכשירים שלו.

מזג האוויר דבר ראשון

מתחילים עם מפה סינופטית של האיזור ובודקים שאין

CB's

חזיתות רעות או בכלליות מזג אוויר מרושע שיהפוך את הטיסה שלנו לחוויה לא נעימה

לאחר מכן עוברים למפת הרוחות של המדינה ומוציאים את הרוחות שישפיעו על הנתיב שלנו ואת גובה הקיפאון

פורסם

רוחות:

http://131.54.120.150/index.cfm?section=Winds -לא מפורט כל 1000 רגל אבל זה מה יש...אני משתמש בזה לתכנון טיסה. בתפריט מצד שמאל יש עוד סוגי מפות שניתן להיעזר בהם.

כל השאר:

http://euro.wx.propilots.net/ סתכל בקומבו - בוקס צד שמאל למעלה. תמצא שם אוצר שלםם.

ויש גם את זה:

http://wxmaps.org/pix/euro.fcst.html

מודל תחזית מתמטי בחתכים שונים וסוגים שונים של מפות.

אם יש לך באמת זמן וסבלנות יש למטה אייקון עם מפתח עם הסברים על כל מפה ומפה.

ENJOY

פורסם

שלום מולי

האתר שאנו משתמשים בו

http://secure.metoffice.gov.uk/logoff.do

אתה יכול להיכנס עם הסיסמא של אוקספורד

User name: Oxford

Password: Oxford

יש שם כל מה שאתה צריך

לאחר שנכנסת לחץ על הכפתור שאומר LAUNCH

FORM215

הוא המפה הכללית של האיזור

FORM214

רוחות

אתה יכול להוציא משם גם טאף ומיטר לכל אירופה ומפות מז"א לכל אירופה

יש רדאר גשם

יש גם תצלומי לווין, אינפרא אדום וכו וכו וכו

פורסם
שלום מולי

האתר שאנו משתמשים בו

http://secure.metoffice.gov.uk/logoff.do

אתה יכול להיכנס עם הסיסמא של אוקספורד

User name: Oxford

Password: Oxford

יש שם כל מה שאתה צריך

לאחר שנכנסת לחץ על הכפתור שאומר LAUNCH

FORM215

הוא המפה הכללית של האיזור

FORM214

רוחות

אתה יכול להוציא משם גם טאף ומיטר לכל אירופה ומפות מז"א לכל אירופה

יש רדאר גשם

יש גם תצלומי לווין, אינפרא אדום וכו וכו וכו

מצויין. רוב תודות 8)
פורסם
2010/05/27 09:50

LLBG 270950Z 20004KT 1500 R08/1400D R12/1300D R26/1200D R30/1900D DU VV013 29/13 Q1010 TEMPO 24020G35KT 1000 DU

יאללה מי מתרגם :mrgreen:

בן גוריון, ה-27 בחודש, שעה 09:50 זולו, רוחות מכיוון 200 על 4 קשרים, ראות עד 1500 מטר, יש אבק ואובך, טמפ' בשדה 29 צלזיוס, טמפ' התעבות 13 צלזיוס, לחץ 1010 מיליבר, מזג האוויר יכול להשתנות לרוחות מכיוון 240 על 20 קשרים עם משבים 35 קשרים, וראות של 1000 מטר עם אובך.

מקווה שהצלחתי לתרגם כמו שצריך :)

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...